lynxir lynxir přečtené 161

☰ menu

Tajemné pouto mezi člověkem a přírodou

Tajemné pouto mezi člověkem a přírodou 2019, Peter Wohlleben
2 z 5

Autor píše opět velmi čtivě, ale oproti předchozím knihám, kdy vycházel převážně ze své praxe a svých vlastních pozorování přírody, se tady bohužel příliš často pouští na tenký led neprokazatelných či již překonaných názorů, ať už se to týká globálního oteplování, demografického vývoje lidstva, ekologie či zdravotnictví. Velmi často cituje oficiální hospodářské a statistické údaje především německé vlády, které, mám zato, nelze považovat za seriózní vědecké podklady. Jsou-li to jeho osobní názory, v pořádku, ale příliš často tyto názory evokují oficiální stanoviska stávající politické nomenklatury, v jejíž hlásnou troubou se autor, ať již vědomě či nikoliv, úspěšně přerodil.... celý text


Tichý svět Nicholase Quinna

Tichý svět Nicholase Quinna 1994, Colin Dexter
2 z 5

Naprosto ploché postavy, ke kterým si nevytvoříte žádný vztah, a to včetně vyšetřujícího inspektora; v podstatě mi bylo zcela jedno, kdo koho zamordoval a jestli to policie nakonec vypátrá. To je špatně.... celý text


Panečnice

Panečnice 1979, Zikmund Winter
5 z 5

Musím přiznat, že čím jsem starší, tím více mám v oblibě knihy s dobrým koncem, což tato povídka, která vyšla poprvé v roce 1907, splňuje plnou měrou, neboť je laskavým dílem, jež kromě vylíčení života v 16. století především v Praze, zejména pak s důrazem na velmi detailní zpodobnění cechovních zvyklostí a vztahů, pozvedá plynulost vyprávění a krásná staročeština.... celý text


V zemi královny ze Sáby

V zemi královny ze Sáby 1969, Zdeňka Marešová
1 z 5

Spíše rozbor politického pozadí než cestopis, ale chápu, že v té době to jinak nešlo a režimu bylo třeba projevit vděk za možnost vycestování.


Pro smrt uděláno: živé rozhovory o posledních věcech

Pro smrt uděláno: živé rozhovory o posledních věcech 2021, * antologie
4 z 5

Než o smrti vypovídá tato kniha mnohem více o zpovídaných lidech. Kupodivu mne nejvíc oslovily rozhovory s lidmi, kteří toto téma berou jako běžnou součást života, řeší ji prakticky, napřímo a moc nad tím nehloubají. Ti ostatní rádobyfilozofové jsou – mám ten pocit – jen zahlceni svými mentálními konstrukcemi, ve kterých se naprosto ztrácejí nejen oni...... celý text


Lovec záhad

Lovec záhad 2023, Arnošt Vašíček
3 z 5

Cestopisný průřez cest pana Vašíčka. Projel toho opravdu hodně, takže i při slušné tloušťce knihy je to jen rychlý přehled cest s občasnými zajímavostmi a lehkým náznakem tajemna. Trošku mi vadí, že zde pan Vašíček záhady jen naťukne, a najednou je konec kapitoly a jede se jinam. Pouze otázky a žádný vlastní názor? Ale fotografická dokumentace je opravdu velmi pěkná.... celý text


