see_sawandrew see_sawandrew přečtené 159

☰ menu

Rybář

Rybář 2021, John Langan
3 z 5

Obří potenciál čerpající z lovecraftovského vesmíru, ale bohužel ho pohřbívá autorova neschopnost vystavět dramatický děj. Škoda, že se před vydáním nedostal román do ruky přísnějšímu editorovi.... celý text


Strach

Strach 2014, Jozef Karika
4 z 5

Vem si dvacet deka Královského Toho, přimíchej špetku Hrobky značky Lovecraft a celé vař dvě hodiny v tatranském čaji. Jinými slovy není to ani trochu originální, ale skvěle to funguje.... celý text


Smršť

Smršť 2020, Jozef Karika
3 z 5

Námět výborný, tempo příběhu také. Co je pro mě nepochopitelné, je závěrečná změna stylu, která rozjetý vygradovaný příběh posílá do naprosto útrpné nudy. 60%... celý text


Stín z času

Stín z času 2013, Howard Phillips Lovecraft
4 z 5

Myslím, že významná prozaická díla H. P. Lovecrafta se dají dělit do tří základních skupin podle přístupu ke strašidelnému univerzu, které HPL vytvořil. PRVNÍ SKUPINU bych označil jako VZDOR. Ta je zastoupená ze všech nejméně a je poplatná dramatizaci, kterou Lovecraft vlastně zrovna nemusel. Nejtypičtějším zástupcem této kategorie jsou dvě povídky: Poněkud průměrná Hrůza v Dunwichi a velmi výtečná Věc na prahu. Tato díla obsahují více dialogů, jsou dějovější a narozdíl od většiny autorovy tvorby, zde se opravdu vyskytuje reálný boj lidské bytosti proti kosmickým hrůzám,. Ačkoli mají tato díla dusivou atmosféru, část jejich strašidelného kouzla se vytrácí právě díky porazitelnosti nepřítele. Podle tohoto schématu prakticky jede většina současné hororové produkce v literatuře a filmu, protože razantně posílil vliv napětí v epice. DRUHÁ SKUPINA se dá označit jako PŘIJETÍ a její zástupci mají mnohem blíže k pohádkám než k dnešnímu hororu. Ale právě proto, že díla v této kategorii přítomnost nadpřirozených sil prostě akceptují, dávají autorovi prostor se mnohem víc vyřádit a ukázat čtenářům trochu více mystiky. Neohroženým zástupcem této kategorie je novela Snové putování k neznámému Kadathu, která asi navždy zůstane nedoceněným klenotem autorovy tvorby. Přitom obsahuje tak ohromné množství prvků Cthulhu mýtu, že z toho přechází zrak. A konečně nejdůležitější a nejvýznamnější je TŘETÍ SKUPINA, tedy skupina KRITIKA. Sem patří většina významných děl HPL počínaje Barvou z kosmu a Šepotem ve tmě, přes všechny Charlese Dextery Wardy či Erichy Zahny až po vydařenou novelu V horách šílenství, otištěnou právě v tomto svazku. Všechna tato díla mají společný prvek minulého času a ichformy, přičemž vypravěč je zprostředkovaný nebo očitý svědek událostí, které jsou na něj poněkud moc. Vždy se však snaží aplikovat na věci, které viděla, kritické myšlení a pochybnost o svém vlastním mentálním zdraví. Tato nejdůležitější skupina děl HPL prošla během jeho autorského života jistou proměnou, od naprostého nepochopení hlavní postavy až po opravdu kritický až vědecký přístup, který je typický právě pro Hory šílenství. Na tomto díle, které považuji za stěžejní pro tento svazek, je nejlépe vidět Lovecraftova transformace z mysticismu do vědy, protože původně nadpřirozené až mytologické bytosti posunul na konci svého života do "pouhých" mimozemských bytostí (téma zpracované už dříve, například v Šepotu ve tmě). Právě třetí skupina je ta, kvůli které si pamatujeme Lovecrafta a v čem spočívá jeho jedinečnost. Totiž v popisu zla jako entity daleko větší, mocnější a nepochopitelnější, než jak ji zobrazuje moderní dramatický horor.... celý text


Trhlina

Trhlina 2016, Jozef Karika
4 z 5

Román děsivý právě díky tomu, že nikdy nepřekročí hranici uvěřitelnosti. 80%


Dívka ve vlaku

Dívka ve vlaku 2015, Paula Hawkins
2 z 5

Proč se zrovna z této knihy stal hit, je mi fakt záhadou. Dívka ve vlaku obsahuje všechno, co je pro tento žánr typické. Včetně klišé. 40%