Mořští jestřábové

Mořští jestřábové https://www.databazeknih.cz/img/books/51_/515156/bmid_morsti-jestrabove-Ba9-515156.jpg 5 15 5

Pokračování původní komiksové řady nakladatelství Marvel obsahuje legendární příběhy psané scénáristou Royem Thomasem ve výtvarném zpracování Barryho Windsora-Smithe, Gila Kanea a Johna Buscemy. Conan se v nich setká s kultovním hrdinou Michaela Moorcocka, Elrikem z Melniboné, a s jeho duše požírajícím mečem Bouřavou, získá nového spojence v silném Fafnirovi, s nímž bude brázdit Vilajetské moře a přidá se k žoldákům obléhajícím město... V knize rovněž najdete adaptaci Howardovy povídky "Dcera pána mrazu" a příběh, v němž se poprvé představí Rudá Sonja.... celý text

Literatura světová Komiksy Fantasy
Vydáno: , Comics Centrum
Originální název:

Hawks from the Sea , 2021


více info...

Přidat komentář

špulo
18.04.2024 4 z 5

Podtitul "Mořští jestřábové" naznačuje, že sa budeme plaviť na lodiach a prežívať všakovaké morské dobrodružstvá. Cromužiaľ, nie. Dostaneme klasické conanovky a k morským vlnám len zľahka pričuchneme. Všetko podstatné o tejto knihe vypichli komentáre predomnou. Ja len podotknem, že som sa tešil na zmenu výtvarníka v závere - John Buscema. Jeho kresba do krvavej bodky naplnila moje očakávania. O to viac sa teším na pokračovanie ;)).

Ivan Kučera
26.02.2024 4 z 5

V 90. rokoch, kedy ledva-ledva vychádzal Barbar Conan v Semic-Slovarte, sa mi ani len nesnívalo, že sa raz dožijem toho, že v češtine budú vychádzať takéto jeho masívne omnibusy. Na Morských jestřáboch je rovnako, ako na jednotke, badať od prvého pohľadu editorská poctivá práca. Musela to byť neskutočná piplačka, dať to všetko dokopy. Ak by sa ambiciózny plán podarilo dotiahnuť do úspešného konca a vyšlo by „všetko“, bol by to husársky kúsok a klenot komiksovej knižnice. Sú tu tony komiksov, veľa bonusov, kvalitný papier, prebal, lacetka a rozkošne anarchistický slovník, ktorý sa k „starým“ conanovkám hodí (sic, tak jest, zřete, neb). Podmračený Cimerčan s mečom veľkým ako Cthulhuho (uff, nezávideniahodné skloňovanie) špáradlo medzi zuby si ide stále to svoje, z dobrodružstva do dobrodružstva, ženy oslovuje „ženské“ a spravidla sú to smrteľne nebezpečné beštie, alebo jednoduché osoby, ktoré túžia po tom, aby ich oplodnil. Jedno exotické miesto strieda druhé, štvrté tretie... No a v tom tkvie problém. Viac, ako v príbehoch iných slávnych komiksových postáv, mi v Morských jestřáboch do očí udierala monotónnosť, zotrvačnosť. Všetko sa neustále opakuje, len postavy majú iné mená a príbeh X sa na rozdiel od príbehu Y neodohrával na mori, ale v džungli atď. Mnohé batmanovky sú tak diametrálne odlišné, až to berie dych. Komiksový Conan je proste stále len komiksový Conan. Značne ma bavilo týmto v mnohom obdivuhodnom ombinuse listovať, privoniavať si k nemu a dotýkať sa ho, ale menej ma bavilo čítať ho. Na môj vkus to bolo príliš rovnaké, stále o tom istom. U iných komiksových postáv vážne až tak nebije do očí repetetívnosť. Unavovali ma i siahodlhé dlhé texty a dialógy, čo je vec, ktorá sa k postave nehodí. Takisto ma rušili divnosti (Conan má modré vlasy a iná postava o nich hovorí ako o čiernych), nezrovnalosti (omráčeného Conana jazdec prehodí cez zadok koňa ako vrece zemiakov, ale stúpa do takých strmých schodov, že by sa barbar zo zvieraťa zákonite musel zošmyknúť) a veci, z ktorých je zrejmé, že sa Conan ešte len hľadal sa (takže používa absurdné vety typu „rozehřejí tě mé horké polibky“ alebo padne hláška „po zádech mu strachy přeběhne mráz“ – Conanovi????). Napriek tomu som sa rozhodol prižmúriť oko a dať až 4*, lebo je to naozaj kus krásneho komiksu. Dúfam, že sa dožijem podobných ombinusov aj so Spider-Manom z 80. a 90. rokov, ktorý je mi bližší (OK, žarty bokom: viem, že nedožijem). 2-3* za komiksy, 4* za editorskú prácu (resp. zámer dať toto desaťročia vychádzajúce monštrum do jedného kompletu). Ako Norrimu, aj mne sa páčilo Conanovo znechutenie civilizáciou. Miestami dáva riadne radikálne mizantropické hlášky a ak nie on, tak postavy okolo neho. Rovnako mi imponovala jeho nechuť stať sa kráľom (akejkoľvek ríše). Proste na to kašle, nestojí mu to za to, vie, že by sa s tým spájali len problémy a marazmus a tak prehnane povedané v každom druhom zošite zahodí kráľovskú korunu a ide preč.


