Kárl777 Kárl777 přečtené 171

☰ menu

Třetí strážník

Třetí strážník 2000, Flann O'Brien (p)
5 z 5

výborný humoristický román balancující na hraně absurdního dramatu a transcendentální filozofické literatury po jehož přečtení zamknete svoje jízdní kolo do sklepa a zahrabete klíč. román je čtivým zamyšlením nad tématem zločinu a trestu i nad podstatou jakésy vnitřní reality, jež nám poskytuje neskutečné možnosti, ale v níž mají všechny detaily a rozhodnutí nedozírné následky.... celý text


Pole

Pole 2013, Kevin Thomas Maher
5 z 5

moderní irská pohádka o tom jak toužíme chránit všchny, které milujeme, o tom že ďábel na sebe bere lidskou podobu a bůh je láska, která nám pomůže překonat i to nejhorší... v příběhu se ke všemu neuvěřitelně snoubí naivita dětského pohledu s děsivou realitou sexuálního zneužívání, což z knihy dělá i velmi zajímavý čtenářský zážitek nejen po příběhové, ale i po formální stránce...... celý text


Neměnnost leopardích  skvrn

Neměnnost leopardích skvrn 2014, Kristopher Jansma
5 z 5

krásná knížka o psaní. o tom jaká je to práce, jaká je to vášeň a jaké je to prokletí. Kniha si krásně hraje se styly a hlavně maže rozdíl mezi fikcí a skutečností. jako bych při čtení slyšel jednoho svého kamaráda ze střední: "na to, co se stalo, už se historie neptá... záleží jen, jak se ta historka podá."... celý text


Ticho a vřava

Ticho a vřava 2014, Nihad Sirees
5 z 5

je pravdou, že román není moc originální, všechno už tak nějak znáte, ale moc se mi líbilo, to jak mě donutil samotného se rozhodnout a to se u mnoho knížek nestává. Není to lepší než Orwell, ani než Kundera a už vůbec ne než Kafka (to ostně od knihy ani nikdo neočekává), ale stejně vás to přiměje k zamyšlení nad otázkou: "A co teď, když jsou všechny karty na stole?"... celý text


Megasmutná pravdivá lovestory

Megasmutná pravdivá lovestory 2013, Gary Shteyngart
4 z 5

Nanobotů prostá krev je hustší než voda. Zajímavý čtivý román z blízké budoucnosti, která je jen pokrouceným zrcadlem dneška. Ovšem čtenář by neměl očekávat ani Huxleyho ani Orwella, tyto autory Shteyngart spíše vykrádá, jen aby vytvořil dystopický svět, na který jsme připraveni a zároveň nám připadá naprosot nemyslitelný, aby ukázal jedinou kulturní univerzálii, která přežije všechny režimy a všechny doby. Touto alfou a omegou západního člověka je pro Shteyngarta rodina. Právě rodina je pro hrdiny románu jediným pevným opěrným bodem v tekuté modernitě zaplavené informacemi, které jsou zastarelé ještě dříve, než doputují ke svým příjemcům. Je zdrojem jejich identity a v okamžiku naprostého kolapsu také tím jediným, na čem opravdu záleží. Tím jediným co dokáže oddělit zrno od plev.... celý text


Kde se touláš, Bernadetto

Kde se touláš, Bernadetto 2014, Maria Semple
5 z 5

moc příjemnej a veselej román o tom, že někdy vás lidi okolo s.rou jen tim, že prostě sou... a čim dýl vás štvou, tim těžší je si vzpomenout proč tomu tak vlastně je a nakonec prostě musíte odejít a začít dělat něco novýho, abyste měl chvíli klidu... postava Bernadette mi byla neuvěřitelně sympatická a plně jsme s ní soucítil... velmi příjemné odpočinkové čtení....... celý text


Tampa

Tampa 2014, Alissa Nutting
4 z 5

příjemný román, který ukazuje ženskou sexualitu jako zbraň. Samozřejmě diskuze o genderové nerovnosti, kterou četba knihy nabízí je spíše kontraproduktivní a ženám spíše ubližuje, neboť ve čtenáři evokuje nerovnost ve prospěch žen. Jinak řečeno, člověk by knihu mohl shrnout větou: ženskejm projde to, za co by šli chlapi vyset. Ovšem kniha implicitně poukazuje na úplně jinou nerovnost, a tou je, jak mají ženy omezený manévrovací prostor pro vymáhání moci.Tento prostor je totiž většinou omezen pouze na jejich sexualitu, díky níž mohou dosahovat svých cílů. Samozřejmě netvrdím, že tento model odpovídá skutečnosti, jedná se spíš o stereotyp, který kniha předkládá a který je v naší společnsoti hluboce zakořeněn (přeci každá dobrá manažerka si svý místo musela vyš.kat, ne?). V knize pak vidíme, že hlavní hrdinka využívá svou sexuaitu ke všemu, k získání svých obětí, k napravení vztahů s manželem a dokonce i k zvládnutí běžné výuky. To je ještě umocněno faktem, že její ošklivé kolegyni, která svou sexualitou v tomto slova smyslu disponovat nemůže, se celý svět postupně hroutí pod rukama. A právě kdyby hlavním hrdinou byl muž, jak je nastíněno v anotaci, pak by sexualita v jeho akcích hrála roli podstatně nižší a své nároky by v rámci stereotypu uplatňoval z pozice autority, síly, či citové manipulace. Neútočil by na dívčí libido, ale na její konformitu, obavy či empatii. Právě tento steretyp podle mě ukazuje, jak dlouhou cestu pře sebou ještě ženy mají, než přestanou být považovány za občany druhé kategorie, kdy nebudou moci svcýh cílů v očích veřejnsoti dosahovat pouze přes postel.... celý text