Šľachtické hniezdo

Šľachtické hniezdo https://www.databazeknih.cz/img/books/32_/322979/bmid_slachticke-hniezdo-Qxe-322979.png 4 46 3

Román ukazuje lásku mladých ľudí, ktorí sa dostanú do rozporov so spoločenskými predsudkami. Dosť časté námety v literatúre Turgenev spracúva vo veľkej miere a hĺbke, chápe v zložitých vzťahoch medzi ľuďmi a vytvára postavy a celé obrazy, ktoré zaraďujeme k najlepším dielam ruskej umeleckej spisby.

Literatura světová Romány
Vydáno: , Slovenský spisovateľ
Originální název:

Dvorjanskoje gnězdo , 1859


více info...

Přidat komentář

Mirka2778
26.01.2021 5 z 5

Přestože je knize víc než stopadesát let, bylo Šlechtické hnízdo pro mě odpočinkovou četbou. Turgeněv sice do detailu popisuje krajinu, stejně jako myšlenky postav, nebo jejich život, ale tak dobře se to čte! Jistě sáhnu i po dalších autorových knihách.

Jaruš7
15.01.2020 4 z 5

Šlechtické hnízdo je usedlost, kde čas plyne šlechtické honoraci v nutnosti po společnosti vlivných osobností, jejichž zprávy jsou rozptýlením v jinak nudném životě. Jediný aktuální společenský záměr je zde sňatek, který má hned dva nápadníky pro mladinkou nevěstu, čisté duše. Vybrala si, ale osud krutě rozdal karty. Přes morální zábrany a zklamání k ní štěstí nedoputovalo. Šlechtické mravy byly zkázou lásek.
Audioverze, nostalgie z časů dávných, stálá klasika.


zanzara
29.01.2019 4 z 5

Romany Turgeněva se nadprůměrně dobře čte, i když je to lyrická proza 19. století. Bude to asi tim, že spisovatel hodně se snaží, aby čtenář byl schopný vcítit se v děj, jež odehrává se hlavně v pocitech a emocích protagonistů, i když k tomu máme taky krásně popsanou ruskou krajinu. Ve "Šlechtickým hnězdě" autor zabývá se hlavně otázkou, jestli by se mělo bojovat za své vlastní, osobní štěstí nebo ne. Úkazany jsou v protikladu dvě generace, dvě ženy, dva muže. Na jedné straně je západní, francouzský a velkoměstský přistup k životu, kde zábava a společenství, flirt a uměni jsou ty nejdůležitější - Barbara Pavlovna Lavrecká de domo Korobiná a Vladimír Nikolajevič Panšin jsou schopní dostat všechno co chtějí, protože nemají vnitřní zábrany. Na druhé straně - tradiční ruské hodnoty, jako skromnost, poctivost a náboženství, což zastavuje hlavně venkovské obyvatelstvo, tady hrdinové "částečně z lidu": Lizaveta Kalitiná (vychována sedlačkou) a Fedor Ivanovič Lavrecký (mamka sedlačka}. Při čem nevinnost a poctivost skončí dost tragicky, protože "tichý a mající čisté srdce" neodváží se vzdorovat vnitřnímu přesvědčení, internalizovánému smyslu pro slušnost a mravnost - neodváží se bojovat o lásku z tradiční morálkou a naboženskymí zvyky. Tak když ne, musí odstoupit, zkrachovat a smířit se se svým neštěstím. Možná, jako to upřímně věřícím slíbil Ježíš: "budou potěšeni", a "dojdou milosrdenství". Asi ne na zemí a po smrtí. Ale nevěřícího Fedora tohle snad nepotěšilo. Je těžké také uvěřit, že s tím spokojená byla i Liza, když se musela smižít z osudem v klášteře. Jenomže "the bad end" je asi bližší životu, než veškerý současné literární a neliterární "vesterny", končicí povinným happy endem.
V biografiích hrdinů, kterým Turgeněv věnuje hodně stránek, je vidět taky jak zvláštně mohla vypadat výchova dětí ve dvoře, a jakým způsobem žili majitele ruských zemských majetků. V šlechtickém prostředí je víc trochu slepé úcty pro Evropu (Paříž a Baden-Baden), než pro svou rodnou zemí. Právě pro ně, pro odcizenou zemanskou inteligencí, autor výtvořil kategorií "zbytečných lidí" v ruské společností. Zajímavé, a možná i trošku pikantní je, že prý Turgeněv psal vždycky ze života, trochu jako Hrabal. Tehdy popsané v románu město O... muže být jeho rodný Orel, a komplikované manželské vztahy mohou odrážet něco z jeho vlastního života - sám žil "na okrájí rodiny" Pauliny a Louisa Viardot, operní pěvkyní a ředitele pařížského divadla, kteří vedli u sebe významný literární a hudební salon. Asi uměli zacházet s drby .