Dny opuštění
Elena Ferrante
Román, jehož hlavní hrdinkou je překladatelka Olga, se odehrává v Turíně, kde Olga žije v malém bytě s manželem Mariem, dvěma dětmi a psem. Děj začíná v okamžiku, kdy manžel, zdánlivě bezdůvodně, od rodiny odchází. Olga si zprvu nedělá starosti, nepochybuje, že se Mario opět brzy vrátí. Postupem času však naděje na manželův návrat mizí. Olga v noci nemůže spát, sleduje pornografii, která se jí během dne promítá do života. Pomalu přestává zvládat základní činnosti, ztrácí se ve světě vzpomínek na rodnou Neapol a smyšlených představ. Byt se jí stává vězením… I ve svém druhém románu se Elena Ferrante noří do duše ztrápené ženy. Probírá s ní její vzpomínky i smyšlené představy, pomáhá jí najít cestu z bezútěšné situace. Kniha byla roku 2005 zfilmovaná italským režisérem Robertem Faenzou. Jednu z hlavních rolí si v něm zahrál i oblíbený hudebník Goran Bregovic.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2011 , Kniha ZlínOriginální název:
I giorni dell'abbandono , 2002
více info...
Přidat komentář
muži nepochopí, co se prožene opuštěné ženě hlavou, jak hledá příčinu a důvod, proč byla opuštěna, jak se hroutí a dělá nesmyslné věci, jak dlouho a těžko se hrabe nahoru. Žena nechápe, jak snadno muž opouští, jak vše hodí za hlavu a už se minulostí nechce zabývat. Ale zanechá to stopu na muži i ženě.
Neobyčejně hloupá kniha o neobyčejně tupý ženský. Ani se nedivím, že od ní ten Mario utek... Když si otrávila psa a nebyla schopná odemknout dveře, tak jsem to zahodil. Ani nechci vědět jak to dopadlo... Začal jsem to číst z nudy, ale radši jsem se měl dloubat v nose....
Byla to moje první zkušenost s touto autorkou. Velmi čtivé, i když lehce kontroverzní. S hlavní postavou jsem někdy souhlasila, někdy jí pro její chování nesnášela, celý její příběh jsem přečetla během pár hodin. Určitě mám v plánu si přečíst další knihy.
Syrové a drsné.Opuštěná,která se snad našla.Mněla jsem husí kůži při čtení a lítost z toho,kam až může zajít láska.
"Kradla jsem čas sobě, abych ho dávala jemu" ... dá se láska definovat lépe?
Dny poté, co nás někdo opustí jsou vždycky náročné, ale nakonec je každý překoná, musí, proto poučením knihy je, napoddat se tomu, o co druhý o nás stojí méně, o to mi si musime jeho pozornost vynahradit a ne se ztratit nejen z jeho života, ale také ze svého.
Klasická ukázka toho, že muž žije po celou dobu život zodpovědný jen sám k sobě. Jeho rozhodnutí nejsou lehká, ale když je udělá, udělá je bez ohledu na cokoliv, když odejde, tak odejde, vezme si pár knih a jde, ženu, děti, i minulost nechá, musí nechat jejich osudu. Ke konci zamyšlení, jak moc nás ty společné roky ovlivnily, jak moc jsme stejní a nakonec, že vyrovnat se s rozhodnutím někoho jiného může být ve finále osvobozující, narozdil od následků vlastního rozhodnutí.
Ferrante je úchvatná autorka, o čemž jsem se přesvědčila už v její sérii Geniální přítelkyně. Tady své mistrné vypravěčství opět předvede, nicméně strhávám jednu hvězdičku za to "něco" co tomu chybělo a co měla třeba ona zmiňovaná série. Taky mi ten přerod hlavní hrdinky přišel ukvapený, rychle odbytý. Dalo se z toho vytěžit víc. Přesto náhled do pocitů opuštěné ženy mi přišel vskutku autentický.
