Rozprava o metodě přehled

Rozprava o metodě https://www.databazeknih.cz/img/books/25_/254002/bmid_rozprava-o-metode-254002.jpg 4 104 104

Rozprava o metodě, vrcholné dílo Reného Descarta, byla vydána roku 1637 v Leidenu. Roku 1656 byla v Amsterdamu přeložena z francouzštiny do latiny. Plný titul knihy zní Rozprava o metodě, jak správně vést svůj rozum a hledat pravdu ve vědách (francouzsky Discours de la méthode pour bien conduire sa raison, et chercher la verité dans les sciences). Její první vydání bylo anonymní, protože Descartes měl obavy ze záporných reakcí na své revoluční názory, které v knize popsal; v době procesů s Galileem Galileim a dalších byly takové obavy namístě. Původně byla kniha vydán společně s dalšími spisy pod titulem Plán všeobecné vědy schopné povznést naši povahu na nejvyšší stupeň dokonalosti, potom Dioptrika, Meteory a Geometrie, Descartes se zde vyznává ze svých poznatků a své poutě za nimi. Ve spisech následujících po samotné Rozpravě pak čtenářům ukazuje, jak metodu využít v praxi. Spisek o geometrii je prvním výkladem o kartézské soustavě souřadnic. Rozprava vyvolala poměrně rozmanité reakce, výměny názorů a diskuze se o ní vedly po celé Evropě. Jejím důsledkem bylo např. zakázání Descartových přednášek v Holandsku či vyvolání soudního procesu proti němu.... celý text

Literatura naučná Filozofie
Vydáno: , Jan Laichter
Originální název:

Discours de la méthode , 1637


více info...

Můj komentář

Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Rozprava o metodě. Přihlašte se a napište ho.


Komentáře (14)

tra-my5156
31.03.2022 3 z 5

Vynikající dílo od vynikajícího průkopníka filozofie. Otec moderní filozofie dal začal od nuly a jeho tzv. nová metafyzika otevřela dveře dnešnímu způsobu vnímání světa. Zabývá se epistemologickou dichotomií a mě to upřímně moc nebavilo číst. Čtyřikrát jsem u toho zívla, dvakrát usnula, ale furt to považuji za jedno z největších filozofických děl.

Set123
12.02.2022

A je to stejně vždycky zajímavé číst dílo jednoho z těch filosofů, kteří zanechali opravdu hluboký otisk v dějinném vývoji. V tomto o to zajímavější, že je do značné míry oproštěn od antických autorů, s čímž se člověk setká jen velice zřídka.

Na první pohled člověka překvapí jak dobře se kniha čte. Jedná se o jednu více méně plynulou úvahu, při níž neměl autor žádnou potřebu intelektuálně exhibovat. Opravdu je to plynulý tok myšlenek, připomínající do značné míry výklad, který vám mnohem chytřejší kamarád předvede u píva.

Na stranu druhou je fakt, že je to filosofie „zastaralá“. A to čistě filosofická část je zastaralá méně, než ta, kde se autor pouští do dalších oblastí lidského poznání. Nejsou proto snad zajímavé ani závěry, kterých se Descartes dobírá – klasicky zmiňme karteziánský dualismus (objektu a subjektu), který je dosud živý a do značné míry si vybudoval neotřesitelnou pozici v dějinách filosofie a karteziánský kruh, který posud nenechává filosofy spát a to, upřímně, dost zbytečně, o tom tu už však bylo psáno a já nemám potřebu se tu opakovat. Zajímavá je opravdu metoda, nový přístup, který Descartes přináší a díky kterému se to značné míry stal otcem moderních věd.
Nemám však co dál zde psát, proto si zde dovolím pouze jednu delší citaci Slavoje Žižka, která dost dobře demonstruje životnost karteziánského subjektu:

