Flashback

Spojené státy roku 2036 už ani zdaleka nejsou takovou velmocí jako dřív. Zmítá jimi ekonomická i politická nestabilita, násilí a terorismus. Všudypřítomný rozklad ještě navíc urychluje fakt, že většina obyvatel je závislá na vysoce návykové droze zvané Flashback. Ta svým uživatelům umožňuje znovu si prožít nejradostnější a nejlepší zážitky. I bývalý policista Nick Bottom tráví ve flashbackovém opojení takřka veškerý svůj čas. Chce si takto připomenout chvíle strávené s milovanou manželkou, která zahynula při autonehodě. Jednoho dne dostane Nick i přes svůj zbídačený stav nabídku spolupráce, a to přímo od mocného japonského magnáta Nakamury, jehož syn byl před šesti lety brutálně zavražděn. Ani během tak dlouhé doby se nepodařilo zjistit, kdo za tímto ohavným zločinem stojí. A právě Nick se o to nyní má pokusit znovu – vždyť právě on tenkrát vedl vyšetřování a má mnoho cenných vzpomínek, které by mohly vést k odhalení pravdy, zvlášť když se k nim vrátí pod vlivem Flashbacku. Během nebezpečného pátrání postupně vyvstávají na povrch velmi znepokojivé skutečnosti. Navíc se Nick dozví, že do celé záležitosti byla nějak zapletena i jeho vlastní žena…...celý text

https://www.databazeknih.cz/images_books/78_/78885/flashback-78885.jpg 3.470
Žánr:
Literatura světová, Detektivky, Sci-fi
Vydáno:, Plejáda
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (17)

Přidat komentář
zimela
03.12.2017

Hltači adrenalinů, držte si klobouky; už kolem sté strany Flashbacku se jedna z postav odhodlá osedlat kolo a zajet si nakoupit do samoobsluhy. Jde o důchodce. Takže si toho moc nenakoupí a kdyby po cestě zpátky náhodou píchnul a spad na asfalt, může si docela klidně roztříštit svou na vápník chudou čelist.
Se stavem veřejné zdravotní péče v Simmonsem střepy lemovaném okenním rámu nuzné budoucnosti drogou rozpité kaňky spojených roconquista-šoguno-emirátů amerických by to klidně mohlo znamenat pomalé vypouštění duše hlady.
Ano, Flashback je ryze civilní scifárna ve které hrají hlavní roli kulisy co vypadají užitě, flashbacky, jeden feťák, tchán toho feťáka, vnuk tchána toho feťáka a jedna brilantně vypointovaná detektivní zápletka.
Ano, kdo si potrpí na akci, bude trpět.
4 čupr ****
PS: „Koneckonců Val věděl, že děda nechtěl vypadat jako pitomec. Tak byl prostě jako akademik zvyklý uvažovat.“

trudoš
13.02.2017

Ačkoliv Dan Simmons koncipoval Flashback jako detektivku, nemyslím si, že by to s ní v jádru myslel nějak vážně. Spíš mu slouží jako startér příběhu než cokoli jiného. O tom svědčí hlavně pomalý tok románu, popisující cestu napříč kontinentem a rozborem různých společenstev uvnitř rozpadlých Spojených států amerických. On vůbec může vývoj událostí milovníky thrillerů dost otrávit - na to, jak je zápletka prostá, se sune kupředu šnečím tempem, který chytí drive až sto stran před koncem. A přestože v závěru vše zaklapne na své místo, ti, kteří nenávidí nejednoznačné konce alá Počátek, pravděpodobně puknou vzteky.
Simmons je však skvělý vypravěč a prazdroj originálních nápadů, což dokázal už v předchozích knihách. Takže i když mu vázne koncepce, jednotlivými scenériemi doslova nadchnul, stejně jako drobnými detaily, dotvářejícími atmosféru nepříliš vábivé a možná právě proto tak autentické budoucnosti. Není to Joe Kurtz, ale pořád to má šmrnc plnohodnotné literatury pro autora tak typický.

witko
12.02.2017

Přišlo mi zbytečně moc vaty okolo. Odtučňovací kůra by této knize dost pomohla. Dobrý nápad, leč nedostatečně využit.

