Židovka z Toleda přehled
Lion Feuchtwanger
Příběh slavného historického románu vychází z historických událostí, nicméně je zřejmé, že autor do něho vložil především trpké životní zkušenosti generace, která prožila pronásledování pro svůj původ, útěk do emigrace a hrůzy druhé světové války. Děj románu se odehrává ve Španělsku.koncem 12. století v době, kdy Evropa žije svatou válkou - válkou mezi křesťany a muslimy. Ve Španělsku té doby je silně zastoupeno i židovské obyvatelstvo, které po prožitých pogromech touží po tom, aby v klidu a míru mohlo pracovat a zvelebovat své domovy. Na pozadí těchto historických událostí se odehrává milostný příběh kastilského krále dona Alfonsa a krásné židovky Raquel, příběh plný hluboké lásky a milostné vášně. Ovšem vztah dvou tak odlišných lidí - - něžné, citlivé a vzdělané Raquel a pyšného násilnického rytíře dona Alfonsa -- nemůže skončit jinak než smrtí jednoho z nich. ... celý text
Literatura světová Historické romány
Vydáno: 1965 , SNKLU - Státní nakladatelství krásné literatury a uměníOriginální název:
Die Jüdin von Toledo
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Židovka z Toleda. Přihlašte se a napište ho.
Komentáře (138)
Autor, jako německý žid prožívající perzekuce židovského obyvatelstva první poloviny 20. století, promítl těžkost této doby do tohoto díla - pouze je zasadil do jiné doby a jiné oblasti. Tím místem je Pyrenejský poloostrov (dnešní Španělsko) v době vrcholného středověku, kdy tato oblast představovala křižovatku tří největších abrahámovských náboženství.
Pověst o milostném vzplanutí krále Alfonsa vůči židovské dívce tvoří podpěru pro vinutí příběhu; velká pozornost je věnována politice a mocenským půtkám a také velmi dobrému rozpracování psychologie jednotlivých postav. Celistvé dílo je potom nářkem nad údělem Židů žijících v diasporách, kdy jejich osud byl až do nedávných dob silně spjat s geopolitickou situací v zemích, ve kterých pobývali.
Jedna z mých nejoblíbenějších knih kvůli již popsané mnohovrstevnatosti a také Feuchtwangerovu nadání vyprávět. Pomyslné body navíc potom za tři mudrce - Musu, Benjamin, a Dona Rodrigua - kteří byť každý jiného náboženství dokáží vést spolu zajímavé rozmluvy a respektovat se navzájem.
Krásná a smutná kniha, která se navíc odehrává v poetickém prostředí středověku - samozřejmě sledujeme spoustu předsudků, které nakonec odsoudí hlavní postavu ke smutnému osudu, ovšem na druhou stranu můžeme sledovat i romantický příběh tehdejší doby, kdy čest a hodnoty byly pro některé lidi nad vším. Na druhou stranu sledujeme i odvrácenou tvář této doby v podobě násilí proti všemu neznámému, sílu předsudků a jakési davové psychóze, které bylo schopno docílit náboženství.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Židovka z Toleda v seznamech
v Právě čtených | 30x |
v Přečtených | 1 440x |
ve Čtenářské výzvě | 95x |
v Doporučených | 103x |
v Knihotéce | 725x |
v Chystám se číst | 514x |
v Chci si koupit | 53x |
v dalších seznamech | 15x |
Štítky knihy
Židé středověk 12. století německá literatura Španělsko křížové výpravy milenky panovníků historické romány
Autorovy další knížky
2008 | Židovka z Toleda |
2007 | Lišky na vinici |
1967 | Ošklivá vévodkyně Markéta Pyskatá |
1992 | Židovská válka |
1967 | Žid Süss |
Co zpočátku působí jako apoteóza arabské civilizace a kultury vyústí v pestrý ideový, kulturně náboženský střet islámu, judaismu a křesťanství umístěný příhodně na pomezí křesťansko-arabského světa 12. století, do Španělska, do Al Andalus... Feuchwangera jsem vzala do ruky vůbec poprvé a rozhodně ne naposledy. I když dojmu jisté šablonovitosti ze strany autora se ubránit nemohu. Křesťané dostávají docela na frak za své křižácké války a nevybíravé šíření křesťanství a Židům je neustále připomínám jejich nejtěžší hřích, ukřižování Krista, jejich počtářství a absence emocí. Jen Arabové, jak ostatně vyplývá z úvodu komentáře, z příběhu vycházejí jako nositelé kultury, jemnosti, a krásy, a jako ti, jež ctí úmluvy. Je proto asi logické, kdo musí nakonec přinést nejvyšší oběť. Milostný příběh kastilského krále Alfonsa a krásné dívky Raquel, dcery králova židovské ministra Ibrahima vychovávané v arabském prostředí, je mimořádné drama. V jihošpanělské Seville jsem před lety strávila pár týdnů a nešlo nenavštívit Cordobu či Granadu, kde nejnavštěvovanější a vskutku nejkrásnější jsou právě původní arabské památky. Zejména jsem ocenila čas, který se při četbě Židovky z Toleda zpomaluje a odnáší čtenáře do cizokrajných míst. Neubrala bych jediné písmeno z tohoto epického milostného románu.