Myla Goldberg

americká, 1972

Nové komentáře u autorových knih

Pastva pro oči Pastva pro oči

Netradičně napsané, forma katalogu fotografií, které v knížce nejsou a musíte si je vymyslet. Katalog se zároveň prolíná se vzpomínkami Lilly, tedy fotografky, její dcery, se kterou měla komplikovaný vztah, a nakonec s těmi několika málo lidmi které se s Lilly potkali. Vše na pozadí větších či menších událostí v Americe, které ovlivnili směr a život nejen Lilly a Samanthy. Určitě zajímavá témata, ale není to čtení pro každého. " Fotografie mají tu otravnou vlastnost, že rozežírají vaše případné vzpomínky na daný okamžik natolik, až zbyde jen fotka sama, ale v případě Samanthina tetování stále ještě cítím tlak hrotu fixu na břiše. Jsem v kalhotkách, protože je horko. Sedím na gauči vzhůru nohama, protože tak snáz nakreslím příšerku, aby byla správnou stranou nahoru, když se na ní podívám. Pupík má představovat pomrkávající oko. Kalhotky zase čepici. Lillian mohla záběr oříznout a vznikla by fotka roztomilé holčičky, co si čmárá na bříško, ale o to tu vůbec nejde. "... celý text
Clara_C


Pastva pro oči Pastva pro oči

Velmi povedená kniha, která nás provede krátkým, ale zajímavým životem fotografky Lilian, žijící v USA. Ta se v padesátých letech minulého století rozhodne vystoupit ze zažitých konvencí své rodiny a odjede do New Yorku dělat to, co ji baví nejvíce, a to je focení. Své vášni přizpůsobuje celý život, překračuje hranice a zároveň se brzy po příjezdu do NY stává svobodnou matkou, která to v té době opravdu nemá lehké. Skrz Lilian sledujeme celou, tehdy ještě ne úplně pokrokovou společnost, jak vnímá např. právě svobodné matky, ale i téma potratů nebo moderní umění. Kniha mě opravdu bavila, a oceňuji na ní hlavně to, že příběh Lilian je vyprávěn skrz katalog jejích děl, kdy je popis fotky vždy vhodně doplněn osobní vzpomínkou Lilianiny dcery nebo někoho z jejích přátel a k tomu buďto zápisem z deníku, nebo dopisem nějaké osobě s dějem související.... celý text
Anette99


Pastva pro oči Pastva pro oči

Fiktívny príbeh pozoruhodnej umelkyne menom Lilian Prestonová z obdobia 50-70tych rokoch 20. storočia, ktorej jediným prianím v živote bolo iba fotiť. Netradičná forma "výstavného katalógu," v ktorom fotografie ožívajú a rozprávajú svoje príbehy a tajomstvá. Dômyselne poprekladané denníkovými zápiskami vytvárajú neobyčajnú kompozíciu, ktorá možno ku koncu už čitateľa unaví, no poskytnee mu nezvyčajný literárny zážitok. Román otvára rôznorodé témy ako hľadanie svojho ja a umeleckej slobody, postoj k mužom, rodičom a samotnému materstvu. Veľmi intenzivne pôsobia časti o nelegálnom potrate prepojené so spomienkami na súdny spor o hraniciach umeleckého vyjadrenia, v ktorom zohrala úlohu fotografkina dcéra Samantha. Práve kvôli tejto mediálnej kauze, ktorá sa rozpútala po Lilianinej výstave, si Samantha musí vytrpieť množstvo nepríjemností a matkine fotografia poznačia celé jej detstvo a vyústia v traumu. "Ale co já vlastně vím? Jěště jsem tenkrát nebyla na světě, ačkoli poslední dobou jsem strávila zkoumáním těchhle fotek tolik času, až někdy zapomínám, že jen hádám. Pravda je taková, že dokud jsem se jěště matky mohla zeptat, nechtěla jsem vědět, co se jí honí hlavou. Teď, když jsem připravená, mi zbylo pouze její dílo."... celý text
zuzulique



Pastva pro oči Pastva pro oči

Posadnutosť umením a jej negatívny dopad na život umelca, na jeho vzťahy s rodinou, s priateľmi... Asi to je to hlavné, čo ma v prípade tejto knihy najviac zaujalo. Bolo zaujímavé sledovať, čo všetko dokázala hlavná postava, pouličná fotografka, obetovať pre svoju vášeň !!! Úprimne ? Uľavilo sa mi, že to bola iba fikcia, lebo jej počiny som, ako matka vôbec nedokázala pochopiť... Inak ma zaujala hĺbka postáv, realistická zložitosť ich vzťahov, zápletka so zachyteným plynutím času a najmä spôsob, prerozprávania príbehu formou umeleckého katalógu. ... celý text
Evaho73


Pastva pro oči Pastva pro oči

Zajímavá kniha psaná netradiční formou. Líbily by se mi u každé kapitoly fotografie, ale poněvadž to není životopis, jsou fotografie jen v mysli spisovatelky, i když píše, že měla vzor ve skutečných fotografiích (asi by se musela řešit autorská práva), nezbývá nám než si fotografie představovat. Liliana byla fotografováním posedlá, a to se podepsalo i na jejích vztazích s jejími nejbližšími.... celý text
Kaja1