Fyzika nemožného

kniha od:

KoupitKoupit eknihu

Ještě před stoletím si byli vědci jisti, že věci, kterými dnes člověk běžně disponuje, jako třeba laser, televize či atomová bomba, jsou fyzikálně neuskutečnitelné. Kaku ve své knize zkoumá, nakolik už věda pokročila a nakolik jsme se přiblížili realizaci technologií, jež zatím fungují jen v science-fiction. Ukazuje, jak lze optiky a elektromagnetismu využít k simulaci neviditelnosti; jak zdokonalení magnetické rezonance možná pomůže číst lidské myšlenky; jak využití supravodičů, nanotechnologií a elektrického pole třeba člověku umožní vyslat za hranice zemské atmosféry ne raketu, ale výtah, jak o tom psal A. C. Clarke....celý text

https://www.databazeknih.cz/images_books/36_/36132/fyzika-nemozneho-01D-36132.jpg 4.671
Literatura naučná, Přírodní vědy
Vydáno:, Argo, Dokořán
Orig. název:

Physics of the Impossible (2008)

více informací...
Nahrávám...

Kniha Fyzika nemožného

puml
21. května

Líbilo se mi jak autor využíval literárních děl, filmů a seriálů aby přiblížil o co nejspíš ve fyzice do budoucna půjde. Je také zajímavé, že některé koncepty, které jsou opravdu hodně šílené, jako například antivesmír s časem co jde pozpátku, matematicky fungují a jsou takříkajíc uskutečnitelné. Taky mě překvapilo to, že už dnes se pracuje na spoustě projektů, které se vztahují k projektům a koncepcím, jež jsou zatím jen čistě hypotetické a jejichž samotná realizace se očekává přinejlepším v dalších stoletích, ale dost možná až v dalším tisíciletí. Žel, při popisu těžkostí a především finanční stránky, lze usuzovat, že jestli se v budoucnu některé ze zmíněných koncepcí uskuteční, tak je otázka v jaké geopolitické situaci a co na to starý dobrý fundamentalismus. A je tak otázka, co bude aktuálnější, jestli futuristické předpovědi Michio Kakua nebo lehce apokalyptické vize Václava Cílka. Jestli se spíš budeme učit cestovat časoprostorem nebo rozdělávat oheň. Doporučuji.

puml
11. května

Dobrá kniha. V teoretické rovině se o těch věcech, o nichž autor píše, mluví už dlouho, ale v praxi to je stále hudba daleké budoucnosti, a je otázka, zdali se k něčemu z toho, co je popisováno ve druhé a třetí části lidstvo propracuje... Je dost možné že ano, ale že už to nebudou lidé, tak jak je známe, a jak o nich uvažujeme.

deirdre
29.05.2018

Toto bola už tretia kniha od Michia Kaku a užívala som si ju rovnako ako predchádzajúce, najmä kapitolu o paralelných vesmíroch. Aj keď matematické vyjadrenia fyzikálnych zákonitostí sú pre mňa španielskou dedinou, dá sa to vysvetliť aj tak (a Mr. Kaku to vie!), že človek patrične nastavený môže tie nekonečné možnosti zavnímať intuitívne, až sa mu z toho hlava zatočí. Je to lepšie ako sci-fi, pretože tam máte všetko už hotové (antigravitačný pohon, cestovanie v čase, telepatiu aj teleportáciu a podobné srandy)... v tejto knižke sa však spolu s autorom zamýšľate nad tým, nakoľko sú tieto javy pri dnešnom stave poznania vo fyzike možné alebo..... nie, nič nie je podľa autora nemožné, a mňa práve toto hľadanie možností neskutočne baví. Ako píše ku koncu knihy:
"Tyto "nemožnosti" není nutné považovat za absolutní hranice našeho poznání, představují spíše výzvy čekající na příští věděcké generace. Tyto hranice jsou jako křupavá kůrka koláče, která je tu proto, abychom ji nakousli."
A že vysoká fyzika je odtrhnutá od každodenného života? Tak si prečítajte, ako sa dajú preformulovať tri zákony termodynamiky :-)
"Nelze získat něco za nic.
Nelze hrát beze strát.
Nelze ani zanechat hry."

