koupit eknihy

Vlastimil Vondruška

Jan Alenský (pseudonym)

česká, 1955, webkoupit eknihy

Nahrávám...

Nejnovější kniha

Husitská epopej VII.: 1472–1485. Za časů Vladislava Jagelonského

Husitská epopej VII.: 1472–1485. Za časů Vladislava Jagelonského

Poslední díl ságy představuje léta, kdy se českým králem stal Vladislav Jagellonský, jemuž se postupně podařilo otupit ostří nepřátelské zahraniční politiky, zvláště té p... detail knihy

Populární knihy

/ všechny knihy
Husitská epopej I.: 1400–1415. Za časů krále Václava IV.Velký král Přemysl Otakar I.Prokletí brněnských řeholníkůJičínské pole mrtvýchDračí náhrdelník

Komentáře (109)

Přidat komentář
cecilka2
22. července

kurzan: Děkuji, nádherně napsáno.

kurzan
10. července

Mně to šťourání do historických nepřesností přijde úsměvné - samozřejmě, že to není stoprocentně správně (už třeba hlavní postava Oldřicha z Chlumu je úplná hloupost, jelikož prokurátoři v téhle formě vůbec v té době neexistovali), ale to je úplně jedno. Ten kdo tuto informaci ví a zároveň chce prohlubovat své historické znalosti, by měl být zároveň dost inteligentní na to, aby sáhl po některé z tisíců dostupných publikací od erudovaných mediavelistů. Knihy pana Vondrušky jsou některé populárně naučné a jiné řekněme ryze populární ve smyslu lidové a právě v tom je jejich síla. Snad jej teď příliš nezbožštím, když jej srovnám s L. Pavarottim, který byl také namnohdy kritizován, že špiní umění opery svými koncerty Pavarotti a přátelé. Kritika mu vytýkala, že si ničí hlas, že to není odezpívané bez chyb, že tam míchá pokleslé žánry atd. atd. Ale o to právě jde, právě toto je cesta něco vzdálenějšího přiblížit více lidem. Neurazte se přítomní přispěvatelé, ale někteří z Vás žijí ve skleněné bublině. Většina jak dětí, tak dospělých totálně netuší ani kdy žil nějaký Václav I. a že to byl český král a pan Vondruška je touto trošku vulgární formou zve na procházku do časů, kam by jinak sami nikdy nezabředli a v rámci této procházky jim zůstane v hlavách i nějaké to povědomí z naší historie. A i když to bude povědomí s pár faktograficky chybnými detaily, tak to je posun o 1000% vpřed. Navíc taková kniha působí na mnoho čtenářů podnětně a donutí je si samostatně hledat další informace o reálných postavách, jež tam vystupují - a u toho třeba i odhalí nějakou tu chybu - a hle už tu máme nového nadšence, není právě tohle ten smysl populárně naučné literatury?

PetrKral
14. června

Měl jsem pana Vondrušku moc rád, dokud jsem nenarazil na Gulika a soudce Ti. Inspirace těmito starými detektivkami je tak do očí bijící, že některé zápletky v jeho knihách, jsou v podstatě COPY+PASTE.
Ale to by mi zas tolik nevadilo, spíš mi hodně vadí jeho rasisticko-xenofobní názory.

zany
04. června

Dovolím si po delší době opět reagovat na poslední dva příspěvky:
- „Naprosté pitomosti nepáše“ To není pravda, několik těch flagrantních jsem uvedl ve svých předchozích komentářích. Uvedu pouze jeden. Není možné, aby údajný historik napsal, že Přemysl Otakar II. si několik let držel na svém dvoře princeznu Kunhutu Haličskou jako milenku, než se rozhodl si ji vzít za ženu. Držet milenku si samozřejmě mohl, nikoliv však takto vysokého původu. Ano, milenky opravdu měl, mezi ženskými příslušnicemi dvora své manželky. Navíc ve skutečnosti Přemysl Kunhutu poprvé viděl zřejmě jen pár dní před svou svatbou

