Od Maneta po Pollocka

Od Maneta po Pollocka https://www.databazeknih.cz/img/books/20_/200988/bmid_od-maneta-po-pollocka-smP-200988.jpg 5 3 1

Náklad prvého slovenského vydania Slovníka sa pomerne rýchlo rozobral, a tak sa vydavateľstvo rozhodlo prikročiť k novému vydaniu, tentoraz doplnenému komentujúcim doslovom, ktorý má čitateľov upozorniť na základnú orientáciu autorov diela, na jeho prednosti i nedostatky a medzery. Pri všetkých výhradách, ktoré voči dielu má vydavateľstvo, ale aj mnohí súdni čitatelia, Slovník ešte vždy zostáva svojho druhu jedinou príručkou, učebnicou a pomôckou podávajúcou obsiahly a podrobný prehľad osobností, škôl a rozličných prúdov moderného európskeho maliarstva v rozmedzí rokov 1850—1950, preto sa javí na našom knižnom trhu ustavičný a naliehavý záujem o jeho nové vydanie. Kniha vychádza zároveň v poľštine a v maďarčine (v koprodukcii s vydavateľstvami Arkady a Corvina), preto sme radenie hesiel museli ponechať podľa pôvodného francúzskeho vydania.... celý text

Literatura naučná Umění Encyklopedie
Vydáno: , Tatran (Bratislava)
Originální název:

Nouveau dictionnaire de la peinture moderne, Fernand Hazan editeur , 1970


více info...

Přidat komentář

mi-380
07.04.2020 5 z 5

Kniha přímo navazuje na Leveyho Stručné dějiny maliarstva, je ale jinak pojatá. Není psaná chronologicky, ale formou encyklopedie. Abecední řazení má své výhody i nevýhody. Je to přehledné, chybí ale popis vývoje, provázanosti, vzájemného ovlivňování umělců i směrů. Kvalita reprodukcí odpovídá době vydání, je podprůměrná.
Zajímaly by mě myšlenkové pochody malířů, kteří počínaje Williamem Turnerem, přes slavné impresionisty, až po všechny možné protagonisty moderních -ismů dvacátého století mění postupně svůj rukopis od realitě se blížícím počátkům své tvorby k absolutnímu zjednodušení - do laikovi těžko pochopitelných zrůd, skvrn a čar. V Praze v posledních letech probíhalo několik výstav, kde jsme tento vývoj mohli sledovat na vlastní oči, a to na originálních dílech (Kupka, Filla, Gauguin, Světlo, Impresionisté…). Zajímavé je, že i ceny těchto geometrických útvarů a cákanců u těch nejslavnějších šplhají do závratných výšek miliónů až stovek miliónů dolarů (Picasso, Kupka, Munch, Toyen, Pollock, Kooning, Rothko a další). Pokud bych to bral podle sebe, mohu místo malby sledovat vývoj mého písma (protože umím nakreslit jen hlavonožce a geometrické útvary za pomoci pravítka a kružítka). To (písmo) bylo v první třídě roztřesené, postupně krásně úhledné psací, časem v pubertě přešlo do stále úhledného polotiskacího, při mých technických studiích jsem přešel na písmo kolmé tiskací a nyní? Pokud někdy nepoužiji klávesnici a pokud si nedávám opravdu velký pozor, pak mé písmo je rozevláté, neuspořádané, pro nezasvěcené většinou těžko čitelné. Také jsem prodělal (písmo)malířský vývoj, vyzrál.
Není to mou neschopností, když chci, umím stále psát hezky. Je to netrpělivost? Přirozený vývoj? Lajdáctví? Umění?
95 % (jsem druhý hodnotící, průměr je 90 %).