Bílá Voda

Bílá Voda 2022, Kateřina Tučková
2 z 5

Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky. Autorka se o to ovšem pokouší, a to opakovaně. Bohužel si nevšimla, že ta její řeka s postupem času změnila ve stojatou, ne příliš vábně páchnoucí stoku plnou kalu a zetlelého listí. Zajisté v souladu se svým nakladatelstvím usoudila, že by stálo za to vytěžit ze stávajícího modelu ještě nějaký ten peníz, což se jí (jim) zjevně podařilo. Marketingová propagace, ne nepodobná případu její souputnice Lednické, se osvědčila i v tomto případě. Je nějaký rozdíl mezi inzerovaným tisícem hodin rešerší a deseti léty práce a pátrání v archivech? Omluva autorky vlastním dětem, že kvůli této knize nepřišli na svět o několik let dříve, je pak až neskutečně bizarní. Ale dobře, chápu, že na něčem je opravdu třeba pracovat velmi dlouho. A že každý má jiné metody práce a někomu jde vše mnohem snadněji. Připomíná mi to rozhovor (parafrázuji): Dylan: Jak dlouho jsi pracoval na té písni? Cohen: Asi rok (nechce přiznat, že ve skutečnosti mu to trvalo téměř pět let). A jak dlouho jsi pracoval ty na té své? Dylan: Tak patnáct minut. Finální výsledek propagovanému úsilí bohužel naprosto neodpovídá. Kniha mi připomíná reklamu na dnešní novostavby: základní konstrukce sice není nic moc, ale ty výplňové materiály a izolace vyhovují všem zákonným předpisům, ba dokonce jsou mnohonásobně předimenzovány! No nekupte to!!! Naskýtá se pouze základní otázka: Jedná se ještě o román? A dobrý román?... celý text


Rozvětvený paroháč

Rozvětvený paroháč 1989, Marcel Aymé
5 z 5

Výbor z povídkové tvorby autora; úžasné nápady, navíc skvostně zpracované řekněme v „čapkovském“ stylu. Co víc si přát? Oproti Zelené kobyle o několik stupňů výše.... celý text


Pražské tajemství

Pražské tajemství 1978, Géza Včelička (p)
5 z 5

Netuším, který čert to posedl pána Antonína Eduarda, že si pro své novinářské a spisovatelské choutky zvolil tento svérázný pseudonym, ale tramp, skaut, spoluzakladatel Sdružení zálesáků a šéfredaktor časopisu Tramp nemohl být tak zpozdilým, ač by se to u redaktora komunistických listů Rudý večerník a Rudý pondělník možná očekávalo, aby se jeho romantická duše, po dvacet let valchována, cepována a hnětena prostředím natolik svérázným, téměř odstrašujícím a přitom tak nebetyčně přitažlivým, nakonec neprojevila tím nejlepším a nejumělečtějším způsobem, tedy sepsáním a vydáním tohoto souboru lyrických reportáží z dávno zmizelé čtvrti pražské chudiny Na Františku, kterou lze podle mne považovat vskutku za výjimečné dílo, velmi osobité vyprávění o dávné i nedávné historii, svérázných obyvatelích, dílo, které je psáno skvostnou češtinou v duchu těch nejlepších Čapkových, Pavlových či Poláčkových článků a povídek, a které opravdu stojí za přečtení, klidně i opakované. A navíc: podle mne jde zde jednoznačně o původní inspiraci a námět Foglarem utajovaných Stínadel, bohužel dávno již zmizelých v propadlišti dějin. Snad jen ten přístavek v podobě poslední kapitoly připsané pro třetí vydání knihy (1955) je lépe ani nečíst. A doslov kovaného marxistického kritika Jiřího Hájka je už pak naprostá tragédie.... celý text


Cry macho

Cry macho 2023, N. Richard Nash (p)
3 z 5

Něco mi na této knize vadí, ale nedokážu přesně říct, co. Snad určitá divadelní strojenost, možná místy až sladkobolná afektovanost. Je vidět, že tvůrce úspěšných divadelních her nemusí umět napsat dobrý román. Tři a půl hvězdičky max, víc ani ťuk.... celý text


Anaïs Ninová s maskou a bez ní

Anaïs Ninová s maskou a bez ní 1994, Elisabeth Barillé
3 z 5

Rozdíl mezi biografií a životopisným románem je zásadní: biografie uctívá, vyzvedává a upřednostňuje osobu, o kterou jde v knize především. Životopisný román jednoznačně upřednostňuje pouze autora, který se snaží sebeprezentovat a z nedostatku vlastního tématu použije/využije života někoho jiného. To je bohužel i případ této knihy: chaotické a zmatené rozličnými časovými i dějovými přeskoky, nedovysvětlením základních faktů a často i autorčinou „uměleckou“ invencí. Obálka českého vydání náznakem lehce nasládlé romantické literatury tomu dává korunu. Osoba Anais Nin byla svým způsobem výjimečná a zajímavá, vypovídá o tom i její dílo, ale tento román opravdu moc povedený není.... celý text


