Monika Langrock Šlajerová

česká, 1978

Populární knihy

Nové komentáře u autorových knih

Libanonské rozhovory Libanonské rozhovory

Pro mě snad trochu paradoxně zněly nejlogičtěji výroky obou protestantů ze samotného závěru, kteří jediní byli ochotni na rovinu říci, že konfesní systém není sice dokonalý, ale v podstatě dosud chrání libanonské křesťany, které by sekularizace ohrozila, což si zjevně řada jiných odpovídajících neuvědomuje. Také uznali i pozitivní roli maronitské církve. Vedle toho se to neslo v podstatě v podobném duchu: "my křesťané jsme začali válku, ale to byli maronité (kteří se tématu války v knize snaží moc nevyjadřovat), naproti tomu naše (dosaďte si) církev zastávala vyvážený postoj." Vůbec pocit největší deprese byl cítit právě u maronitů, kteří působí dosti bezradně a je od nich slyšet mnohé o nové teologii apod. Často také averze k vlastní hierarchii a odstup od Apoštolského stolce. Vůbec to celkově připomíná (a upřímně doufám, že je ten pocit chybný) stav německé církve, která ničí sebe sama planým úřadováním a likvidací vlastní podstaty. A co víc, jako by bylo možno vidět rezignaci a smíření s vlastním úpadkem. V tomto kontextu byl pozitivní výrok maronitské dámy, která řekla, že mentalitu deprese odmítá, protože právě kvůli tomu křesťané emigrují. Aspoň něco... Poslední poznámka, nevím, na kolik si toho autorka je vědoma, ale pokud už se někdo z respondentů vyjadřoval k politice, patřil do Aounova tábora. Poněkud nevyvážené...... celý text
Anjin


Ve stínu islámu: Menšinová náboženství na Blízkém východě Ve stínu islámu: Menšinová náboženství na Blízkém východě

Souhlasím s komentářem od Jezinkabezinka - jelikož jednotlivé kapitoly mají různé autory, je to jednak patrné na způsobu psaní a celkovém zpracování (některé kapitoly jsou úžasně čtivé, jiné méně), ale chybí tomu trochu společný jazyk, který dělá mírný chaos hlavně v terminologii. Nicméně kniha je obsáhlá, velmi dobře ozdrojovaná a rozhodně vědecky velice hodnotná a svého druhu ojedinělá publikace na českém trhu. Pro laika bude určitě na překážku množství informací, já se místy trochu ztrácel a jednotlivé církve se mi nakonec pletly - to ale určitě není chyba knihy! Velmi jsem ocenil historický a sociálně-kulturní kontext, který narovnává často velmi pokřivenou optiku vzdáleného a neznalého českého čtenáře/pozorovatele. Pro ujasnění si pojmů určitě doporučuji - člověku pak záhy dojde, že házet všechny do jednoho pytle, jak to často mají tendenci dělat media, je holý nesmysl - a myslím si, že pokud se nad tímhle po přečtení čtenář zamyslí, tak autoři si můžou pogratulovat k úspěchu.... celý text
katakomb


Ve stínu islámu: Menšinová náboženství na Blízkém východě Ve stínu islámu: Menšinová náboženství na Blízkém východě

Kniha se mi velice líbila. Název je opravdu naprosto výstižný, co se píše na obalu, to v knize do posledního puntíku najdete. A to řemeslným, pečlivým, ozdrojovaným, vědeckým, ale zároveň dobře čtivým způsobem a to od větších, veřejně známých menšin, až po ty dá se říct marginální. Za mě plné hodnocení.... celý text
d.p.



Ve stínu islámu: Menšinová náboženství na Blízkém východě Ve stínu islámu: Menšinová náboženství na Blízkém východě

Kniha, která nám přiblíží nejen další náboženské skupiny a jejich dějiny, ale .... Pro laické čtenáře to je trochu náročnější čtení, protože autoři pracují s odkazy na většinová náboženství a ne všichni jsme teologicky vzděláni. A ono vysvětlit jednoduše různé odchylky křesťanských skupin ani nelze. Jedná se o statě různých autorů, takže jednou se dočtete o roce 2015 v kontextu s Armény jako o politování hodném krveprolití, ostatní mluví o genocidě. Část autorů používá výraz monofyzitismus část miafyzitismus, protože monofyzitismus je dehonestující (proč to se nedozvíme). Přesto považuji knihu za důležitou, i z toho důvodu že si uvědomíme, že v těchto končiná je krom příslušnosti náboženské, politické, národnostní nejdůležitější příslušnost klanová.... celý text
Jezinkabezinka