Proč spíme ekniha

od:


KoupitKoupit eknihu

Kolik hodin jste dnes v noci spali? Pokud méně než osm, pak asi stejně jako většina lidstva trpíte spánkovou deprivací. A přicházíte o to nejlepší. Lidé, kteří si dopřávají dostatek spánku, jsou zdravější, chytřejší, štíhlejší, atraktivnější a šťastnější. Příčinu své únavy a zdravotních potíží hledejte v nedostatku kvalitního spánku a pak teprve jinde. Kniha předního světového neurovědce Matthewa Walkera odkrývá nejnovější poznatky z výzkumu spánku a ukazuje, že evoluce nás touto bezbrannou a neproduktivní fází denního rytmu nevybavila náhodou. Díky převratnému rozvoji a dostupnosti zobrazovacích metod dokáže věda poprvé v historii zodpovědět, proč vůbec spíme, jak spánek prospívá našemu tělu a mozku a proč má neřešená dlouhodobá spánková deprivace tak ničivé následky pro naše zdraví. Walker fascinujícím způsobem objasňuje vliv spánku na logické rozhodování, učení a paměť, na seřizování našich emocí a imunitní systém, ale i metabolismus a chuť k jídlu. A přesvědčivě dokládá, že chronický nedostatek kvalitního spánku nás může nejen mnoha různými způsoby zabít, ale také ovlivnit rozhodování a chování celé společnosti. Seznamte se i vy s posledními vědeckými objevy, díky nimž pochopíte, jaký elixír zdraví, štěstí i moudrosti ve svých životech (a postelích) máme. V knize najdete i rady, jak odstranit různé špatné návyky a další překážky, které brání kvalitnímu spánku vás i vašich blízkých. Kniha byla přeložená do více jak 30 jazyků a již teď mění životy jednotlivců i celých společností....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/38_/384385/big_proc-spime-FKS-384385.jpg 4.5835
Žánr:
Literatura naučná, Zdraví

Vydáno: (ekniha), Jan Melvil
Originální název:

Why We Sleep: Unlocking the Power of Sleep and Dreams, 2017


více info...
Nahrávám...

Komentáře (226)

Kniha Proč spíme

blackoutzuzi
13. května

Toto je zatím ta nejlepší knížka, kterou jsem za rok 2022 přečetla!

Mnoho věcí jsem tak nějak o spánku tušila, mnoho se jich ale i díky téhle knížce dozvěděla. Byl z ní cítit silný apel na čtenáře, aby si uvědomil, jak důležitou roli v našich životech hraje spánek a proto možná pro ty z vás, co s ním mají problémy, to nebude zrovna příjemné čtení.

Z textu bylo cítit autorovo nesmírné zapálení pro toto téma a asi i díky tomu se knížka četla neskutečně lehce, ač šlo o naučnou literaturu :)
Já knihu mohu jedině doporučit a jsem fakt moc ráda, že jsem ji přihodila do košíku, protože jsem si díky ní uvědomila spoustu věcí.

KudrnatáHolka
09. května

Konečně dočteno. Snad s žádnou jinou knihou jsem "nebojovala" tak dlouho, jako s touto. V knize je spousta zajímavých faktů, ale výsledků různých výzkumů a pokusů v ní na mě bylo až příliš. Chápu, že autor chtěl fakta, která v knize uvádí, předkládat čtenáři jako ověřená, ale popisy výzkumů skoro na každé druhé straně na mě byly občas trochu příliš. Musím však uznat, že jsem se dozvěděla, jaké překvapivé množství pochodů našeho těla je spánkem ovlivněno. A souzním s autorem v tom, že zahájení výuky v osm ráno je vražedně brzy.


Marekh
07. května

Na tuto knihu jsem byl hodně zvědavý a rozhodoval jsem se, jestli si knihu přečíst. Na počátku autor píše, že knihu nemusíme číst chronologicky, což je fajn. Můžeme začíst částí, která nás zaujme jako první. Kniha má 4 části, Přílohu, Zdroje ilustrací, Poděkování a Rejstřík. Kniha obsahuje rovněž poznámky pod čarou a v závěru se nachází Příloha, která obsahuje 12 tipů pro zdravý spánek. Knihu hodnotím na 70 %.

Kniha obsahuje všechny informace o spánku. Autor vyčerpávajícím způsobem dopodrobna všechno vysvětluje včetně nespočtu experimentů, které provedl osobně, anebo jiní vědci. Upřímně řečeno si myslím, že popisů experimentů bylo hodně, některé byly podobné, takže tyto části mě časem začaly unavovat. Některé části bych proškrtal a kniha by se mi četla lépe.

Myslím si, že tato kniha je svým zpracováním také vhodná pro vysokoškoláky, kteří mohou načerpat hodně informací. Knihu s i může přečíst kdokoliv, kdo se zajímá o problematiku spánku.

Oceňuji práci a čas, kterou autor věnoval této knize. Chválím autora za kreativní myšlení, které vedou ke zlepšení kvality života lidí. Autor zdůrazňuje v jednotlivých částek knihy, jak je důležitá osmihodinová doba spánku.

Některé informace jsem věděl z minulosti, jiné informace byly pro mě novými poznatky. K některým informacím jsem se v průběhu čtení vracel, protože jsem je napoprvé nepochopil, k některým se ještě časem vrátím. Některé experimenty mi připadaly děsivé a z toho vyplývající informace.

