Proč spíme: Odhalte sílu spánku a snění

kniha od:


KoupitKoupit eknihuAudiokniha

Co kdybyste zjistili, že všichni máme ve svých životech elixír mládí, krásy, štíhlého těla, zdraví, chytrosti a dobré nálady? A že není nic snazšího, než jej použít: naučit se pořádně spát! Profesor neurologie a psychologie Univerzity v Berkeley, Matthew Walker, který vede tamější spánkovou laboratoř (Center for Human Sleep Science) od základu prozkoumal tajemství spánku a jeho vliv na náš život. Walker se ptá: proč příroda stále nutí trávit téměř všechny živočichy denně tolik času v bezbranném stavu? Jakou tak zásadní evoluční výhodu spánek přináší, že to vyvažuje jeho rizika? Odpověď je prostá: ta výhoda není jedna, je jich nespočet, a všechny dohromady zajišťují naši existenci. Připravte se, že po přečtení této knihy se už neodvážíte svůj spánek zanedbávat… Přesto mnozí máme spánek za ztrátu času a podceňují ho i média. Vždyť kolik jste už toho četli o výživě nebo sexu, ale kolik o drtivých dopadech dlouhodobého mírného nedostatku spánku? Podle Walkera je osm hodin čistého spánku pro většinu populace naprosté minimum, z čehož plyne, že zhruba osmdesát procent z nás žije ve spánkové deprivaci. Důkazy o tom, co to způsobuje jednotlivci i společnosti jako celku, stále přibývají a v knize je najdete pěkně pohromadě. Naopak poučeným spáčům přináší spaní kvalitní život a konkurenční výhodu. Zajišťuje efektivní schopnost učit se, pamatovat si a uvažovat logicky. Vyrovnává emoce, správnou funkci imunity, metabolismu, reguluje chuť k jídlu a hladiny hormonů, působí jako zásadní prevence cukrovky, srdečních chorob i Alzheimera. Neméně důležité jsou i sny: zpracovávají běžné emocionální zážitky ze dne a systematicky obrušují traumatické vzpomínky. Navíc nejen podporují, ale de facto umožňují kreativitu. Díky dlouholetému výzkumu profesora Walkera se dozvíte, co dělá s vaším spánkem alkohol a kofein (to se vám líbit nebude), co se doopravdy děje během REM fáze, proč se spánkové rytmy během života mění a jak v jednotlivých životních fázích zapracovat na zlepšení spánku, potlačení nespavosti a spánkové deprivace. Kniha je také manifestem apelujícím na firmy, instituce a vlády, aby byl vliv spánku nově vnímán jako zásadní aspekt ovlivňující zdraví a pracovní výkon....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/38_/383745/proc-spime-0GD-383745.jpg 4.6457
Žánr
Literatura naučná, Zdraví
Vydáno, Jan Melvil
Orig. název

Why We Sleep: Unlocking the Power of Sleep and Dreams, 2017

více informací...
Nahrávám...

Komentáře (132)

Kniha Proč spíme: Odhalte sílu spánku a snění

Přidat komentář
Mášenka31
předevčírem

Mám potíže formulovat na knihu jednoznačný názor. I ohodnotit ji je velmi náročné. Ale zkusím alespoň vyzvihnout přednosti a zmínit nedostatky.

V první řadě je velmi náročné brát knihu 100% vážně. Ačkoli je neustále doplňována o odkazy na reálné výzkumné práce, myslím, že nejsem sama, když řeknu, že měl autor problém udržet si moji důvěru.

Pokud kniha na něco klade důraz, tak její prostá myšlenka je: Musíte spát. V průběhu několika kapitol se dozvíte o všech možných nemocech, které bez dostatku spánku vznikají, hrozí větší pravděpodobnost, že se nás chytí nebo se jednoduše na nedostatku spánku přiživují.

Kniha je ve své podstatě jednou opravdu dlouhou esejí. Vysvětlí, co spánek je a proč ho potřebujeme. Ukáže všechny problémy, které mohou nastat, když si spánku nedopřáváme dostatek. Všechno pak nakonec spojí do jednoho velkého problému celé společnosti. Nechybí hodnota peněz a hodnota kvalitního života.

Po přečtení knihy musím souhlasit s jednou myšlenkou - aktuální nastavení, kdy ti, kteří spí méně, jsou více ocenováni jako "dobří pracanti", je určitě sociologickým experimentem, který nikdo neplánoval. Je otázka, jestli společně s novými technologiemi a nedostatkem spánku budou lidé hloupnout a hloupnout.

