Quo vadis?

kniha od:


Koupit

Historický román významného polského prozaika, v němž na pozadí Neronova a Petroniova Říma vylíčil podstatu moci, kterou člověku dává mravní čistota a láska. Bohatství a pompézní sofistikovanost Říma se postarala o věčnou slávu svých obětí. Nejen Petr i Pavel vykoupili Ježíšovo učení, i nekonečné zástupy umučených prvotních křesťanů se staly nesmazatelným poselstvím víry, že je to láska, která vítězí....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/28_/285/quo-vadis-285.jpg 4.62178
Žánr
Literatura světová, Romány, Historické romány
Vydáno, Vyšehrad
Orig. název

Quo vadis. Powieść z czasów Nerona, 1896

více informací...
Nahrávám...

Komentáře (257)

Kniha Quo vadis?

Přidat komentář
Tomha
28. července

Quo Vadis, Domine...? Antický Řím ve své pravé, dokonale zachycené syrovosti. Utrpení prvních křesťanů i jejich nesmírná víra v dobro. Místy trochu těžké, ale z mého pohledu velmi silné čtení.

Qaxi
20. července

Ač ateista, chápu, že naděje, láska a odpuštění jsou mocné atributy lidství.


Kerolka_P.
10. července

Neuvěřitelně silné, autenticky působící vyprávění o utrpení prvních křesťanů. Dočista jsem vděčná za dobu, ve které žiju.

Abulafia
08. července

Někdy si říkám, že klasiky by měl člověk číst na škole, když je ještě mladý a hloupý (rozuměj důvěřivý) a nemá vycvičené kritické oko. Quo Vadis je výborně napsaná kniha, z pohledu moderního čtenáře však plná nešvarů.

Nejvíc mi vadil naprosto zřetelný antisemitismus. Chápu, že v roce 1896, kdy byla kniha vydána, patřil k bontonu. Vzhledem k tomu, že ji ve školách velebíme dodnes, myslím, že by
to neškodilo zmínit. Další dobový nešvar by šel nazvat "cherchez la femme". Je dobře vidět např. také u A. Dumase (Tři mušketýři). Je-li v knize hlavním negativním pólem muž (Nero, kardinál Richelieu), je jeho spojencem žena, která je charakterem horší než on (Poppea Sabina, Milady). Do třetice je to nekritický obdiv ke křesťanství a mučednictví.

Pozitivní na knize je čtivost, velmi dobrá znalost římských reálií, silné ženské postavy ( což na konci 19. století není samozřejmost) a vícevrstevnost. Jako každý dobrý autor se Sienkiewicz neomezuje pouze na vyprávění příběhu, ale jednotlivé postavy je možné chápat i v symbolické rovině.

Závěrem: Určitě stojí za přečtení. Je ale potřeba neztrácet ze zřetele, že je to dílo, které odráží dobu a místo vzniku. Zároveň se jedná o historický román, takže se nemusí stavět ( a taky nestaví) k historii objektivně.

olma
29. června

Nevím jak to napsat. Křesťanství přisuzuji zánik pohanů, bylinkářů, bohyní, všech jejich zvyků a tradic. Zde je popsán záčátek křesťanství, krásné víry v lásku. Jsou zde popsaní čistí láskyplní křesťané. Ale bohužel i tato kniha mě nejen nepřivedla k víře v boha, ale ještě umocnila můj negativní postoj k náboženství. Jen manipulace s lidmi. Protože pak ve jménu boha a prý lásky vyvraždí ty kteří, mají jinou víru, vědomosti a znalosti. Kniha je napsána pěkně a čtivě, jen můj postoj k náboženství pokazil mé hodnocení.

bílárůže
09. června

Quo vadis? Po přečtení této knihy asi znovu do Říma. Vzhledem k recenzím a doporučením kamarádů jsem od knihy raději nic nečekala, abych nebyla zklamaná. Teď jsem za to velmi ráda, jelikož mne kniha ohromně překvapila a zařadila se mezi nejlepší knihy, co jsem kdy přečetla. Pan Sienkiewicz mistrně dokázal zaujmout a popsat utrpení prvních křesťanů. Při četbě jsem doslova zírala na skvěle vybraná slova a hltala stránku za stránkou. Jsem vděčná, že jsem si knihu mohla přečíst až poté, co jsem navštívila Řím, jelikož jsem si dokázala lépe představit ten původní, Neronův. Nedovedu ani popsat, jak moc mne kniha zasáhla, byť mne Neronova hloupost a krutost drásala nervy. Upevnila mi mé znalosti a jako zázrakem rozpustila mou averzi k učivu dějepisu prvního ročníku gymnázia. Knize opravdu nemám co vytknout, jak po stránce obsahové, tak po té formální. Vřele doporučuji dalším čtenářům.

elcapitano
09. června

(+ SPOILER) Právě dočtená kniha ve mne bude ještě nějakou, předpokládám dlouhou dobu, doznívat. Je to velkolepé a působivé dílo, bezesporu. Dovolím si ale mít výhradu. Těžko jsem snášel tu nekonečnou křesťanskou agitaci. Chápu, že autor zřejmě projektoval svůj světonázor, ale pro mne to bylo zkrátka příliš. Autor se k vyložené propagaci křesťanské víry vrací tolikrát, až je to v zásadě obtížné, odhaduju, že toto zabírá cca 25% knihy? Je samozřejmé, že když je román o nástupu křesťanství a úpadku římského polyteismu, asi to v knize musí zaznít, ale těch plamenných pohledů bylo zkrátka moc. Předpokládám, že je tato skutečnost způsobená i dobou a prostředím, ve které dílo vzniklo. ..takové myšlenkové cvičení: co kdyby stejnou měrou autor velebil např. marxismus?
Jinak jsem si četbu užil: úžasný překlad, krásný jazyk, atmosféra, popisy reálií, bavilo mne i to, že je dílo pomalé a rozsáhlé, čtenáře vtáhne a nepustí.

vrgulnik
17. května

Nejlepší kniha všech dob. Tedy pro mě.

1 ...

Doporučujeme

Motýlí ostrov
Motýlí ostrov
Bledý jezdec
Bledý jezdec
Osvětimská ukolébavka
Osvětimská ukolébavka
Ranhojič
Ranhojič