Možná by nebylo na škodu, pokud by důležité pojmy v textu byly zvýrazněny tučnou barvou. Obrázky a grafy jsou přehledné.

Myslím si, že další odborné knihy pojednávající o spánku už číst nebudu. Na počátku roku 2022 jsem přečetl knihu SPÁNKEM KE ZDRAVÍ od Kathariny Lederle, odbornice na spánek, která se mi líbila o něco více. Byla kratší a pro mě přehlednější. Každopádně s knihou PROČ SPÍME jsou pro mě informace o spánku dostačující a vyčerpávající.

Spánek je pro člověka hodně důležitý a autor se o nedostatku spánku podrobně rozepisuje. Samozřejmě se v knize dočteme také o typech spánku, spánkových poruchách, o důležitosti spánku v různém věku včetně tabletek na spaní.. V knize je doopravdy hodně informací.

V minulosti jsem o spánku nikdy nepřemýšlel jako v současnosti. Jednoduše jsem si lehnul v kteroukoliv noční hodinu a po chvíli jsem usnul. V současnosti mám problémy se spánkem, které se objevily zničehonic. Vzpomínám si na přirozený spánek v minulosti, jak byl pro mě osvěžující a po probuzení jsem se cítil odpočatý a plný energie. Spánek je lékem, ale člověk, když nemá problémy se spánkem, nad tím nepřemýšlí a bere ho jako samozřejmost. Pokusím se dodržovat pravidelný spánek, jak radí autor, alespoň počátek usnutí.

Kniha má pěknou obálku.

koubi
03. května

Je opravdu důležité, aby si budoucí čtenáři správně nastavili očekávání. Kniha je pojatá vědecky, to znamená že v ní je spoustu citací a odkazů na zdroje. Nemusíte ale všemi zdroji procházet, abyste pochopili, oč autorovi jde - abychom více spali. :) Kniha obsahuje i praktické tipy a rady na to, jak svůj spánek zkvalitnit a zefektivnit. Doporučuji přečíst všem, kterým není jejich spánek lhostejný.

Šajler
25. dubna

V knize jsem se dočetla o spoustě studiích,které člověka zahltí obrovským množstvím informací. Ano spánek je důležitý ale přišlo mi, že ho autor prosazuje až moc. Pár zajímavých věcí jsem se dozvěděla ale nijak mě to nezaujalo.

morienhithwen
16. dubna

Možná nejdepresivnější kniha, kterou jsem letos četla.

nela3812
02. května

Kniha je opravdu komplexním shrnutím všech faktů, které o spánku chcete a potřebujete vědět. Autor se spánku věnuje ze všech možných úhlů s jediným cílem - ukázat nám a přesvědčit nás, jak důležitý je spánek pro náš život, zdraví, budoucnost i současnost.

Kniha obsahuje všechna fakta, na která si jen vzpomenete. Nebylo tedy nic, co by mi v obsahu chybělo. Musím však říci, že autor často omýval dokola ty samá fakta, díky čemuž se kniha protáhla minimálně o 50 stran. Bohužel to jsou často fakta, která nejsou na pochopení jednoduchá nebo čtivá.

Množství faktů, jejich hloubka a opakování dělají ze zajímavě vyhlížející knihy učebnici faktů. Opravdu oceňuji nadšení, které autor do knihy vložil a snažil se tak splnit svůj cíl a předat co nejvíce informací, věřím však, že tak šlo učinit na polovině stran. Obsah knihy je těžko stravitelný, text je nahuštěný na sebe a zbytečně složitý.

Abych kniha nehanila - autor často používá skvělé příklady, jak situaci více osvětlit lidem, kteří jsou oborem nepolíbení. Navíc obsahuje zajímavé rady, jak získat více spánku nebo jak odhalit potencionální problém se spánkem.

Skvělé je také rozdělení kapitol, díky tomu není nutné číst knihu v kuse, ale můžete mezi kapitolami volně listovat a zaměřit se třeba jen na ta témata, která vás opravdu zajímají.

Kniha je rozhodně obohacující, nicméně by to zvládla i s menším počtem stran a lepším rozložením textu. odnáším si mnoho nových poznatků, ale bylo to těžké čtení. Denně se dá zvládnout kolem 20 stran, protože kniha vyloženě uspává. Což jak zjistíte, je jedním z autorových vedlejších cílů.

Hodnotím 3/5 a pokud se do knihy pustíte, najděte si dostatek času a energie. Případně si vyberte pouze oblasti, které vás skutečně zajímají.

theale
25. dubna

Určitě je dobře, že takovéhle knihy vznikají i to, že jsou (soudím dle zdejšího hodnocení) překvapivě populární. Co mi na tomto počinu vadí je jeho absolutně přestřelený rozsah a v některých částech bych řekla až fanatismus autora.
První třetina knihy velmi pěkně přibližuje problematiku spánku a vysvětluje hlavní poselství. Zhruba druhá třetina je bohužel už jen stálým omíláním téhož a pro mě byla celkem nudná a vyčerpávající i co se do citovaných studií týče. Myslím, že zde byl veliký prostor pro odlehčení rozsahu a dodání větší stravitelnosti knihy. V poslední třetině jsem sice ještě pár zajímavých podnětů našla, ale závěr, zejména návrhy a výhled do budoucna, mi přišel až skoro fanaticky pojatý.
Ano, spánek je důležitý, ale který čtenář by toto nepochopil na dejme tomu 200 stranách? Opravdu jich muselo být dvakrát tolik?...

1 ...