Autor se nesnaží nijak zmírňovat své argumenty ani důsledky. V průběhu čtení jsem cítila úzkost i strach, ptala jsem se sama sebe, jestli je to možné. Snažila jsem se vyznat v tom, co čtu a jaký je opravdový přínos spánku.

Knihu bych doporučila každému, kdo ji dokáže přečíst s otevřenou myslí. Není jednoduché ji ustát a opravdu si z ní něco odnést, protože asi 3/4 času budete mít pocit, že přehání (a přehání až za hranou toho, co bereme jako "normální" přehánění). Zkuste se tomu pocitu nepoddat.

Doufám, že když už si ji někdo přečte, více se bude zamýšlet nad tím, že by mu více spánku opravdu mohlo změnit život. V dnešní době není jednoduché pořádně spát, a pokud potřebujeme tak důraznou knihu, jakou je tato, budiž.

Ďumbierka
14. ledna

Výborná kniha a veľmi zaujímavé čítanie.
.
Musím sa priznať, že na začiatku som mala trochu paniku z komentárov k tejto knihe, v ktorých to bolo všetko o tom, že táto kniha hovorí, že keď nebudete spať, tak zomriete, či ochoriete.
.
Nie je to tak.
.
Takto to samozrejme môže niekto vnímať, ale ja som tento pocit z knihy nemala ani raz.
.
Táto kniha je písaná niekým, kto spánok ako taký študuje a zaujíma sa oň približne 20 rokov. To je celkom dlhá doba, aby mal čo to k tomu povedať.
.
S niečim súhlasiť nemusíme, niečo nám príde nudné, niečo nás vydesí, niečo fascinuje a dozvieme sa zaujímavé informácie, nad ktorými sa zamyslíme.
.
Každý to bude mať s touto knihou určite inak a asi najviac sa nebude páčiť ľuďom, ktorí sa “neriadia” radami odborníkov, či autora v knihe.
.
A viete čo? Je to úplne v poriadku.
.
Aj ja som tu mala miesta, kde som nejak nebola stotožnená s autorom, ale to sa nám stane ešte pri mnohých ďalších knihách.
.
Avšak, autor sám apeluje aj na spoločnosť ako takú a vidí mnohé miesta a možnosti na zlepšenie tohto síce zabehnutého, ale nie dobre fungujúceho systému - práca a náš čas a chuť chcieť stihnúť všetko, vs. spánok.
.
Či už ide o naše zamestnanie, kde je nutné, aby všetci, bez ohľadu na to, či sú ranné vtáčatá či nočné sovy chodili do práce v rovnaký čas, alebo práca na smeny, kde sa náš organizmus môže aj zblázniť. Dokonca aj rodičia na materskej. Niektorí majú iný režim ako ich deti.
.
Školský systém a zdravotníctvo. Veľké firmy, kde je dokázané, že oddýchnutí a dobre vyspatí zamestnanci zarábajú firme viac peňazí - veď o tie tam ide. A aj tak sa tým mnoho spoločností neriadi, ale nájdu sa aj výnimky ;) .
A čuduj sa svet, keď sme vyčerpaní, práve vtedy sa stávajú chyby, ľudia sú nevrlí atď... a nie sme roboti. Každému vyhovuje niečo iné, kedy potrebuje spať a po skvelom spánku prichádza produktivita aj kreativita :) .
Všade je čo upraviť, no je to beh na dlhé trate.
A či sa to niekedy nejak zmení? Netrúfam si povedať.
.
Pre mňa bola táto kniha skvelý zážitok a mám ešte stále plnú hlavu informácií.
Priznám sa, aj som si pri nej pospala a pamätám si z knihy možno o to viac :D .
.
Vplyv spánku na pamäť a možnosť sa učiť nové veci ma fascinovala. Žiadne prebdené noci, aby ste si pamätali učivo lepšie, v tejto knihe je to dokonale vyvrátené - avšak, znovu sa dostávame k tomu, že by bolo treba pomeniť veci aj inde. Organizácia nášho času a možno až príliš veľa “povinností” a očakávania, čo sa majú študenti naučiť , ak chcú robiť aj iné veci, okrem učenia....a niekedy to siončil len tým ponocovaním. Lebo skúšky sú naraz, nie rozdelené...
.
Rôzne príklady a výskumy, vplyv alkoholu na pamäť v kombinácii so spánkom, kofeín, cukor a kratší spánok ako 7-8 hodín.
.
Následky v priebehu pár dní, imunita....
Typy, čo robiť pre lepší spánok.
.
Spánková deprivácia. Insomnia, námesačnosť a ďalšie...
.
Kniha rozoberá veľa zaujímavých tém, ktoré sú spojené so spánkom a rázoveň vás nezahlcuje.
.
Prvá čas knihy je taká viac zameraná na biológiu, tu sa priznám, že som sa trošku prehrýzala na ďalšie stránky, no mne sa oplatilo vydržať a ak by mal niekto čítať knihu hoc aj len formou listovania a prečítať si kapitoly, ktoré ho zaujmú, aj to je dobrá cesta.
.
Som rada, že som si knižku prečítala.


