Líný učitel – Jak učit dobře a efektivně

Líný učitel – Jak učit dobře a efektivně https://www.databazeknih.cz/img/books/36_/367776/mid_liny-ucitel-jak-ucit-dobre-a-efekti-jrS-367776.jpg 4 69 16

Kdo by nechtěl být nejlepším učitelem ve škole za poloviční námahu? Publikace ukazuje pedagogům, jak kvalitně vzdělávat a přitom zbytečně neztrácet energii. Líný učitel se při realizaci správné vzdělávací filozofie, s využitím psychologie, dobré didaktiky a vhodného osobního managementu, může stát hvězdou sborovny – a ještě mu při tom stačí pracovat nejméně ze všech. Vždyť učitel je tím, kdo by se měl svou prací především bavit a k tomu mu tato kniha může velmi účinně a prakticky napomoci.... celý text

Přidat komentář

Friedulka
09.10.2023 odpad!

Bože, sebeláska některých je nekonečná!

Květinka008
04.06.2023 2 z 5

Během studia jsem musela přečíst hodně pedagogicko-psychologických knih. V tomto případě jde spíš o populárně-naučné pojetí, snahu o moderní přístup k pedagogice, nicméně text na mnoha místech téměř kopíruje Moderní didaktiku. Nic divného - stejný autor, který vyrábí jednu knihu za druhou, ale nemyslím, že by to tak mělo být. Také přemýšlím, co je "líného" na přístupu, kdy má učitel naopak věnovat žákům zvýšenou pozornost, pracovat s formativním hodnocením, slovním hodnocením... Líného učitele si představuji jako naprostý opak - že rozdá písemku, nafláká pár známek do žákovské a hluboce nad tím nepřemýšlí. Série knih "Líný učitel" má podle mě jediný cíl - vydělávat peníze :-/


Cortegos
20.03.2023 5 z 5

Zní to parádně a skvěle. Až vystuduju a začnu učit, určitě to vyzkouším. Navíc filosofie líného učitele jde přirozeně k mé v podstatě líné povaze. Trochu ve mě budí rozpaky způsoby hodnocení, které si úplně nedokážu představit, ale možná je to jen mou nezkušeností. Čtenář si musí zvyknout na podle mě až příliš kritický Čapkův tón.

Jrsnbl
18.01.2021 5 z 5

Jelikož bych se jednou rád stal pedagogem, který žáky pro svůj předmět nadchne a opravdu je něco naučí, jsem se dostal k této knížce, která popisuje proces toho, jak přemýšlí, pracuje a činí "líný" pedagog. Po celou dobu jsem měl pocit, že mi autor mluví z duše. Kdyby takhle v naší zaprděné zemičce učil každý, to bychom si žili krásně! Nechci však jen psát planá slova, ale budu činit. Kniha jen potvrdila mé přesvědčení, že učitelství je krásné povolání. Musí se však vzít za správný konec. A to já mám v plánu! Během pár let bude ve školství další líný učitel. Ano, budu jím já. ;)

Eridan
22.08.2020 4 z 5

Tak trochu jiná příručka pro učitele. V čem? Nenajdete zda milióny pro praxi naprosto zbytečných pojmů a dělení, ale spíš načerpáte sílu od autora a motivaci učit jinak. Jeho učební styl se mi hodně líbí. Je totiž založen na pozitivních emocích, nikoliv na strachu a výhrůžkách (tzn. negativních) současného českého školství. Žák má do školy chodit rád a má ho škola bavit. Nástrojem k tomu je pracovat na třídním klimatu (jak se žáci cítí se třídě, jejich vzájemné vztahy, míra spolupráce,...) a na zajímavosti učebních metod. Neučíme přemíru zbytečných pojmů a pouček, které žák musí slovo od slova papouškovat, ale učíme především dovednosti. Jaké? Analýza informací a pramenů, spolupráce, podpora, hodnotit a ustát hodnocení apod. Tyhle softskills se dnes počítají. Není cílem tvořit z žáků encyklopedie ale lidi. Dnes v éře internetu je tento přístup naprosto pochopitelný. Žáci zahlcení informacemi se musí s nimi naučit pracovat, rozlišovat a pochopit jak vznikají. Ne memorovat se učebnici z nichž nakonec i ti, kteří by eventuálně šli daný předmět studovat využijí max 20% a v praxi ještě méně. Takže za mě určitě přínosné a hodné přečtení pro každého učitele. Kniha obsahuje spoustu příkladů z praxe, lehký nástřel "jak by se to mělo dělat" - více pak v čapkově Moderní didaktice. Lámu si jen hlavu s tím, jak to vše v zastaralém systému školy prosadit, ale o tom prý bude druhý díl. Mám snad jen jedinou výtku na adresu autora a to, že místy je tak přesvědčený o své pravdě, že to působí jako arogance. Ale to je asi věc vkusu. Takže doporučení od kolegyně určitě pošlu dál.