- „sám je historik“ – ani s tímto tvrzením nemohu souhlasit, jeho nebeletristická díla jsou (pominu-li jeho knihovními systémy evidovanou prvotinu „Vybrané kapitoly z revolučních dějin kladenského okresu“, kterou raději nebudu komentovat) převážně na téma etnografie. Už diplomová práce s titulem „Vliv přírodního prostředí na vývoj lidové kultury v Čechách v polovině 19. století“ stanovila jeho další směřování k etnografii, pokračoval tituly jako „Etnografický slovník. 1“, „Tradice lidové tvorby“, „Slovník starého zemědělského nářadí“, po převratu už se naplno vrhl na beletrii a řekněme „populárně-naučné“ publikace

kapr
29. května

A ještě co se nevešlo:

Samozřejmě pohled historika, který se po celý svůj život věnuje tomuto časovému období bude daleko přísnější a negativnější. Kdo z nás ale má dostatek času i motivaci věnovat se právě historii našich zemí v uvedeném období. Takových vždy bude jen menšina. Ano, přijdou lepší historici a lepší spisovatelé, a možná jednou některý z nich splní obě tyto podmínky, a zaujme ještě daleko více nežli pan Vondruška. Já osobně pečlivě hledám další Vondrušky, od každého autora, autorky, vždy zkouším po jedné knížce. Některé z nich mi připadají nadějné. Problémem trošku pro ty ostatní je to, že pan spisovatel dokázal namíchat právě takovou směs všeho možného, která činí jeho knížky čtivými pro daleko širší okruh čtenářů, nežli je obvyklé. Na místě jednoho z těch ostatních autorů a autorek historických detektivek bych si asi udělal rozbor, která že to koření Vondruška ve svých knížkách používá, a potom bych se k tomu pokusil přidat to o co bych já byl takový recept schopen obohatit. Protože však nejsem nejen profesionálním, ba ani laickým historikem, a ani jsem se v minulosti o historii nijak zvlášť nezajímal, přenechávám iniciativu v tomto směru na těch ostatních. Možná, že najde někdo z nich v tomto návod jak využít příklad pana Vondrušky, možná, že i některý z čtenářů - začínajících autorů, který se cítí v historii dostatečně v kramflekách pocítí dostatečnou motivaci k vlastním experimentům na tomto poli.
Jako málokterý autor, nám pan Vondruška přinejmenším ukázal, že i spisovatelské povolání může být do jisté míry lukrativní.
Za to všechno jsem mu velice vděčen.

Poznámka na závěr: Pokusím se dát ještě dohromady přehled těch jeho detektivek, které mne nejvíce oslovily, které se mi doopravdy líbily. Bude to ale v každém případě nějakou dobu trvat, protože nejdříve musím dát dohromady své vzpomínky, a nakonec se k oněm knihám přinejmenším telegraficky vrátit, prolistovat je, a do některých pasáží se při tom i začíst, a dělat si při tom i nezbytné, byť velice stručné poznámky.

kapr
29. května

A ještě:

Byl jsem požádán o doporučení konkrétních knížek od pana autora. Tak jsem se nad tím zamyslel, a zatím mi z toho vychází pro začátek spíše výčet negativ. Tím samozřejmě nechci skončit, po tomto, by měl následovat stručný přehled mého názoru na to, které jsou podle mne ty pravé ořechové, které bych v nadsázce byl ochoten i z ohně vytahovat.

Dále cituji předběžnou zprávu:

Vondruška je výborný, každá jeho detektivka je perfektní, větší výhrady jsem měl opravdu jen vyjímečně. Naprosté pitomosti nepáše, sám je historik, a po určitou dobu byl dokonce ředitelem Národního muzea. Možná si občas potřebuje některými fakty, která jsou z hlediska poznané historie diskutabilní, pomoci, aby tak mohl vystavět příběh o něco zajímavěji a snadněji.