dagmar7365
06. ledna

Kniha plná zajímavých informací o spánků a výsledků různých výzkumů týkajících se spánku. Je nabitá informacemi, četla se velmi dobře. Po jejím přečtení mám předsevzetí pro letošní rok jasné - více dbát o dostatečný spánek. Bohužel poslední třetina knihy se podle mě už "zvrhla". Jednak se autor začal opakovat, ale hlavně jsem měla pocit, že ubylo faktů a přibylo subjektivních interpretací. Ale i přes tuto výtku, rozhodně doporučuji přečíst!

amigo17
06. ledna

"Přátelé a přátelkyně", toto je kniha o spánku, ktorá otvára oči. Toto je kniha, ktorú by som si prial prečítať už nejakých 20 rokov dozadu. Toto je kniha, ktorú by som si prial, aby moji rodičia mali možnosť prečítať si 40 rokov dozadu.

Ak by ste si mali tohto roku prečítať iba jednu knihu, podľa mňa by to mala byť táto. Nie preto, lebo je dobrá. (Je vynikajúca). Ale preto, lebo "spánok patrí k najdôležitejším, ale najmenej pochopeným aspektom nášho života a zdravia". A (zatiaľ?) neviem o inej publikácii, kde by bolo o spánku toľko užitočných a zaujímavých informácií na jednom mieste.

Ministri práce, školstva a zdravotníctva by ju mali nielenže propagovať všade kade chodia, ale v rámci svojich rezortov ju aj v čo najvyššej miere aplikovať. O zamestnávateľoch, ktorým zdravie ich zamestnancov nie je ukradnuté ani nehovoriac. Rodičia, ktorí by chceli lepšie pochopiť súvis medzi spánkom, učením, pamäťou a zdravím ich detí, majú túto knihu už v nákupnom košíku.

fes
23.12.2020

Knihu jsem vyslechl v audio podobě (pro můj vkus ne příliš kvalitní), a to jediné mne přimělo ji strávit celou, četbu bych pravděpodobně nezvládl. Prvotní pocit byl, že autor byl snad placen od počtu stran, a proto tak rád plýtvá mým časem; řada informací je obecně známých, řada se jich opakuje, příklady a popisy výzkumů (někdy dosti sporných, mimochodem) zbytečně roztahané a nudné. Skutečně by se kniha dala zkrátit do třetinové nebo snad ještě hustší podoby, aby řekla vše. A pokud by mělo jít o příručku, která má skutečně zdravotně člověku pomoci, stačila by tak na padesát stran. Asi i ta nezajímavá rozvláčnost napomohla depresivnímu a celkově negativnímu vyznění knihy.
A jsem rád, že to není jen můj osobní pocit.

nicol.s
10.12.2020

na mě byla trochu moc obsáhlá a ne všechny informace pro mě byly zajímavé, četla jsem knihu dlouho, ale i tak se mi líbila a hodnotím velmi kladně

Mercatino
08.12.2020

Nenadchla. V Respektu vyšel článek o spánku od tohoto autora a podle mě, pokud někdo chce ušetřit čtyři stovky, tak je úplně dostačující. Na mě až příliš hodně omáčky v podobě různých výzkumů. Každou kapitolu bych klidně vyměnil za jednoduché shrnutí na pár stránek. Za mě zklamání za zvolenou formu, ale kvalitě obsahu se nemůže nic vyčíst. Proč spíme mě každopádně v mnoha věcech posunulo a kvalita spánku půjde určitě nahoru. Takže dikec Matthew Walker a možná někdy příště.

Kariol
07.12.2020

Mám z téhle knížky trochu depresi. Vždycky jsem si myslela, že spím dobře, chodím si lehnout více méně pravidelně a ráno vstávám ráda. Ale stejně umřu. No, minimálně skvěle namluvená audiokniha.

1

Štítky

spánek sny zdraví osobní rozvoj

Autor knihy

Matthew Walker
britská, 1972

Podobné knihy

všech 5 podobných

Kniha Proč spíme: Odhalte sílu spánku a snění je v

Právě čtených243x
Přečtených646x
Čtenářské výzvě140x
Doporučených91x
Knihotéce361x
Chystám se číst858x
Chci si koupit319x
dalších seznamech3x