Norri
05.01.2024 4 z 5

Druhá kniha archivní kolekce je lepší než ta první. Nejenom po výtvarné stránce, ale také scénaristicky. Ale i tahle kniha mě na začátku vyděsila. Můžou za to obličeje Barryho Smitha. Já jsem ty jeho obličeje nemusel už v první knize, ale to co předvedl v úvodním příběhu s Elrikem z Melniboné, to je extrém. Naštěstí se potom jeho kresba zlepšila a ke konci knihy je už jeho kresba úplně jinde. Je detailní, hodně prokreslená a celkově bych řekl povedená. V obličejích je sice stále vidět jeho styl, ale už to není taková hrůza.

Několik sešitů v této knize nakreslili také jiní výtvarníci. Dva sešity s příběhem Bohové Bal-Sagotu nakreslil Gil Kane. Ta změna stylu oproti Barrymu je osvěžující. V posledních dvou sešitech se kresby série ujímá John Buscema. Ta změna stylu je obrovská, i když to tak na první pohled nevypadá. Kresba Johna Buscemy je oproti kresbě Barryho Smitha, hlavně v jeho posledních sešitech, značně jednodušší. Není tak prokreslená a tím pádem je přehlednější. Ne všechny panely mají nakreslené pozadí, ale zvýšila se tím dynamika vyprávění. No a pak hlavně obličeje jsou pro mě stravitelnější.

Co se týká scénáře, tak úvodní dva sešity s Elrikem z Melniboné jsou nejhorší také po příběhové stránce. Celkově to vůbec nefunguje. Objevuje se tam Elrik z Melniboné a protivníci z jiných světů, jenom proto, aby se spolu nějakou dobu bili a potom zase zmizeli. Nuda. Tady šlo jen o to použít v Conanovi známé jméno.
To Dcera pána mrazu, to je jiné kafe. Viděl jsem už několik jiných zpracování této povídky a je zajímavé je vzájemně porovnávat. Toho není špatné, byť je vykleštěné.

Od povídky Bohové Bal-Sagotu, tj. od třetího sešitu, pak na sebe všechny následující sešity souvisle navazují a dá se tudíž říci, že tvoří jeden příběh. Jeho součástí je i sešit Mořští jestřábové, který dal jméno celé této knize. Později dojde i na chapadla a na Rudou Sonju, která zde ještě nemá své legendární “šupinové bikiny. Celkově se mi zde líbila atmosféra a Conanovo znechucení z civilizace.

