lounovad lounovad komentáře u knih

☰ menu

Vyhoření Vyhoření Petr Šesták

Pro mě milé překvapení v nominacích na cenu Magnesia Litera. Četla jsem už Kontinuitu parku, ta mě ale tolik nebavila, možná ten rok bylo příliš podobných knih (Biler, ...).

Jazyk knihy, koncept i obálka, to všechno je tu podle mě ve hře. Baví mě ta hra na pamflet, ten postupný rozklad postavy, se kterou na začátku možná i sympatizuji, ale postupně mě začíná štvát.

Vůbec bych se nezlobila, kdyby ML tahle kniha vyhrála.

26.03.2024 4 z 5


Hella Hella Alena Machoninová

O téhle knize jsem toho tolik hezkého četla a slyšela, že jsem se na ni opravdu těšila víc než na cokoliv z loňské produkce. Jenže... marně jsem hledala, co v knize chválí ostatní. Citovat dopisy a doplnit k nim banální komentáře, budiž.

Samotný osud Helly je zajímavý, silný, ale mám pocit, že trochu táhne celou knihu. Je ironické, že se ostatním českým knihám vyčítá zajímavé téma na úkor stylu (prosím?!), ale přitom podle mě není větší téma než gulagy, komunismus a život české židovky v Rusku. Problém je, že je to strašně bezpečné téma, ne rozdíl od knih Vyhoření nebo Rozložíš paměť se proti němu nejspíš nikdo nevymezí. Rovnítko komunismus - zlo vnímáme snad už všichni. Myslím, že knize také dost pomáhá legendární status románu Moskva-Hranice, ale pokud se kniha takhle silně opírá o další texty, stačí to?

Myslím, že tady se ukazuje malost českého rybníčku, kdy kolegyně z branže napíše knížku, my na ni poskytneme citát na obálku, jsme v poděkování, a pak bez skrupulí jdeme "objektivně" chválit do kritického Hostcastu (Činátlová, Hůlová), zatímco si ji pak dosadíme do nominací na cenu.

Ale budiž, to není problém knihy, ale problém kritiků. Proč jsou tak nadšení? Protože Alena Machoninová hodně čte a ráda to dává najevo. Ráda cituje, například Waltera Benjamina a Rolanda Barthese. Problém je, že text by se bez těchto velkých jmen obešel, ale to by si pak pánové kritici nepřipadali chytře a neplácali by se po zádech, jak jsou sečtělí, že jako autorka taky chápou, co Barthes říká o fotografii. Jinak totiž podobné pasáže žádnou důležitější roli nehrají. Přijde mi, jako by lidem stačilo poznat známá jména, i když o nic víc než o akademický "name-dropping" tu nejde. Jako když jsem kdysi na vysoké potřebovala prodloužit esej o pár znaků, tak jsem tam přidala citát někoho velkého a přeložila ho do vlastních slov.

Marně jsem hledala i děj, alespoň jakýkoli náznak děje. Přirovnání k Sebaldovi tu taky nefunguje, protože ten aspoň vyprávěl zajímavě, všímal si detailních motivů. Machoninová v knize předvádí akademickou práci s až obsesivním detailem, ale Hella-člověk ji tím vlastně o to víc uniká. Hledala jsem a také jsem nenašla ani zajímavější jazyk, postřehy nebo cokoliv, co by mě při čtení drželo.

Mrzí mě to, protože potenciál být velkou literaturou tahle kniha opravdu má, jen by se musela oprostit od snahy jí za každou cenu být.

26.03.2024 2 z 5


Roky Roky Annie Ernaux

Jednou bych chtěla umět psát tak, jako to umí Annie Ernaux. Čistě, prostě a hlavně ostře jako skalpel. Roky jsou pro mě snahou vyslovit dějiny a dokumentem o lidské paměti i s tím, jak často nás selhává. Za mě jde o autorčin majstrštyk a všechna ocenění si prostě zasloužila. Důležité...

03.01.2024 5 z 5


Smrt staré Maši Smrt staré Maši Vratislav Maňák

Já mám knihy autora moc ráda. Ne vždycky jsem z nich nadšená dějově, ale po jazykové stránce jsou to čiré orgie. Jenže jak už to u povídek bývá, ne vždycky vás osloví všechny stejně. Tady mě nejvíc nadchla ta poslední a celkově mě bavilo, jak si autor pohrává a nakousává některá, řekněme, intimnější témata, aniž by se do nich pořádně opřel. Namísto křiku tichý a konzistentní proud slov.

03.01.2024 3 z 5


Srpny Srpny Jakub Stanjura

Nádherně napsaný a silný debut. Možná jsem čekala trochu víc v závěru, možná mě občas trochu štvaly vzletné fráze. Ale celkově jsou Srpny z toho nejlepšího, co u nás vyšlo. Jsem zvědavá, kam se autor vrtne dál, protože tohle je hodně vysoká laťka. Jen houšť!

03.01.2024 5 z 5


Rozložíš paměť Rozložíš paměť Marek Torčík

Nerozumím komentářům pode mnou. Jakože dvakrát a dost? Jasně, Louis je přímočařejší, Vuong má básnický jazyk. Ale Torčík píše zase jinak. Sama jsem si to nazvala portrétem paměti. V anotaci se píše o prohlížení starých fotografií a tak přesně mi to přišlo. Autor před čtenáře skládá vzpomínky (někdy možná trochu nesouvisle), aby tak zjistil, že jsou zkreslené a "každá událost se děje přinejmenším dvakrát. Jednou pro tebe, podruhé pro tvé okolí." Moc silné...

03.01.2024 5 z 5


Ekstase Ekstase Jakub Šponer

Ach! Ten proud vědomí a jazyk, Šponer má obří talent a cit a já se těším, s čím přijde dál. Obálka po přečtení dává smysl. Nenápadná kniha, která s vámi zůstane už napořád.

03.01.2024 5 z 5


K majáku K majáku Virginia Woolf

Tahle kniha by měla být povinná pro všechny. Je o tom, jak vnímáme druhé, jak si nerozumíme. Je o lidském vědomí a o tom, jak ho zachytit ve slovech a v umění. Nemám slov, Virginia mi mluví z duše.

03.01.2024 5 z 5


Na Zemi jsme na okamžik nádherní Na Zemi jsme na okamžik nádherní Ocean Vuong (p)

četla jsem už Vuongovy básně v Night Sky With Exit Wounds a proto mě to tolik nepřekvapilo a možná ani nevzalo. spoustu témat přímo vykopíroval. co mě naopak těší je jazyk, který se autorovi daří udržet básnický, jiný a přesto čitelný. těším se, co bude dál.

03.01.2024 3 z 5