2001: Vesmírná odysea

od:

2001: Vesmírná odysea

Román vypráví o nálezu záhadného díla vyspělé cizí civilizace a o meziplanetární výpravě, která má roušku tajemství poodhalit. Dnes už klasické dílo SF, předloha neméně slavného filmu Obvykle vznikají filmové scénáře podle knižních předloh. V případě 2001: Vesmírné odysey tomu bylo přesně naopak. V roce 1968 napsal Arthur C. Clarke společně s režisérem Stanley Kubrickem scénář k jednomu z prvních úspěšných filmů žánru sci-fi. Scénář inspirovala Clarkova povídka Hlídka. Clarke v románu poněkud uspěchal technologický pokrok, nicméně dílo se stalo mezi fanoušky sci-fi skutečným kultem. Příběh začíná v době před pěti miliony lety. Tlupa Toho, jenž hledí na Měsíc na cestě z úspěšného lovu našla velký černý kvádrový monolit, který na ni začal zvláštně působit. Rozvíjel lidoopům logické myšlení. Ten, jenž hledí na Měsíc, si třeba vyrobil lepší zbraň. Nové schopnosti jim pomohly také, aby přemohli levharta, kterého přilákala krev ulovené antilopy. Vůdce tlupy teď nosil levhartí hlavu a kůži na sobě jako trofej. S novým sebevědomím tlupa zaútočila na jinou tlupu a vyhrála. Pak se monolit přesunul na Měsíc. Děj se posunul do roku 1999, kdy na Měsíci žijí lidé a je tam postavena spousta základen jako i americká základna Clavius poblíž kráteru Tycho, která je zrovna v karanténě kvůli nějaké epidemii. Ve skutečnosti tak ale maskuje vysoce utajený objev anomálií v magnetickém poli Měsíce. Za tyto anomálie byl zodpovědný monolit, který vědci objevili v kráteru. Monolit při prvním slunečním paprsku zkopíroval data všech signálů a vyslal je dále do vesmíru. Signál se ztratil u Japetusu, Saturnova měsíce. Heywood Floyd s dalšími vědci při zkoumání monolitu zjistí jeho mimozemský původ. Kámen dostane název MAT-1. Děj se posouvá do roku 2001. K Saturnu je vyslán raketoplán Discovery s pětičlennou posádkou, kapitánem Davidem Bowmanem, jeho zástupce Frankem Poolem a dalšími třemi vědci v hibernaci. Loď řídí palubní počítač HAL 9000. Bezproblémovou misi naruší na Davidovy narozeniny porucha jednotky zajišťující spojení se Zemí, kterou HAL nahlásí. Jednotka se musí vyměnit z prostoru ve vesmíru. Frank se toho ujme. Ačkoliv s Davidem zjistí, že funguje dobře, nechtějí se incidentem dále zabývat. Brzy ohlásí palubní počítač stejnou závadu. Frank znovu nastoupí do speciální kapse a chce jednotku vyměnit. Během opravy ovšem HAL jeho kapsi nasměruje dál do vesmíru a Frankovi tak podepíše ortel smrti. David podezřívá HAL z poruchy, stejně tak přemýšlejí na Zemi. Když chce kapitán probudit ostatní z hibernace, najde je mrtvé. HAL je odpojil od přístrojů. David HALa odpojí a znovu se spojí se Zemí. Konečně se dozvídá pravý cíl cesty – průzkum Japetusu, o kterém věděli jen hibernující vědci a HAL. Když se dostane David k cíli, vyrazí v kapsi na průzkum. Objeví MAT-2, „Velkého bratra“ monolitu, a hvězdnou bránu, která ho přemístí na jinou planetu. Následně se David dostane do hotelového pokoje, který je přesnou kopií pokoje jednoho seriálu z roku 1999. Monolit tehdy okopíroval signál a poslal jej sem. David usíná a místo atrapového nábytku se objeví mimozemšťané. Ti rozdělí jeho tělo a duši. Duše má přetrvat navěky, tělo ale okamžitě umírá....celý text

https://www.databazeknih.cz/images_books/29_/29781/vesmirna-odysea-29781.jpg 4.5838
Série:

Vesmírná odysea (1.)

