Proč spíme: Odhalte sílu spánku a snění

kniha od:


KoupitKoupit eknihuAudiokniha

Co kdybyste zjistili, že všichni máme ve svých životech elixír mládí, krásy, štíhlého těla, zdraví, chytrosti a dobré nálady? A že není nic snazšího, než jej použít: naučit se pořádně spát! Profesor neurologie a psychologie Univerzity v Berkeley, Matthew Walker, který vede tamější spánkovou laboratoř (Center for Human Sleep Science) od základu prozkoumal tajemství spánku a jeho vliv na náš život. Walker se ptá: proč příroda stále nutí trávit téměř všechny živočichy denně tolik času v bezbranném stavu? Jakou tak zásadní evoluční výhodu spánek přináší, že to vyvažuje jeho rizika? Odpověď je prostá: ta výhoda není jedna, je jich nespočet, a všechny dohromady zajišťují naši existenci. Připravte se, že po přečtení této knihy se už neodvážíte svůj spánek zanedbávat… Přesto mnozí máme spánek za ztrátu času a podceňují ho i média. Vždyť kolik jste už toho četli o výživě nebo sexu, ale kolik o drtivých dopadech dlouhodobého mírného nedostatku spánku? Podle Walkera je osm hodin čistého spánku pro většinu populace naprosté minimum, z čehož plyne, že zhruba osmdesát procent z nás žije ve spánkové deprivaci. Důkazy o tom, co to způsobuje jednotlivci i společnosti jako celku, stále přibývají a v knize je najdete pěkně pohromadě. Naopak poučeným spáčům přináší spaní kvalitní život a konkurenční výhodu. Zajišťuje efektivní schopnost učit se, pamatovat si a uvažovat logicky. Vyrovnává emoce, správnou funkci imunity, metabolismu, reguluje chuť k jídlu a hladiny hormonů, působí jako zásadní prevence cukrovky, srdečních chorob i Alzheimera. Neméně důležité jsou i sny: zpracovávají běžné emocionální zážitky ze dne a systematicky obrušují traumatické vzpomínky. Navíc nejen podporují, ale de facto umožňují kreativitu. Díky dlouholetému výzkumu profesora Walkera se dozvíte, co dělá s vaším spánkem alkohol a kofein (to se vám líbit nebude), co se doopravdy děje během REM fáze, proč se spánkové rytmy během života mění a jak v jednotlivých životních fázích zapracovat na zlepšení spánku, potlačení nespavosti a spánkové deprivace. Kniha je také manifestem apelujícím na firmy, instituce a vlády, aby byl vliv spánku nově vnímán jako zásadní aspekt ovlivňující zdraví a pracovní výkon....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/38_/383745/proc-spime-0GD-383745.jpg 4.6351
Žánr
Literatura naučná, Zdraví
Vydáno, Jan Melvil
Orig. název

Why We Sleep: Unlocking the Power of Sleep and Dreams, 2017

více informací...
Nahrávám...

Komentáře (102)

Kniha Proč spíme: Odhalte sílu spánku a snění

Přidat komentář
flare
15. září

Čumím jak je spánek vlastně důležitý....fakt čtěte..:-)

HanzKaufmann
14. září

Kdybych mel tu moc, tohle je povinna cetba!

Kniha je plna klicovych informaci tykajicich se lidskeho zdravi.

Je to odborna kniha, ale neni to nuda!


hana5094
27. srpna

Nejlepší naučná kniha, kterou jsem kdy četla! Spoustu zajímavých a (život) zachraňujících informací. Určitě by se měla zařadit mezi povinnou četbu.

Verpax
20. srpna

Kniha je celkově zajimava. Nejzajímavější mi prisla poslední třetina. Kniha mi všeobecně odpověděla na vše, co se týká spánku.

Ashi
18. srpna

Obecně se mi zdá, že když se vědec věnuje celý život jedné problematice vidí v ní pak příčinu všeho. Což v případě spánku může být pravda, ale pokud si přečtete knihy autorů co se zabývají zdravou stravou, pohybem atd. zmíní spánek okrajově a jinak popíšou, že ta jejich věc je absolutně nejdůležitější.
Proto to na mě celé působí trošku depresivně, ale
kniha je psaná čtivě, zajímavě.
Nejvíce mě vyděsil fakt, že spánkový deficit nelze dospat další noc a že i jedna neprospaná noc tělo zdecimuje tak, že je to patrné i za rok.
Pokud by to tak bylo nevymyslelo by tělo mechanizmy jak málo spánku kompenzovat efektivněji?
Knihu doporučuji, sama spím hodně a vím, že když spím málo jsem nepoužitelná. Teď mám jen trochu strach, že kvůli propařených nocích v teen věku jsem si navždy poničila zdraví.

sara2965
11. srpna

Jedna z nejlepších knih , které jsem četla ! Velmi doporučuji všem, kteří chtějí zůstat zdraví a nebo řeší již nějaký zdravotní problém - může to souviset se spánkem. Byla jsem velmi překvapena, kolik nových věcí jsem se dozvěděla.

