DorianG. DorianG. přečtené 33

☰ menu

Hadí doupě

Hadí doupě 2002, Agatha Christie
2 z 5

Prozatím nejslabší Agatha. A to autorka tvrdila, že se jedná o jednu z jejich nejlepších. Forma není jen minimalistická, je doslova strohá. Skoro jsem měl pocit, že z psaní neměla radost a chtěla to už mít z krku. Není tady ani kapka mystéria, které mě tak bavilo u vynikající Nekonečné noci. Kde by měla být nastíněna psychologie postav, je často jen holá věta a popis. Pozor! Dále možné spoilery. Hrdina: není detektiv a tak mu leccos ujde, což nevadí. Ale to, že se chová zcela nelogicky, neřídí se vlastními radami a navíc se záměrně nechává manipulovat svojí přítelkyní/jednou z hlavních podezřelých, to je z pohledu čtenáře neodpustitelné. Je zkrátka nesympatický, bezcharakterní a hloupý. Na asi pěti místech příběhu se setkáme s absurdní situací, kdy se hrdina hodlá podezřelého na cosi zeptat (dokonce je zmíněno, že se jedná o cosi extrémně důležitého), ale v tu chvíli zazvoní zvonek k obědu, vejde jiná postava, přiběhnou děti... A hrdina zapomene! Už se nikdy nezeptá a ani to nepřipomene. Pozitivem jsou jednoznačně komplikované charaktery podezřelých a zajímavé rozuzlení (které je ale na autorčiny standardy docela slabé). A hlavně se vysvětlení dočkáme až na poslední dvoustránce, náhle, koncentrovaně, bez předchozích náznaků. Zkrátka uměle. Vlastně stejně tak, jak působí celá kniha.... celý text


Nonstop

Nonstop 2008, Brian Wilson Aldiss
4 z 5

Několik vyvrhelů z primitivního kmene se vydává do "velkého" světa a ačkoliv jim jde jen o osobní zisk, realita je přesvědčí, že existuje cosi důležitějšího, než jen vlastní prospěch... Cesta za pravdou a její poznání, které je osvobodí. Nonstop je druhým nejvýznamnějším lit. příspěvkem k tématu generačních (kolonizačních) lodí. Tím prvním jsou Sirotci oblohy od Heinleina. Aldiss ale téma pojal jinak (dost post-apo) a především domyslel dál. Děj je psaný někdy až příliš jednoduchým způsobem a popisnější souvětí aby člověk pohledal. To je na jednu stranu u sci-fi škoda. Třeba závěr, během kterého dochází ke kataklyzmatickým změnám, by mohl být podaný mnohem epičtěji. Na druhou stranu to ale svižně odsýpá a pořád se něco děje. Nonstop je knížka přístupná doslova každému. Vyloženě vydařená je idea podivného ekosystému, který vznikl na pozůstatcích starého světa. Skvělá je taky práce s jeho demytizací - co se hrdinům z primitivního kmene zprvu zdá jako dílo magie a bohů, je brzy vysvětleno jako zcela přirozená věc nebo technologie. Posledních několik kapitol je doslova infodump a Aldiss na čtenáře nahrne všechno, co mu zbývá v rukávu. Nonstop je na první pohled ten typ díla, ve kterém obsah převažuje nad formou. Knížka, u níž máte pocit, že vám všechno vyzradí už její přebal. Jenže tomu tak vůbec není. Zajímavosti se objevují až v průběhu a vy máte spoustu teorií, co se vlastně děje. Je to taková detektivka hraná se čtenářem. Těsně před koncem máte všechny indicie a stejně vás nejspíš dokáže překvapit. A to je samo o sobě obdivuhodné.... celý text


Velký bůh Pan

Velký bůh Pan 1992, Arthur Machen
2 z 5

Příliš viktoriánské a narativně archaické. Na tak komorní děj také dost postav, což je matoucí. Příliš mnoho londýnských klepů a příliš málo mystéria či děsu. Když už dojde na popis strašlivých událostí, podobě jako Lovecraft, který se k Machenovi sám hlásil, opakuje autor zažitou a autorsky línou mantru o "nepopsatelném děsu". Jenže z takové nepopsatelnosti si jako čtenář neodnesu nic, leda tak oči v sloup. Odhlédnu-li od zastaralé formy, vadilo mi nejvíce to, že chování postav mnohdy nedává logiku. V jednom okamžiku hrdina popisuje, jak mu hrozné noční můry, bezbožné ohavnosti a úzkost, jakou mu vidiny Pana přinášejí, zcela zničily život. O dva odstavce dál se ale bez okolků rozloučí, popřeje dobrou noc a jednoduše odejde domů jakoby nic. Horor je to tedy jen velmi povrchní. Jako v případě obdobně zastaralého a "děsivého" Obrazu Doriana Graye (který je ale literárně o dost výš) se na Velkého boha Pana zkrátka lépe vzpomíná, než jak se skutečně čte. Snad proto ho King označil za "možná nejlepší hororovou anglicky psanou povídku": zahrabal v paměti a vytáhl Pana, klasiku žánru, o které jako autor nejspíš sám hodně přemýšlel. Opravdu bych se ale divil, kdyby ho četl vícekrát než jednou.... celý text