„Západním akademickým světem obchází strašidlo, strašidlo karteziánského subjektu. Ke svaté štvanici na toto strašidlo se spojily všechny akademické mocnosti: newageovský obskurant (který by ,karteziánské paradigma‘ nejraději nahradil novým holistickým přístupem) i postmoderní dekonstruktivista (pro kterého karteziánský subjekt představuje diskurzivní fikci, účinek decentrovaného textového mechanismu); habermasovský teoretik komunikace (prosazující přechod od karteziánské monologické subjektivity k diskurzivní intersubjektivitě) i heideggerovský vyznavač myšlení bytí (zdůrazňující, že je zapotřebí ,překročit‘ obzor moderní subjektivity, která vyvrcholila dnešním zhoubným nihilismem); kognitivní vědec (který se snaží empiricky prokázat, že žádné jedinečné jeviště subjektivity neexistuje a je tu pouze démonická říše soupeřících sil) i hlubinný ekolog (obviňující karteziánský mechanický materialismus z toho, že vytvořil filosofické základy bezohledného vykořisťování přírody); kritický (post)marxista (hlásající, že iluzorní svoboda buržoazního myslícího subjektu stojí na třídním rozdělení společnosti) i feministka (trvající na tom, že zdánlivě bezpohlavní cogito je ve skutečnosti mužský patriarchální útvar). Kde je akademický směr, který by nebyl svými protivníky vykřičen jako směr dosud jen málo odvrhující karteziánské dědictví a který by opět potupnou výtku karteziánské subjektivity nevmetl ve tvář jak svým ,radikálnějším‘ kritikům, tak i svým ,reakčním‘ odpůrcům? Z této skutečnosti vyplývá dvojí:

1. karteziánská subjektivita je nadále uznávána všemi akademickými mocnostmi za mocnou a stále živou intelektuální tradici

2. je svrchovaný čas, aby přívrženci karteziánské subjektivity otevřeně před celým světem vyložili své názory, své cíle, své snahy a proti báchorkám o strašidle karteziánské subjektivity postavili filosofický manifest karteziánské subjektivity samé.“ - Nepolapitelný subjekt


Knišíl
06.02.2022

Tak jsem se po dlouhé době odhodlal přečíst něco z novověké filosofie. A kde jinde začít než u Descartese? Vskutku je to právě on, kdo zavádí ten novověký filosofický sklon vše předchozí odvrhnout, zpochybnit a filosofii založit na nových, někdy možná až absurdních a bombastických, základech. Jen si vzpomeňme na Nietzscheho filosofujícího kladivem, Wittgensteina a jeho tvrzení, že o čem nelze myslet, o tom se nemá mluvit, či Kantovu transcendentální estetiku, tj. věc samu o sobě a pro nás.
U Descartese je to ono cogito, ergo sum. Problém u Descartese je tzv. karteziánský kruh. Ten se dá uvést nějak takto:
Východisko: pokud je něco jasné a zřetelné, pak je to pravdivé.

Teze:

1. Jsem schopen jasných a zřetelných idejí (tedy schopen poznávat pravdu), protože existuje dobrotivý Bůh, který mě nemůže klamat, a proto mě vybavil schopností poznávat pravdu (vlil do mě schopnost řádně poznávat).
Premisa: existuje dobrotivý Bůh
Závěr: jsem schopen poznávat pravdivě (jsem schopen jasných a zřetelných idejí)

2. Bůh existuje, protože mám jasnou a zřetelnou ideu Boha, takovou idejí je Bůh, proto Bůh existuje.
Premisa: jsem schopen jasných a zřetelných idejí, takovou idejí je Bůh.
Závěr: proto Bůh existuje.

Všimněte si, že v tezi 2 závěr: Existenci Boha, předpokládám už v premise viz teze 1. Lze to také lépe znázornit následujícím dialogem:

Jak mohu pravdivě poznávat?
Protože jsem schopen jasných a zřetelných idejí?
A ty se vzaly kde?
Vložil je do mě Bůh, který by mě neklamal.
A kde se vzal Bůh?
Mám o něm jasnou a zřetelnou ideji, proto existuje.
A kdo určuje, že jsi schopen jasných a zřetelných idejí?
Bůh, který by mě neklamal.
A kde se vzal Bůh?
...
atd.

Dodneška však existují určití obránci Descartesova myšlení, kteří argumentují různými důvody, aby Descartese vysvobodili z tohoto kruhu, např. odlišují jasné a zřetelné ideje v důkazu Boha, kdy nejsou tyto ideje na Bohu závislé, a z Boha činí garanta pouze toho, že nás naše paměť neklame (teze 1 je o paměti, teze 2 není závisla na garanci Boha).

