Jiří Kotalík

česká, 1920 - 1996

Populární knihy

/ všech 29 knih

Nové komentáře u autorových knih

Modern treasures from the National Gallery in Prague Modern treasures from the National Gallery in Prague

Textu je v katalogu opravdu pomálu. Dozvíme se něco málo o Národní galerii a jejích sbírkách moderního umění. V roce 1988 bylo zapůjčeno celkem 60 obrazů moderního umění Guggenheimovu muzeu. Reprodukce jsou kvalitní, u každého obrazu se dozvíme autora, rozměry, techniku, rok vzniku díla (v příloze pak ještě rok narození a smrti autora, datum a způsob získání díla). Mezi umělci najdeme veleznámá jména, například: Picasso, Munch, Matisse, Braque, Filla, Kupka, Gauguin, Seurat... celý text
xulij01


Václav Rabas (1885-1954) Václav Rabas (1885-1954)

Čekala bych delší obrazovou přílohu na úkor textu. Obrazy jsou ovšem nádherné. Skoda, že některá díla jsou v publikaci jen černobíle...
denib


Mistrovská díla pěti století Mistrovská díla pěti století

Na přelomu let 1983 až 1984 byla u nás pořádána výstava děl ze sbírek Armanda Hammera. Byl významným podnikatelem, který také sbíral umění a zároveň pořádal putovní výstavy po jednotlivých městech. Sbírka obsahuje celou řadu významných děl světoznámých autorů (namátkově například Michelangelo, Raffael, Correggio, Tiepolo, Rembrandt, Watteau, Fragonard). Knížka je vlastně katalogem děl, která u nás byla vystavena. Vlastní popis obrazů je uvedený na konci knihy, je tedy nutné listovat. Ne vždy jdou odkazy za sebou, takže může být obraz například pod číslem 30 a další v pořadí je pak pod číslem 4 (je to dané tím, že ne všechna díla ze sbírky byla u nás vystavena, takže je to trochu na přeskáčku). Každopádně doplňující údaje jsou výstižné a zajímavé (většinou obsahují i údaje o malíři, psáno je to menším písmem, rozsah bývá do půl stránky, někdy i celá stránka). Celkově bych hodnotil 85 %.... celý text
xulij01



Národní galerie v Praze I. - Sbírka starého evropského umění / Sbírka starého českého umění Národní galerie v Praze I. - Sbírka starého evropského umění / Sbírka starého českého umění

Knížka většího formátu. Šířka cca 23,5 cm a výška cca 31 cm. Obsahuje obrazy starého evropského a českého umění v Národní galerii v Praze. Na pravé straně je obraz a na levé informace o malíři a obrazu. Například o Mistru Třeboňského oltáře se dozvíme: „Anonymní umělec, který je pojmenován podle oltáře augustiniánského klášterního kostela v Třeboni. Literatura zná jeden pokus o odhalení jeho anonymity. F. Mareš (1900) identifikoval malíře jako bratra Michaela, konventuála (člen konventu) třeboňského kláštera. Listinu (St. archív Třeboň), která byla pramenem tohoto údaje, publikoval (1964) A. Friedl; dokument z kanceláře papeže Inocence VII. je datovaný 26. 6. 1405 a vyhovuje žádosti o udělení odpuštění pro bratra Michaela, malíře, člena třeboňského kláštera, který spáchal hřích simonie (svatokupectví). Zpráva je velice zajímavá, ale pro identifikaci neprůkazná.“ Za informacemi o malíři je rozebrán obraz. V první části se dozvíme o jeho rozměrech, technice, podkladovém materiálu, původu, kdo ho vlastnil, jak se dostal do Národní galerie, zda jsou pochybnosti o jeho pravosti… Poté následuje vlastní rozbor, co je na obrazu namalováno. Taktéž je uveden seznam literatury, z níž je čerpáno. V knížce je plno krásných obrazů s poutavým a poučným komentářem. Je vidět, že publikaci zpracovávali lidé, kteří se v umění vyznají (autorský kolektiv Národní galerie). Celkově je v knížce 144 barevných vyobrazení.... celý text
xulij01


Národní galerie v Praze I. - Sbírka starého evropského umění / Sbírka starého českého umění Národní galerie v Praze I. - Sbírka starého evropského umění / Sbírka starého českého umění

Bylo to asi koncem roku 1984. Přijel jsem na vánoční dovolenou za rodiči a starším bratrem do svého rodiště. V té době jsem se o malířství lehce zajímal, občas i sám něco amatérsky načmáral, ale jen tak pro sebe. Bratr tehdy našel pod stromečkem právě tuto výpravnou knihu (dárek od jeho dívky, mé pozdější švagrové). Pořád někde lítali, měli jiné zájmy a já, vida opuštěnou knihu, jsem ji zkusmo otevřel. Do konce dovolené jsem už nic jiného nestihl. Pozorně jsem si prohlížel stránku za stránkou, obraz za obrazem a zároveň poctivě pročítal upozorňující a metodické popisky, jak který obraz studovat, zkoumat, čeho si všimnout, co nepřehlédnout. Obrazy jsem začal vidět z úplně jiných úhlů a pohledů a nemohl jsem se nabažit. Hned po vánocích jsem si dokoupil své vlastní vydání a ještě dlouhou dobu jsem takto knihu "studoval". I dnes ji občas otvírám a stále v ní nacházím příjemné uspokojení. Důstojná vizitka naší národní galerie.... celý text
jerisno