LordByron LordByron komentáře u knih

☰ menu

Vzpomínky na budoucnost Vzpomínky na budoucnost Erich von Däniken

A zdôrazním ešte raz :ja nevravím, že je nemožné, že takáto návšteva z vesmíru bola. Za úvahu určite stojí. Ale toto je totálne pseudovedecké dielo od čistého neznalca čo neprečítal jedinú odbornú knihu o veciach o ktorých sa vyjadruje. Keď už tak ovela presvedčivejšie, ale tiež občas bláznivo archeoastronómiu argumentuje Souček.

16.08.2020 2 z 5


Jak jsem se mýlil v politice Jak jsem se mýlil v politice Miloš Zeman

Osobne ma zaujalo najmä jeho vzdelanie znalosti ekonómie a nadšenie pre najmä Keynesa a vykreslenie roku 1989 a tých potom a toho ako všetko šlo do sračiek:) Pravda neraz to vyznieva znovu a znovu v štýle,, ja som ich zas varoval a zas som mal pravdu a zas boli všetci blbí okrem mňa"ale úprimne - je to oprávnené. Akože to ako rozjebali Havlovci a Klausovci republiku je strašné a tu to máte čierne na bielom presne. Kupónové privatizácie a reštitúcie a podobné svinstvo.

16.08.2020 4 z 5


Dějiny 20. století Dějiny 20. století Paul Johnson

Svojím spôsobom skvelá kniha, ale až brutálne neobjektívna. Churchill je v nej bez výnimky vždy hrdina, ľavičiari všetkých odrôd zlo a (čo je už pomerne dicoké) autor vôbec nemá problém rozhorčovať sa moralisticky nad hocičím čo urobí Rus, ale obraňovať to isté ak je to čin západu. Pasáže o Suezskej kríze keď otvorenú agresiu opisuje úplne ľahostajne, alebo o Nixonovi, ktorý je prakticky až obeť fakt stoja za to postaviť oproti krajne neférovej kritike čo i len takého Hammarskjolda,,, lebo humanista a socialdemokrat".A to vôbec nevravím o tom akí diabli sú všetci komunisti a socialisti od lenina po Allendeho a Caballera:)
Autor otvorene podporuje Francovu fašistickú diktatúru, ale nemá problém skritizovať Mussoliniho, ktorý bol popri jej Terore baránok, ale hej ten zas patrí medzi zlých chlapcov,lebo nakoniec bojoval aj proti západu (keby nie tak by ho dnes Johnson chválil rovnako). A podobne.
Na druhú stranu mi tá kniha dala neraz veľa a to napríklad čo sa týka atmosféry Weimarského Nemecka a vzniku nacizmu či zrodu Mussoliniho a medzivojnového Japonska. Podľa mňa to akože za prečítanie stojí, ale určite čerpajte aj z inej literatúry a aj z autorov opačne ideologicky profilovaných,alebo neideologických.

16.08.2020 4 z 5


Napoleon Napoleon Paul Johnson

Niektorým sa zjavne knižka páči a iným nie a ja osobne ani neviem kam sa prikloniť:)
Ako to povedať? No je to typický Paul Johnson a jeho výklad dejín.Originálny,zaújmavo a chytľavo napísaný a občas aj prekvapujúco trefný, ale aj extrémne neobjektívny a ideologický. Áno je to paradoxné,ale tento zaťatý odporca ideológov je ideológ najhrubšieho zrna, ktorý realitu vyvodzuje z apriórnych postojov.
Ku samotnému Napoleonovi nakoniec ani nie je zas až tak neobjektívny ako by človek čakal, ale zjavne gang jeho obdivovateľov čo iného historika(či amatéra píšuceho o histórii) nečítali tu v komentároch to nepochopil. Takže len aby bolo jasné Napoleon rozhodne nijakým počiatkom zla a totalít a ničoho takého preboha nebol. Napoleonov režim nebola totalita. Bola to samozrejme diktatúra a áno viedol mnoho vojen v ktorých umrelo veľa ľudí - tak ako to robili stotisíc iných panovníkov pred ním. V porovnaní s anglickými panovníkmi typu Henrich. VIII či Alžbeta, Ján Bezzemok, alebo Cromwell to bol anjel strážny.
No a šialené Johnsonovo prirovnanie Fouchého k Himmlerovi a Berijovi je síce svojim spôsobom správne, ale to sa dá povedať, že boli Himmlerovými predchodcami prakticky všetci šéfovia tajnej polície od biblických čias.. Francis Walsingham za kráľovnej Alžbety, alebo Jay Edgar Hoover v USA.. Samozrejme to Johnson (cielene) nespomína.
Úplne však zavrhnúť túto knižku nemôžem. Je kratučká a prinesie človeka pár inak úplne neznámych nových informácií trebárs o Napoleonovom detstve a podobne. Pristupujte však ku nej VEĽMI skepticky ako ku všetkému od tohto autora.