V každém případě, já jej velebím jak za to, že mne vrátil k českým detektivkám, a tím tak trošku i k domácím autorům vůbec, i za to, že ve mně probudil zájem o historii jako takovou.

Jeho dílo na poli detektivek, (protože se věnuje i jiným literárním odvětvím,) je členěno do několika podrobnějších skupin. Pro jednoduchost jej já člením podle jejich hlavních postav.

Tou první je Fiorella, dcera mága domácího původu, děvče vyrůstající bez matky, chodící nejraději v kalhotech, a nejlépe se cítící ve skupině klukovské party. Je hlavní postavou jeho dětských knížek. Jsou asi jen tři nebo čtyři, jednu z nich mám, koupil jsem si ji v celkem dobrém stavu při výprodeji z knihovny za 20Kč. Psát detektivky, které by byly opravdu vhodné pro děti je obtížné, je velmi těžké zvolit jaké zločiny, v jakém podání je možné v těchto knížkách řešit, a jak celé pátrání popisovat. Asi právě proto jsou jenom ty tři nebo čtyři. Mám je moc rád.

Tou druhou je stárnoucí královský písař Jiří Adam z Dobronína, jeho partnery v řešení příběhů je bakalář Petr, a jeho milá Rozárka. Opět mám všechny tři postavy moc rád, a až na některé vyjímky se mi všechny jejich příběhy moc líbily, a snad jen v jediném případě jsem příběh ztrhal vzhledem k líčení dosti nevybíravých forem výslechu. Samozřejmě šlo o výslech, který neprováděla žádná ze tří mnou oblíbených hlavních postav.

Tou třetí je královský prokurátor Oldřich z Chlumu, mající na starosti především severní Čechy a sídlící na Bezdězu. Jeho spolupracovníky, mimo jeho manželky Ludmily, která se v příbězích objevuje jen výjimečně, jsou (panoš) Ota, (na panoše poněkud neobvykle se blížící, byť ještě hodně vzdáleně, střednímu věku, kterému, pokud se dobře pamatuji Oldřich zachránil život, při kteréžto příležitosti se vlastně původně seznámili,) a který zpravidla vystupuje jako fešný sukničkář, a Diviš, voják každým coulem, takto velitel posádky na Bezdězu. Opět jsou téměř vždy všechny hlavní postavy kladné, chybička se samozřejmě snad u každého tu a tam vloudí, jak už tomu v životě bývá.

Všechny hlavní postavy, ve všech těchto sériích, (nebo skupinách sérií,) mají srdce na pravém místě, a to je pravděpodobně jeden z důvodů, proč knížky pana Vondrušky tak milujeme, a rádi proto některé, (pro nás drobnosti,) panu autorovi odpouštíme.

Co do chyb které mi vadily, bylo snad jenom to, že hned ve dvou případech zahynou Otovy milé podobným způsobem v podobných situacích, kdy mu zachraňují život.
Druhá chyba je nekonkrétní. Je velice obtížné příběhy obměňovat tak, aby se jeden druhému někdy nepodobal jak vejce vejci. Zpravidla se to u všech jeho knih panu autorovi daří, ovšem najdou se vyjímky.

Co se mi z jeho detektivek opravdu nelíbilo:

https://www.databazeknih.cz/knihy/dobroninske-morytaty-321630

https://www.databazeknih.cz/knihy/letopisy-kralovske-komory-osmansky-tabor-140465

Některé další knihy jsem považoval za slabší:

https://www.databazeknih.cz/knihy/letopisy-kralovske-komory-jachymovsti-demoni-294879

https://www.databazeknih.cz/knihy/tajemstvi-abatyse-z-assisi-236757

https://www.databazeknih.cz/knihy/letopisy-kralovske-komory-letopisy-kralovske-komory-iv-8901
konkrétně Vražda v lázních

