Jazzový kaleidoskop

Jazzový kaleidoskop https://www.databazeknih.cz/img/books/16_/161330/bmid_jazzovy-kaleidoskop-161330.jpg 5 1 0

Jazzový kaleidoskop představuje výběr deseti skladeb pro klavír (ad lib. basu i bicí nástroje) od našich známých skladatelů a jazzových sólistů. Při jeho sestavování se podařilo obsáhnout některé stěžejní jazzové styly z osmdesátileté historie této hudby (ragtime, blues, charleston, rockjazz, apod.), které znovu ve světě nalézají obliby. Na Jazzovém kaleidoskopu, který je první rozsáhlejší prací, se autorsky podílí tři generace hudebníků. Jaroslav DUDEK (*1913) a Leopold KORBAŘ (*1917) patří k zakladatelům poježkovské české taneční písničky. Jejich instrumentální skladby se vyznačují osobitou harmonickou invencí a formální neotřelostí. Korbařova skladba Vystavím zeď kolem tebe posunula v padesátých letech zvuk našich big bandů od glennmillerovského soundu ke zvuku Hermanových Hřmících stád. Karel VELEBNÝ (* 1931) a Luboš SLUKA (* 1928) patří ke střední generaci autorů; zatímco Luboš Sluka je skladatelem širokého záběru (jeho nahrávky vycházejí převážně v oblasti vážné hudby), doménou Karla Velebného, našeho nejznámnějšího jazzového hudebníka, je moderní, koncertní jazz (např. deska Jazzové nebajky, PANTON 11 0338) a v posledních letech i jazzová pedagogická činnost (v Pantonu vydal knihu Jazzová praktika). Rudolf DAŠEK (* 1933), Karel RŮŽIČKA (*1940) a Petr KOŘÍNEK (*1948) tvoří pilíře současného českého jazzu. Kytarista Dašek prošel mnoha známými skupinami, delší čas působil v zahraničí a nyní jej známe ze spolupráce s Jiřím Stivínem. Pianista Růžička a baskytarista Kořínek hrají v rytmické skupině Jazzového orchestru Čs. rozhlasu v Praze. Karel Růžička nahrál řadu rozhlasových snímků a také vlastní LP desku Karel Růžička + 9 (PANTON 11 0340). Ivan MLÁDEK (*1942) je vedoucím souboru Banjo Band, který se úspěšně věnuje oživování starších jazzových stylů, jakým je například ragtime. Martin KRATOCHVÍL (* 1946) a Emil VIKLICKÝ (* 1948) zastupují v Jazzovém kaleidoskopu nejmladší skladatelskou generaci. Oba se věnují hudbě profesionálně: Kratochvíl vede soubor Jazz Q a Viklický je členem skupiny Karla Velebného. Stylově se orientují na soudobý jazz — Martin Kratochvíl je ovlivněn jazzrockem a hudbou souborů Mahavishnu Orchestra a Billa Cobhama, Emil Viklický inklinuje ke komornějšímu způsobu hry jaký presentují pianisté Herbie Hancock a Chick Corea. Skladba Martina Kratochvíla Pozorovatelna vyšla také na stejnojmenné desce (PANTON 11 0285). Věříme, že budete s naším albem spokojeni a že si každý vybere podle svých technických schopností i podle stylu, který mu nejlépe vyhovuje. Karel SRP... celý text

Přidat komentář