Mlčení

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Působivý román vypráví o prvním nárazu západního myšlení na japonskou duchovní kulturu. Autor se ve své rozsáhlé románové tvorbě často zabývá otázkami vztahů kultur Východu a Západu. Není proto divu, že jej zaujalo období konce středověku a začátku novověku, odpovídající druhé polovině 16. a začátku 17. století, kdy se jeho vlast vyrovnávala s první vlnou evropské civilizace. Děj románu je zasazen do doby, kdy po desetiletích otevřených styků se Japonsko, střežící své kulturní tradice a politickou nezávislost, evropskému vlivu uzavřelo a nežádoucí vetřelce krutě trestalo. Pronásledování neunikl ani hrdina románu, jehož osudy autor líčí podle osobnosti Siciliána Giuseppe Chiary, jednoho z takzvaných ,,korobi bateren", misionářů, kteří podlehli mučení a zřekli se své víry. Dramatický příběh zaujme nejen věrností historického rámce, ale především hloubkou svědectví o síle naděje, která zbavena povrchní iluze dokáže překonat i krajní lidskou nouzi. Snad právě tento důvěryplný pohled na svět založil mimořádný ohlas Endóovy knihy....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/49_/4916/big_mlceni-SkR-4916.jpg 4.1204
Žánr:
Literatura světová, Historické romány

Vydáno: , Vyšehrad
Originální název:

Čimmoku – 沈黙, 1966


více info...
Nahrávám...

Komentáře (62)

Kniha Mlčení

Starmoon
30. července

„Kňazi by v tom videli rúhanie a prísne by ma odsúdili. Zradil som síce, ale nikdy som nezradil onoho človeka. Moja láska k nemu sa len premenila. Milujem ho úplne inak ako doteraz. Aby som poznal túto lásku, musel som prejsť tým všetkým, až do dnešného dňa.“

Úchvatné, silné, nádherné dielo. Dielo, ktoré si kladie ťažké otázky a netvári sa, že je ľahké nájsť na nich odpovede.

Emblémová kniha tohto môjho životného obdobia.

„Nie, nič Ti nevyčítam. Iba sa musím usmiať pri pomyslení, ako to všetko so mnou dopadlo. Ale milujem Ťa rovnako, aj keď moja viera je iná než kedysi.

Vesmich
17. června

Knížka, na kterou je potřeba se soustředit, usebrat se a ponořit se do té doby i do té země. Všechna ta izolovanosti, obava z vnějších vlivů, zvyků, tu mi tady také známe. Jakmile se země uzavře a minimalizují se vnější vstupy, tak se pokaždé vypěstuje strach z cizinců, který může, vystřídat naopak euforie z cizinců. Vzhledem k tomu, že se to děje v kruhu, je jedno, co je dřív. Japonské okouzlení evropskými výrobky a Evropany, střídá strach z toho, co přinášejí kromě svých výrobků a sebe. Pro mě byl velmi užitečný i výkladový doslov, který text zasadil do souvislostí.


Evišťátko
01. června

Silné,i po přečtení mě nutí se nad pribehem stále zamýšlet, vyvstávají nové a nové otázky.

Rihatama
13. dubna

(+ SPOILER) Historický román z doby příchodu křesťanství do feudálního Japonska o brutálním pronásledování křesťanských kněžích ze strany japonského šógunátu, kteří zde umírali pro víru a její šíření, stejně jako ti, jež ke křesťanské víře přivedli, mě neúprosně vtáhl do svých hlubin. Složitá morální a náboženská dilemata se táhnou napříč Endóovým dílem. Do kontrapunktu staví víru v sílu a oprávněnost křesťanské víry a ztrátu víry uprostřed japonských buddhistických chrámů a tenkých bambusových stěn prostých rolníků, vystavovaných zkoušce pevnosti své víry krutými zkouškami.

Samotný mladý portugalský misionář Rodriguez pronásledovaný vojáky prochází obdobím pevnosti své víry v Boha, kterého ztrácí nejen v duši, ale který se odmlčí i před jeho vnitřním sluchem. Rodriguez se tak ve chvílích nejtěžších noří do tíživého ticha a mlčení ze strany Boha. A Bůh nejenom mlčí, ale je nečinný. Nic nedělá, aby zabránil nebo třeba jen zmírnil utrpení těch, jež trpí za něj a pro něj. Ke krutým scénám pak dochází za posměšného bzučení much, což v očích kněze ještě více pokořuje samotnou ideu mučednictví. Do posledního momentu je tak čtenář udržován v napětí a nejistotě. Odpadne zkoušený Rodriguez od víry? Nebo se stane mučedníkem, ač mučedníkem ve svých očích vlastně ani nemůže být...? A přestává být odpadlý kněz skutečně knězem? Jaký smysl má sebeobětování? Tíživý román nastolující odvěkou otázku opodstatněnosti víry v Boha v době nekončícího utrpení nevinných, kterou si kladou nejen samotní věřící, ale tím spíše ti, jež mají být o existenci Boha přesvědčováni.