SPOILER
Z knížky mám dost rozporuplné pocity. Na jedné straně se jedná o skvělý exkurz do pocitu opuštěné, zrazené ženy. Na stranu druhou, když už to trvá skoro 3/4 knihy, čtenář začne být lehce znuděný a otrávený. Jakmile jsem došla k pasáži s otráveným psem, něco se ve mě zlomilo, mé znechucení došlo maximální možné míry a já nemohla dál číst. Nakonec mi bylo líto nedočtené knihy, pasáže se psem jsem přeskočila a knihu dočetla. Přesto, nepříjemná pachuť zůstává. Každopádně autor/-ka je skvělým vypravečem a umění popsat nejniternější pocity je fascinující. Přesto.. místo to bylo trošku moc.
Knihu jsem musela několikrát během čtení odložit a zhluboka dýchat, tak moc byla kniha depresivní a naplňovala mě nějakým zvláštním znechucením. Nejvíc líto mi bylo toho psa :)
Každopádně to svědčí o tom, že emoce a chování jsou brilantně popsány, možná i dost sugestivně a hlavně bez příkras, autorka nás nešetří, nechodí kolem horké kaše, vše popisuje až na dřeň.
Hodně emotivní sonda do duše ženy, kterou zcela nečekaně opustí po 15 letech manžel. Některé pasáže jsou docela drsné, u některých jsem se ale párkrát i zasmála a někdy Olgu docela chápala, jak se v tom „plácá“, jak by se chovat chtěla, ale praxe je pak nakonec úplně jiná ...
Zábavné čtení to určitě není, ale knížka je velmi dobře napsaná.
Deníček jedné opuštěné ženy, který mohl klidně zůstat soukromým a svět by o nic nepřišel... :) Jako povídka by to bylo dobrý, ale patlat se v nejšpinavějších hlubinách svých duševních stavů po nečekaném rozpadu dlouholetého vztahu na 192 stranách je hodně. Tahle knížka může určitě pomoct dalším v podobné situaci, ale nic objevného od ní nečekejte - jen takové utvrzení, že to, co prožíváte, je univerzální, že si všichni v této situaci prochází naprosto stejnými stavy, hlavně tedy pokud je to jejich první podobná zkušenost, což byl patrně případ hlavní postavy. Jasně, tady je to vyhrocené ještě přeludy. Spisovatelsky je to myslím si poměrně dobré, na to, že to bylo jedno z raných děl Eleny Ferrante.
Tak tato kniha mě nezaujala. Je tak šíleně depresivní, že člověk má pocit, že do toho hrozného marastu spadne sám....dočetla jsem ji s úplným odporem, v domnění, že narazím na nějaký pozitivní kousíček :-(
Po autorčině prvotině, kde se ještě hledala a bylo to znát, jsou už Dny opuštění podobně čtivé, jako Geniální přítelkyně.
Téma je však mnohem hutnější, tíživější a proto určitě méně všeobecně přijaté.
V určité fázi knihy, kdy se hlavní postava dotýká svého psychického dna a místo rychlého odražení se tu dlouho a nepříjemně zmítá, jsem text jen přejížděla očima.
Ale mám pocit, že i to byl záměr autora. Dovést věci přes okraj snesitelnosti. Protože tam se každý- tuším avšak nepřeji- alespoň jednou za život podívá.
Pro mě konkrétně pak byly situace okolo dětí Olgy a mateřská linka a vyprávění ještě silnější, než ta partnerská.
,,Chytila jsem chlapce za ramena a energicky jím zatřásla. Pak jsem vzteky bez sebe začala křičet:,,Víš ty vůbec, že jste tam mohli něco chytit? Víš, že můžeš onemocnět a umřít? Podívej se na mě, ty pitomče, udělej to ještě jednou a já tě zabiju!"
Gianni mě vyděšeně a udiveně sledoval, zjevně nemohl uvěřit vlastním očím. Stejně nevěřícně jsem se na sebe dívala i já. Na trávníku...jsem viděla ženu. Zprvu jsem ji nepoznala. Vyděsilo mě, že se zmocnila mého srdce, které jí teď bilo v hrudi."
,,I já jsem v době, kdy jsem vychovávala Mariovy děti, čekala na časy, které se už neměly vrátit. Čekala jsem, až budu opět mladá, štíhlá, energická žena se zářivou budoucností.