septicflesh
07.06.2020 1 z 5

Hmmm, je vidět, ze se chlapík rozhodl zivit kafranim a sepisovanim. Ten už určitě dlouho neučí ........

kurama45
28.04.2020 3 z 5

Mierne (trochu viac) kontroverzná kniha. Odniesla som si z nej zmiešané pocity. Na jednej strane skvelé, až prevratné rady do praxe, novátorský prístup, autor menuje veci pravým menom a nebojí sa poukázať na to, čo je v školstve zle. Na strane druhej až extrémne liberálny postoj k vyučovaniu, zavrhnutie v podstate všetkých tradičných prístupov a naopak glorifikovanie toho autorovho, ktorý sa podľa neho stáva jediným správnym.

Uznávam, že tradícia nie je práve logickým argumentom, prečo by sa v niečom malo pokračovať, na druhú stranu ale to, že je niečo tradičné, ešte neznamená, že to vyhodíme celé na hnoj a začneme odznovu. Napríklad návrh autora hodnotiť iba stupňami 1-3 je na prvý pohľad chybný. To, že odstránime dva najhoršie stupne by mohlo vyzerať zaujímavo, lenže takto sa najhoršou známkou stane trojka a v triede bude vždy žiak, ktorý ju dostane. Nikdy nedosiahneme akúsi pomyselnú rovnosť, nie sme roboti, sme ľudia. Porovnávaniu sa v edukačnom procese vyhnúť nedá a nemyslím si, že to je zle. Škola má v prvom rade pripravovať na život a bohužiaľ nežijeme v spoločnosti, kde by mal každý rovnaké podmienky.

Knihu odporúčam, ale tak ako u všetkých kníh, by aj k tejto mal čitateľ pristupovať s kritickou mysľou a sám sa nakoniec rozhodnúť, s čím súhlasí a čo je až príliš pofidérne.

anett123
27.03.2020 4 z 5

Kniha mohla být klidně delší. Ocenila bych více konkrétních příkladů z praxe (negativních i pozitivních). Také mi přišlo, že v příkladech děti často tvoří výukový plakát - chtělo by to více metod. V seznamu literatury jsou pouze autorovo další knihy. Přesto je kniha inspirující a čtivá.

Hathor89
20.02.2020 3 z 5

Kontroverzní kniha, v jedné části jsem s autorem plně souhlasila, v další jsem kroutila hlavou, a tak pořád dokola. Dala mi několik námětů, které jsem vyzkoušela a osvědčily se. Určitě bych očekávala bohatší seznam použité literatury, třeba i zahraniční, když se jedná o odbornou publikaci (proto to nižší hodnocení). Ale autora mám ráda, píše čtivě.

Mateo67
18.06.2019 4 z 5

Kontroverzní. Při čtení jedné stránky jsem měla chuť knihu (nebo autora) roztrhat, u následující jsem jen kulila oči a potichu i nahlas souhlasila. Myslím, že jinak budou nahlížet na danou problematiku rodiče a jinak učitelé. Ale ano, myšlenka a podstata “líného učitelství” je samozřejmě správná. Jen jak to v praxi vyladit, aby se “vlk nažral a koza zůstala celá”.

