Život a dobrodružství Martina Chuzzlewita I

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Román, ve kterém Dickens použil své zážitky z cest po Americe. Hlavní postava románu opět prožívá těžké životní situace, ale nakonec vše dobře skončí. Dickens při psaní těchto románů relaxoval tím, že psal ještě každoročně a jednu vánoční povídku, např. Vánoční koleda prózou, Zvony nebo Cvrček u krbu.

https://www.databazeknih.cz/images_books/47_/47434/zivot-a-dobrodruzstvi-martina-chuzz-8zZ-47434.jpg 4.27
Série

Martin Chuzzlewit 1.

Žánr
Literatura světová, Romány
Vydáno, Československý spisovatel
Orig. název

he Life and Adventures of Martin Chuzzlewit, 1844

více informací...
Nahrávám...

Komentáře (3)

Kniha Život a dobrodružství Martina Chuzzlewita I

Přidat komentář
JirkaD.
18.06.2016

Rozsáhlý Dickensův dvousvazkový román není jen o Martinu Chuzzlevitovi, který dle mého není hlavní postavou a jeho příběh hlavním příběhem. Těch (postav i jejich příběhů) je v knize několik, vzájemně se proplétají v zápletkách víceméně dramatických, odrážejících obecnější životní realitu (Dickens realista, kritik) a končících naprosto pohádkově (Dickens sentimentální romantik).

Nemám Dickense načteného a nepovažuji se za znalce jeho díla a jazyka, takže další věty berte s rezervou.

Na jedné straně jde o román hluboce lidský, poukazující na dobré i špatné stránky lidských povah, na straně druhé je tento drobnohled do lidských duší vyhnán téměř až do extrému. Dobro a zlo jsou od sebe odděleny tlustou čárou, hlavní postavy stojí vždy na jedné či druhé straně, a vyvrcholení všeho, kdy zlo je spravedlivě potrestáno a dobro se oževní a vdá navzájem, představuje buď autorovu naivitu, nebo (spíše) snahu zavděčit se čtenářsvu. Ostatně Dickensova obliba za jeho života nepřišla sama od sebe...

Hodnotit knihu jako sentimentální limonádu pro přecitlivělé paničky by bylo příliš zjednodušující a po pravdě i nespravedlivé, ale bohužel míst, kde na stránkách "přetéká srdce citem a žalem a něhou" a všichni jsou dojati, neustále brečí, ať už smutkem nebo většinou štěstím, je strašně moc. Sociálně kritický rozměr knihu vrací alespoň částečně do reality, ale opravdu jen částečně. Podobně pozitivní (v rámci možností) dojem ve mně zanechalo líčení amerického výletu M. Chuzzlewita, které vznikajícím Spojeným státům rozhodně nebylo ke cti (ostatně i Mark Twain cítil potřebu se vůči Dickensovým Americkým poznámkám ohradit - v Životu na Mississippi), ale ani toto není v kontextu knihy to hlavní. Můj hlavní dojem lze totiž shrnout do jednoho jediného slova - pohádka.

Na druhou stranu tento přístup k psaní byl tehdy čímsi jako normou, byla taková doba a Hugovi Bídníci či Stendhalova Kartouza parmská nebyly o nic menší "sentimental stories". Doba kritických realistů, doba Dostojevského, Tolstého a následně Zolova naturalismu měla teprve přijít.

JirkaD.
18.06.2016

Rozsáhlý Dickensův dvousvazkový román není jen o Martinu Chuzzlevitovi, který dle mého není hlavní postavou a jeho příběh hlavním příběhem. Těch (postav i jejich příběhů) je v knize několik, vzájemně se proplétají v zápletkách víceméně dramatických, odrážejících obecnější životní realitu (Dickens realista, kritik) a končících naprosto pohádkově (Dickens sentimentální romantik).

Nemám Dickense načteného a nepovažuji se za znalce jeho díla a jazyka, takže další věty berte s rezervou.

Na jedné straně jde o román hluboce lidský, poukazující na dobré i špatné stránky lidských povah, na straně druhé je tento drobnohled do lidských duší vyhnán téměř až do extrému. Dobro a zlo jsou od sebe odděleny tlustou čárou, hlavní postavy stojí vždy na jedné či druhé straně, a vyvrcholení všeho, kdy zlo je spravedlivě potrestáno a dobro se oževní a vdá navzájem, představuje buď autorovu naivitu, nebo (spíše) snahu zavděčit se čtenářsvu. Ostatně Dickensova obliba za jeho života nepřišla sama od sebe...

Hodnotit knihu jako sentimentální limonádu pro přecitlivělé paničky by bylo příliš zjednodušující a po pravdě i nespravedlivé, ale bohužel míst, kde na stránkách "přetéká srdce citem a žalem a něhou" a všichni jsou dojati, neustále brečí, ať už smutkem nebo většinou štěstím, je strašně moc. Sociálně kritický rozměr knihu vrací alespoň částečně do reality, ale opravdu jen částečně. Podobně pozitivní (v rámci možností) dojem ve mně zanechalo líčení amerického výletu M. Chuzzlewita, které vznikajícím Spojeným státům rozhodně nebylo ke cti (ostatně i Mark Twain cítil potřebu se vůči Dickensovým Americkým poznámkám ohradit - v Životu na Mississippi), ale ani toto není v kontextu knihy to hlavní. Můj hlavní dojem lze totiž shrnout do jednoho jediného slova - pohádka.

Na druhou stranu tento přístup k psaní byl tehdy čímsi jako normou, byla taková doba a Hugovi Bídníci či Stendhalova Kartouza parmská nebyly o nic menší "sentimental stories". Doba kritických realistů, doba Dostojevského, Tolstého a následně Zolova naturalismu měla teprve přijít.

WEIL
19.08.2011

Hlavní postava projde peklem, ale pak si užívá už pohodlíčka zabezpečeného člověka.

Doporučujeme

PS: Miluju tě
PS: Miluju tě
Sen porodní báby
Sen porodní báby
Až budou viset
Až budou viset
Přijdu si pro tebe
Přijdu si pro tebe