Židovka z Toleda

Židovka z Toleda https://www.databazeknih.cz/img/books/44_/443792/bmid_zidovka-z-toleda-dxX-443792.jpg 4 876 137

Španělsko ovládané křesťanskými Vizigóty dobyli muslimové,kteří se zasloužili o rozvoj zemědělství, obchodu i kultury. Dokonce ani nebránili Židům svobodně se hlásit ke svému vyznání. Vizigóti jsou vytlačeni na sever země a v dalších staletích se jim daří dobýt polovinu poloostrova nazpět, proto si muslimové zavolají na pomoc své bojovné soukmenovce z Afriky, aby ubránili zbytek své říše. Svoboda vyznání je tatam. Mnoho Židů odchází bez majetku do křesťanského Španělska nebo přestupuje k islámu . Tím začíná příběh Ibrahima ze Sevilly , který byl jako malý chlapec židovskou rodinou ponechán v muslimském Španělsku. Bohatý a vážený kupec Ibrahim se řídí islámskými zvyky, ale srdcem je stále Žid . Panovník je jeho přítel a jeho víru víru toleruje. V křesťanské Kastilii vládne Alfonso VIII. , který stále vede marné boje s muslimy. Po jedné prohrané bitvě mu vládce muslimů na radu Ibrahima navrhne osmileté příměří. Ibrahim očekávající další Svatou válku opouští Sevillu a odchází i se svou dcerou Rachel, synem Alazarem i služebnictvem do křesťanského Toleda, kde smí vyznávat svou víru. Uzavírá s králem dohodu, že mu tento výměnou za půjčku obrovské částky peněz učiní svým rádcem.... celý text

Žánr:
Literatura světová , Historické romány

Vydáno: ekniha , Omega
Originální název:

Die Jüdin von Toledo , 1955


více info...

Aati
Aati
01.03.2024 5 z 5

Autor, jako německý žid prožívající perzekuce židovského obyvatelstva první poloviny 20. století, promítl těžkost této doby do tohoto díla - pouze je zasadil do jiné doby a jiné oblasti. Tím místem je Pyrenejský poloostrov (dnešní Španělsko) v době vrcholného středověku, kdy tato oblast představovala křižovatku tří největších abrahámovských náboženství.

Pověst o milostném vzplanutí krále Alfonsa vůči židovské dívce tvoří podpěru pro vinutí příběhu; velká pozornost je věnována politice a mocenským půtkám a také velmi dobrému rozpracování psychologie jednotlivých postav. Celistvé dílo je potom nářkem nad údělem Židů žijících v diasporách, kdy jejich osud byl až do nedávných dob silně spjat s geopolitickou situací v zemích, ve kterých pobývali.

Jedna z mých nejoblíbenějších knih kvůli již popsané mnohovrstevnatosti a také Feuchtwangerovu nadání vyprávět. Pomyslné body navíc potom za tři mudrce - Musu, Benjamin, a Dona Rodrigua - kteří byť každý jiného náboženství dokáží vést spolu zajímavé rozmluvy a respektovat se navzájem.

ondra295
ondra295
02.02.2024 5 z 5

Krásná a smutná kniha, která se navíc odehrává v poetickém prostředí středověku - samozřejmě sledujeme spoustu předsudků, které nakonec odsoudí hlavní postavu ke smutnému osudu, ovšem na druhou stranu můžeme sledovat i romantický příběh tehdejší doby, kdy čest a hodnoty byly pro některé lidi nad vším. Na druhou stranu sledujeme i odvrácenou tvář této doby v podobě násilí proti všemu neznámému, sílu předsudků a jakési davové psychóze, které bylo schopno docílit náboženství.


gretl74
gretl74
26.12.2023 5 z 5

Krásné a přitom tak strašně smutné. Knížka, která vám zanechá v duši otisk. Navzdory svému roku vydání je pořád neskutečně aktuální, ukazuje, že historie se bohužel neustále opakuje a že mocným hybatelem mohou být úplně malicherné lidské pohnutky.

Kotrlat
Kotrlat
07.11.2023 4 z 5

Zpočátku jsem měl pocit, že mě příběh i forma minou, ale po rozvláčném úvodu kniha nabrala na tempu a když mě skutečně chytla, už bohužel spěla k očekávatelnému a poněkud frustrujícímu závěru.