Kniha má opět obsáhle bohusy a jedním z nich jsou i autentické instrukce, jak změnit a vykleštit Dceru pána mrazu, aby prošla přes tehdejší komiksovou cenzuru. Je škoda, že součástí bonusů není i ten původní komiks před zásahem cenzora.

trudoš
12.11.2023 4 z 5

Úvodní příběh s Elrikem patří paradoxně – při Moorcockově slávě – k tomu slabšímu, co album nabízí, především kvůli faktu, že pochmurnou Melnibonskou dekadenci se do komiksu ze sedmdesátých let zkrátka převést nepovedlo. Je to takové to fantastické absurdno, kdy se pro efektní scenérie moc nepřemýšlí nad logikou, protože tady když je něco třeba, objeví se v pravý moment někdo, kdo to kouzly udělá.
Jakmile však přijde ke slovu dobrodružství v Bal-Sagotu a následné válečné tažení proti Makaletu, představuje druhá kniha Archivní kolekce to nejlepší, co Roy Thgomas a Barry Windsor-Smith společně vytvořili. Akcí nabité a atmosférou tajemna prodchnuté příběhy, plné neočekávaných zvratů, netušených intrik a překvapivých úmrtí, dělají z takřka desetisešitové jízdy plnohodnotnou heroic fantasy.
Z bonusů pak stojí za pozornost dopis od Cenzurního úřadu Comics Code Authority, vypisující, co všechno je na povídce Dcera Pána mrazu špatně a musí se předělat, aby nebyla ohrožena počestnost mladistvých.

Zlord Antiježíš
28.09.2023 5 z 5

Vězte, ó princi, že čekání stálo za to a pouštíme se do skvostného dobrodružství. Pozor, nečeká vás jen Conan, ale další mocné postavy meče a magie. Můžete se těšit na Howardova krále Kulla, nebo Rudou Sonju ale i Moorcockova Elrika z Melniboné. Vše v dosti kompaktně a souvisle fungujícím příběhu z blízkosti Vilajteského moře. Ano, kresba už Vás dnes neoslní. Ona Rudá Sonja s trvalou není v současnosti úplně symbolem krásy a žádostivosti, ale díky velmi dobře fungujícím příběhům to vlastně není vůbec důležité. 50 let starou kresbu nevnímáte jako rušivou. Díky bezvadně fungujícímu ději, který nezestárnul ani o chlup se na ni vlastně vůbec nesoustředíte.
Co mě ale fascinuje nejvíc je to, co si uvědomíte nejpozději u zajímavého bonusu na konci knihy. Že Conan, postava a jeho příběhy, které do značné míry definuje konkrétní přístup k sexu a násilí, dokáže fungovat i pod dohledem šílené Comics Code Authority. Je to téměř neuvěřitelné, ale ani prudérnost tohoto puritánského "autocenzorského" kodexu nesrazila Conana na kolena. S odstupem padesáti let vidíme naopak nesmyslnost a dokonce směšnost takových mravokárných dohledů. Na jedné straně nesmíme vidět v kresbě náznak ňader, nebo v textu zmínky naznačující znásilnění, na straně druhé se z dnešního pohledu zcela skandálně nekorektně vzteky kope do toulavých psů, nebo ženy posílají starat o domácí krb.
Z mého pohledu je ovšem zásadní, že se nevytratilo to, co jsem na Conanovi vždy považoval za nejdůležitější. Poselství svobody a nezávislosti, které Conan nese: Jen Barbar, nezatížený zotročující civilizací, předsudky, nebo falešnou morálkou, může být skutečně svobodný. Slouží, ale jen tomu, komu sám chce. Nepokleká a nerespektuje nezasloužené autority. Do řad nepřátel tím vnáší zmatek na který nejsou připraveni a přátele nechává okusit nové pocity. Právě Conan nám ukazuje původní a skutečný význam anarchie pocházející z řeckého An Archón - bez vládce, skutečnou svobodu!
Nemám dost, bylo to skvělé, ale chci víc, takže se těším, až vyzvednu díl třetí, který vychází současně s tímto, pustím soundtrack od Basila Poledourise a začnu číst další příběhy mého oblíbence.