2001: A Space Odyssey (1968)

Literatura světová, Romány, Sci-fi
Vydáno:, Svoboda
více informací...
Nahrávám...

Lethania
10. září

Zajímavá teorie od slavného spisovatele Arthura C. Clarka, která by mohla být pravdivá - nebo taky ne. Kdo to vlastně ví? Kniha se četla naprosto sama, vtáhla mě do děje a já jsem společně s hlavními hrdiny prožívala jejich strasti a objevy. Naprosto dokonalá sci-fi kniha o "mimozemšťanech", jaká kdy byla napsaná. Doporučuji všem milovníkům sci-fi.

SalvorHardin
29. srpna

Kniha o monolite od vysoko vyvinutej mimozemskej civilizácie, ktorý sa objaví pred 5 miliónmi rokmi pri úsvite ľudstva, keď naším primitívnym predchodcom dal základy logického premýšľania a ktorý má zrýchliť evolúciu vybraných druhov. Ten istý monolit objavíme v roku 1999 na povrchu mesiaca. Keď sa vedci pri jednej expedícii k monolitu priblížia, vyšle monolit signál k Saturnovému mesiacu (vo filme vyšle signál k Jupiteru). Dva roky neskôr smeruje k cieľu signálu vesmírna expedícia, pri ktorej sa vysoko umelo-inteligentný palubný počítač (HAL 9000) zblázni a zavraždí posádku, z ktorej prežije len kapitán Bowman. Ten má pokračovať v misii. Na konci sa dostane k ďalšiemu monolitu, ktorý sa premení v transdimenzionálny portál, v ktorom Bowman nielen zistí, že ľudstvo nie je jediný druh, ktorý si monolit vybral, ale jeho život mu v mimočasovom zrýchlenom móde prejde pred jeho očami až do okamihu, kedy má zomrieť, keď sa monolit znovu objaví a Bowman sa premení vo hviezdne dieťa! Monolit nielen slúži na to, aby premenil primitívny druh na inteligentný, ale aby premenil kapitána Bowmana na superbytosť, pre ktorú čas ani priestor nehrajú žiadnu rolu a pre ktorú vesmír je ihriskom poznávania a predznamenáva tak evolúciu človeka. Mozog taviaca kniha a film, ktoré ak ste na prvý raz nepochopili, nemusíte si to nijak vyčítať.

DericCaster
27. srpna

Kdysi jsem viděl film a i přes velmi potitivní kritiku mi prostě přišel takový nemastný, neslaný To vše až do chvíle, kdy jsem se rozhodl přečíst si jednu z klasických knížek světové scifi... Knížka se mi moc líbila, ale pripadá mi, že tak dobře funguje jen ve spojitosti s filmem, neboť jedno doplňuje druhé.

JosefW
10. srpna

Velmi silně se rozmýšlím mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami. Říkám si, z jakého důvodu jedno z nejvíce vyzdvihovaných sci-fi pro mne nebylo od začátku za pět hvězd? Těžko říci, sám nevím... Ač kniha obsahuje asi všechno, co bych jen mohl chtít (tajemný artefakt, průzkumná loď, vraždící počítač - asi nejlepší část! -, tajemství, objevování vesmíru,...) přesto mne nedokázala stoprocentně zaujmout. Možná jsem knihu příliš dlouho odkládal a pak nezačal číst ve správnou chvíli. Určitě přečtu i všechna pokračování, neb mne zajímá, kam se bude děj vyvíjet, ale rozhodně se někdy vrátím i k 2001 a zkusím si ji přečíst znovu. Třeba to už bude lepší. Prozatím čtyři hvězdy, ale s odřenýma ušima.

