Emil Jakub Frída
Jaroslav Vrchlický · pseudonym
česká, 1853 - 1912
Související novinky
Noc na Karlštejně, Skřítkové, Gigul a celkem 22 nově přidaných eknih zdarma
22 nově přidaných eknih zdarma pro Vás.
Celkem už 3 085 eknih zdarma najdete ke stažení na Databázi knih.
Stačí otevřít níže detail knihy a pak tlačítkem "E... celý text
Populární knihy
/ všech 169 knihNové komentáře u autorových knih
Noc na Karlštejně
„Překvapilo mě, jak tenoučká knížečka vedla ke zfilmování tak obsáhlého filmu, přestože obsahově jsou vlastně skoro totožné. A přestože jsem většinou na straně knihy, v tomto případě u mě vyhrává verze filmová ( tedy ta druhá v pořadí, že jsou dvě jsem zjistila až nyní). Co mě zaujalo je, že některé rozhovory jsou ve filmu takřka totožné, ale některé věty jsou přiřazeny jiné postavě. Třeba v rozhovoru Alžběty a Arnošta hned při prvním setkání se mi to zdálo hned několikrát. Alespoň, co si pamatuji. Rozhodně jsem si knihu užila, i když napříště už si ji připomenu opět filmově. 4,5*
(2/24)“... celý text
— IVANA0123
Noc na Karlštejně
„Knížku jsem četla v rámci Čtenářské výzvy a rozhodně není čeho litovat. Kdo by Noc na Karlštejně neznal a neměl ji rád.“
— Emik87
Noc na Karlštejně
„Šťavnatá oddechovka.“
— Ctenar_ctouci
Meč Damoklův
„Už je to spousta let, co jsem přečetl několik sbírek Vrchlického lyriky a jednu dvě rozsáhlejší epické skladby (nic z toho u mě valné nadšení nevzbudilo), takže jsem se rozhodl vrátit k jeho tvorbě a ozkoušet si, zda pro něj s odstupem času najdu víc pochopení. Vybral jsem si jeho poslední, posmrtně vydanou sbírku Meč Damoklův, příznivě prý hodnocenou i autoritami, do nichž by to člověk neřekl (Šalda, Halas, Václavek aj.).
Potvrdilo se ovšem, co si myslím tak nějak o celém Vrchlického básnickém díle: Je to poněkud grafomanství. To však nikoli ve významu nedostatku talentu či jazykové obratnosti, ale ve významu totální nadprodukce, ztráty soudnosti, co se míry a přiměřenosti týče. Vrchlický totiž jen za poslední svůj literárně plodný rok svého života – tj. 1908 – stačil do doby, než jej 16. srpna postihl fatální záchvat mrtvice, napsat rovnou 90 lyrických básní (a vedle toho psal básně epické a příležitostné, texty dramatické, naučné a čile překládal). Přičemž občas prý psával – dle svědectví svého bratra Bedřicha Frídy – neuvěřitelných 10 básní denně! (Tak mimochodem i 15. srpna, den před atakou nemoci.) Důsledkem této takořka maniakální posedlosti psaním je nesmírná inflace jeho literární produkce.
Při vší úctě k jeho významu pro vývoj české poezie a k suverénnosti, s níž ovládl (a de facto spoluvytvářel) onu její lumírovsko-parnasistní polohu (i ta se brzy – všecka ta můž a juž a kýs a vsled – stala spíše přítěží), si z jeho díla podrželo životnost jen máloco a jsou to spíše jednotlivé básně, sloky či verše než jakékoli delší celky. O sbírkách, jež v jeho případě přečasto byly pouhým souhrnem básní vzniklých v určitém údobí nežli uváženě komponovanými celky, ani nemluvě. A to vše platí i pro Meč Damoklův.
Pokud bych měl z této knížky pořídit výbor, který by měl šanci oslovit někoho víc než jen literární historiky, čtenáře-sveřepce a radikální staromilce, ponechal bych z ní nanejvýš tak pětinu šestinu. Možná i míň. Řada básní má svou zajímavost z důvodů dokumentárních, tematických, motivických, řada jich zní krásně, čte-li se nahlas (aniž by se člověk nějak zvlášť obíral tím, o čem „pojednávají“) – i proto se přese všechno vyplatí i dnes prokousat se trpělivě celou sbírkou. (A kdo má rád výzvy, tak všemi dvacíti svazky Vrchlického souborného básnického díla: Meč Damoklův najdete ve svazku 4 s názvem Korálové ostrovy). Nicméně jako celek jich tam dobrých a funkčních mnoho není. Pro mě jsou to spíše kratší lyrická, občas náběhově impresionistická čísla, jindy lehce litanická, kam se básník nesnaží mermomocí vtlačit pointu, moralizovat, rozumovat (to vše je u něj beztak eklektické, a tedy bezkrevné), či nedejbože pobavit. Příkladem budiž třeba Píseň (Korálové ostrovy, s. 309) nebo K tobě! (s. 345). Jednu ze svých nejoblíbenějších sem opíšu celou:
V sněhu
V sněhu září magnolie květ,
třešně šperk a úběl svítí v sněhu;
celý svět je ztopen, vhroužen, vklet
v sněhu.
To jest z jara, pozděj v léta běhu
vše se změní v oranž, pupur hned,
hraje v barev tisícerém žehu.
Zima přijde – sníh, kam stačí hled,
jistá výzva ku věčnosti břehu –
a zas římsa, les a celý svět
v sněhu.“... celý text
— V_M
Jarní romance
„Nádherné Vrchlického pohádkové verše dokreslují stejně nádherné ilustrace 15leteho židovského mladíka Martina Weisse. Úžasná jednohubka, která je s každým přečtením lepší a lepší, a tohle vydání Triády z roku 2012 v sobě
navíc má i jedinečné kouzlo starých knih.“... celý text
— Renatka11
Emil Jakub Frída - knihy
1883 | Drahomíra |
2007 | Noc na Karlštejně |
1996 | Rytíř Smil |
2009 | Okna v bouři |
1986 | Milostný listář |
2011 | Vrchlický erotický |
1949 | Selské balady |
1957 | Bar Kochba |
1953 | Básně |
1954 | Domove líbezný |
Žánry autora
Literatura světová Divadelní hry Fejetony, eseje Literatura faktu Povídky Romány
Štítky z knih
noc mýty a legendy dopisy korespondence ženy antika zfilmováno středověk pověsti Karel IV., český král a římský císař
Frída je 27x v oblíbených.