Medová smrt

recenze

Medová smrt (2017) 5 z 5 / a.k
Medová smrt

Dramatický osud proslulé operní zpěvačky Elisabeth Malpran a její dcery Deborah v dobách plných utrpení, odvahy i nenávisti.

Mladá Felicity ze Seatlu se rozhodla pro radikální změnu ve svém životě. Zemřela ji babička Maria, která bojovala s Alzheimerem. Otec Arthur se zotavil po mozkové mrtvici. Ona sama chce někam dorazit a najít si pevné místo ve svém životě. Chystá se odletět do Kábulu, kde bude pracovat pro organizaci Doctors for the World. Aby za současným životem udělala definitivní tečku, rozchází se se svým skoro snoubencem, uznávaným chirurgem Richardem. Před odjezdem na letiště se ale nečekaně ztratí její matka Martha.

Martha je nepraktická, bývalá řádová sestra často propadající maratonu evangelických svátků. Nicméně Felicity se podaří vypátrat její poslední kroky v ústavu sociální péče, kde měla vyklidit pokoj po zemřelé babičce. Jako poslední ji spatřil ošetřovatel, jak utíká s krabicí z pokoje neznámo kam.

Felicie musí matku nalézt. Její pátrání ji přivádí až do daleké Itálie. Tady se jí dostane do rukou podivný hebrejský spis, který po překladu odkrývá minulost její nedávno zemřelé babičky i prababičky Elisabeth.

Píše se rok 1923. Mnichov. Nadějná operní zpěvačka Elisabeth se provdala za váženého židovského lékaře Gustava. Jejich mladé manželství ovlivňuje složitá doba. V Měšťanském pivovaru proběhl pokus o puč za účelem svržení bavorské vlády. Mnichov se podobá vroucímu kotli, po celém městě se horečnatě pátrá po uprchlých revolucionářích. Elisabeth se při své procházce setkává s Adolfem Hitlerem, který je později odsouzen za účast na puči a uvězněn v pevnosti Landsberg, odkud svému věrnému příteli Rudolfu Hessovi poté diktoval své demagogické dílo Mein Kampf.

Elisabeth přes naivitu svého mládí nepřikládá váhu okolnímu dění, žije si svým uměleckým životem, kariéra ji přivádí do Milána, Paříže, Bruselu i Říma. Slaví úspěch nejen svým hlasem, ale i svou krásou. V milujícím manželství s Gustavem přivádí na svět dceru Deborah.

Doba je čím dál složitější. Lidé nemůžou najít práci, trpí hlady, ztrácejí naději v lepší časy. K závažnosti přispívá i vznik tzv. Rýmarské republiky, kdy radikální strany podporují antisemitismus, nenávist k Židům. V r. 1931 odjíždí Elisabeth do Bayreuthu a slaví další úspěchy. Po premiéře je představena Adolfu Hitlerovi. Krásná umělkyně ho zcela ohromila, on využil svého šarmantního chování.

Masivní represálie SA stále sílí. Fanatické bezprávní stvůry bez morálky budují smrtící diktaturu. Vhledem k židovskému původu Gustava zvažují manželé emigraci. V r. 1933 se Elisabeth narodí syn Wolfgang. Porod byl těžký, dítě je nemocné, později ho postihne tyfus. Kvůli léčbě se emigrace odkládá.

Když dostane Elisabeth pozvánku na angažmá do londýnského Covent Garden v Mozartově Kouzelné flétně, o útěku je rozhodnuto. Gustav odjíždí napřed, ale do cíle už nedorazí. Na své cestě, neznámo kde a kdy, beze stopy zmizí. Elisabeth je rozhodnuta podniknout vše, aby ho našla a aby ochránila své napůl židovské děti. Emigrace je v nedohlednu. Využívá kontakty, které získala při své kariéře a je postavena před ne jedno velmi těžké rozhodnutí, aby děti před židovskými represáliemi ochránila.

I osudy dcery Deborah ovlivňuje její položidovský původ. Přes svoji mladickou naivitu je vtažena do krutého světa nacistických pohlavárů. Když prokoukne, nezbývá ji než hrát tuto smrtelně nebezpečnou hru až do hořkého konce. Udělá vše pro to, aby využila všechny možné prostředky k ochraně svého bratra. Její hra má ale následky, které ovlivní ještě další generace.

Kniha je rozdělena do dvou časových linií. Současnost a minulost počínající 20. léty minulého století. Dějově lze příběh rozdělit na tři části, příběh Felicie v současnosti, život Elisabeth a životní osudy její dcery Deborah.

Pro dokreslení jsou v příběhu velmi zdařile zakomponovány skutečné historické události předválečného i válečného období. Ať už to je mnichovský puč, první veřejné pálení knih v r. 1933, vznik prvních koncentračních táborů, Křišťálová noc v r. 1938 až třeba atentát na Heydricha. Vzhledem k tomu, že je zde celá škála skutečných historických postav, přidává to příbehu na autentičnosti. Mezi takovými postavami nenajdeme jen Adolfa Hitlera, policejního prezidenta Mnichova Heinricha Himmlera (kterého mimochodem osobně zná Elisabethin manžel Gustav ještě z gymnázia), ale třeba i Oscara Schindlera, France Lehára nebo třeba zmínku o Lídě Baarové.

Osobně se mi velice líbilo ztvárnění charakteru postav. Hlavně Elisabeth a Deborah. Je zde vidět, jak postavy zrají, od jejich naivních začátků až po silné ženy, které jdou za svým cílem a dokáží využít všech dostupných prostředků.

Ukazuje vývoj vztahu lidí k židovskému národu, kdy pod tlakem ideologie jsou Židé ti špatní a zlí. Je s nimi zacházeno jako s dobytkem. Kdy už samotné slovo Žid je synonymem zla. Jak to vystihuje otázka malého Wolfganga: „Mami, proč je tatínek Žid? Vždyť přeci neudělal nic špatného?“

Když jsem brala knihu do ruky, čekala jsem avízovaný příběh žen a jejich těžký osud v dobách Německé říše. Přes lichý začátek ve vypravování o naivních začátcích zpěvačky Elisabeth začal příběh nabývat na síle. Je zde řada silných momentů, které jsem si s hrdinkami prožila s veškerou účastí. Kniha mě v žádném případě nezklamala. Jen hledám to správné slovo, jaká byla? Pěkná není vzhledem k tématu správným synonymem. Protože ošklivá doba, kdy Hitler a jeho pomocníci byli zosobněním zla, byli apokalypsou a miliony Židů byly pro panskou rasu podlidé a života nehodní, rozhodně není pěkná.

Kniha byla vynikající a místy až strhující. Rozhodně doporučuji k přečtení.




Děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu můžete zakoupit v knihkupectví Dobrovský.

Komentáře (0)

Přidat komentář