Zrození tragédie čili Hellénství a pesimismus

Zrození tragédie čili Hellénství a pesimismus https://www.databazeknih.cz/img/books/14_/143279/zrozeni-tragedie-143279.jpg 4 30 9

Friedrichu Nietzschemu, později uznávanému za jednoho z největších filosofických duchů 19. století, bylo 28 let, když v roce 1872 spatřila světlo světa jeho prvotina Zrození tragédie z ducha hudby. V té době působil již několik let jako profesor klasické filologie na univerzitě v Basileji. V jeho raném díle se spojuje několik vlivů: kulturní zájem, jenž ho v umělecké tvorbě nechává sledovat střetávání dvou živlů, apollinského a dionýského, pokus o nové pojetí řeckého starověku oproti klasicistnímu zdůrazňování řecké „harmonie“, vliv Schopenhauerovy filosofie vůle a takřka nábožná úcta k Richardu Wagnerovi, Nietzscheho osobnímu příteli, jemuž je Zrození tragédie věnováno a k němuž se v závěru knihy autor přímo obrací. Působení apollinského a dionýského principu se Nietzsche snaží ukázat na řecké tragédii, která je podle něj prolnutím obou uměleckých sfér a vrcholí tam, kde je nejsilnější účast podvědomí, hudby a dávné tradice – u Aischyla. Naopak rozkladně na tragédii působí prvek rozumářský a protihudební, jenž Nietzsche nachází u Euripida, ovlivněného Sókratovou dialektikou. I současnou kulturu proto vyzývá k opuštění apollinské snovosti a ponoření do opojení, jež přináší šílenství boha Dionýsa. Přeložil a doslovem opatřil Otokar Fischer.... celý text

Literatura naučná Filozofie
Vydáno: , Vyšehrad
Originální název:

Geburt der Tragödie, oder, Griechentum und Pessimismus , 1872


více info...

Přidat komentář

groundlessness
24.03.2024 4 z 5

Nebudu se tvářit, že jsem vše pochopil, nicméně toto dílo nebylo vůbec nečtivé. Myslím si, že je důležité pro ty, kdo chtějí proniknout pod povrch ostatních Nietzscheho děl a zároveň porozumět ranému Nietzscheho myšlení.
Ač zde Nietzsche podává své myšlenky vcelku abstraktně, hlavní 3 základní pilíře, Apollinský element, Dionýský element a Sokratovo myšlení, by zde měly být přístupné každému, kdo se do tohoto svazku pustí.
Nakonec jen řeknu, že by tato kniha neměla být opomíjena a doufám, že od ní budu moci odpíchnout při dalších Nietzscheho pracích.

Macvosik
07.04.2022 4 z 5

Priznám sa, tento ešte relatívne "zakríknutý" Nietzsche mi je vo svojich prejavoch sympatickejší než egomaniacky proto-fašista, ktorý síce nádherne píše, kritizuje a inšpiruje, ale popritom aj nesmierne desí, pretože akoby necháva v procese čítania vyvstávať to najhoršie (ale i najlepšie) z človeka. Tu to bolo ešte celé dôsledne ukotvené v antickom svete, v Schopenhauerovi a vo Wagnerovi a nie v akomsi zvláštnom afirmatívnom vzduchoprázdne, ktoré zaplnili a dodnes zapĺňajú ľudia, s ktorými sa ideologicky míňam. Aj apollónsky princíp tu ešte mal aj nepatrne produktívne ozveny, aspoň čo do vplyvu na tragický žáner.

Skrátka, tunajšia kritika modernity, filozofie i posledného človeka ešte nemala v ruke kladivo, len pero. Aristokratizmus ducha tu volal po návrate ku konkrétnym antickým ideálom (napr. Aischylos), takže hoci už tu sú prítomné nejasné kontúry nadčloveka, tento nadčlovek nenihiluje, ale načiera. Antika tu ešte je bytostne reálna, a nie ozvenou umožňujúcou akurát číru nihiláciu súčasnosti. Aj tu akoby musel človek odvrhnúť množstvo vecí, už tu sa zjavuje výsmech zo slabosti, ktorá sa bojí skutočnej prirodzenosti a životaschopnosti, a ktorá sa tým pádom bojí prírody, čo je "indiánske meno" moderného človeka, ale Nietzsche tu ešte stále stojí v spoločnosti, ešte sa z nej úplne nevytrhol, ešte nie je tak vyšinutý/solipsistický/ultra-aristokratický ako v Ecce Homo.

A súčasne je až prekvapivé ako toto dielo 28-ročného chlapca nezostarlo. Nie je to tak dávno čo Nicole Lorauxová oživila Nietzscheho stanovisko o dionýzskom a apollónskom princípe v tragédii vo svojej knihe Truchlící hlas. Už z tohto Nietzscheho snaženia sa je cítiť predovšetkým jeho básnicko-mystické "lamentujúce" cítenie, ktoré však ešte neprepuklo do štýlu, len sa o ňom teoretizuje. Zdá sa mi skrátka, že tu sa ešte dá niečoho zachytiť, že tu sa ešte dá udržať a nevrútiť sa priamo do pažeráka ničoty, z ktorej síce môžeme vzísť obrodení, ale z ktorej môžeme vzísť aj šialení. Pretože Nietzsche, to je zúfalá odpoveď človeka na všetky tie príšerné animozity modernity. To je zúfalý, nešťastný výkrik človeka, toho uväzneného, zviazaného živočícha, ktorý však v sebe ešte mal vitalizmus a chuť roztrhnúť putá. A aj preto Nietzschemu závidím, že mohol zošalieť, pretože viem, že ja - už dávno mŕtvy - zošalieť nemôžem.


roman9739
29.09.2020 5 z 5

Předně trocha faktografie - Nietzschemu je v čase vydání této jeho prvotiny 28 let! Už to je pro mne absolutně fascinující, neboť mám prvotiny rád a tohle je vážně nářez. Člověk nemusí být velký mudrlant, aby pochopil, že má před sebou text nebývalé velikosti...
Tohle byl můj první Nietzsche, a co si pamatuji, v minulosti jsem se o jeho četbu pokusil několikrát - ale zdá se, že člověk si ke svému přečtenému Nietzschemu prostě musí dospět.
Není to lehká kniha a lhal bych, že jsem všemu rozuměl, ale v textu jsem se neztratil a pravdou je, že si odnáším několiko výpisků; obzvláště pasáže o hudbě, mne chytaly přímo za srdce.

