René Descartes

francouzská, 1596 - 1650

Populární knihy

/ všech 8 knih

Nové komentáře u autorových knih

Principy filosofie Principy filosofie

Četla jsem kvůli studiu. Descartesovi moc nerozumím, ale po dočtení musím říct, že to až tak špatné nebylo.
Emik87


Meditace o první filosofii Meditace o první filosofii

Kniha obsahuje šest meditací, ve kterých Descartes hledá jistotu v poznání. V první meditaci se Descartes snaží najít jistotu v poznání tím, že pochybuje o všem, co se mu jeví jako nejisté. Ve druhé meditaci hledá Descartes jistotu v tom, že mysl a tělo jsou oddělené entity. Ve třetí meditaci se Descartes snaží dokázat existenci Boha jako zdroje všech pravd. Ve čtvrté meditaci se zabývá problémem, zda jsou matematické pravdy skutečné, a v páté meditaci hledá Descartes jistotu v tom, že všechny pravdy jsou stejně jisté jako matematické pravdy. V poslední šesté meditaci se Descartes vrací k otázce existence Boha a k otázce, jak může být jeho poznání jisté.... celý text
martinab_13


Rozprava o metodě Rozprava o metodě

Vynikající dílo od vynikajícího průkopníka filozofie. Otec moderní filozofie dal začal od nuly a jeho tzv. nová metafyzika otevřela dveře dnešnímu způsobu vnímání světa. Zabývá se epistemologickou dichotomií a mě to upřímně moc nebavilo číst. Čtyřikrát jsem u toho zívla, dvakrát usnula, ale furt to považuji za jedno z největších filozofických děl.... celý text
tra-my5156



Meditace o první filosofii Meditace o první filosofii

René Descartes zaujímá v dějinách filosofie (i exaktních věd) velice specifickou pozici, tím více pro nás chudáky, kteří studujeme filosofii jen velice volnočasově. Jedná se o jednoho z posledních filosofů, kteří se dají ještě jakž takž číst. A zrovna Descartes, ač jeho logické postupy jsou třeba zdlouhavé a klikaté, dají se chápat, ba dokonce (což je pro mne důkaz, že nejsem úplný idiot), dají se předvídat. Na straně druhé, ač jsou jeho úvahy velice zajímavé a osobně jsem nadšen, že jsem se konečně dostal k tomu jeho slavnému zlému démonovi, nejsou už jeho úvahy kdovíjak aktuální. Autor, nikoliv překvapivě, ve svých úvahách chybuje. Přijímá postuláty, které jsou chybné (a to i v jeho vlastní metodologii), občas u něj dojde k prosté chybě v logice, vynechává některé důležité logické kroky. Ovšem to vše, upřímně, vidím my, z našeho pohledu, který má za sebou pár století prakticky neuvěřitelného vědeckého pokroku, my, lidé prostí té hluboké náboženské indoktrinace (více méně). Sotva tedy mžeme Descartovi cokoliv vyčítat. Na díle tak tedy můžeme ocenit autorovo nasazení pro vlastní úvahy, které je velice povzbudivé a text samý můžeme brát spíše jako iniciaci pozdějších, sofistikovanějších metod. Jen si zde dovolím zopakovat – narážel jsem na to už ve spise Rozprava o metodě – že karteziánský subjekt je stále více než živý a stále patří k aktuálním náhledům na lidské bytí, což je fascinující. Osobně tvrdím, je posud nebyl překonán, ale já jsem filosof blbec, takže… Ani Heideggerův přístup k bytí mě nepřesvědčil o překonání karteziánského subjektu.... celý text
Set123


Rozprava o metodě Rozprava o metodě

A je to stejně vždycky zajímavé číst dílo jednoho z těch filosofů, kteří zanechali opravdu hluboký otisk v dějinném vývoji. V tomto o to zajímavější, že je do značné míry oproštěn od antických autorů, s čímž se člověk setká jen velice zřídka. Na první pohled člověka překvapí jak dobře se kniha čte. Jedná se o jednu více méně plynulou úvahu, při níž neměl autor žádnou potřebu intelektuálně exhibovat. Opravdu je to plynulý tok myšlenek, připomínající do značné míry výklad, který vám mnohem chytřejší kamarád předvede u píva. Na stranu druhou je fakt, že je to filosofie „zastaralá“. A to čistě filosofická část je zastaralá méně, než ta, kde se autor pouští do dalších oblastí lidského poznání. Nejsou proto snad zajímavé ani závěry, kterých se Descartes dobírá – klasicky zmiňme karteziánský dualismus (objektu a subjektu), který je dosud živý a do značné míry si vybudoval neotřesitelnou pozici v dějinách filosofie a karteziánský kruh, který posud nenechává filosofy spát a to, upřímně, dost zbytečně, o tom tu už však bylo psáno a já nemám potřebu se tu opakovat. Zajímavá je opravdu metoda, nový přístup, který Descartes přináší a díky kterému se to značné míry stal otcem moderních věd. Nemám však co dál zde psát, proto si zde dovolím pouze jednu delší citaci Slavoje Žižka, která dost dobře demonstruje životnost karteziánského subjektu: „Západním akademickým světem obchází strašidlo, strašidlo karteziánského subjektu. Ke svaté štvanici na toto strašidlo se spojily všechny akademické mocnosti: newageovský obskurant (který by ,karteziánské paradigma‘ nejraději nahradil novým holistickým přístupem) i postmoderní dekonstruktivista (pro kterého karteziánský subjekt představuje diskurzivní fikci, účinek decentrovaného textového mechanismu); habermasovský teoretik komunikace (prosazující přechod od karteziánské monologické subjektivity k diskurzivní intersubjektivitě) i heideggerovský vyznavač myšlení bytí (zdůrazňující, že je zapotřebí ,překročit‘ obzor moderní subjektivity, která vyvrcholila dnešním zhoubným nihilismem); kognitivní vědec (který se snaží empiricky prokázat, že žádné jedinečné jeviště subjektivity neexistuje a je tu pouze démonická říše soupeřících sil) i hlubinný ekolog (obviňující karteziánský mechanický materialismus z toho, že vytvořil filosofické základy bezohledného vykořisťování přírody); kritický (post)marxista (hlásající, že iluzorní svoboda buržoazního myslícího subjektu stojí na třídním rozdělení společnosti) i feministka (trvající na tom, že zdánlivě bezpohlavní cogito je ve skutečnosti mužský patriarchální útvar). Kde je akademický směr, který by nebyl svými protivníky vykřičen jako směr dosud jen málo odvrhující karteziánské dědictví a který by opět potupnou výtku karteziánské subjektivity nevmetl ve tvář jak svým ,radikálnějším‘ kritikům, tak i svým ,reakčním‘ odpůrcům? Z této skutečnosti vyplývá dvojí: 1. karteziánská subjektivita je nadále uznávána všemi akademickými mocnostmi za mocnou a stále živou intelektuální tradici 2. je svrchovaný čas, aby přívrženci karteziánské subjektivity otevřeně před celým světem vyložili své názory, své cíle, své snahy a proti báchorkám o strašidle karteziánské subjektivity postavili filosofický manifest karteziánské subjektivity samé.“ - Nepolapitelný subjekt... celý text
Set123