Zapečetěný čas

od:


KoupitKoupit eknihu

Jediná filmově teoretická kniha Andreje Tarkovského. Nabízí srovnání s časopiseckou verzí některých svých kapitol v Tarkovského výboru Krása je symbolem pravdy (Camera obscura, Příbram, 2005).

https://www.databazeknih.cz/images_books/31_/31103/zapeceteny-cas-31103.jpg 4.716
Orig. název:

Запечатленное время (1984)

Žánr:
Duchovní literatura, Literatura naučná, Umění
Vydáno:, Camera Obscura
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (2)

Přidat komentář
Matty
25.09.2016

Umělec, který věřil. Tak bych jednou větou po přečtení Zapečetěného času charakterizoval autora kniha Andreje Arseňjeviče Tarkovského. Nesouhlasím se všemi jeho názory (zjednodušený pohled na rozdíly mezi východní a západní kulturou, rozporuplný přístup k herectví, vyzdvihování otce na úkor matky, odmítnutí strukturalismu a montážnických filmů), ale na základě knihy a zhlédnutých filmů ho plně respektuji jako filmaře i jako člověka s vyhraněnou životní filozofií.

Zápisky, na deník příliš rozsáhlé, na shrnutí režisérské metody příliš osobní, zrcadlí vývoj Tarkovského světonázoru směrem k většímu skepticismu vůči okolnímu světu a zároveň směrem k pevnější víře v umění coby prostředek, jak se přiblížit nekonečnosti (a jak bojovat proti materialismu). Tarkovského chápání úlohy umělce vyniká vzácnou čistotou. Nikoli bezelstností, ale upřímnou vírou, v dnešní době deziluze a cynismu pro někoho zřejmě obtížně pochopitelnou. Podobně na mne působí filmy Terrence Malicka.

Poznatky typu „smysl umění spočívá v překonání poznané pravdy“ v podání Tarkovského nepůsobí jako prázdné fráze. Je zřejmé, že jim věřil, neboť k nim došel na základě mnohaleté zkušenosti. Slova jako "krása", "harmonie" a "pravdivost" zpravidla nejsou třeba, snažíte-li se vystihnout nebeletristickou knihu, o Zapečetěném času bez nich ovšem psát nelze.

Kniha je díky péči nakladatelství Camera Obscura vybavená četnými poznámkami pod čarou (které místy jako kdyby byly určené čtenáři s nulovým kulturním rozhledem) a několika užitečnými přílohami, zejména rozsáhlou výběrovou bibliografií.

puml
08.07.2013

Výborná kniha, ve které Andrej Tarkovský dává esejistickým způsobem nahlédnout do práce režiséra. Zajímavé jsou především kapitoly o čase ve filmu, dále pak o vedení herců a v neposlední řadě také esej o filmu Oběť a závěrečné shrnutí ve kterém Tarkovskij shrnuje svůj filosofický pohled na dění ve světě a úlohu umělce v něm, kdy upozorňuje na stále větší nebezpečí materialismu a mizení spirituality a duchovních hodnot. Trefná je analýza soudobé společnosti, ve které jde podle Tarkovského především o dosažení "štěstí", což je ale v protikladu k umění jako takovému, neboť základem opravdové umělecké tvorby je podle Tarkovského spíše bolest, odříkání a askeze.

Jediná vada na jinak pečlivě zpracované knize je v jejím, podle mého, zbytečném nastavení o dalších cca 100 stran seznamu DVD disků, profilů, článků atd. Většinu toho si lze již dnes pohodlně najít na internetu, a je tak, podle mě, zbytečné rozšiřovat takto násilně knihu o dalších 100 stran nejrůznějších seznamů. Spíš bych ocenil případnou reflexi redaktora nebo esej o samotné knize a její kritické zhodnocení a její reflexe ve světě. Tohle množství seznamů a dat je určité specifikum nakladatelství, což osobně moc nechápu, ale jestli je to podmínka aby vycházely dál takovéto knižní skvosty, tak budiž...

Doporučuji.

TIP: Máte rádi Databázi knih? Podpořte ji v Křištálové lupě (Zájmové weby) - hlasujte zde.

Štítky

teorie filmu filmová režie teorie umění čas estetika smysl utrpení umění kultura a společnost

Autor a jeho další knihy

Andrej Tarkovskij

Andrej Tarkovskij
ruská, 1932 - 1986

Uživatelé mají knihu

v Právě čtených1x
v Přečtených14x
v Doporučených2x
v Knihotéce14x
v Chystám se číst13x
v Chci si koupit5x
v dalších seznamech2x