Zemlja
Zemlja
25.09.2023 4 z 5

Bavilo mě to hodně. Politika, skrývání víry, moc peněz. Poměry v tehdejším Španělsku, informace o panovnickém páru.

alabra
alabra
27.08.2023 5 z 5

Přečteno podruhé z rozestupem čtyřiceti let, tentokrát jsem ocenila i filozofické pojetí, historické souvislosti a také snahu zachytit vztah židů, křesťanů a muslimů. Zase tolik se za těch 800 let nezměnilo. Nadčasová kniha.

boxas
boxas
17.08.2023 4 z 5

Smutná kniha...
Zkuste si pro zajímavost porovnat tuto knihu s knihou Ivanhoe Waltera Scotta.
Scott je sice čtivější, ale Feuchtwanger autentičtější. Každopádně podle obou autorů nebyl život židů ve středověké Evropě žádný med.

fénix56
fénix56
17.06.2023 5 z 5

Trochu jsem se bála, aby to na mne nebyla moc velká romantika. Ne, nebyla. Přesně takhle by asi vypadal skutečný příběh vzplanutí mezi dvěma lidmi úplně jiného založení a hlavně jiného náboženství. A to v době, kdy na pyrenejském poloostrově probíhal boj o moc mezi Kastílií a Aragónií, ale rovněž se projevovaly rozpory mezi křesťany, muslimy a Židy. Navíc je to doba křížových výprav a taky útěků Židů z jednoho státu do druhého.

Konec knihy ukazuje, co dokáže zmanipulovaný dav. Plyne z toho nějaké poučení? Kdepak, lidé jsou nepoučitelní.... Podobně bezútěšně na mne působila i nedávno dočtená kniha Mé dobré město Paříž o řádění za Bartolomějské noci. A tam šlo dokonce o dva druhy křesťanství, ne o diametrálně různá náboženství.

Jediné, co mi na knize trochu vadilo, byla přemíra některých filozofických úvah, hlavně co se týká náboženství. Ale celkově je kniha psána květnatým, poutavým stylem. Mile mne překvapila.

bleekemolen
bleekemolen
29.04.2023 3 z 5

Uroven Zidovske valky zustava v nedohlednu. Nepochopte me spatne, roman je na vysoke urovni, ovsem ja jsem to autorovi proste neveril. Mam sice velkou slabost pro hebrejsky narod, ale predstava, jak sebou necha pomerne mocny a uspesny panovnik manipulovat neni v mych ocich realisticka.

ZuzanaZ83
ZuzanaZ83
09.02.2023 4 z 5

Příběh o mladé židovce Raquel, která se zamiluje do kastilského křesťanského krále dona Alfonsa. Její otec, Jehuda ibn Ezra, je královým poradcem.
Alfonso ale touží po válce, která změní osud nejen jemu.
Klasický román, který pro mě stále dokola popisuje nesmyslnost svatých válek i náboženských neshod.

juraj238
juraj238
06.01.2023 4 z 5

Pútavý román popisujúci spolužitie židov, kresťanov a moslimov v stredovekom Španielsku. Román má pomerne pomalé tempo rozprávania a obsahuje rozsiahle opisy. Prelína sa tu náboženská, historická, filozoficka aj romantická rovina. Pre niekoho môže byť román ťažký na čítanie, mňa osobne sa čítal veľmi dobre.

JankaV80
JankaV80
02.01.2023 3 z 5

Je to zvláštní, ale kniha se mi četla lehko i těžko. Velmi těžce se mi četly pasáže týkající se jakéhokoli náboženství, ať už křesťanského nebo moslimského či o židovské víře. Možná proto, že jsem sama nevěřící a je pro mě celou podstatu náboženství/víry velmi těžké pochopit.
Když se ale vyjádřím pouze k tomu podstatnému - k historickému příběhu ze Španělska, kde se křesťanský král Alfons zamiluje do krásné dcery Raquel svého židovského poradce, pak se mi příběh líbil a to se vším, co k tomu patřilo - rozkvět, úpadek, válčení, intriky ze stran lidí, kterým se vztah krále s židovkou nelíbil, atd. A i když mi bylo jasné, kam příběh od samého počátku povede, stejně jsem byla smutná, že to tak dopadlo.

