Jak to vidí lidský mozek

recenze

Jak to chodí v lidské hlavě (2016) / Lea47
Jak to chodí v lidské hlavě

Produkce nakladatelství Portál umí zvídavého čtenáře zaujmout. Své příznivce si získala i nová kniha psycholožky Petry Štarkové Jak to chodí v lidské hlavě. Na nápad sepsat encyklopedii psychologie pro děti autorku přivedla práce s nimi. Vypozorovala, že si dokáží osvojit i problematiku pojmů, které pro ně nějsou hmatatelné – například vesmíru. A proto neviděla žádný důvod, proč by nemohly pochopit pojmy jako vnímání či deprese.

Napříč knihou můžeme sledovat příběh kluka Filipa, který narazil hlavou do stromu a je v nemocnici. Kromě jeho vyprávění, které je v oranžových rámečcích, na scénu vstupuje i jeho mozek („Momentálně jsem trochu potlučený, protože můj majitel narazil hlavou do stromu, dostal jsem pořádnou pecku.“), jehož slova jsou v modrém rámečku. Aby nebylo rámečků málo, tak ty zelené, označené dvěma mozky, přináší odborné informace („Optický klam = oko pošle do mozku prostřednictvím nervu obrázek, jenže mozek si ho vyloží jinak.“). Přestože se toto členění jeví poměrně složitě, v praxi působí přehledně.

Více než třicet kapitol obsahuje všechny důležité psychologické pojmy, které by dítě školního věku mělo znát, respektive je používá a neví, že se tak nazývají. Sebevědomí, tvořivost či soustředění jsou důležité pro běžnou lidskou činnost a dítě se o nich prostřednictvím této knihy může dozvědět více a naučit se s nimi pracovat. Text je psán populární formou, která bude děti bavit („Říká se, že žádný učený z nebe nespadl. Zato blbce, jako by shazovali.“).

Nechybí ani kapitoly filozoficky nazvané Co můžeš udělat pro svůj mozek či Když nám nejde učení. Publikace kromě základních pojmů z oboru klade důraz i na praktický život. Kde může dítě najít pomoc či co dělat, když má potíže s přáteli či láskou. Jelikož je nutné teorii doplnit praxí, jsou kapitoly bohatě prošpikovány úkoly k přemýšlení („Jak se pozná, že má někdo špatný zrak a potřebuje brýle?“), kulturními okénky („Možná víš, že kdysi v dávných dobách bývaly němé filmy“) a náměty, které může čtenář vyzkoušet („Zkus chvíli dělat to, co právě děláš, jenže se zavřenýma očima.“). Díky členitosti textu je možné knížku namátkou otevřít kdekoliv a ihned čerpat zajímavé informace.

Kniha je určena pro děti školního věku a jejich rodiče a pedagogy. Ti totiž obzlvášť dobře vědí, jak obtížné je někdy ptajícímu se dítěti objasnit pojem, který zná, tak aby ho pochopilo. Děti by měly umět pracovat se svými pocity, náladami a emocemi. Díky příručce psychologie pro děti je jen tak nic nezaskočí.

Komentáře (0)

Přidat komentář