Stanislav Kostka Neumann

Antikrist, Apostata, Brutus, Capriccio, Civis Bohemicus, Dr. Hynek Záruba, Ego, Faun, Kozoroh, Kupidos, Lokalides, Marius, Tomáš Ze Smíchova, Jan Bedrna, Jindřich Bedrna, Jaroslav Kudrna, Petr Pohan, Jan Poupa, K. Protiva, Ladislav Rozvoda, Petr Skála, Ladislav Sýkora, Jiří Votoček, Ivan Červený, Dr. Hynek Záruba a Jiří Votoček, Mens Sana · pseudonymy

česká, 1875 - 1947

Populární knihy

/ všech 118 knih

Nové komentáře u autorových knih

Proč nejsem komunistou Proč nejsem komunistou

Jakkoli kniha vznikla v určité antikomunistické hysterii na začátku 1990, pravou sílu nabírá teprve teď. V době, kdy komunisté již jako historický relikt odešli z vlády a člověk by řekl, že je vše zažehnáno, ale není - v Eurovolbách se probudila opět temná síla a poslala tam naši reprezentantku z KSČM... Je šokující, fascinující a uchvacující, co 11 humanistů dokázalo vidět v komunismu už v roce 1924-1925, kdy odpovídali na anketní otázku v Přítomnosti. Vždyť v té době ještě nevznikl ani Stalinismus, naši komunisté se ještě ani pořádně nebolševizovali, ještě se ani André Gide nevrátil ze SSSR, nevypukl socialistický realismus, v době, kdy ještě odjížděli nadšenci zakládat komuny do Sovětského svazu. A o teroru 50. let zatím nikdo netušil, ani komunisté sami. A s touto malou zkušeností, jen s Marxovou teorií, Leninovou revoluční praxí a sotva drobného úkroku v podobě NEPu, tady Čapkové, František Langer, Ladislav P. Procházka, Fráňa Šrámek, Josef Kopta, Jan Herben, Jaroslav Kallab, jaroslav Kříženecký, Richard Weiner a Ferdinand Peroutka formulují své výtky proti komunismu s naprostou přesností a vyhmátnutím podstatného. Dovolím si pár ukázek: Karel Čapek: "Moje srdce je na straně chudých." "Poslední slovo komunismu je vládnout a nikoliv zachraňovat; jeho velikým heslem je moc a nikoliv pomoc." "Hladoví nechtějí vládnout, nýbrž jíst." "Chudí nejsou masa." "Živit chudého člověka sliby je okrádání chudého." "Nejdivnější a nejnelidštější na komunismu je jeho pochmurnost. Čím hůře, tím lépe." "Nehostinné a nelidské je klima komunismu; není střední temperatury mezi mrazivou buržoazií a revolučním ohněm; není nic, čemu by se proletář směl s požitkem a nerušeně oddat. Není na světě oběd nebo večeře; buď je to plesnivá kůrka chudého nebo žranice pánů". "Předpokladem komunismu je umělá a nebo úmyslná neznalost světa....Velmi lehko se řekne, že les je černý, ale žádný strom v lese není černý, nýbrž je červený a zelený, poněvadž to je obyčejná borovice nebo smrk..." "Nenávist, neznalost, zásadní nedůvěra, to je psychický svět komunismu. Lékařská diagnóza by řekla, že to je patologický negativismus. Dnešnímu světu není třeba nenávisti, nýbrž dobré vůle, shody a spolupráce." "Metoda komunismu je široce založený pokus o mezinárodní nedorozumění; je to pokus roztříštit lidský svět na kusy, které k sobě nepatří a nemají si co říci." František Langer: "Druhé, co mi brání, abych byl komunistou, je ta nevyvratitelnost, s jakou je rozhlašován.... Kdybych byl komunistou, byl bych věčně střízlivým, kritickým, snad i skeptickým, což není zajisté v rozporu s vírou, ale zač bych vyletěl ze strany ještě dřív než Trocký..." "Pak nejsem komunistou protože, že pokládám dnešní společnost za schopnou života a vývoje...." "A právě revoluce jest tím, proč nejsem, nemohu a nechci být komunistou. Má z ní příšernou úzkost. Vím, že v Evropě by byla mnohokrát horší než v Rusku, kde život měl jednoduchou, až primitivní strukturu." Ladislav P. Procházka: "Hledím na komunismus jako na starý sen a velikou naději lidstva. První jeho hlasatel byl Kristus...první obce křesťanské byly komunistické....Idyla prvních křesťanských církví zmizela, když křesťanství zvítězilo a začalo vládnouti..." Fráňa Šrámek: "Nebyl jsem komunistou ani za těchto prvních dnů revoluce; slyším raději slovo svoboda než diktatura; slovo člověk raději nežli masa; slova proletariát může být hanebně zneužíváno..." "Nejsem komunistou, odmítaje nebezpečné metody, jimiž komunismus hledí získávat stoupence svým cílům. Soudím, že znamená degradovati člověka..." "Komunistická revoluce nebude koneckonců souzena podle toho, zda učinila svět komunistickým, nýbrž zda jej učinila lepším a šťastnějším..." Josef Kopta: "Komunismus, jako učení o zespolečenštění výrobních prostředků a zrušení soukromého majetku, předpokládá k realizaci svých cílů zcela jiný lidský materiál, nežli jest ten, který dnes obývá svět." "Jak míní pozitivistická doktrína vyřizovati věci metafyzické, které nelze z člověka odstranit a s nimiž se sráží právě v Rusku na každém kroku?" Josef Čapek: "Komunismu má jen dva pytle, do nichž utřiďuje člověka. V jednom má proletáře, který se odtud vyhrne a udělá revoluci. V druhém je buržoa, který pak má být potlučen a vytlučen. Do tohoto druhého pytle hází tedy komunista všechno, co není organizováno ve straně a znamenitě si tím zjednodušuje život." "Nejsem komunistou, protože mám rád člověka, protože mám větší úctu a lásku k dílu než k jakékoliv moci." Jan Herben: "Komunism je možný jen při nepatrném sdružení lidí, vázaných k sobě láskou. Například je možný v rozvětvené rodině..." "Nikdy jsem se komunismu neposmíval. Ale zhrozil jsem se ho, když velekněz ruského bolševictví vyslovil zásadu, že velké ideji možno, ba i nutno obětovat třebas devět milionů lidí. Co Lenin podnikl, bylo šílenství a zločin. Komunism, jenž má organisovat lidstvo k bratrství, nemůže být vykupován řekami krve." Jaroslav Kallab: "Nejsem komunistou, poněvadž komunism v té formě, jak jej hlásá třetí internacionála, nepokládám za schopný, aby umenšil utrpení, ani aby zmnožil život účelnou prací, ani aby přemohl vládu pověr a egoismu ve společenském životě." "Nejsem komunistou, protože komunismu neuznává mravních sil život umožňujících a udržujících. Více než láska k trpícím pudí nenávist k těm, kdo podle jejich mínění má život příjemnější. Nenávist však může bořiti, nemůže však založiti společenského řádu." Jaroslav Kříženecký: "Nevěřím ve správnost komunistické teorie: že kolektivum je větší realitou než individuum....Individualizace jest základním a jedním z nejcharakterističtějším projevem života vůbec." "Nevěřím ve správnost komunistických ideálů: že by zestejnění lidí a potlačení tendence k individualizaci leželo ve vývojovém směru lidstva." "Nevěřím ve správnost praxe komunistické strany: strana jest nejméně povolána a schopná k této práci. Svou násilnickou ideologií praxe působí jedině negativně, destruktivně...."... celý text
Apo73