Každopádně to by bylo pro uvedení někam jinam, než do tohoto komentáře. I kvůli těmto výtkám se vyhnu hvězdičkového hodnocení. Po literární stránce se však jedná o velmi čtivý barokně košatý a esteticky lákavý text, který by žádný student filosofie neměl minout. I po stránce biografické a historické je dílo cenné, jeho čtením se člověk doví spoustu o barokní době a různých konceptech vědy a filosofie i o osobnosti samotného Descartese. Patří to k základům filosofického myšlení se s Descartesem vypořádat, nebo se o to alespoň pokusit.

Pasáže, které mě zaujaly:
"... schopnost, kterou nazýváme zdravým smyslem neboli rozumem, je od přirozenosti u všech lidí rovná;"

"Neboť nestačí mít zdravý smysl, nýbrž hlavní je správně ho užívat."

"A tu především mne napadlo uvážit, že často není tolik dokonalosti v dílech, složených z několika částí a vytvořených rukou rozličných mistrů, jako v dílech, na nichž pracoval jen jediný. Tak například stavby, jež podnikl a dokončil jeden stavitel, jsou obyčejně krásnější a lépe uspořádané než ony, jež se snažilo opravit několik lidí, kteří použili starých zdí, vystavěných k jiným účelům."

Pak samozřejmě metodické zásady, které platí podnes a které jsou pro mě tím nejpřínosnějším od Descartese pro dnešní vědu:

"První bylo, nepřijímat nikdy žádnou věc za pravdivou, již bych s evidencí jako pravdivou nebyl poznal..."

"Druhé, rozdělit každou z otázek, jež bych prozkoumával, na tolik částí, jak je jen možno a žádoucno, aby byly lépe rozřešeny."

"Třetí, vyvozovat v náležitém pořadí své myšlenky, počínaje předměty nejjednoduššími a nejsnáze poznatelnými, ..."

"A poslední, činit všude tak úplné výčty a tak obecné přehledy, abych byl bezpečen, že jsem nic neopominul."

Pak asi nejznámější pasáž:

"Avšak ihned potom jsem si uvědomil, že i když jsem chtěl myslit, že vše je klamné, je nezbytně nutno, abych já, který tak myslím, existoval; a pozoruje, že tato pravda: myslím, tedy jsem, je tak pevná a jistá, že ani nejvýstřednější předpoklady skeptiků nejsou schopny jí otřást, soudil jsem, že ji mohu přijmout bez obavy za první zásadu filozofie, již jsem hledal."

A k dnešnímu trendu umělé inteligence jasné skeptické poselství přednesl Descartes už dávno:

"A druhý důvod je, že i kdyby vykonávaly určité věci stejně dobře nebo snad i lépe než kdokoli z nás, selhaly by nevyhnutelně v jiných, při nichž by vyšlo najevo, že nejednaly s vědomím, nýbrž toliko podle sestavení svých orgánů;"

"... takže to, co činí lépe než my, ještě nedokazuje, že mají ducha; neboť podle toho by ho měla více než kdokoli z nás a jednala by lépe ve všem; spíše to však dokazuje, že ho nemají vůbec, a že to příroda v nich působí sestavením orgánů: právě jako hodiny, složené jen z koleček a per, mohou počítat hodiny a měřit čas přesněji než my s veškerou svou rozumovostí."

všechny komentáře

Související novinky (0)

Zatím zde není žádná související novinka.


Citáty z knihy (0)

Zatím zde není žádný citát z knihy.


Kniha Rozprava o metodě v seznamech

v Právě čtených2x
v Přečtených181x
ve Čtenářské výzvě8x
v Doporučených4x
v Knihotéce41x
v Chystám se číst39x
v Chci si koupit11x
v dalších seznamech2x

Štítky knihy

filozofie vědy metodologie novověká filozofie rozum

Autorovy další knížky

René Descartes
francouzská, 1596 - 1650
2010  77%Meditace o první filosofii
1947  79%Rozprava o metodě
2002  82%Vášně duše
1998  88%Principy filosofie
1997  100%Dopisy Alžbětě Falcké