Kontrapunkt

Kontrapunkt 1967, * antologie
5 z 5

Předrevoluční kvas, bílí versus rudí, kozáci proti bolevikům Téměř všechny povídky jsou na toto téma, ale každý autor je pojal po svém. Někteří téměř neutrálně, jiní naprosto jednoznačně straní novým zítřkům, ale přesto jsou všechny povídky naprosto skvělou ukázkou autorské invence a literárních výšin ruských autorů, byť s jistým přerodem a posunem směrem k autorům sovětským. Ach, opravdu, kdyby dnešní autoři uměli takto psát! Na knihu narazíte leda tak v nějaké zastrčené, zaprášené poličce posledního anikvariátu, nebo jako já v nějaké knihobudce, na chudinku přes 60 let nedotčečenou, čtenářsky nepolíbenou, zjevně ani neprolistovanou. Tedy znovu: kde se učili dnešní preferovaní autoři? Proč se knihy mnohých téměř nedají číst? Jistě, tyto povídky se svým způsobem dají brát jako propaganda, ale co my dnes víme? Jaká vlastně byla ta doba tenkrát? Že by všichni ti utiskovaní byli jen nástrojem nějaké propagandy? A opravdu netrpěli? Netoužili po změně? Po spravedlnosti? Kde je pravda? Ptejme se. A i když tu správnou odpověď asi nedostaneme, možná se k ní alespoň přiblížíme. Ale pochopíme? Prvních pět povídek zaslouží absolutorium, pera poslední tří možná lehce skřípou, Šolochovov za jeho mrkající rudou hvězdičku s pěti cípy by zasloužil za ucho. A doslov Jarmily Glazarové je opravdu poplatný době a lepší ho nečíst. Ale jinak: lidé, bděte (a čtěte)! I kdyby na chleba nebylo...... celý text


Nevidím ani tmu: Rozhovory o naději

Nevidím ani tmu: Rozhovory o naději 2021, Aleš Palán
3 z 5

Ve srovnání s šumavskými samotáři, kdy jejich odloučenost byla zpravidla jejich volním rozhodnutím, nadto s více či méně jakýmsi filozoficko-hledačským podtextem, je tato kniha vlastně pouze o obětech, a to nejen obětech systému, společnosti či rodiny, ale poměrně často si tyto ženy svou „tmu“ vytvářejí vlastně samy, ať už vědomě či nikoliv, a některé jsou na svůj osud dokonce svým způsobem pyšné. Myslím, že pro studenty psychologie či sociologie bude kniha dobrým studijním materiálem.... celý text


Na cestě domů… vždycky

Na cestě domů… vždycky 2021, Rudy Linka
4 z 5

Kniha je čtivá, poutavá, pro našince snad až nepřirozeně pozitivní; je vidět, že má autor dlouholetý výcvik ve zcela jiných vodách než v našem zahnívajícím rybníčku. Ale čekal jsem mnohem více informací a detailů o hudbě: kde autor hrál, s kým, co hrál, s jakým nástrojovým či technickým vybavením. O manželce, na které zjevně stojí jeho svět, se toho moc nedozvíme. O dceři je tady v podstatě jen hromada chlubivých fotografií z opulentní svatby v Praze. V poslední třetině se mi zdá, že autorovi už trošku dochází dech. Kvůli veselým historkám z natáčení se asi ke knize nebudu mít důvod vracet. A nějakou polozřícenou chalupu nebo barák opravuje každý druhý, alespoň u nás. Hvězdička dolů, Rudolfe, polepši se!... celý text


Žena z nitra Země

Žena z nitra Země 1998, Swain Wolfe
4 z 5

Není to tak špatné. Čte se to hezky, není to hloupé a chvílemi je to i napínavé. Škoda, že autor příběh více nerozvedl.


Carmen - Skutečný život Hany Hegerové

Carmen - Skutečný život Hany Hegerové 2021, Tomáš Padevět
3 z 5

Přál bych paní Hegerové pro její memoáry lepšího autora.


Uprostřed života

Uprostřed života 1979, Luise Rinser
5 z 5

Nedoceněný, hluboce psychologický román západoněměcké autorky, kde jsou zjevně reflektovány vlastní životní zkušenosti.