Diamantová sútra

od:

Diamantová sútra

Diamantová sútra patří mezi nejvýznamnější klenoty východní duchovní literatury. Vznikla přibližně pět set let po smrti historického Buddhy, ale je psána jakoby za jeho života formou dialogu Osvíceného a bódhisattvy Subhútiho. Diamant v názvu však není pouze vyjádřením nesmírné hodnoty této sútry, ale především její ostrosti a tvrdosti. V doslovném překladu totiž její název zní Sútra nejvyšší moudrosti ostré jako diamant. Právě tento přístup, prosazující přímou cestu vedoucí k osvícení, je i přístupem indického Mistra zvaného Osho, jenž si vybral Diamantovou sútru jako téma svých promluv. V jednotlivých kapitolách postupně vybírá pasáže ze sútry a podrobně na nich ukazuje postupy vedoucí ke zbavení se ega, k navození klidu a k osvícení. Tyto promluvy jsou prokládány dotazy Oshových žáků, na něž Mistr odpovídá s humorem, lehkostí, ale s o to větší razantností. Jeho slova jsou skutečnými diamanty, které nejprve svou září přitáhnou pozornost, ale vzápětí se ostře zaříznou do samé podstaty lidské existence....celý text

https://www.databazeknih.cz/images_books/26_/26506/diamantova-sutra-26506.jpg 4.320
Originální název:

The Diamond Sutra (1979)

Žánr:
Literatura světová, Duchovní literatura, Náboženství
Vydáno:, Pragma
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (4)

Přidat komentář
HTO
08.03.2014

„Další charakteristikou výjimečných lidí je to, že jsou extremně jasní. (...) Tak jako řada knih, jež údajně popularizují teorii relativity je naprosto nesrozumitelných, tak zase Einstein či Eddington jsou naprosto jasní.

A stejně je tomu u všech velkých průkopníků (...). Je také třeba pocho­pit, že tito velcí průkopníci měli na počátku své kariéry osvícení, která se navracejí, jež však měli často čas za­znamenat. Tato osvícení je snadné nalézt. Jsou samozřejmě smíchána s technickými podrobnostmi a někdy s matematikou. Někdy je třeba pročíst desítky stránek než padneme na pasáž, která osvěcuje celý vesmír světlem stejně intenziv­ním jako krátkým. Tento druh bádání však stojí za to.“ To napsal Jacques Bergier. A jeho slova podle mého názoru platí i pro duchovní autority.

petr33
11.07.2013

nízké hodnocení knih osvícených Mistrů je pochopitelné-bytosti s méně rozvinutým vědomím nejsou, ze své pozice, s to pochopit "uvažování" bytostí s maximálně rozvinutým vědomím

soltera
22.10.2012

Prečítala som mnoho knih s Oshovými prednáškami. A čítali sa mi lahko. Túto som čítala 3 roky. Nedá sa čítat, ale pomaly lúskať (ako oriešky) a má čo povedať.
Nemala by som asi reagovať na predošlý komentár (LordSnape), ale myslím, že ak niekto nečítal nič od Osha, nemal by rozhodne začínať s čítaním takej ťažkej knihy ako je Diamantová sútra. A nemal by vynášať rozsudky o jej autorovi typu."Popravdě nechápu, jak si po své smrti mohl mezi lidmi vydobýt až tak širokou popularitu. Já sám, bych mu rozhodně nevěřil"....skôr by bolo namieste napísať, že "Já OSOBNE MU NEROZUMíM" (L.S. svoj pôvodný komentár žiaľ , alebo chvalabohu? pozmenil)
Ak by som nepoznala Oshove učenie a čítala by som predoslý komentár asi by som o jeho knihy nemala zaujem ani ja. Napísať o niekom, kto dosiahol osvietenie už v mladom veku, že "mele páté prez deváte" je velmi odvážné. Ale každý má právo na svoj názor.

LordSnape
27.09.2012odpad!

Po této knize jsem sáhl hlavně, abych se seznámil s Diamantovou sútrou, což se mi i částečně podařilo. Od Osha jsem nikdy předtím nic nečetl a tak jsem nevěděl, do čeho jdu a také, jaký je jeho styl podání cesty k osvícení. Dle toho, co jsem měl možnost si o něm přečíst, tak jsem usoudil, že spíše než o tzv. mezinárodní komunitu, se jednalo o jakousi sektu. Kdo jiný by měl potěchu z toho, že mu jeho žáci věnovali kolekci 93 luxusních rolls-royců. Ani se nedivím, že byl z USA deportován. Jeho myšlenky na mě místy působily dosti sveřepě a diktátorsky. Věty jako: "Musím vás nejdříve zničit, abyste porozuměli" mi opravdu lezly krkem. Nad čím jsem ale nevěřícně kroutil hlavou, byla odpověď na otázku jedné jeho žačky, která se ptala, proč její známý nebyl do komuny přijat. Osho prý má pro to své zásady a nepustí tedy mezi "své" kohokoliv. Dále jsem nepochopil význam jmen, které dával svým žákům, když i on sám k tomu řekl, že jsou nepodstatná. Je to snad proto, aby se lidé lépe zbavili svého předchozího života? Osho mě s dalšími stránkami svých promluv utvrzoval v tom, že se spíše radši pasoval do role samozvaného gurua a manipulátora, namísto učence, který má předat svojí moudrost a důvěryhodného mistra, jenž si nemusí respekt vynucovat diktátorskými proslovy. Jediné, co se mi líbilo bylo pojednání o rozdílu mezi materiálně bohatým západem a duchovně založeným východem a jeho náboženská tolerance. Nicméně i díky tomu, většinu času mele páté přes deváté. Zmiňuje se velmi často o Bohu, Ježíši Kristu, Kršnovi, Tantře i Zenu i když se sútra týká jen Buddhy a Bódhisattvů. Zní to, jakoby sám nevěděl, jakou cestou jít a jak se zalíbit. Jeho kladný přístup k sexu je všude dosti známý, zde se ale nestihl tak projevit, protože samotná sútra se týká jiných témat. Text je z r. 1977 a tenkrát se k tomu možná přistupovalo jinak, hlavně teda díky dozvukům z let šedesátých... Myslím si, že tehdy mohl tak maximálně zaujmout post hippies, ale normálního, vzdělaného zápaďana asi těžko. Popravdě nechápu, jak si po své smrti mohl mezi lidmi vydobýt až tak širokou popularitu. Já sám, bych mu rozhodně nevěřil a důvěra mezi mistrem a žákem je na cestě k osvícení velmi důležitá!