Křehkost demokracie: Příručka pro pedagogy pro práci s tématem radikalismu ve výuce

nehodnoceno
Křehkost demokracie: Příručka pro pedagogy pro práci s tématem radikalismu ve výuce https://www.databazeknih.cz/img/books/50_/504864/bmid_krehkost-demokracie-prirucka-pro-pe-baY-504864.jpg 0 0 0

Metodika se zaměřuje na rozvíjení hodnot demokratické společnosti na středních školách a 2. stupni základních škol a slouží i jako prevence příklonu k radikálním ideologiím. Metodika obsahuje výklad teorie k tématu demokracie a radikalismu, stručný metodický exkurz pro prevenci radikalismu v oblasti pedagogiky, čtyři kazuistiky ze školního prostředí a šest konkrétních lekcí pro práci se žáky. Metodika nemůže a nemá sloužit jako ucelená koncepce pro prevenci radikalismu nebo výuku k demokratickým hodnotám. Teoretická část (kapitola 2, 3, 4 a 5) shrnuje základní pojmy a koncepty související s demokracií a radikalismem a také popisuje základní projevy radikálních ideologií a strategií ve společnosti. Na základě přiblížení historického vývoje podává základní vysvětlení pro jednotlivé ideologie a strategie a pro to, jak radikalismus souvisí s principy demokracie. Šest ukázkových lekcí se zaměřuje na různé formy radikalismu, především pojmenování projevů a pochopení strategií a mechanismů autoritativního státu. Chceme upozornit na širší škálu různých projevů radikalismu, které jsou v současném světě aktuální, a na analogii mechanismů, které uplatňují konkrétní ideologie nebo strategie. Proto předkládáme tzv. znaky/projevy ideologií a strategií, které lze využít pro další zpracování vlastních materiálů a námětů pedagogy. Lekce nebo i jejich jednotlivé aktivity mají sloužit jako inspirace, jak je možné témata a materiály zpracovávat a představovat žákům. Předložené kazuistiky jsou studijním materiálem pro pedagogy, nikoliv pro žáky. Kazuistiky vycházejí ze zkušeností metodiků prevence. Jejich cílem je ukázat, jak se některé formy radikalismu mohou projevovat přímo ve třídě a jak souvisí s rizikovým chováním a šikanou. U kazuistik jsme se zaměřili na téma předsudků vztažených k nacionalismu a rasismu a na způsoby manipulace s nimi, neboť s tím se pedagog ve třídě setká nejčastěji. Kazuistiky mají sloužit jako podklad pro práci s pedagogickým sborem. Jsou pomocným materiálem pro vedení kazuistických podpůrných skupin, což je jeden z nejefektivnějších nástrojů pro prevenci i podchycení radikalismu projevujícího se rizikovým chováním. Kazuistické skupiny musí vést odborník, který je dobře obeznámen s metodami práce s rizikovým chováním a šikanou.... celý text

Přidat komentář