Edward Albee

americká, 1928 - 2016

Populární knihy

/ všech 10 knih

Nové komentáře u autorových knih

Kdo se bojí Virginie Woolfové? Kdo se bojí Virginie Woolfové?

Jedná se o absurdní drama. Toto drama mi v minulosti někdo doporučil, a tak jsem se rozhodl, že si jej přečtu. Hra má 3 dějství – Radovánky a hry, Valpuržina noc a Zažehnání zlých duchů. V tomto dramatu vystupují jen 4 postavy: MARTA (52 let), její manžel JIŘÍ (46 let), DRAHUNKA a její manžel NICK (28 let). Jednoho dne Drahunka a Nick navštíví Martu a Jiřího v jejich domě. Všichni mají něco popito, diskutují o různých věcech a hrají podivné hry (Hurá na hosty, Hupky, hupky na hostitelku). Dialogy postav jsou pichlavé, vtipné, s ironickým až cynickým nadhledem a primárně založeny na principu agresivní hry využívající protiklady reality minulé, přítomné i budoucí, paměti a fantazie. Při četbě jsem si nebyl v určité věci jistý a až v doslovu jsem si to ujasnil.... celý text
Marekh


Kdo se bojí Virginie Woolfové? Kdo se bojí Virginie Woolfové?

Dva manželské páry, alkohol tekoucí proudem a staré křivdy rámují jednu noc, kdy se odkrývají stará tajemství. Někdo problémy řeší napřímo, někdo je nechává "vyhnít" a někdo si musí pozvat do domu úplné cizince, aby je použil jako katalyzátor pro vyřčení krutých "pravd". Rozhovor, kdy pomalu a jistě ukapává jedna kapka jedu vedle druhé. Jízlivost a krutost je všudypřítomná a zasahuje do života všech zúčastněných. Patlání se v minulosti i přítomnosti všech aktérů nebylo nic příjemného. Za přečtení to však stálo. Je dobré vědět, kam až lidé ve své zhrzenosti z nenaplněných ambicí mohou dojít.... celý text
Isew


Kdo se bojí Virginie Woolfové? Kdo se bojí Virginie Woolfové?

Mnoho autorů se dnes pokouší a sarkasmus, ale výsledek je spíš trapný. Tahle hra by mohla být učebnicí distingovaného sarkasmu, který netlačí na pilu. Moc hezký text.... celý text
LeserDe



Kdo se bojí Virginie Woolfové? Kdo se bojí Virginie Woolfové?

Kdybych byla ve skutečném životě svědkem podobného rozhovoru, sestávajícího z opileckých urážek a nedořečených vět, odešla bych pryč už na začátku. Je trochu ironické, že jen protože Albee tyhle dialogy „ze života“ sepsal, cítila jsem určitý závazek nechat si je doznít v hlavě až do konce. „Kdo se bojí VW“ mi vlastně nepřijde jako absurdní drama, jen jako hodně nudná konverzační hra, kde vyplouvá na povrch nízkost, prostřednost, krutost a utrpení čtyř lidí. V závěru pak zjišťujeme, že Marta s Jiřím jsou ještě asi o desetinu šílenější než na začátku. Toť vše. Nevidím v tom ani kritiku vyšší střední třídy (což tady někdo zmiňoval): nezdá se mi, že by postavy byly zvlášť sociálně reprezentativní. Mně osobně připadají spíš jako případové studie extrému. Myslím si, že Jiřího s Martou nelze pokládat za normální dvojici. Jelikož je hra vystavěná na rozhovoru dvou akademiků a jejich partnerek, z nichž jedna je dcerou rektora, očekávala jsem jinou úroveň komunikace. Třeba dialog mezi historikem Jiřím a biologem Nickem se chvíli zdál slibovat docela zajímavou výměnu názorů o eugenice a roli jedinečného či nepředvídatelného v dějinách, vzápětí se však zase utopil v blábolení. Dobře, chápu, je to absurdní drama, mluvčí se prostě míjejí. Fajn. Ale jestli mělo ukázat, že i nejcivilizovanější osoby jsou v jádře vlastně zvířecké (?) ..., no, byla bych se zobecňováním příkladu těchhle čtyř opatrná. Také mě napadla možnost, že Albee na vztahu Jiřího a Marty předvádí chorobnost manželství a lásky obecně. Moje kamarádka-anglistka, která mi hru doporučila, ovšem naopak tvrdí, že je konejšivě romantická, jelikož Marta Jiřího miluje a sama sebou pohrdá. I kdyby, nic by to neměnilo na patologičnosti jejich vztahu (nazývat vlastního manžela „plísní katedry“...). Nicméně já osobně bych se přikláněla spíš k tomu, že autor záměrně napsal postavy odpudivé. Zdržovat se po těch 160 stran ve společnosti Jiřího, Marty, Nicka a Drahunky mi bylo nepříjemné. A žádné sebelítostivé monology hrdinů můj dojem nespravily — tihle lidé si prostě trpět zasloužili. Je zvláštní, že „Kdo se bojí VW“ má podobný rámec jako Sartrovo „S vyloučením veřejnosti“: několik postav se baví v uzavřené místnosti, přičemž poznáváme jejich tajemství, a to ne právě přívětivá. Jenže Sartre měl dynamiku a taky hlavu a patu, tohle ne. Leccos ještě mohl napravit závěr. Nenapravil. Popravdě jsem se ani nechtěla smířit s tím, že pointa má být taková, jaká je, a uvěřila jsem tomu až po poněkud příliš vášnivé debatě s kamarádkou (která hru zbožňuje). Takže beru na vědomí, že jsem moc hloupá, než abych tohle báječné, pronikavě intelektuální absurdní drama ocenila.... celý text
JulianaH.


Kdo se bojí Virginie Woolfové? Kdo se bojí Virginie Woolfové?

Místy sarkastické, místy mi dialogy připomínaly forbíny V+W, místy hodně drsné a celkově dost smutné. Na jedné straně jako satira maloměšťácké přízemnosti nadčasové, na straně druhé člověku umožňuje posoudit, kam (a zda) se společnost jako celek posunula. V našich krajích určitě, když tak čtu o některých "kauzách" na západ od našich hranic (politická korektnost apod.), mám pocit, že trend směřuje k ještě tvrdšímu pokrytectví. Zajímavé, ale že bych z toho byl extra nadšený, to zase ne.... celý text
vlkcz