Těch o něco slabších, nebo těch na kterých mi něco vadilo by určitě bylo o něco více.
Na celé mé (také hodnocení) je nutno pohlížet s vědomím toho, že jsem nikdy neměl přečteny úplně všechny páně Vondruškovy detektivky, i toho, že jsem mnohé z nich četl naposledy i před pěti i více lety. Mnohdy může být příčinou mého odsudku i fakt, který se váže čistě k mé osobě, k mým životním zkušenostem, případně i k mé vlastní přecitlivělosti na to neb ono. Prostě je nutno to brát s rezervou. V zásadě mohu všechny Vondruškovy detektivky doporučit jako dobré detektivky, i jako kvalitní prostředek pro to aby se laik seznámil s životem ve středověku v našich zemích.

elizabeth_ba
05. ledna

essme: Světlanu najdete např. v Králův dluh, Znamení Jidáš nebo Tajemství abatyše z Assisi.

essme
16.12.2017

ad R.E.M. Kdo je Oldřich v knihách pana Vondrušky vím, ale nevím, ve které knize vystupuje Světlana. Četla jsem hodně knih od tohoto autora - ale ne všechny. Tak možná vystupuje v některé, kterou jsem nečetla. Poučíte mě, která to je?

R.E.M.
06.12.2017

ad Jaruš7: Škoda, že ten erudovaný historik nedbá více na historickou přesnost a nepřibližuje kvalitní informace příjemnou formou čtenářům.

Ale uznávám, že i já mám - v určitých slabých chvilkách, ostudnou slabost pro Oldřicha a Světlanu. (Že by to souviselo s tím, že mám ráda i pohádky). :-)))

Chesterton
18.11.2017

Moje odpověď :) Kvantita se ne vždy musí krýt s kvalitou :) Asi nejsme tak vzdělaný národ, abychom nepodlehli značné líbivosti :)

Jaruš7
16.11.2017

Můžeme si gratulovat, vystudovaný, erudovaný, srdcem oddaný historik má pro nás nespočet obrazů našich středověkých dějin.
Můj dotaz - Kdo je mu v širém světě, v tak bohaté a pestré tvorbě národních dějin podobný ?

Damato
30.10.2017

Souhlasím s tím, že pan Vondruška je moc velký sympaťák a protože jsem ho taky zažila " na vlastní oko", konečně jsem si tady přečetla i názory na něj. Pominu úplně to, že jsem doma začala větou - " ty jo, to je sympaťák, nejen že chytrej , ale i hezkej , což je jev u chlapů nevídaný - a tím veškerý zájem mého partnera o besedu s panem Vondruškou totálně zmizel a dožadoval se pozornosti naprosto odlišné od mé nadšené nálady z besedy ( to, že nemohl chodit, pánčto si ten den na fotbale zpřetrhal kolenní vazy jsem si v záchvatu mého nadšení nevšimla a tím si zadělala na celoživotní průšvih- ale kvůli Vám pane Vodruško to já vydržím :-) ...) a až když jsem zakopla o berli, opřenou o křeslo jsem se dovtípila, že je doma něco jinak :-).
Ale to odbíhám od tématu. Je nejen že úžasně vzdělaný, ale není to žádnej náfuka nafoukanej a má moje obří sympatie. Je fakt, že jsem jeden čas jeho knihy hltala, až jak jsem tehdy doma řekla....měla jsem v mozku "převondruškováno" a rázem mě jeho knihy přestaly táhnout, ale po čase se k nim moc ráda vrátím. Tak jak ON snad o naši historii nikdo psát neumí.

