Raymond Raymond přečtené 33

☰ menu

Vesmír, jaký je

Vesmír, jaký je 1997, Jiří Grygar
5 z 5

Nejlepší populárně naučná kniha o vesmíru na poli české i zahraniční literatury. Okna astrofyziky dokořán, přesto velmi poutavě a s naprostým minimem algebry.


Můj život beze mne - Hledání vlastní identity

Můj život beze mne - Hledání vlastní identity 2014, Osvaldo Poli
5 z 5

„Každá pouť do temných zákoutí lidského nitra, kvůli hledání pravdy o svém životě a příčin problémů, je určitě doprovázena strachem. (…) Poznat hodnoty, k nimž je člověk emotivně přitahován, znamená poznat kus vlastní duše. (…) Chci být novým člověkem: beze strachů, odvážnější v říkání pravdy, a přitom milá, šťastná z toho, že jsem prostý člověk,“ (Můj život beze mne, 2014). Ještě než se ukryjete v poušti, rozhodnete se prodat své Ferrari nebo uzavřete nějaké dohody, přečtěte si nejdříve tuto knihu – je skvělá. Tvrdá, ale skvělá.... celý text


Tolkien: Zákulisí Pána Prstenů

Tolkien: Zákulisí Pána Prstenů 2002, Lin Carter
3 z 5

„A není nic nezáživnějšího než nezáživný hrdinský epos!“ (Carter, 2002, s. 103). Není nic nezáživnějšího než text, u něhož člověk neustále odevzdaně kontempluje jeho relevanci a nenaplněný potenciál. Úvod a první tři kapitoly knihy by mohly aspirovat na povinnou četbu pro všechny příznivce světa Ardy a s přibývajícími roky se budou ještě dále zhodnocovat. Jsou to ty kapitoly, jež se věnují dobovému přijetí Pána prstenů a Tolkienovu životu. Jedná se o vpravdě unikátní sondu z doby, kdy Tolkien ještě žil. Horší je to s tou analytickou a syntetickou částí – s tím zákulisím Pána prstenů. Samotná adresná diskuze inspirační zdrojů Pána prstenů začíná až ve 14. (!) ze 16 kapitol. Té předchází 4 (!) samostatné kapitoly, jež pouze sumarizují děj Hobita a Pána prstenů, 2 kapitoly, jež diskutují stylistický útvar Tolkienova díla a Tolkienovu teorii pohádky, a 4 (!) dlouhé kapitoly, jež se zaobírají historií fantastické literatury od antiky až po polovinu 20. století. Je to právě těchto 8 kapitol, jež knihu potápí. Nabízí se logický postulát, zdali by člověk neznalý světa Pána prstenů chtěl číst o jeho zákulisí – tzn. o jeho názvosloví, o jeho inspiračních zdrojích atd. Opodstatněnost čtyřkapitolové sumarizace je tedy sporná. Dalším problémem je samotná historická rešerše děl fantastické literatury. Ta by vůbec nevadila, ba co více, byla by i zajímavá a hodnotná, kdyby ji ovšem Carter nepsal stylem aspirujícího bakalanta píšícího svou první závěrečnou práci bez dohledu vedoucího. Carter zde zabředá do úmorných detailů jako jsou letopočty, politické reálie, životopisy autorů apod. a zjištěné poznatky navíc ani zevrubněji nevyužívá v pozdějších částech knihy. Ironické je, že si je těchto třecích ploch nejspíše i sám vědom, jelikož se na pár místech uchyluje k alibismům typu: „A chce-li se některý čtenář přít…“ (Carter, 2002, s. 110) nebo se neubrání jednovětým přílepkům na koncích podkapitol, jenž mají nějakým způsob napojit jím uvedený text na Tolkienovo dílo, a to například skrze podobnost v počtu slov (srov. Carter, 2002, s. 123). Ideální to není ani v té méně popisné části. Carter je schopen na jedné straně dojít k ultimativnímu závěru, že Pán prstenů v žádném případě není ani satira, ani alegorie, ale už na další straně si neodpustí citovat Tolkienovu poznámku: „… ve stejném období (1938–39), kdy se začal odvíjet příběh Pána prstenů a kdy začínalo být jasné, že v dosud neznámé zemi, jež naháněla strach mně jako hobitům, čeká námaha a hledání,“ (Carter, 2002, s. 81). Některé závěry o původu slov je možno označit též za docela optimistické (srov. Carter, 2002, s. 156). Z celé „zákulisní“ části mi přišla zdaleka nejzajímavější 14. kapitola, jež se věnovala Tolkienovým základním pramenů. Bylo docela překvapující zjistit, kolik jmen nevymyslel sám Tolkien, ale kolik jich pouze přejal ze severské mytologie (Durin, Dvalin, Gandalf…). Začátek a konec knihy je zásadní, prostřední kapitoly jsou ale spíše s otazníkem.... celý text