tygřík2
08.04.2018

To jsou věci!!!

alef
07.02.2018

Díky knihám pana Kaku se mi pootevřely dveře do „jiných světů“ ... ne, nehodlám cestovat časem :-) ... jen jsme se osmělila a nakoukla za jedny hodně zajímavé dveře ... za nimi se mi otevřel svět fyziky. Díky svým občasným krátkým výletům jsem zjistila, že fyzici jsou docela zajímaví lidé :-) ... takový fyzik musí mít ohromnou míru fantazie (a to je mi vážně sympatické) ... toulat se ve světě čisté abstrakce ... zjistila jsem, že takové „výlety“ jsou základem všeho ... při nich vzniká ten prvotní třesk ... záblesk myšlenky ... sám od sebe ale nestačí, ... zachytíte ji a už nepustíte ... jdete za ní třeba na konec světa ... a protože jste fyzik, tak víte, že je to cesta dlouhá, ... takže pokud to opravdu chcete ... vydat se ... a sledovat proud svých myšlenek ... k vzdálenému nejasnému cíli ... musíte mít taky hodně odvahy ... musíte být pořádný dobrodruh :-) ... to, že se cestou zatouláte je dost pravděpodobné a vy musíte mít krom jiného odvahu říct si také dost ... třebas se na půli cesty otočit ... přiznat si, že tahle odbočka nebyla ta pravá ... a třeba se vrátit i dost velký kus zpátky na to ošidné rozcestí, kde jste, jen tušíte, sešli z cesty ... a pokračovat po nově zvolené trase ... musíte mít tedy taky kopec trpělivosti a odhodlání ... položit si otázku: „ zůstane něco neuskutečnitelným po příští stovky nebo miliony let jen proto, že to není možné dnes?“ ... prostě, pokud jste fyzik, musíte počítat s tím, že s novými objevy dochází postupně k falzifikaci převažujících teorií a na jejich místo nastupují jiné, původně alternativní ...

V této knize máte jedinečnou šanci nahlédnout fyzikům pod pokličku, doktor Kaku popisuje, vysvětluje fakta a názorně doplňuje patnáct příkladů inspirovaných sci-fi příběhy, takže pokud jste čtenáři sci-fi, případně vás taky zajímá fyzika, je to knížka pro vás. Doktor Kaku je známý popularizátor vědy, jeho textů se tedy nemusíte bát, nejde o strohé odborné čtení, ale naopak o zajímavě podanou fyziku, nechci říkat pro každého, ale určitě pro čtenáře, kteří nad sci-fi příběhy rádi přemýšlejí.

Sídlištník
14.11.2017

Moc dobrá kniha, která čtenáři přinutí k zamyšlení a podnítí jeho fantazii.

francouz
14.03.2017

Měl jsem zpočátku problém se do knihy začíst. Ale nakonec musím říci, že kdyby se takto podávala fyzika na střední škole, asi bych uvažoval o jiném zaměření. Je to opravdu napsáno velmi poutavě a vysvětlováno velmi příhodně pro nás nezasvěcené laiky, kteří mají rádi magično a uvažují o tom, zda to co bylo prohlášeno za nemožné, je pravděpodobně chybné. A tak jak píše mistr Kaku, jediným způsobem, jak poznat hranice možného, je překročit je směrem k nemožnému. Myslím, že si zde vybere každý to svoje, ať je to vesmír, červí díry, nebo stroj času, či neviditelnost a nebo zbraňe použité ve Hvězdných válkách, jsou to opravdu velmi zajímavá pojednání.

Petrpan9
15.02.2017

Chvílemi příliš "fantaskní", ale rozhodně poučná.