"Co činíš, čiň rychle." (Ježíš Jidášovi)

pepap
21. února

Kniha je velmi dobře vyprávěna, přesto se mi však nejvíce vryly do paměti způsoby a praktiky pomalého a co nejbolestivějšího mučení, jehož strůjci byli japonští páni. Tolik precinosti, tolik práce, aby výsledek byl co nejděsivější ... pustím se teď do nějakých pohádek.

opic 12
30. ledna

Jestliže není ? K čemu to všechno ?
.......
Padreho putování v zemi vycházejícího slunce.Hledání lásky.Odpuštění.
Hledání sebe sama.Věčné otázky.
Pochybnosti.
Váhání.
Tápání ve tmě.
A co duše ? Rozervanost.Nesmiřitelný boj přesvědčení.Ze strachu co činím.Svědomí.Opilí svou vlastní pravdou.
Utrpení.Obětování.Pýcha.Smíření.
Proč si mě opustil ???
.......
Sebeobětování.Tolik neuchopitelné k nepochopení.Trpět pro druhé.
Sebeobelhávání.Vnucování.Předsudky.Vyhoření.Slabost.Sobeckost.Pokrytectví.
Proč právě ted ? Proč právě ted a zač ?
Vyslanci.Poutníci.V bažině jež je nevítá.Nepřátelské území.Misionářské výpravy.Pro jeho slávu.Jestliže není musí být vytvořen.
Pravzláštní láska k symbolům.Co teprve samotné utrpení.Není jen sebestředným vsugerováním.Co naplat.
V Portugalsku bylo vše jiné.Přehodnotit své ideály je nadmíru těžké.Kde je vlastně ta proklamovaná pravda.
Otázky a mnoho dalšího.Odpovědi se nedostává.
Napěchované k přemýšlení.Nemusíte být Japonec ani věřící.Nenechá lhostejným.
I Jidáš byl jenom kamarád.Ten nejoblíbenější a nejvěrnější.Udělal to pro něho.Tak to mělo být.Tak to chtěl.Neodvratné.Pojd a ukaž mi cestu.
To nekonečné ticho k zbláznění.Oddanost víry.Má smysl být mučedníkem za každou cenu ?
.......
T
I
C
H
O
.......
Mimořádný proslulý psychologický román Mlčení.

Chesterton
19.04.2021

"Což mohl být Jidáš pouhou loutkou, poslanou na svět jen kvůli jeho kříži?"

Historické reálie. Paradox křesťanství - mlčící Bůh trpí a ke knězi promlouvá ve chvíli pádu a ztráty iluzí i skrz postavu zrádce.
Nesnadné téma pro někoho ještě víc zatemněné údajným vnucováním víry.
Příběh chce dost trpělivosti, času a přemýšlení, ale odvděčí se vám nikoli prvoplánovou logikou, jemností a citlivostí pro věci pod povrchem hmoty, lidského utrpení a bázlivosti!
4/5

kurama45
21.02.2021

Ako malá som nejedny prázdniny trávila u babky na dedine. Oná dedina mala (a dodnes má) jednu jedinú ulicu, všetci sa tam poznajú po mene do desiateho pokolenia a miesto internetu sú tam kravy, minerálna voda, polia a lesy. Keď sa deň chýlil ku koncu a ja som už nemohla doháňať sliepky k infarktovým stavom, obrátila som svoju pozornosť ku knihám. Nič iné sa tam ani robiť nedalo. I keď som si so sebou vždy doniesla kopu dlhočizných verneoviek a mayoviek, zhltla som ich za pár dní. No a potom nezostávalo nič iné, než sa vrhnúť na zásobu babkiných kníh – police boli plné kresťanských románov, memoárov cirkevných hodnostárov, zápiskov z koncilov, ale hlavne beletrizovaných životopisov svätých. Bolo tam toho na tony. Rátam, že som za tie roky prečítala tak 70-80 %. Ťažko sa to odhaduje, všetky totiž sledovali jednu a tú istú líniu. Svätec žil v ťažkej dobe a v ťažkej spoločnosti, bojoval so všemožnými problémami i vlastnými pochybnosťami, no nakoniec všetko dobre dopadlo, pretože vytrval/obrátil sa, veril a začali sa diať zázraky… A i keď to s ním nebodaj na konci dopadlo zle, bola to záležitosť vhodná oslavy a chvály, pretože sa z neho stal mučeník na večné časy. Už ako dieťaťu mi to pripadalo príliš dokonalé a nereálne. Jakživ by mi nenapadlo, že v románe japonského autora o mnoho rokov neskôr objavím to, čo mi v hentých dielach chýbalo.

Pochybnosti, nekončiace sa otázky, strata ilúzií, striedanie odvahy a zbabelosti, povyšovanie sa i pokora, sebazožieranie sa, nestálosť v názoroch, strach. Strach jedného kresťana, kňaza, od ktorého sa očakáva, že pôjde príkladom. A to všetko tak úžasne prepletené s príbehom Krista, že to naozaj pochopí asi len niekto, kto v tomto prostredí vyrastal. Paralela a odkazy na Bibliu sú často jasné na prvý pohľad, ale často sú skryté a všimne si ich len ten, kto tie veci pozná spamäti.

Netuším, aký prínos môže dať kniha ateistom. Netuším ani, či by toto chcel čítať bežný kresťan. Mám pocit, že pre tých je to príliš temné, že je to príliš „kacírske“, že si Endó kladie priťažké otázky, na ktoré neponúka typické výhovorky a diskutuje nediskutovateľné – kresťanskú morálku a Božie mlčanie.
A to je ďalšie vec. Názov sa vzťahuje k tomu, prečo Boh v ťažkých časoch mlčí, ale podľa mňa aj k tomu, prečo mlčia samotní kresťania. Prečo sme ako ovce, nikdy neprotestujeme, nič nespochybňujeme, na nič sa nepýtame, všetko ticho prijímame? Prečo mlčíme? Prečo tým, ktorí nemlčia, ešte zapchávame ústa?

Mňa to celé položilo na lopatky. Knihu som prečítala za dva-tri dni a budem si ju v sebe nosiť roky.

1