Buď, kde jsi

Buď, kde jsi 2016, Štěpán Smolen
4 z 5

„Zápasem o stálost se učím bez uhnutí snášet rány – nejprve neodpovím na ránu ránou, potom ani zlým slovem, nakonec ani zlou myšlenkou,“ (Smolen, 2016, s. 124). Pokud bych měl po přečtení knihy vyzdvihnout jeden převládající pocit, byla by to překvapivá domněnka, že si autor knihu napsal především sám pro sebe, pouze s druhořadým ohledem na čtenáře a čtenářskou obec. Kniha exceluje v popisné rovině, to jest ve schopnosti během jednoho rozvitého souvětí charakterizovat a bez příkras popsat nějaký problém či neutěšenou situaci. Z této přednosti ale též vyvěrají – respektive jsou s ní spojeny – dvě největší slabiny knihy. Je to inklinace ke generalizaci a snaha o rámování do vzletných jednovětých přesahů; viz např. „Pokud uhneš…“ (Smolen, 2016, s. 58). Knize se tak úplně nedaří v rámci diskuze jednotlivých problémů vyjasnit a definovat třeba implicitní rozdíl mezi asketismem a sebemrskačstvím, přestože tyto termíny přímo či nepřímo zmiňuje, a činí tak právě buď skrze přílišné zjednodušování, nebo naopak baterii ultimativních výroků. Ve výsledku mně z knihy po jejím dočtení na mysli neustále tanou spíše konkrétní inspirativní příběhy – což rozhodně není málo, právě naopak –, ale jednoznačné kontemplativní poselství se topí někde v písečné závěji neúplných indukcí a rozevlátosti. Jinými slovy, kniha disponuje trefnými reflexemi mnoha individuálních trápení, ale je poněkud skoupá či nedůsledná v otázce jejich řešení.... celý text


Zjevení

Zjevení 2009, Drew Karpyshyn
5 z 5

Děj determinovaný plytkostí? V žádném případě. Za negativum knihy nepovažuji ani přílišné odchýlení se od ve hře nastoleného trendu epikou prostoupeného příběhu. Kniha především doplňuje již prezentovaný děj, nesnaží se nastolovat a rozvíjet paralelní příběhové větve. Tento kanonický přístup, tj. doplňování skládanky příběhu, mně osobně velmi vyhovuje. Herní trilogie byla, zdá se, prezentována jako jednolitý celek a tato kniha tuto premisu de facto potvrzuje. Bez okolků a zadních vrátek opatrnosti (což je vlastnost typická mnohým jiným adaptacím) jsou zde prezentovány, osvětlovány a rozvíjeny ve hře a jejím kodexu pouze zběžně ilustrované svět Mass Effectu determinující skutečnosti. Historická adaptace proteánské technologie, úskalí počáteční koexistence Aliance s ostatními rasami galaxie, charakterová dekompozice Sarena Arteriuse a Davida Andersona a osvětlení jejich společné historie. Věci ve hře pouze tušené zde dostávají konkrétní rozměr a obrys. Kniha se tomu nevyhýbá, což je její hlavní předností, což je důvodem, proč ji číst, což je důvodem, proč je nutno ji číst. Čtenářova počáteční investice ve smyslu seznámení se s reáliemi na pozadí knihy je vyžadována a má nepřekvapivě pozitivní dopad na její akceptaci a hodnocení.... celý text