Nové začátky

recenze

Návrhář (2018) / a.k
Nové začátky
Mladá Američanka Copper přišla do Paříže se svým manželem Amorym, který zde pracuje jako válečný zpravodaj. Evropou se šíří očekávání konce války, Němci ztrácejí své pozice, Paříž jako jedno z prvních měst zažívá euforii osvobození. Copper a Amory jsou manželé teprve půl druhého roku, ale Copper zažívá jedno ponížení za druhým. Přestože se snaží být mu vzornou, milující manželkou a asistentkou v práci, Amory ji okatě přehlíží a při každé příležitosti ji podvádí. Copper se rozhodne k razantnímu řešení. Nebude Amoryho následovat na cestě z Paříže, podá žádost o rozvod a postaví se na vlastní nohy. Již dříve měla možnost pomáhat při psaní příspěvků do novin, pokusí se nabídnout článek do prestižního časopisu v Americe. Osobitý způsob reportáže a talent jí přinese úspěch v podobě nabídky ke spolupráci.

Oporou Copper v cestě za nezávislostí je její přítel Christian Dior. Sám řeší problémy se svým životním partnerem, díky své neprůbojné povaze utápí talent módního návrháře u zaměstnavatele, který mu nedává prostor k seberealizaci, trápí se také kvůli své nezvěstné sestře, která byla odvlečena do pracovního tábora v Ravensbrücku. I přes veškeré nesnáze má ale pro Copper vždy pochopení a je připraven ji vždy pomoci.

Prostřednictvím Diora Copper poznává pařížský bohémský život a setkává se s celou řadou známých osobností. Ať už je to například básník Jean Cocteau, Pablo Picasso, Ernest Hemigway nebo pro Copper osudové setkání s kontroverzní zpěvačkou Suzy Solidor. Zároveň jsme svědky stupňujících nepokojů, které jdou ruku v ruce nastupujících komunistů. Čerstvě osvobozená Francie se zmítá ve stávkách a sabotážích. I mezi umělci panuje strach, že na ně někdo ukáže prstem a budou veřejně lynčováni za dřívější údajnou spolupráci s okupanty.

Kniha popisuje období let 1944 až 1947. Román dokáže navodit atmosféru doby, způsobu života poválečné Paříže v prominentních kruzích i obavy, které se mezi lidmi šířily. Ukazuje snahu Paříže vrátit se na výsluní jako ikona světové módy a popisuje zářivý start návrháře Diora jako rodící se módní hvězdy.

Hlavním námětem je zde snaha zachytit proměnu hlavní hrdinky Copper z naivní mladé manželky až po samostatnou nezávislou ženu. Můj vztah k hlavní hrdince bohužel zůstal neutrální. Jsou tu zajímavé scény, které mají potenciál dotknout se a vyvolat hlubší emoce. Něco tomu ale chybělo. Oproti tomu je zde celá řada vedlejších postav, které mě moc bavily a svým chováním přesvědčily. Ať už ležérní zjev a vystupování Hemingwaye, zdrženlivost a kultivovanost Diora v soukromí až po perfekcionalismus při pracovním nasazení, nevyzpytatelnost lesbické zpěvačky Solidor anebo emočně silná figura Diorovy sestry Catherine.

Kdo čeká biografický román slavného módního návrháře Diora, bude zklamaný. Dior zde hraje pouze vedlejší roli, i když velmi důležitou pro hlavní hrdinku. Díky němu se Copper povedlo získat přístup do světa módy a nastartovala svou úspěšnou kariéru reportérky z módního prostředí. Diora román zachycuje v období před a v okamžiku jeho zářného triumfu první velké módní přehlídky.

Fiktivní příběh Copper se zasazením do vypjatého období konce války se velmi dobře čte, a i když využívá známých historických faktů i skutečností ze života slavných postav, tak rozhodně nenudí. Není to román o módě, ale o ženě, která hledá svou novou životní cestu za pomoci přátel a svého osobního nasazení.

Komentáře (0)

kniha Návrhář recenze