Ne, pomyslela jsem si, když jsem dovytírala podlahu a s námahou se postavila. Budoucnost je od jistého okamžiku jen nutností žít v minulosti."
,,Až doposud jsem žila s tím, že jsem Olgou z anfasu, ostatní ale tenhle pohled vnímali jen jako spojnici mezi oběma profily, jako celek, o němž jsem já neměla ani tušení. Mariovi, tomu jsem dávala Olgu z centrálního zrcadla, byla jsem až doteď přesvědčená, ale nyní jsem váhala, jakou tvář a jaké tělo jsem mu vlastně nabízela. On si můj obrázek poskládal na základě právě těchto laterálních pohledů a bůh ví, jakou mou tvář vlastně viděl."
Nějak jsem se v tom nenašla. Bližší je mi přístup hodit vše zlé za hlavu a jít dál, než se v tom babrat, užírat se nenávistí a osnovat pomstu. Asi mi vadí příběhy, kde se žena propadá do depresí a na dno jen proto, že ji opustil muž, mysí jen na to a vše ostatní pro ni jde stranou. Je to sebedestruktivní přístup a není mi to sympatické. Takže pro mne spíše negativní, temné čtení. Od autorky ovšem moje první kniha, takže asi jí dám ještě jednu šanci.
Za mě skvělá kniha! Syrová, v emocích jdoucí na dřeň, nemající ambice budit sympatie.
Je Olga sobecká? Někdy zlá vůči dětem, bezohledná a ztracená ve svém životě? Ty ne?
Poslouchala jsem audio,velmi depresívní a místy až pornografické.Rozchody nejsou nikdy bezbolestné,ale nikomu nepomůže když se bude tak sžírat nenávistí.
Poměrně nepříjemná sonda do myšlení ženy - matky, které je skoro 40 a téměř bez varování ji opustí manžel kvůli jiné. Nedivím se, že se v komentářích tolik lidí píše, že knihu odložili na jindy případně ji ani v plánu dočíst nemají. Ono to je docela trýznivé čtení, protože popisuje celkem běžnou věc a to dost reálně, syrově bez příkras. Knize určitě svědčí, že není dlouhá. Hlavní postava Olgy není nijak sympatická, ale věřím, že se v jejím osudu dost žen pozná.
Tohle byla moje první kniha od autorky a určitě ne poslední.
Varování, co se může stát, když je žena příliš závislá na svém muži a ten ji náhle opustí...
Smutně,deprimující.... Dočetla jsem, ale zdlouhavé pasáže, kdy byla zcela mimo, jsem musela přeskakovat. Dočetla jsem jen proto, abych zjistila konec příběhu.
Pohľad do duše sklamanej ženy, ktorú opustil manžel. Jej nálada je z veľkej časti pesimistická, depresívna, negatívna, agresívna, plná vulgarizmov. Občas som mala pocit, že je hlavná hrdinka psychicky chorá. Kniha ma veľmi nezaujala.
Štítky knihy
nevěra trápení zfilmováno italská literatura rozvod psychologické romány krize středního věku halucinace thrillery pro ženy Turín (Torino, Piemont)
Autorovy další knížky
2016 | Geniální přítelkyně |
2017 | Příběh nového jména |
2017 | Příběh těch, co odcházejí, a těch, kteří zůstanou |
2018 | Tíživá láska |
2020 | Prolhaný život dospělých |
Kniha Dny opuštění je v
Právě čtených | 2x |
Přečtených | 397x |
Čtenářské výzvě | 36x |
Doporučených | 5x |
Knihotéce | 90x |
Chystám se číst | 116x |
Chci si koupit | 23x |
Nejlepší na této knize je střední hutná část, kdy vrcholí zběsilá hrdinčina hysterie a neschopnost vyrovnat se s manželovou zradou. Tato fáze mne zcela pohltila, ačkoli bylo těžké chápat její impulzivní až excentrické jednání. Závěrečná katarze určitě čtenáře uspokojí, na můj vkus však obsahuje přece jenom jistou dávku zjednodušených klišé.