EmmaKrizova
16.10.2017

V PÁTEK jsem byla na besedě ve Velké Bíteši, mám podepsaný breviář a bylo to super. !!! Pan Vondruška je moc velký sympaťák.

braunerova
03.09.2017

elizabeth_ba: No vidíš, teď sis odpověděla sama. O Tudorovcích a Bourbonech se učíme na základní škole, promítají se o nich filmy a zná je celý svět. Hlavně mi ale přijde naprosto nesmyslné, posuzovat kvalitu díla počtem překladů. Spousta přeložených knih je braková literatura a spousta výborných knih se nikdy nepřeloží.

elizabeth_ba
26.08.2017

braunerova: Třeba proto, proč my čteme o Tudorovcích, Bourbonech nebo Valoisích nebo Johance z Arcu.

braunerova
31.07.2017

Já teda s elizabeth_ba nesouhlasím. Obě Epopeje od V.V. považuji za jeden z nejzdařilejších počinů k popularizaci českých dějin. To, jaké vyvolal nadšení u čtenářů, kteří se o české dějiny dosud nezajímali, je obdivuhodné. Přitom V.V. popisuje historii rok po roku se všemi významnými událostmi a souvislostmi, to není žádné oddychové čtení. Odsoudit 2400 stran beletrie kvůli tomu, že nějaká vesnice se tehdy nejmenovala Liberec, mi přijde mimo mísu. Běžný čtenář si stejně zapamatuje jen pár základních faktů, takovéhle prkotiny jsou pod jeho rozlišovací schopnost (ověřil jsem si to sám na sobě). Kdyby se takhle pitvala Sienkiewiczova trilogie dějin polského národa, chyby by vydaly na čtvrtý díl.
Nesouhlasím ani s tím, že kvalita se pozná podle toho, do kolika se přeloží jazyků. Proč by proboha Angličany nebo Francouze měli zajímat Přemyslovci nebo Jan Hus? Pokud vím, nepřekládá se ani Jiří Kovařík, kterého považuji za našeho nejlepšího současného autora literatury faktu.

Šavl
16.06.2017

Četl jsem zatím všechny Husitské epopeje (kromě jedné). Vynikající bichle, u kterých jsem se nenudil (sice to nejsou nejtenčí knihy...). Vypadá to, že budu ve Vondruškově četbě pokračovat - zatím mne nezklamal!

R.E.M.
28.05.2017

bubka: To mi zní, že kritizovat mohou jen odborníci, ne prachobyčejní čtenáři.
když uvidím křivě zasazené okno, nemusím být zedník, aby řekla, že práce je nekvalitní. :-)

A pokud by někoho zajímalo, proč jsem přes své výhrady četla Vondruškovy detektivky - postavy Oldřicha a Ludmily mi přijdou roztomilé, Oldřich je takový kladný hrdina (připomíná mi pohádkové postavy o spravedlivém rytíři, soudci) a občas mám potřebu přečíst si právě tento typ "dospělé pohádky".

elizabeth_ba
25.05.2017

Tak samozřejmě, že je pan Vondruška ústy lidu čten ;-) Vždyť to píšu níže, naopak o sobě píšu, že nemohu posuzovat kvalitu své knihy ani článků (to musejí ostatní) a že určitě nemám tolik čtenářů jako on (to je taky fakt). A rozhodně si nemyslím, že by se na základě toho, jestli lidé poznají nebo nepoznají chyby v historických románech dala posuzovat jejich hloupost nebo chytrost. Pouze je v nich nehledají, vždyť spousta lidí, zejména v komentářích u knih samotných psala, že si chce u Vondruškových knih oddychnout a to je v pořádku. Co totiž pan Vondruška umí bez debaty dobře, je psát to, co lidé (u nás) chtějí číst a slyšet. Až ale jeho knihy budou přeloženy do všech evropských jazyků (či aspoň do jejich poloviny), uznám, že je fakt dobrý a hoden zdejšího obdivu. Co ale nepovažuji za v pořádku je skutečnost, že by se při jeho knihách vzdělali, leda kdyby je četba jeho knih přivedla až k odborné literatuře a pramenům (jako mě kdysi Zuzana Koubková a Ludmila Vaňková). Před časem mi jeden velmi moudrý pán, který o době českého vrcholného středověku ví snad úplně všechno, řekl, že beletrii z té doby nečte (čte ji z období jiných - z feudálního Japonska 17. století nebo z Irska století sedmého). Já už jsem po mnoha pokusech, kdy jsem knihu nedočetla ani do poloviny (jako poslední tak skončil pokus o znovu přečtení Krále železného a zlatého, z něhož jsem kdysi byla taky unesená) tak učinila rovněž a tohle období z tohoto hlediska vzdala také. A musím sportovně uznat, že jen tu Vondruškovu sérii o Oldřichovi z Chlumu jsem kvůli odreagování se a zápletce schopna stále číst a dočítat až do konce. Takže ... něco asi na tom Vondruškovi je. ;-))