16.08.2020


Hmota, život, inteligencia, vznik Hmota, život, inteligencia, vznik Dušan Magdolen

Fantastická knižka ku ktorej som sa dostal náhodou a ani celkom nerozumiem čo robí toľko tém dokopy v jednej knihe, ale vyšlo im to. Jedna kapitolka o veľkom tresku a ďalšia o neandrtálcoch či dinosauroch, vzniku jazyku či života a potom zas Egypta a Slovenska apod.. Úplne akoby náhodne dokopy pohádzané skvelé články o vede na najlepšej úrovni.

03.08.2020 4 z 5


Vatikánsky denník (1) Vatikánsky denník (1) Karol Sidor

Prekvapivo jeden z najusvedčujúcejších materiálov ukazujúcich krach ľudáckeho režimu a jeho ideológie a to úplne od začiatku. O mocichtivosti a o zrade vlastných ľudí a nie ich samostatnosti - o tom bol. Samozrejme autorova zatrpknutosť a konzervativizmus sa nezaprú.
A predsa hovorí o tých časoch veci čo ich moderní sympatizanti budú počúvať len neradi..A môžeme mu veriť ,lebo priamo vtedy žil a pohyboval sa v najvyšších kruhoch a denníky sú pre historika vždy vierohodnejšie než spätne spracované pamäti...A Sidor rozpráva o tom ako sa bežní ľudia pýtali či ich režim nezrádza a ako celá slávna samostatnosť vznikla od samého počiatku ako vazalstvo či ako trápne sa cítil po útoku na katolícke a slovanské poľsko a ako ľudácka propaganda prekrucovala a vykonštruovávala falošný súhlas spoločnosti.Pravda on sám bol v niečom jeden z nich a z knižky neraz srší aký bol bezradný čo sa týka riešenia tejto zúfalej situácie a prečo ju nikdy nakoniec vyriešiť nedokázal.

31.07.2020 4 z 5


Jozef Tiso (1887 – 1947). Životopisný profil Jozef Tiso (1887 – 1947). Životopisný profil Milan Stanislav Ďurica

V zásade zaújmavá kniha, ktorú ale fakt treba brať veľmi kriticky a nevychádzať len z nej, ale aj iných zdrojov. Autor sa ani len nesnaží trochu skryť svoje vyložene ľudácke názory a keď nedávate pozor úplne vás presvedčí aj že čierne je biele :) Tiso nebol diabol, ale toto je apologetika a tie záverečné pasáže o tom ako by mal byť dokonca svätcom boli už vážne extra cez čiaru.Z pomerne realistického a pragmatického politika sa autor snaží urobiť hrdinu, ale takmer niet čo je na ňom hrdinské... A keď jeho protižidovský výlev ospravedlnil asi v štýle,, asi mal zlú náladu "tak to bolo aj namňa moc :)
Niekedy je to ale ozaj zaújmavá kniha a pohľad z druhej strany a o veciach čo sa nespomínajú až tak často...
EDIT :Ešte musím celkom jednoznačne dodať, že ma knižka veľký význam pre pochopenie spôsobu myslenia Jozefa Tisu. Ostatne autor mu v celku dosť rozumel a sam zmýšľal podobne.
Pekne je tu vysvetlená celá tá katolickosť ľudáctva a jeho maloburžoáznosť,viera v Boha a rodinu a štát.. Pekne je tu vysvetlene ako sa to snažili prepájať na,, sociálno "a dávať dokopy s hitlerizmom. Pravda Ďurica dosť zavádza keď popiera podobnosti s nacistami a nasilu ich vždy stavia do protikladu.
A pekne sú opísané aj vzťahy s jednotlivými Nemcami na štýl, že,, Hitler mal Tisu rád ale fanatickí nacisti okolo Himmlera nie ":).
Je to pravda? Do istej miery určite aj keď to zaváňa klasickou legendou o dobrom Hitlerovi a zlých radcoch :).

31.07.2020 4 z 5


Zápisky o válce galské Zápisky o válce galské Gaius Iulius Caesar

Samozrejme je to zároveň propaganda to nik nepopiera:) a Caesar si ňou získaval v Ríme popularitu. Ale je to výrazne objektívnejšie než trebárs zápisky o občianskej vojne kde sa musel ozaj ospravedlňovať a prekrucovať.