špulo
22. července

Po prvý krát som to čítal ešte na základnej škole. Odvtedy som si to niekoľko krát zopakoval. Ja neviem. Mne sa tá kniha zdá stále lepšia:)))

Charlie119
24. června

Úžasné nápady a prostření. Naneštěstí, popisnost, na níž celé dílo stojí, je často ubíjející. Přesto je nutno přihlédnout k tomu, kdy bylo dílo napsáno, a myšlenku jakou v sobě nese.

mulderka
20. června

Nedostižná, nadčasová báseň v próze, kterou už ACC nikdy nepřekonal. Četla jsem poprvé někdy ve 13 letech a dodnes si připadám jako začarována kouzlem, které, jak doufám, nikdy nevyprchá. Nechávám si 2001 jako lahůdkovou sváteční literaturu. Na rozdíl od dalších pokračování, které pro mě jsou "jen" kvalitní dobrodružné příběhy. Jednička je však výjimečné dílo. Dál mi docházejí slova.
PS. Překlad Vladimíra Svobody neváhám nazvat kongeniálním!

Safira55
02. května

Milé překvapení, doporučuji :)

Andi
02. května

Nedočteno, nedokázala jsem se začíst.

Martian
23. dubna

celkem se mi líbil začátek a konec, jinak nic moc

baacinka
10. března

Člověk čeká na pointu a ona není nic moc. Jedinou zajímavou část díla představují morální dilemata počítače. Jinak jsem stále myslela na Červeného trpaslíka... ale nejsem čtenář sci-fi, toto byl jen pokus se do žánru dostat četbou klasiky a očividně se minul účinkem.

Heřmis
01. března

Já nejsem čtenář sci-fi, ale tuto kultovní knihu jsem si prostě chtěl přečíst. Je to skutečně nadčasová záležitost, čtení je velmi poutavé a konec :) .... Zkuste taky a uvidíte.

Nomia
21. února

Odysea je naprosto skvělá kniha a HAL 9000 je už takřka ikonický. První část knihy, ta pravěká, mě ještě tolik nenadchla, ale jakmile se s Clarkem ponoříme do vesmíru nastává ta správná jízda. Doporučuji všemi deseti!

Majkrofon
17. ledna

Mám rád scifi, viem že je to klasika a velmi som sa na túto knihu tešil, preto je moje sklamanie o to väčšie, no jednoducho ma to nebavilo. Nejak mi nesadol štýl písania autora, čo je prekvapenie, pretože film som videl, aj keď, už pomerne dávno, ale viem, že sa mi vtedy páčil.

Matatom4
01. ledna

Clarkova Odysea je bezesporu i v dnešní době nadčasové dílo. Ustanovila základ ze kterého čerpala další významná díla ( Star Wars, Star Trek, Alien a další... ). Kniha se mi do první poloviny jevila velice slibně, bohužel (pro mě) se v druhé polovině přehoupla spíše k popisu než k vyprávění děje. V době kdy vyšla, bych podrobný popis vesmíru neskutečně žral, ale v dnešní době kdy jsem jeho zpracování viděl všude možně, mě už tak tolik neuchvacuje.

ondrej6240
14.12.2017

Klasika Sci-fi žánru. Co víc dodat. Skvěle doplňuje a leccos vysvětluje stejnojmennému filmu Stanley Kubricka.

B4LU
13.12.2017

Čisté sci-fi s velkým důrazem na první slovo zahrnuté v této zkratce, které ukazuje, že tento žánr se hravě objede i bez laserových děl. Kromě jistého objevitelského nadšení při čtení této knihy (Je to plné hvězd!) obsahuje i pěknou porci napětí (zvláště pak pasáž přibližně mezi Jupiterem a Saturnem) a zamyšlení na závěr, které ve výsledku člověka prakticky nutí si jít vyzvednout 2010.

Yaromil
19.11.2017

Sám tomu dobře nerozumím, jak jsem mohl takovou dobu knihu přehlížet. Nadčasová kniha a právem klasika žánru sci-fi, u které se mi moc nechce věřit, že byla napsána téměř před 50 lety. Brilantní záležitost.

