Smrt filmové krásky

recenze Tichý zabiják (2018)

Smrt filmové krásky
Kouzlo němého filmu je minulostí, na scénu nastupuje zvuk. Filmové hvězdy, které se nechaly zlákat vidinou úspěchu v mluveném filmu, jsou v ohrožení života.

Kriminální komisař Gereon Rath slouží na berlínském oddělení vražd. Přišel do Berlína před necelým rokem. Utekl před problémy, kterým musel čelit na svém minulém pracovišti.
V okamžiku, kdy čeká v restauraci na svou přítelkyni Kathi, aby se s ní rozešel, odvolává ho vrchní komisař Böhm do filmového ateliéru Terra. Došlo zde k smrtelnému úrazu a Gereon má vše prošetřit. Se svým nadřízeným Böhmem nevychází nejlíp. I tuhle práci dostal za trest. K žádnému velkému případu ho šéf nechce pustit. Tady se ale Böhm přepočítal. Jak to vypadá, oblíbená herečka Betty Winterová nezemřela nešťastnou náhodou. Gereon se tak chopí příležitosti a začíná pátrat, kdo stojí za jejím úmrtím.

Kroky ho zavedou ke konkurenční filmové společnosti, kde se na něho obrací jeho známý, producent Oppenberg, s prosbou o pomoc. Ztratila se hlavní představitelka jeho nového filmu. Pohřešovanou Vivian už hlásil policii, ale ta zatím nepodniká žádné kroky. Gereon určitě dokáže vypátrat, kam Vivian zmizela.

A aby toho nebylo málo, objeví se u Gereona sám jeho otec, který ho zatáhne do případu vydírání Kolnského primátora.

Gereon je týpek, který i ze zdánlivě malicherné události vytěží nějaký problém. A to v práci i v soukromí. Má problém s autoritou, příkazy nadřízených ignoruje a vše si dělá po svém. Občas se neudrží a nejde pro ránu daleko. A jak víme, má z minulosti vazby i na berlínské podsvětí. Nemá moc přátel, na které by se mohl obrátit. Ale přestože to tak nevypadá, v jádru je dobrák a úmysly má čisté.

Při vyšetřování se spoléhá sám na sebe a nějak se zapomíná podělit o nabyté poznatky se zbytkem vyšetřovacího týmu. A to mu je osudným. Je postavený mimo službu.

Celá detektivka se odehrává v Berlíně během dvou březnových týdnů roku 1930. Oproti předchozí knize se zde autor oprostil od tak precizně vylíčené politické atmosféry meziválečného Německa, i když o dobovou atmosféru zde určitě nepřicházíme. Právě totiž probíhá ostře sledovaný pohřeb mladého SA-Führera Wessela, kde jsou očekávané politické demonstrace a boje mezi nacisty a komunisty. A Gereon má účast od Böhma befelem. Také je tu zdokumentovaná atmosféra konce éry němého filmu, rozbroje a sabotáže mezi filmovými společnostmi v očekávání nástupu zvukového filmu.

Tempo příběhu je vyrovnané, bez větších zlomů a překvapení. Občas vypravování přeruší pohled osoby, která uctívá krásu hereček a žije jen pro film. V akčním závěru půjde Gereonovi o život.

„Tichý zabiják“ je druhou knihou série „Gereon Rath“. Možná právě proto, že se autor oprostil od politického pozadí, mě tato kniha bavila o hodně víc, než předešlý díl. Líbí se mi neotřelá postava Gereona, jeho svérázný způsob chování i způsob, jakým řeší vzniklé situace.

Knihu lze číst samostatně, indicie okolo postavy Gereona uvedené v předchozí knize jsou zde vysvětlené.

Příběh lze doporučit každému, kdo rád propadne kouzlu starých filmových ateliérů a nekonvenčnímu vyšetřovateli, který je svůj a dokáže si vás získat. Gereon mě prostě baví.

autor: a.k · 10. února v 17:27 · přečteno 77x

Komentáře (0)

kniha Tichý zabiják recenze