PavelS
05.07.2016

Výborná kniha a realisticky popsaný rozklad budoucí společnosti, způsobený nápady a regulacemi červených a zelených vylízanců. Bohužel EU k tomu má nakročeno mnohem víc než USA.

Gracian1964
28.09.2015

Mal som iste obavy po precitani ostatnych hodnoteni, ale nastastie sa nepotvrdili. Az na par zdlhavejsich opisov som sa nenudil. Mozna buducnost, ako ju vykresluje, nie je dnes ani trochu pritiahnuta za vlasy. Precital som skoro vsetko od Simmonsa a Flashback rozhodne nie je sklamanim. Spisovatel takeho formatu snad ani nie je schopny napisat zlu knihu. Nerozumiem takemu poctu pomerne negativnych hodnoteni. Preto som sa rozhodol vylepsit mu skore, hihi...

Disease
10.08.2015

Pro mě někde mezi 3-4*. Detektivní zápletka nic moc, konec nedotažený, ale linie intelektuála Leonarda mě bavila hodně. Redakční práce a překlad na hraně.

ziriant
29.12.2014

Tuhle knihu považuju za Simmonsovo slabé místo (aspoň z těch přibližně deseti děl, které jsem měla zatím šanci přečíst). Taková delší, ale zato horší cesta. Příběh se nekonečně vleče a přitom se v něm neděje nic až tak překvapivého nebo uchvacujícího. Jako jediné plus vidím rozuzlení, které nad předcházejícím dějem alespoň nějak vyniká. Navíc předkládaná verze budoucnosti se mi vůbec nelíbí - ne tím, že by snad byla příliš negativní, ale zkrátka v ní nebo v jejím popisu nevidím nic omračujícího nebo poutavého. Simmons má rozhodně na víc. U knih, kde se na konci hrdina probudí ze sna, si podle mě autor často zahrává. Ale tady to k podobnému konci jednoznačně vybízelo a myslím si, že by tím kniha akorát získala, kdyby nakonec přece jen nebylo tak jisté, že realita je realitou.

Peršanka
07.09.2014odpad!

Tohle nečtěte, ztráta času.

Ence
16.03.2014

měli to v luxoru ve slevě za 99,- četl jsem hyperion a black mountains, tak jsem neváhal a koupil to. musím říct, že chápu, proč byla zlevněna, jeví se mi to jako fakt hodně špatná kniha. jedna z mála knih, kterou jsem nedočetl. ploché postavy, plochý děj, ploché prostředí, scény popisovány jak od člověka s poruchou sdělovacích schopností. brrrrrr. hnus....

Erezka
28.05.2013

Khiha se mi opravdu hodně líbila. Ne ani tak děj, jako spíš prostředí, do kterého je zasazena. Jedná se o antiutopickou budoucnost, která je naší době velmi blízká a podle mě i velice reálná. Někdy je hnaná do extrémů, ale i tak je to celé opravdu děsivé a stojí to za zamyšlení.
Samotný děj je celkem napínavá detektivka. Konec se mi taky líbil. Sice to podobně jako u Olympu zavánělo rychlo koncem, ale nakonec to bylo zvládnuto dobře.
Celkově rozhodně oceňuji téma, do kterého se autor pustil. Uznávám ale, že to nemusí být stravitelné pro každého. Hodně to souvisí s politickým smýšlením.

stavik
30.08.2012

Myslím si, že by bylo pokrytecké svalovat vše na překlad, čímž netvrdím, že je kvalitní, ba právě naopak. Výrazněji mi nevadí ani těžko uvěřitelný popis budoucnosti; pochybuji, že se Simmons pokoušel o co nejvěrohodnější předpověď věcí budoucích, podle mého se jedná spíše o záměrnou karikaturizaci. Daleko větším problémem je šablonovitý příběh, do kterého je přimíchána špetka P. K. Dicka. Oproti zmíněnému však románu naprosto chybí ona, pro Dickovy romány typická, metafyzická hloubka. Místo toho se celá kniha utápí v prázdné myšlenkové onanii, bohužel.