31.07.2020 4 z 5


Zápisky o válce galské Zápisky o válce galské Gaius Iulius Caesar

Fantastická kniha, ktorá je úplne právom hitom medzi všetkými vojvodcami a fanúšikmi vojenstva od Napoleona po Suvorova. Chytila ma už jak malého a chytí aj teraz.
A najmä ma zaráža tá akoby modernosť! Caesar nepíše tak ako mnoho antických autorov - ako takmer rečnícku deklamáciu utápajúcu sa vo vlastnej klasickosti. Vedel písať naozaj zaújmavo a pre bežn~ho človeka a pre záujemcu a ten štýl mi až pripomína populárne knižky o špeciálnych jednotkách. Raz píše o technike Venétskych lodí a raz o love zubrov v Hercýnskom lese a kurva ten jeho štýl má spád a zvraty ako máločo..

31.07.2020 4 z 5


Soumrak římské říše Soumrak římské říše Ammianus Marcellinus

Obzvlášť zaujme, že sám autor bol vojak a veľa z bojov čo popisuje aj osobne zažil a najmä obliehanie Amidy je ozaj epické.

31.07.2020 4 z 5


Soumrak římské říše Soumrak římské říše Ammianus Marcellinus

Veľkolepé dielo z čias pádu jednej veľkej civilizácie. Takto sa píšu dejiny. Julianus samozrejme úplne úchvatne vykreslená postava, ale aj s chybami a Constantius a Gallus sú zaújmaví tiež.A potom popis,, vpádu migrantov "Vizigótov ktorý tak desivo evokuje našu nedávnu situáciu. Plastický popis doby a postáv, bitiek a vojnovej techniky a mohol by to byť vzor pre nejedného moderného historika.

31.07.2020 4 z 5


A potom prišla "Noc dlhých nožov"... A potom prišla "Noc dlhých nožov"... Roman Cílek

Našiel som na chate u kamoša a prečítal v prestávkach medzi párty:) Skvelá knižka. Intrigy a moc, prachy a vplyv. Hindenburg a Papen ako dosť neúctyhodné postavy a Rohm trošku so sympatiami podaný (možno až príliš).

31.07.2020


Vyriekli krivé svedectvo Vyriekli krivé svedectvo Rodney Stark

Vyložene ideologická kniha. Autor si vopred stanovil, že všetko kresťanské je dobré a všetko nekresťanské zlé a potom iba účelovo vyberal to čo mu vyhovovalo... Za všetko samozrejme môže Voltaire a kresťanstvo nie že vedu prenasledovalo(čo sa fakt občas nadsadzuje) , ale rovno stvorilo akoby náboženstvo mohlo zrodiť vedu... Interpretácie sú predkladané ako fakty každá negatívna stránka dejín kresťanstva je cielene bagatelizovaná, alebo zamlčiavaná a odkaz gréckej vedy a filozofie vysmievaný... Nie som vyložený antikresťan a nepopieram, že niektoré zažité a aj nepravdivé mýty o kresťanstve sú, ale toto bolo moc. To ako za každú cenu sa autor snažil zhodiť napríklad takého Juliána a ani nevie za čo, ale úplne cítite ako zúfalo aspoň nejak ho chce zhodiť - tak to už bolo fakt moc... Toto sú pseudodejiny a autorovi vôbec nejde o pravdu, ale iba o to obhájiť vopred stanovenú a nespochybniteľnú vieru - ako kresťanské:)

31.07.2020 2 z 5


Mojžiš a monoteizmus Mojžiš a monoteizmus Sigmund Freud

Myslím prvá kniha čo som od Freuda čítal a veru veľmi dobrá a doložená. V mnohom skôr história než psychológia, ale zjavne sa v histórii laicky celkom vyznal. Jedine ako laickému historikovi mi trošku vadilo, že z hypotézy sa opakovane vyvodzuje zas ďalšia hypotéza - akoby to už boli odrazu fakty.
A hej podľa mňa je dosť pravdepodobné, že to takto nejak ozaj bolo. Nemožno to samozrejme tvrdiť s istotou... Ale je to fascinujúca téma a Mojžiš je fascinujúca postava a prepojenia s Achnatonom priam bijú do očí ????.,, Judaizmus je náboženstvom otca kresťanstvo náboženstvom syna".

