Luxusní bonboniéra hrůz (Františka Vrbenská v časopisu XB-1 č. 2/2023)

recenze

Jedno sto skořápek (2022) / Piperman
Jedno sto skořápek

Pavel Skořepa je spisovatel a básník s výrazným vztahem k černému humoru a hororu, ale také k bravurní drezuře slov, jak prokázal už ve své prvotině Zlověsti. Čeština skýtá k literárním hrátkám spoustu možností – zejména pro autora, který má pro ni cit a imaginace na rozdávání. Pro takového tvůrce představuje relevantní výzvu drabble, krátká úderná próza o stu slov (maximálně a včetně nadpisu). Pro příběh s rychlým spádem a napínavým dějem jsou strach, děs a krvavá pointa ideální působiště!

Tak vzniklo Jedno sto skořápek, drabblů Pavla Skořepy, původně publikovaných v internetovém časopisu Abdon mezi lety 2019-2021. Odehrávají se více méně v současné realitě, byť s jistými žánrovými výhradami, a za časté odpovídají situacím, do kterých se běžně dostáváme…leckdy se strašlivými následky, které pak v médiích zdobí rubriku Černá kronika / Kuriozity. Jsou převážně po pěti rozděleny do šestnácti oddílů, jejichž zdánlivě nevinné názvy dávají tušit poťouchlé hrůzy všedního dne i záludnosti pop-kulturních klišé s vstupy čertů, upírů a kanibalů.

Vydáme se v nich na večírek, oslavu Halloweenu, za dobrodružstvím, vlakem či po moři. Zavzpomínáme si, zažertujeme, (ne)přijmeme blahopřání a vyřešíme trable se zuby i dilematem zrození. Budeme laškovat s časem, s vodou - vodičkou, novým začátkem a vánoční (kéž by) hvězdou, s paradigmatem posilujících malérů či s jednoduchým imperativem: Vstupte! Modelové situace nabízejí dramaticky gradující průběh dění, vtipný dialog, neboť formou úsporných a svižných rozhovorů jsou Skořepovy drobné povídky vedeny především, případně explodují jedinou suchou větou s třeskutým vyzněním (Kolébka).

Prim hrají alkohol, tu a tam droga, chabý intelekt, mimoňství, agresivita, porce šílenství. Ne vždycky se podaří vypointovat krátký příběh k dokonalosti, tvůrce přece jen omezuje limit slov, takže je nutno nastavit úvod, závěr zkrátit, nebo naopak prodloužit. Jindy znalec hororového zázemí odhadne zakončení. V drtivé většině přichází překvapení, zákmit mrazení, výbuch smíchu (jak jinak, černohumorného) nebo pocit zdárného završení konfliktu (Anděl). Nezřídka se autorovi vydaří skutečně originální miniatura, a to i téměř kóanového ladění (Rozcestí). Obdivuhodná je široká paleta námětů a nápadů.

S mikropovídkami skvěle rezonují křehké, mile brutální ilustrace Danicy Pružincové a elegantní obálka Michala Březiny. Dozvíte se, jak se sbírka rodila, v úvodu Denisy „DNA“ Kancírové ze slovenského nakladatelství Art Floyd, zakladatelky Abadonu. Doslov patří Rosaně Zvelebilové, spisovatelce, výtvarnici a šéfce malého nakladatelství Canc s nepřehlédnutelnou, smělou produkcí rozšiřující literární obzory, která knížku vydala.

Drabbly Pavla Skořepy se podobají bonboniéře pestrou náplní, ale také vydatností. Čokolády nesníte kilo na posezení; mrazivě veselé, šokující a osvobozující příběhy o kruté smrti, smolném sexu, krvavých nehodách, hledání / nenalézání východiska v excentrických scénách jdou přečíst rychle, ale mnohem lépe zapůsobí, když je budete vyzobávat po menších porcích, vychutnáte si je... a zamyslíte se nad nimi.

Pavel Skořepa: Jedno sto skořápek. Obálka Michal Březina. Ilustrace Danica Pružincová. Brno; Canc, 2022. 178 str. Cena 190 Kč.

Hodnocení: ****1/2

Komentáře (0)

Přidat komentář