Angie_Missfit
07.01.2019 5 z 5

Autor Líného učitele Robert Čapek má podle mého názoru velkou výhodu v tom, že umí psát čtivě a poutavě. Nebere si servítky a jasně pojmenovává hlavní nešvary českého školství. Nechybí ani palba do vlastních řad (ale to je v pořádku - naprosto souhlasím s tím, že ve školství se bohužel pohybuje řada lidí, kteří tam nemají co dělat). A hlavně: přináší praktické postupy, ke kterým se za roky života ve školství dopracoval, a předkládá tak čtenáři svou vizi moderního (líného) učitele, který má rád svou práci a své žáky (a ti zase jeho). Kniha se dobře četla a vsadím se, že v nejednom učiteli probudila revolučního ducha. Sama jsem souhlasně kývala skoro u každé druhé věty. Bohužel při srážce se smutnou realitou českého školství uhasíná plamen pochodně leckterému pedagogickému bojovníkovi za lepší zítřky. Ostatně i Čapek uznává, že moderní učitel to nemá snadné a mnoho lidí ve školství (a nejvíc stát samotný) není na novátorský přístup připraven a lenivě si rochní ve starých pořádcích. Učitel, který chce učit moderně, je systematicky od svého cíle zrazován a jsou mu do cesty kladeny nejrůznější překážky, ale důležité je vydržet! Kniha představuje příjemnou a potřebnou vzpruhu pro všechny učitele, kteří mají pocit, že jsou ve své snaze osamoceni. Potvrzuje jejich dojem, že "tady něco nehraje" a ukazuje jim, že nejsou sami a jak je důležité nenechat se semlít nepřízní shora, ani laxností vedení či kolegů, protože čím více bude moderních "líných" učitelů, tím lépe pro všechny. Doporučuji každému, kdo se alespoň rámcově ve školství pohybuje a má oči i mysl otevřené.

Metcheque
16.11.2018 5 z 5

Čapek (možná trochu z neznalosti) píše, že učitel má ve své profesi absolutní svobodu a nemůže se tedy v případě nekvalitní výuky vymlouvat na společnost ani na vedení. V tom má pravdu. Učitel má skutečně tvůrčí svobodu - ale jen do chvíle, kdy se začne řídit radami z Líného učitele, přestane drilovat, memorovat, trestat, zadávat diktáty a domácí úkoly a nedejbože přestane parafovat sešity či zkoušet na stojáka u tabule. V tu chvíli mu začnou hodit do hodin kontroly, je jemně upozorněn na nutnost změnit svůj přístup a v případě, že si prosazuje svou, má problém. Co s tím?

hermína14
14.10.2018 5 z 5

Ano, ano, ANO..to se ve mně ( místy i nahlas) ozývalo při čtení. Vlastně se dá základní myšlenka aplikovat na jakoukoli práci s lidmi...respekt, podpora, mantinely..a to vše s rozvahou zabalit do "zábavného papíru"...děkuju a v radosti posílám dál...

Jolina
19.08.2018 5 z 5

Mám ráda, když se objevují v různých oblastech kontroverzní názory - dá se říci, že tato kniha je v některých oblastech kontroverzní...když já v tolika ohledech s názory autora souhlasím! A budu v ní listovat, podtrhávat a užívat si ji stále.

Frupet
14.06.2018 5 z 5

Kniha je pro mě nahlédnutím na to, že lze učit jinak, lépe. Takové malé ujištění, že nejsem sama, komu připadá naše běžná škola zastaralá, plná věcí, které vyžadujeme, aniž bychom si pamatovali proč. Teď se chystám na Moderní didaktiku, tam doufám najdu praktické návody.

Edeltruda
13.03.2018 5 z 5

Skvělá kniha, škoda jen, že tak stručná. Takže na druhou stranu dobře funguje i jako reklama na autorovy předchozí knihy. :-) Mrzí mě však ještě jedna věc: knihu stejného názvu jsem chtěla napsat v budoucnu já. A teď už z toho nic nebude. :-D

Autorovy další knížky

Robert Čapek
česká, 1967
2018  80%Líný učitel – Jak učit dobře a efektivně
2015  86%Moderní didaktika
2020  81%Uč jako umělec
2010  58%Třídní klima a školní klima
2008  78%Odměny a tresty ve školní praxi

Kniha Líný učitel – Jak učit dobře a efektivně je v

Právě čtených6x
Přečtených100x
Čtenářské výzvě14x
Doporučených6x
Knihotéce28x
Chystám se číst57x
Chci si koupit26x
dalších seznamech3x