Idea university

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Současná rozprava o vysokém školství postrádá hlubší zakotvení v debatě, která se o podstatě a funkci moderního univerzitního vzdělávání vede nejméně od 19. století. Sborník přináší jednak historické texty o ideji univerzity a konceptu tzv. liberálního vzdělávání (vzdělávání svobodných osob, popř. vzdělání vedoucí ke svobodě) a jednak texty, které reagují na krizi univerzity na počátku 21. století....celý text

https://www.databazeknih.cz/images_books/23_/232798/idea-univerzity-8DW-232798.jpg 43
Žánr:
Literatura naučná, Filozofie, Vzdělávání
Vydáno:, Academia
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (2)

Kniha Idea university

Přidat komentář
los
22. února

inspirující pro úvahy o českém vysokém školství

JulianaH.
07. února

Byla to první kniha, o které jsem na universitě slyšela (ještě před začátkem výuky), a to přímo od jejího editora, pana doktora Jirsy. Okamžitě mě popadla chuť si ji přečíst. Je příznačný paradox, že mi to universitní studium umožnilo až v zimním semestru třetího ročníku, kdy jsem konečně zdolala předepsanou horu četby.

Jde o antologii starších (z 19. století) i moderních textů od klasiků (J. H. Newman, Humboldt, Jaspers, Habermas, Bloom) i od novějších autorů-profesorů. Začíná lehkým humorným esejem a pokračuje přes složitější texty, z nichž ne všechny jsou dobré (ten Brandtův je totiž neuvěřitelně stupidní), ale všechny mi daly alespoň pár zajímavých myšlenek. A některé na mě hluboce zapůsobily (například závěr Bloomova textu, celkově vynikajícího, nebo příspěvek Raimonda Gaity).

* „Tyto velké university, na kterých se štěpí atom, objevuje léčba většiny nevyléčitelných nemocí, provádějí průzkumy populací či sestavují podrobné slovníky zaniklých jazyků, nedokážou pro vysokoškolské studenty vytvořit dokonce ani skromný program všeobecného vzdělání.“ (Bloom)
* „Mladý člověk pociťuje život jako cosi velmi osudového, činí více rozhodnutí než v pozdějším věku, vnímá svou tvárnost a plnost možností. Ví, že do značné míry závisí na něm, co z něho bude. Cítí, že záleží na každodenním stylu života, že záleží na každé hodině, na každém vnitřním hnutí. Mladý člověk chce být vychován a je lhostejné, podrobí-li se mistru, bude-li se vychovávat sám, nebo vychová-li ho polemická a milující komunikace s těmi, kteří usilují o stejný cíl.“ (Jaspers)
* „Vždy záleží pouze na aristokracii ducha, ne na průměru. Žijeme spolu za předpokladu, že se vzájemně upomínáme na náš nejvyšší um a na ideu, která má prostoupit náš život. Naším nepřítelem je pohodlnost a filistrovství. Nosíme v sobě původní touhu po tom, co nás přesahuje. Láska k velkému muži, jehož existence představuje nejvyšší nárok na nás samé, nám dává lehkost.“ (Jaspers)
* „Pokud se měřítkem pro chod university stanou ti nejlepší, bude je průměr podle svých sil následovat. Na všechny je kladen nárok, který nikdo zcela nesplní. Úcta k vysoké duchovní pozici má každého pobízet k dosažení nejvyšších cílů.“ (Jaspers)
* „Život je příliš krátký na to, aby člověk četl jiné knihy než největší.“ (Strauss)