maphiosso
27.08.2012

Ze zásady nehodnotím knihy, které jsem nedočetl, ale komentář si neodpustím. Detektivka? Sci-fi thriller? Jako by Simmons sám nevěděl, co se snaží napsat. Ať už to mělo být cokoliv, nepovedlo se to ani trochu. Kouzlo, které měly postavy v předchozích románech, se úplně vytratilo, tady jsem jim nevěřil ani nos mezi očima. Kniha navíc od začátku šíleně nudí. Možná šlo jen o pomalý rozjezd a Simmonsovi křivdím, ale pokud úvodních 200 stran sleduju jen zmatené pobíhání neustále filozofujících postav, tak bude někde asi něco špatně..
Knize nepřidává ani opravdu hodně nepovedený překlad, chvílemi mi připadalo, že si paní překladatelka výrazně pomáhá google translatorem..

Minas
09.12.2011

Simmons ve mne ze začátku probudil záměrnou vlnu odporu, která předčila nacistické praktiky z Hladových her. Čekal jsem, že kniha se v počátečním duchu poveze dál, ale jako by postupně ztrácela dech. Jak jsem si u Simmonse zvykl, že jsem jeho postavám vše věřil, tady mě to stálo značné úsilí. Našlo se sice pár momentů, které mě neuvěřitelně bavily, ale bohužel většinou to bylo takové nemastné neslané.
Dovolil bych si s Enderem v několika bodech nesouhlasit: Simmonsova budoucnost je dost pravděpodobná, ač dost vytáhnutá do extrémních výšin. Vůbec by mne nepřekvapilo, kdyby se taková to vyhlídka podobně uskutečnila - zkrachovalá Amerika, Evropa i Čína. Lidé uvězněni ve svých LSD světech, čímž nahrávají rozpadu veškeré společnosti a na povrch se deroucí národní uskupení, která takový to svět chtějí získat pro sebe. Jediné, co mi na tomto obrazu společnosti naprosto vadilo, bylo to, že křesťanství bylo během několika let zcela zatlačeno islámem - nemyslím si, že by se dnešní církev dala tak jednoduše odsunout do pozadí. Simmons myšlenku Kalifátu živí jen tím, že o něm dává vědět, že je to nejrychleji se rozšiřující náboženství a narozdíl od ostatních věcí, které až detailně popisuje, tak tenhle obraz náboženství nechává bez ladu jen volně na pozadí, aniž by jeho funkci jakkoliv více obhájil.
Xenofóbní názory zde k vidění opravdu nejsou. Simmons hlavní vinu hází do vlastních řad, mezi američany. Což je zdá se taky jeden z důvodu nízkého hodnocení knihy na amazonu. Já se ani nedivím, že nedávají hlas knize, když američané v knize oslavují teroristické útoky a slaví 11.9. jako den k lepší budoucnosti.
Co se týká rozboru Shakespeara u řidiče kamionu, myslím, že vysvětleno je to tam pěkně a padlo to tam, jak hrnec na prdel.

Na detektivku je kniha hodně slabá, jako thriller už funguje o něco lépe. 65%

Samostatnou kapitolou je překlad a korektura od Plejády. Děs a bída. Doposud jsem se nikdy nesetkal s tak nehoráznou prací. Původně jsem uvažoval, že knize dám 2* a to jen kvůli překladu, nakonec jsem rozhodl, že není třeba Simmonsovo dílo kritizovat kvůli tak odbytému překladu. Dovolím si tvrdit, že pokud na každé desáté stránce nenajdete chybu, pak jste ji určitě jen přehlédli.
Ať už se jedná o špatný překlad, vynechaná písmena, vynechanou interpunkci.. pár namátkových příkladů:
Slova: Cool, zfakovanej..
Věty: Z Taosu to bylo jen pár hodiny po Long Row to Santa Fé.
Musel jako blázen položil vidličku.