zuziV
zuziV
25.09.2022 2 z 5

Neshodnu se se zdejšími pozitivními komentáři. Knížka byla pro mě od začátku velice těžkopádná, popisní. Zvláštní styl psaní, kde mi čtení jedné stránky trvalo snad věčnost. (Poprvé za roky jsem prodlužovala výpůjčku v knihovně!!) Zajímavý historický příběh ze Španělska, křesťané vs. muslimská a židovská víra, láska, mír, rozkvět, válka, úpadek. Nejsem typ čtenáře, který nakoukne na poslední stránky, aby se dověděl, jak děj dopadne. Tady mi to vyloženě pokazil sám autor hned na začátku každé ze třech částí. Ochudil mě o čtenářské překvapení (i když bylo předem jasné, jak to dopadne, úplně jsem byla ochuzena o ten efekt, kdy se postupně dopracuji k výsledku "tak přeci jenom"...).

marky2558
marky2558
05.09.2022 2 z 5

Nejspíš asi budu jedna z mála ale kniha se mi nečetla vůbec dobře, musela jsem ji odkládat a vždy jsem doufala, že se jednalo jen o momentální rozpoložení ale zkrátka mi nesedla. Historické události zajímavé, taktéž milostný příběh ale pro mě tam všude okolo bylo strašně moc "omáčky"..

Anette99
Anette99
29.08.2022 5 z 5

Krásný, ale také smutný příběh ze středověkého Pyrenejského poloostrova, který je v té době rozdělen na muslimský a křesťanský, a kdy světem zmítá svatá válka, kterou nejvíce trpí třetí skupina obyvatelstva, a to Židé. Ocitáme se v křesťanském Toledu, kde se král Alfons zamiluje do dcery svého židovského poradce. Mají spolu vášnivý vztah, a král díky tomu často zapomíná na své povinnosti, což se pochopitelně nelíbí jeho baronům a rytířům, a vzhledem k probíhající Třetí křížové výpravě ani papeži. Už od začátku tušíme, že tenhle příběh nemůže dopadnout dobře, a tak, když se král se svým vojskem ke křížové výpravě konečně připojí , směřuje děj knihy ke svému nevyhnutelnému konci.
Na knize oceňuji spoustu historických reálií a nádherný překlad, a nemůžu jinak, než dát plný počet hvězdiček.

Kabuky
Kabuky
25.06.2022 5 z 5

Výborný překlad, skvělá čeština.

Kabuky
Kabuky
26.05.2022 5 z 5

Poutavé čtení.vřele doporučuji.

cori
cori
18.04.2022 4 z 5

Napsat román stylem Liona Feuchtwangera, který se věnuje detailům a dokáže bez nudných popisů vylíčit dobovou mentalitu, rozdílnost kultur i dobu 12.století, ze současných autorů dokáže možná jeden z tisíce. Dobová freska nám předkládá příběh kastilského krále Alfonse VIII. (1158-1214), který díky své lásce k Rachel, dceři židovského kancléře jeho dvora, změnil svůj život i způsob vlády. Nechybí intriky nepřátel Židů, královských rádců, církevních prelátů i samotné podváděné královny a její matky proslulé Eleonory Akvitánské. Strhující příběh z časů křížových výprav a problematického soužití tří náboženství na Pyrenejském poloostrově má co říci i 66 let po svém prvním vydání.

lampernaqui
lampernaqui
24.03.2022 4 z 5

Další skvělý historický román tohoto autora. Znovu se vrací na španělskou půdu a vypráví zde příběh panovníka a jedné mladé židovky, který prostě nemůže skončit dobře. To snad ani není spoiler. Příběh vychází z klasického díla Kniha Ester, o kterém jsem se (nepřekvapivě) dozvěděl poprvé až díky tomuto románu. Prostě další Feuchtwangerova klasika.

kralika
kralika
12.02.2022 5 z 5

Příběh tekoucí pomalu jako med, do kterého je sladké se ponořit, navzdory jeho krutému ději.

„Nevyhledávej dobrodružství, ale nevyhýbej se jim.“

„Jen málokteří chápou, že nežijeme, nýbrž že jsme žiti. Dávno jsem poznal, že nejsem rukou, která hází kostku, ale kostkou.“