31.07.2020 4 z 5


Druhé pohlaví Druhé pohlaví Simone de Beauvoir

Skvelá knižka a to som muž ????. Neraz až prekvapivo trefná aj voči samotným feministkám a pritom skvelo vystihujúca celú problematiku z ako historického tak aj biologického a ekonomického či psychologického hľadiska. Samozrejme východisko je existencialistické a ja s ním celkom aj súhlasím.
Zaújmavé sú úvahy na začiatku aký je rozdiel medzi utláčaním žien, černochov či proletariátu.

31.07.2020


Sunna - O chování Proroka Sunna - O chování Proroka kolektiv autorů

Samozrejme, že je to svojím spôsobom moslimská propaganda a účelovo to vyberá to čo na západniara dnešnej doby zapôsobí najlepšie(hlavne čo sa týka prístupu k ženám) . No a? Aj tak skvelá múdra knižka asi ako Konfucius a takisto to má aj veľmi problematické veci, ktoré si citlivý pozorovateľ všimne (nadradenosť moslimov atď).
Ak chcete niečo vedieť o islame a z originálu je to skvelý začiatok - rozhodne skôr než nezrozumiteľná džungľa Koránu.
Dozviete sa ako Prorok pomáhal manželke v domácnosti :) a ako nemal rád ohováranie, nikdy neklamal a odsudzoval pýchu.

31.07.2020 4 z 5


Bitka pri Viedni 1683 Bitka pri Viedni 1683 Emil Vontorčík

Ťažko hodnotiť... Veľmi tej knihe podľa mňa uškodilo ako sa ju autor snažil napísať ideologicky a hlavne ako nemotorne to robil... Tie naivné pokusy o prepojenie na dnešnú dobu a o dosť nepodarenú analýzu v štýle,, veď viete môžu za to moslimovia a gender a obeťou je kresťanstvo "a fuuu tá sa prišerne čítalaa takto sa knihy o dejinách jednoducho nepíšu... Na druhú stranu bola historická časť (t.j.skoro celá kniha) dobrá a veľa som sa dozvedel.Aj tam som pravda neraz nesúhlasil. Napríklad s hodnotením Leopolda, ktorý teda rozhodne nie je,, dnes kritizovany"za to zeby branil krestanstvo, ale skor za to ako nepodarene ho bránil... Každopádne z faktov uvedených aj samotným autorom je to(paradoxne) myslím aj tak jasné - panovník to bol nerozhodný, ušiel bez prípravy a následne arogantne urazil hrdinu čo mu zachránil krk - Sobieskeho.
No a samotný Sobieski je pravdaže postava o ktorej ťažko vôbec veriť, že ozaj žila - naozajstný rytier bez bázne a hany.
V skratke - informáciami nabytá a skvelá kniha o jednej z najdramatickejších epizód európskych dejín.
No a ak si chcete bleskovo jednou knihou doplniť vedomosti o celej téme protitureckých vojen je to ozaj skvelý výber - len čítať kriticky.Pasáže priamo o vojnových operáciach v Uhorsku a o bojoch o Viedeň jednoducho nemajú chybu.

31.07.2020 4 z 5


Psychoanalytické chorobopisy Psychoanalytické chorobopisy Sigmund Freud

Asi najlepšie čo som dosiaľ od Freuda čítal.Hlavne popisy všetkých tých pozorovaní a bludov a tak ..Moji obľúbení boli určite vlčí chlapec a Schreber, ale aj to detstvo s koňofóbiou bol brutál:) No Schreberova postava je jednoducho best a fakt, že bol natoľko mimo a dokázal byť sudcom - wau.
Umelecký štýl perfektný - hotový Goethe.

31.07.2020 4 z 5


Výklad snů Výklad snů Sigmund Freud

Zaújmavé a podnetné a na úvahu ,ale nie so všetkým pravdaže súhlasím.

31.07.2020 3 z 5


Anti-Dühring Anti-Dühring Friedrich Engels

Podľa mňa asi nalepšia marxistická kniha vôbec.Najmä tá časť o ekonómii. V skratke tu máte pár citátov priamo z Kapitálu a ich stručné vysvetlenie a rozvedenie toho čo to je nadpráca a nadhodnota a z čoho sú ekonomické krízy. Vysmiate sú tu všetky idealistické,, teórie násilia ako príčiny vykorisťovania"apod.. Obrovský autorov prehľad a inteligencia - rešpekt fakt. No a zaújmalo by ma či ten Eugen Duhring bol fakt až tak tupý ako sa to v knihe vraví:)

31.07.2020 5 z 5