Cink262
23.02.2020 5 z 5

Zrození tragédie jsem četl programově nejprve bez předmluvy. A první pocit, který se mě zhostil byl úlek z toho, že čtu jinou knihu - že někdo snad změnil obálku, či parodoval Nietzscheho jako idealistického vznosně se vyjadřujícího muže. Ale on takový opravdu byl.
Rád sleduji proces zrání umělců (a Nietzsche byl umělec spíš než filosof, i přesto, že o jeho "umění" ve tradičním smyslu - u něho tedy básní a písní - nemám valného mínění - snad s výjimkou Hymnu na život) - mladý Nietzsche byl všechno možné, jen ne útočný a kategorický jak ho známe z jeho pozdějších aforismů. Nábožná úcta k Wagnerovi a Schopenhauerovi, téměř bezvýhradné přijetí jejich filosofie a teorie umění (Nietzsche se ve Zrození tragédie musí velmi přemáhat, aby sám sebe prosil o dovolení snad nesouhlasit s velkým Schopenhauerem), víra v ideál "znovuzrození tragédie" právě rukou Němců, které si (jaký rozpor s jeho pozdějšími názory) nemůže vynachválit.
Nicméně - je to pořád Nietzsche. Ač s ostychem, přece se nakonec pustí do rozbíjení tradičních pojetí - řeckých dějin, dějin filosofie, ale i např. pojetí soudobé pedagogiky. Skvěle dokázal analyzovat řeckou tragédii, i když historicky vychází spíš z domněnek než z faktů (tedy na tom se v jeho dalším díle nic nezměnilo) - a přesto to na závažnosti ani na přijatelnosti jeho tvrzení nic neubírá. Jeho pojetí umění jako spojení bohů Dionýsa a Apollóna, ale i založení filosofie a vědy jakožto zavrhnutí dionýského a povýšení apollinského snu na skutečnost jsou i dnes aktuální a stojí se nad nimi zamyslet.

JulianaH.
10.11.2019

Myšlenka, která na mě udělala největší dojem:
„... Pak by si učenci připadali jako lidé, kteří chtějí napříč Zemí provrtati díru: každý přece nahlédne, že, ač se po celý život namáhá, jak namáhá, dovede vyhrabat jen pranepatrnou hloubku, která je před očima jeho druha opět zahrabána, takže si třetí dělník pro své vrtací pokusy raději vyvolí jiné místo. Když pak někdo evidentně dokáže, že touto přímou cestou nelze se dostati k protinožcům, najde se sotva kdo, kdo by chtěl ve starých hloubkách pracovati dál, leda že se zatím spokojil už tím, aby hledal drahé kovy a odkrýval přírodní zákony. Proto se Lessing, nejpoctivější teoretický člověk, odvážil výroku, že mu sejde víc na hledání pravdy než a ní samé: čímž k úžasu, ba k mrzutosti vědeckých lidí bylo odhaleno základní tajemství vědy.“

DarthSoren
03.03.2018 5 z 5

První kniha člověka, který se pak v posledních letech svého života na papírky podepisoval jako Dionýsos . Později tuhle publikaci podrobil kritice, ale stejně se k ní jistým způsobem potají odvolával (hlavně v návaznosti na Dionýsa). Je tady cítit Nietzscheho filologické začátky, inspirace Arthurem Schopenhauerem i velikou náklonnost ke tvorbě Richarda Wagnera; náhled do božství a tradic antického Řecka byl z pohledu očí F. Nietzscheho opravdu velice zajímavý.

Angel_Castiel
02.12.2014 5 z 5

Nietzscheho první kniha, kterou při druhém vydání o několik desítek let později dost zkritizoval. Je pravda, že Nietzsche v této knize ještě nepoužívá svůj pozdější osobitý styl, ale přesto mě rozbor antického Řecka a jeho polarity iracionálního dionýského a racionálního apollinského principu dost zaujal.

Skjaninka
08.06.2013 3 z 5

Tak Nietzsche je pre mňa veľmi veľký oriešok a trvalo mi dosť dlhú dobu, než som sa prelúskala až na koniec. A to je kniha, ktorá má len 120 strán.
Niektoré Nietzscheho výroky mám rada, ale v porovnaní s tým, čo je v tejto knihe, našla som len veľmi málo toho, čo by ma skutočne zaujalo. Porovnáva princíp dionýský a apolinský, ale takým štýlom, že chápanie toho, čo som čítala mi veľmi unikalo. Aj napriek veľkej snahe o udržanie pozornosti som ostala stratená. Takáto hlboká filozofia pre mňa naozaj nie je. Aj keď pred Nietzschem klobúk dolu, to sa nedá uprieť.

Bublinka78
14.01.2013 2 z 5

Já jsem si k Nietschemu nějak neuměla vybudovat vztah. Pro mne jsou jeho knihy dost náročné, nechápu je.

Kniha Zrození tragédie čili Hellénství a pesimismus je v

Přečtených51x
Čtenářské výzvě1x
Doporučených2x
Knihotéce20x
Chystám se číst16x
Chci si koupit2x