Ať žije život Ať žije život

Výbor fejetonů, které psal S. K. Neumann během jednoho roku mezi červnem 1913 a červnem 1914 do Lidových novin. Představují jeho aktuální (resp. tehdejší) představu o výzvách v umění. Neumann obdivoval modernu a z ní vycházející ideu o novém světě a člověku. Zde zaměřeno hlavně na kritiku měšťáckého přístupu k umění a jeho odborné kritice. Neumann, toho času již těměř čtyřicátník, oslavoval mladé umělce, kteří se nebojí experimentu a hledání nových směrů a forem bez ohledu na názor stárnoucích akademiků nebo klasiků umění. Jako vzory k následování uváděl W. Whitmana a É. Verhaerena. Objevuje se zde také téma sociální a kolektivistické, nicméně zatím jen v obrysech.... celý text
memphisz


O prozřetelném plození dětí O prozřetelném plození dětí

Opravdu zajímavý vhled to dobového smýšlení. Prozřetelné plození v některých kruzích, případně pak i u samotného S. K. Neumanna bylo chápáno jako boj proti kapitalismu, kdy se nebudou rodit nechtěné děti a nebude to tak nadále podporovat nekonečné soukolí kapitalismu, chudoby a dělnictví. Vlastně se jedná o prevenci, používání kondomu, případně užívání roztoku pro zneškodnění spermií. Před praktickou částí se vyskytuje dlouhá teoretická část, v níž se autor rozepisuje o dobové populační teorii, polemizuje s ní apod.... celý text
Pneumatika



Kniha lesů, vod a strání Kniha lesů, vod a strání

Nejsem přímo zastánce české poezie. Neumann píše krásně, v básních vidím hloubku, ale nic mi nedaly.
Bětuu


Dějiny ženy Dějiny ženy

Naprosto úžasná bichle nabitá informacemi, kterých se nikde jinde už čtenář nedopátrá. Sice bych uvítala trochu větší písmenka, ale chápu, že tím by už tak objemná kniha ještě nabyla na objemu. Rozhodně ji vřele doporučuji všem, které zajímá historie i žena jako taková. Tak obsáhlou badatelskou práci už dneska skutečně těžko najdete.... celý text
Snílek1980