Inozuka
19.11.2017

Čteno podruhé a opět spokojenost. Promyšlené a svým způsobem geniální. Ostatně A.C. Clark - spisovatel, vědec a fantasta, vynálezce telekomunikační družice (jak zněl kdysi úvod jeho televizního pořadu) - není žádné ořezávátko. Bohužel z literárního pohledu trochu utahané. Některé popisné pasáže mi připadaly, jako bych snad já sám putoval vesmírem bez možnosti hibernace. Na druhou stranu oproti filmu mnohem jednoznačnější závěr.

renefer
03.11.2017

Není tak úžasná jako rámanská série, ale i tak je dost dobrá. Úžasná myšlenka, čím vyspělejší civilizace tím méně potřebuje fyzické tělo, takže ty nejvyspělejší civilizace jsou už jen pouhou energií. Takže možná: "oni jsou tady už dlouho" milý Muldere :-)

sashator
11.10.2017

První polovina byla dobrá, druhá už taková utahaná, samé popisy...zkrátka čekala jsem víc

Veggi
26.09.2017

Čteno několikrát, hodnoceno poprvé : ) Pan Clark nám podává sci-fi ve své krásné a čisté podobě. Není to klasická vesmírná "vyvražďovačka" jak bývá u sci-fi běžným námětem. Každopádně dávám 4 hvězdy za to, že ženy jsou zde pouze "pěkným doplňkem" v podobě asistentek a stevardek : ) Oč příjemnější je počteníčko dalších knih v sérii, kde už mají ženy i vyšší funkce : )

Petroff
30.08.2017

To je, panečku, mňamka. Hard sci-fi od jednoho z nejpovolanějších. Byly doby, kdy jsem měl raději Rámanskou ságu, teď je mám s Oddyseami nastejno.

tereza5767
21.08.2017

Zajímavá kniha, kterou bych doporučila každému, koho zajímá s-f propletené fakty. Kniha je mnohem lepší než film.

ALadin1905
03.08.2017

Dokonalý film, dokonalá kniha :)
Otec-zakladatel moderního sci-fi a klasik tohoto žánru již od prvních řádků prokazuje, že jeho nezpochybnitelná erudice a vědecká kvalifikovanost v kombinaci s jeho neskutečnou fantazií, imaginací a bezesporu i určitým vizionářstvím jsou zárukou té nejvyšší kvality pro všechny nadšence do otázek vesmíru a tajemství inteligence v něm ...

amaenium
08.07.2017

Skvěle propracované sci-fi. Líbila se mi hlavní myšlenka, že jsme už od našeho dávného příbuzného pozorováni a vyhodnocováni až po náš (naprostý?) konec. Pasáže z Discovery byly skvěle popsané, ta atmosféra letu vesmírem a celkové naše místo v tomto vesmíru. Jsem naprosto spokojena.

Mistr119
07.07.2017

Když knihu čte člověk ve 3. miléniu, některé věci se zdají být trošku úsměvné, ale jinak klobouk dolů před Clarkem, co všechno odhadl a že jsou Jeho vize budoucnosti podložené na reálných základech. :)

Katranis
03.07.2017

Průlom do vesmíru. Film ještě lepší.

Voynix
11.05.2017

Vynikající román od vynikajícího autora. Je úžasné, jak velký a perfektně promyšlený příběh, dokázal Pan Clarke dostat do tak tenké knihy. Klobouk dolu před timto velikánem.
Film znám uz od klukovských let, ale knize jsem se vyhybal. Jaká chyba...

Rozhodně doporučuji všem fanouškům scifi. Ačkoliv je kniha staršího data, rozhodně není zastaralá.

A v knihovničce už na mě čeká zbytek serie...

Zergun
02.05.2017

Šel jsem do toho tak trochu s tím, že nezáživně přelouskám sci-fi klasiku, abych měl nějaký přehled. Jak moc jsem se mýlil! Tahle kniha mě vzala na dosud nepoznaný výlet do vesmíru a já si ho neskutečně užil. Clarke je génius a vůbec neváhám sáhnout po jeho další tvorbě. Mě to prostě sedlo.