BabaJaga11
09. srpna

Než jsem si přečetla tuto knihu, myslela jsem si, že o důležitosti spánku toho vím poměrně dost, stejně tak o důsledcích nedostatečného spánku, z nichž některé jsem si bohužel vyzkoušela na vlastní kůži. I to my bylo známo, že chronotypy, jimž se tradičně říká "skřivan" a "sova" si nevybíráme, ale máme je uloženy v naší DNA, stejně jako barvu očí, to, zda budeme praváci či leváci a mnoho dalších věcí. Knížka však přináší mnohem více informací, než jaké najdete v běžné literatuře o zdravém životním stylu nebo jaké se dozvíte z doporučení lékařů. A tyto informace jsou více než znepokojivé.

Dost věcí jsem tušila – a knížka mi je potvrdila. Nemohou výrazné potíže s pamětí a schopností učit se u mladých lidí souviset s nedostatkem spánku? Nejenže mohou – souvisí s ním zcela jistě. A nemusí jít ani o příliš výrazné omezení spánku. A je toho mnohem víc, co mi najednou začalo do sebe zapadat jako dílky skládačky a dávat smysl po přečtení této knihy.

Rozhodně ji doporučuji nejen každému, kdo chce zůstat zdravý, anebo již trpí určitými zdravotními problémy, byť by to byla "jen" zapomnětlivost nebo únava. Pro vedoucí pracovníky, zákonodárce či lékařská zařízení by mělo jít podle mého názoru o povinnou četbu. Třeba by pak vedení nesvolávalo porady na devátou hodinu ráno do Prahy, tj. na dobu, kdy běžně docházejí do práce pražští kolegové, když ví, že z odloučených pracovišť musí lidé vyrazit již po šesté ráno a vstávat tím pádem v pět nebo dříve, takže poradu buď prospí, anebo se budou nacházet ve stavu blízkém spánku. Není pak divu, že nikdo nemá zájem diskutovat a všichni jen vyhlížejí pauzu na kafe :-). Rada "jdi spát dříve" se dá opravdu těžko aplikovat u sov (vím, o čem mluvím - než jít spát v deset a dvě hodiny se převalovat a nemoct usnout, můžu jít rovnou spát o půlnoci), je to to samé, jako chtít po skřivanovi, aby vydržel pracovat do půlnoci (zajímavé je, že pro skřivany a jejich ospalost obvykle pochopení máme, ale šéfové z řad skřivanů bývají nekompromisní a sovy považují za lenochy).

Samozřejmě, někde to jinak nejde než začít v práci brzy ráno. Ale někde by stačilo jen rozhodnutí dělat to jinak. Každopádně informace, že spánek není promarněný čas, že je tomu přesně naopak, by měla být vyučována na všech typech škol.

Někomu může připadat autorův důraz na spánek připadat přehnaný. Samozřejmě každý organismus je jiný a s nedostatkem spánku se bude jinak vyrovnávat. Ale věřím tomu, že pokud jsme v dlouhodobé spánkové deprivaci, již si ani nepamatujeme jaké to je, spát pravidelně 8 hodin denně. Zkrátka si svého nepříznivého stavu nemusíme být vědomi. Další věc, že na mnohé pochody v těle má vliv mnoho dalších faktorů, je také pravda, ovšem leckdy ty faktory úzce souvisí se spánkem či ne-spánkem. Třeba nepříznivý vliv nadužívání elektronických zařízení souvisí i s tím, že se obíráme i o čas, který bychom mohli svobodně strávit spaním.

ijacek.007
31. července

Obdivuhodný součet výzkumných dat o funkci i prospěchu spánku. Koncem knihy sice autor až moc tlačí na pilu a né se vším se lze ztotožnit nicméně i tak jde o pozoruhodnou knihu.

1

Doporučujeme

Labyrint pohybu
Labyrint pohybu
Břicháč Tom
Břicháč Tom
Jídlo na prvním místě
Jídlo na prvním místě
Jez a běhej
Jez a běhej

Štítky

spánek sny zdraví

Autor knihy

Matthew Walker
britská, 1972

Podobné knihy

Kniha Proč spíme: Odhalte sílu spánku a snění je v

Právě čtených215x
Přečtených491x
Čtenářské výzvě74x
Doporučených72x
Knihotéce274x
Chystám se číst659x
Chci si koupit260x
dalších seznamech2x