bubka
24.05.2017

no prosím,a já to mám se soudcem Ti úplně naopak -ale to nic neříká o knihách, jen o čtenářích

a Vondruška je čten, je to úspěšný spisovatel -buď je hodně lidí hloupějších než kritici nebo prostě Vondruška umí. Asi si od něj taky něco přečtu.

elizabeth_ba
24.05.2017

bubka: Sice nemohu říci, jak moc je to kvalitní a určitě nemám tolik čtenářů a obdivovatelů jako pan Vondruška, ale to mé Vám nedá velkou práci si najít na databázi. Stejně jako si můžete najít mé články o Přemyslu Otakarovi II. nebo o dalších historických osobnostech z tohoto i jiných období (na odkaze na mém profilu - v případě zájmu pošlu do zpráv i přesné odkazy). Nikdy bych to sem nedávala, ale po vyzvání mi nic jiného nezbývá, aby bylo jasné, že jen nekritizuji, ale jsem se i pokusila něco napsat.

Lenormandův soudce Ti mne neoslovil, pravděpodobně je to popisem jeho spolupracovníků a manželek. Při druhém čtení to bylo ještě horší než při prvním, viz můj komentář u knihy samotné.

bubka
24.05.2017

žasnu, co odborníků na historii se sešlo na této diskuzi.Nemůžete sem dát odkaz na svá kvalitní díla z toho oboru? zany, elizabeth_ba, Juri81 ? budu vděčna.

a pokud snad dokonce píšete i dobré detektivky, hodil by se mi odkaz taky.

ještě k soudci Ti, je můj oblíbenec a nejméně po dvě první Lenormandovy knihy jsem jeho pojetí nemohla přijmout,ale pak jsem mu přišla na chuť, jeho Ti není takový kožený panák,, jako Gulikův, na druhé straně jeho knihy nemají tu skvělou atmosféru,Lenormandův Ti a zejména jeho První dáma, jsou lidé z masa a kostí,kritičtí glosátoři svého okolí.Koupila jsem si je všechny, které zatím vyšly.

elizabeth_ba
23.05.2017

nero 13: až na tu "velmi slušnou úroveň" zcela souhlasím ;-) Kdybyste si vzpomněl v budoucnu na tu knihu o soudci Ti, ozvěte se mi, prosím, do zprávy.

nero 13
23.05.2017

Slavné případy soudce Ti mám, to byla jiná kniha, bohužel si nepamatuji jak se jmenovala, ale pamatuji se že byla psaná takovým zvláštním stylem který se mi moc nelíbil. Pokud jde o pana Vondrušku, tak také odděluji jeho detektivky a jeho Epopeje. Detektivky beru jako oddechovky když se mi nechce moc přemýšlet, ale Epopeje mají podle mně velmi slušnou úroveň, musíme si uvědomit že to píše ne pro odborníky, ale jako beletrii pro normální lidi. Možná kdyby občas připsal na konci knihy historickou poznámku, jako to dělá například Bernard Cornwell, kde vysvětlí jak si upravil nějakou historickou událost aby lépe pasovala na jeho příběh, tak by tady nemuselo být tolik rozčilování.

elizabeth_ba
23.05.2017

Jistě, že Siorakové jsou fiktivní postavy, ale u těch skutečných a hlavně u skutečných událostí se autor řídí tím, co se opravdu stalo, nemá hodnostáře z doby Ludvíka XIV. za Jindřicha III., nemá zámky a města, co neexistovaly a tak by se dalo pokračovat. Chyby tam samozřejmě při bedlivém čtení nalézt lze, ale už jenom jazyk a to, že fikci autor cpal jen do bílých míst doby, ságu od té Vondruškové citelně odlišuje.