Snad by měl Flashback i větší hodnocení, kdybych se nemusel od čteného neustále odtrhávat a říkat si, jak se jim ksakru něco takového (ne)povedlo.

Ládja
30.11.2011

Podle ohlasů jsem se bál do čtení pouštět, ale nakonec jsem se odhodlal a nelitoval jsem. Stále je to Simmons, ale trochu jiný. Budoucnost do které zasadil svoji knihu se mi zdá docela pravděpodobná, i když místy vyhnaná do extrému, ale je sci-fi, tak v tom má docela volnou ruku. A celková situace, která je v knize vykreslena je v dnešní době tak blízko, že bych tomu i věřil. Celkově je děj místy vláčný, ale tento problém jsem objevil až po nějakých 300 stránkách, do té doby jsem četl jedním dechem. Konec trochu zklamal, trochu jsem doufal, že Simmons nechá otevřená dvířka, aby si každý mohl domyslet, co je pravda a co je Flashback. Celkově 75%. Hyperion je Hyperion...

p.mihoc
07.07.2011

Podobný pocit jako u Hladových her. Zdlouhavé, rozplizlé, místy totálně nudné. Přeci jen jsou i výborné pasáže, ale není jich mnoho. Po Hyperionu zklamání.

Ender
01.07.2011

Ke dnešnímu dni má Flashback na amazonu z 21 hodnocení plných 10 jednohvězdičkových. Proto je tu velký otazník, zda autor tak úžasných knih jako Hyperion, Černé léto a Terror šlápl natolik vedle. No...v podstatě ano, i když takový průser to zas není.
První problém: Simmons vytváří obraz dystopické budoucnosti, který je silně nedůvěryhodný. USA vyhlásilo bankrot, státy se rozpadly a jejich obyvatelé jsou z 80% zombies, kteří nedokáží žít v přítomnosti a proto ulítávají na droze, která jim zpřítomňuje minulé zážitky. Muslimské země se spojily ve světový Kalifát, vybombardovaly Izrael, a rozšířili se po celém světě, takže nejčastější jméno ať už v Kanadě nebo jinde je ‚Mohamed‘. Japonsko se vrací k Šógunátu, a plánuje vést jadernou válku.
Druhý problém: Simmonsova dystopická vize je silně protivná. Xenofobními názory se to tu jen hemží. Když popadesáté čtu, jak jsou ti muslimové démoničtí lotři, kteří vlastně za všechno můžou, začínám skřípat zubama.
Třetí problém: styl psaní. Nevím, odkud Simmons pochytil používání laciných klišoidních popisů, jak vystřižených z béčkových filmů. Tyhle klišoidní věty Simmons opouští jen ve chvílích, kdy začíná s pseudo-akademickými rozbory (hlavně týkající se Shakespeara), které Simmons nechává promlouvat ústy židovských emigrantů, řidičů tahačů a policejních vyšetřovatelů. Mám rád Shakespeara. Ale když řidič kamionu na útěku rozebírá Shakespearovy hry s takovou exaktností, že i znalci by bledli závistí, pak je můj dojem takový, že Simmons je manýrista, pozér, a neupřímný spisovatel, který svému vlastnímu příběhu příliš nevěří.
Shrnuto: Původně zajímavá myšlenka o droze, která vás vrací do minulosti, je tu vsazena do nepříliš důvěryhodného prostředí, ve kterém se odehrává detektivní příběh nevalných uměleckých výšin. Na Simmonse překvapivé zklamání.

petrulicnik
23.06.2011

Standartní Simmons, kterému chybí vyloženě silné místo, nemá to takovou šťávu, kterou měl Drood, nebo velkolepost, kterou měl Terror. I tak jsem si četbu užil a knížku přečetl za 3 dny.