Průvodce nočním Tokiem

recenze

V polévce miso (2008) 4 z 5 / honZic
V polévce miso

Postmoderní cynický román o hrůze i lyrickém půvabu dnešního Tokia, román o lidské samotě, beznaději, lásce, přátelství a vzpomínkách z dětství. O strachu ze života i smrti, ale i o ztrátě vlastní identity. Jaké jsou kulturní odlišnosti mezi Západem a japonskou společností? Kde se nacházejí kořeny lidského násilí? Jaké jsou možnosti sebepoznání a jaké jsou jeho hranice? Na tyto otázky hledá odpověď japonský postmodernista Rjů Murakami v románu V polévce miso.

Šokující, ale skvělý. Tak by se dalo mluvit o japonském autorovi Rjů Murakamim. Jeden z nejvýraznějších představitelů moderní japonské prózy není v zahraničí natolik etablovaný, jako jeho jmenovec Haruki Murakami. V Japonsku je ovšem jejich popularita srovnatelná.

Mladík Kendži chce jet na vytouženou cestu do USA. Vydělává si na ni jako průvodce zahraničních turistů po různých druzích nočních podniků v Tokiu. Jednoho dne mu však zavolá Američan Frank. Ten si Kendžiho najímá na tři poslední večery před koncem roku. Za pomoci jemných náznaků a dialogů mezi hlavními postavami se čtenář stává svědkem fantastické psychologické proměny Kendžiho i Franka. Díky tomu je čtenář nucen pátrat ve své vlastní paměti, zda se Frank nezaplétá do lží.

Bizarní vraždy a různé obskurní scény dávají románu nádech thrilleru. Mistrné vykreslení postav ovšem svědčí o úžasném psychologickém románu. Murakami pro své čtenáře namíchal postmoderní koktejl spousty stylů a žánrů. Román je tak směsí všeho sladkého, kyselého, slaného i hořkého.

Rjů Murakami ukazuje čtenáři za pomoci nočních procházek po městě odvrácenou tvář Japonska. Vykřičené čtvrti, kde si na živobytí a leckdy i studium vydělávají nezletilé dívky prostitucí. Podniky, ve kterých je možné sehnat naprosto všechno a veškeré služby. Japonská posedlost vším západním je zde autorem až vyhrocena, když díky roztržce na toto téma s jednou „společnicí“ dovrší Frank svou "proměnu" a čtenář tak napětím přestává dýchat.

Když Frank vypráví Kendžimu svůj životní příběh, čtenář nejenže postavu Franka pochopí, začne jí i přese všechno, co se dozví, také litovat. Díky Frankovi Kendži pochopí sebe sama a utřídí si v hlavě své priority.

Murakami se touto knihou českému čtenáři představil poprvé. Nakladatelství Argo vybralo jeho román o Japonsku. Ne ovšem o Japonsku nám známém. Prizmatem hlavního města Tokia nám ukazuje Japonsko ne jako zemi bonsají, kaligrafie, kodexu bušido a čajového obřadu. Ale jako zemi plnou kriminality, deziluze mladé generace, kulturní i morální korupce a v neposlední řadě, jako zemi bujícího pornografického průmyslu.

Sugestivní vypravěč v první osobě nám díky skvělému překladu Jana Levory předkládá temný a drsný příběh, kterým se v České republice představil další z japonských prozaiků. Japonská postmoderna tak opět dokazuje, že patří k tomu nejlepšímu v tomto literárním směru.

Komentáře (0)

Přidat komentář