Ohledně soudce Ti tyhle okolnosti samozřejmě znám. Tou knihou myslíte tohle:
http://www.databazeknih.cz/knihy/pribehy-soudce-ti-slavne-pripady-soudce-ti-11460 ? Nebo ještě jinou, zajímala by mě totiž. Jak píšu níže, ujíždím na soudci a Ťiao Tajovi. :-) Pravda je, že jejich vykreslení v překladu té původní čínské je hodně odlišné, viz můj komentář tam. Zkoušela jsem číst i ty Lenormandovy pokusy, ale nedalo se to. Inu, když dva dělají totéž, není vždy totéž...

zany
22.05.2017

Vlastní názor si umí udělat každý, po četbě Vondruškových epopejí si pak ovšem lidi budou myslet, že králové si své budoucí manželky ze sousedních královských rodů nejdřív pár let zkoušeli v posteli, než se uráčili je pojmout za manželku, nebo jak nedávno jedna paní zcela vážně tvrdila, že Přemysl II. měl problémy s jihočeskou šlechtou proto, že se šlechtě nelíbilo jak ošklivě zacházel s první manželkou a že se jí takto šlechta zastávala.

nero 13
22.05.2017

Kancelář na uvádění příběhů na pravou míru byla už v Saturninovi. Vypadá to že si myslíte že ostatní lidé jsou úplní blbci a nedovedou si utvořit vlastní názor, panebože bavíme se o Beletrii ne o literatuře faktu. Pro elizabeth_ba. Miluji ságu Dědictví otců, ale příběh o Petru Sioracovi zakomponovaný do francouzských dějin je vymyšlený, takže to není historicky věrné. A pokud jde o Gulikova soudce Ti, tak jeho příběhy jsou velmi upraveny pro evropského čtenáře. Jednou se mi dostal do ruky překlad originálu jednoho čínského příběhu o soudci Ti, a bylo to úplně něco jiného než od Gulika. A tak by se našlo něco u každého autora píšícího Beletrii.

zany
22.05.2017

Jen se snažím uvádět na pravou míru zdejší komentáře čtenářů nadšeně opěvujících jeho erudici a pochvalujících si, jak je hezky Vondruška učí o historii. Mám historii rád od dětství a prostě mi vadí, jak se proti ní Vondruška prohřešuje.

nero 13
22.05.2017

Je zajímavé že i když V.Vondrušku nemáte rád, tak se chováte jako jedna jeho postava z románu Prodavači ostatků, a to jistý Konrád z Wormsu. Ten nejdříve žil veselým studentským životem a pak takzvaně prohlédl, dal se k inkvizici a začal ostatním vnucovat své názory. Mně se například moc nelíbí Michal Viewegh, ale nikdy by mně nenapadlo chodit na jeho stránky a tam ho pomlouvat a shánět články o něm negativně psané. Prostě má svůj okruh čtenářů a to je v pořádku.

elizabeth_ba
22.05.2017

EmmaKrizova: určitě kromě paní Vaňkové (i když můj nedávný pokus o znovu přečtení Krále železného zlatého dopadl taky prabídně) třeba Oldřich Daněk či Václav Neužil či Jiří Mařánek nebo Zuzana Koubková. Z jiné doby bych potom doporučila ságu Roberta Merla Dědictví otců nebo van Gulikovy detektivky nebo detektivky Petera Tremayna. Nikdo z jmenovaných s historií žádné kotrmelce nedělá.