Daniel Stein, překladatel

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Osou románu Ljudmily Ulické je reálný osud polského Žida Oswalda Rufajzena, který za války pracoval pro nacisty jako tlumočník a podařilo se mu zachránit s nasazením vlastního života mnoho lidí před jistou smrtí. Pomohl například několika stovkám Židů při útěku z ghetta na zámku v běloruském městečku Mir, jenž v románu Ulické vystupuje pod názvem Emsk. Před válkou se účastnil akcí sionistické mládežnické organizace Akiva, ještě za války se nechal pokřtít, později se stal mnichem a přijal jméno bratr Daniel. Tuto strohou kostru příběhu, jež se čtenáři odkrývá již po několika málo stránkách četby, Ulická obohacuje celou řadou dalších motivů, jež mnohdy svou oporu rovněž nalézají ve skutečnosti....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/12_/123440/big_daniel-stein-prekladatel-abe-123440.jpg 4.687
Žánr:
Literatura světová, Romány, Biografie a memoáry

Vydáno: , Paseka
Originální název:

Даниэль Штайн, переводчик (Daniel Štajn, perevodčik), 2006


více info...
Nahrávám...

Komentáře (24)

Kniha Daniel Stein, překladatel

ut.la
24.06.2021

Nedočetla jsem. Začátek byl zajímavý, a knížka se tvářila slibně, přibližně v půlce mě to ale už přestalo bavit - vadilo mi časté opakování událostí, stále to bylo jakoby na jednom místě. Čekala jsem nějaký zvrat, pokračování příběhu, a nedočkala se.
Nicméně, přišlo by mi velmi zajímavé a zábavné, kdyby způsob psaní - dopisy, úřední dokumenty, záznamy - nebyl formou knihy, ale přímo jako dokumenty v krabici.

jana14
14.01.2021

Po přečtení Zeleného stanu jsem se vrhla na další knihu Ljudmily Ulické. Nelituji, ale bylo to pro mne mnohem těžší čtení. Už dávno mne zajímalo téma holokaustu a židovství (Singer, Feuchtwanger, Norbert Frýd, Potok...). Tady se ovšem historie z 2. světové války neočekávaně prolíná s novodobou historií Izraele a křesťanso- židovským náboženstvím. Kniha se mi líbila, ale byly momenty, kdy jsem si říkala: " Tolik teologie...Mám toto zapotřebí?". Naštěstí ve mě zůstala jakási průprava z mladí, kdy jsem duchovně a nábožensky hledala a dost věcí přečetla. Knihu považuji za vynikající, obohacující a mimořádnou. Určitě se k ní vrátím.


sika444
27.10.2020

Kniha je pozoruhodná především tím, jak je napsaná. Postava Daniela Steina je krásná, sympatická, zajímavá, byť to, že je tak jednoznačně dokonalý, vlastně s odstupem celkový dojem z románu ruší. Danielova teologie je trochu zjednodušená, ale kniha není teologický traktát, byť traktáty či rozhovory na teologická témata obsahuje. Trochu ruší černobílost postav, jednoznačnost politických postojů, chování lidí podle dopředu hotových mustrů. Asi to tak v dnešním světě je, ale přeci jen bych rád četl např. o židovském fundamentalistovi něco hlubšího. Nebo o udavačích a jejich motivech. Vlastně ani nevím, proč byl Daniel takový, jaký byl. Autorka musela hodně studovat, kniha zabíhá do mnoha sfér, o nichž musela něco vědět. Jenomže na velký román je třeba ještě trochu víc. Blíží se spíš Leonu Urisovi než Vasiliji Grossmanovi. Vše zachraňuje pozoruhodná forma útržků, záznamů, citátů a pod.

sarka8521
10.08.2020

Skvělá, mnohostrunná kniha o složitých, bolestných dějinách východoevropských Židů, ale nejeb o nich. Málokdy se tak dobře spojí čtivost s hloubkou.

Aida32
29.07.2020

Tato kniha není lehké odpočinkové čtení. Potřebuje čas na zamyšlení. Některé pasáže je potřeba číst vícekrát. Občas jsem ztrácela souvislost, nebylo to čtení na dovolenou. Byla jsem ráda, že jsem ji dočetla a a vím, že se k ní musím vrátit.

Toffee
12.07.2020

Jsem z téhle knížky paf. Z kaleidoskopu útržků ze života množství nejrůznějších lidí vyvstává obraz 20. století, resp. jeho nejhorší části. Lidé, kteří přišli o všechno a hledají své místo ve světě, něco, k čemu by se přimkli. Hledají víru, odpuštění, někoho blízkého. Tolerance stojí proti fanatismu náboženskému i ideologickému, odpuštění proti neschopnosti odpouštět, Židé, křesťané a muslimové proti sobě i spolu... A uprostřed toho otec Daniel snažící se všechno a všechny spojit, protože nezáleží na tom, v co člověk věří, ale na tom, jak se chová. Daniel, který všem ukazuje, že je možné ze strašlivých zkušeností vyjít s radostí a světlem v duši.

- "Ve světě, ve kterém žijeme, je příliš mnoho zášti. Poté, co jsme přežili poslední válku v Evropě, by se zdálo, že už není možné navršit takovou nálož nenávisti, kterou za ta léta národy vyčerpaly. Ukázalo se ale, že nenávisti neubylo. Nikdo nic nezapomněl a nikdo nechce nic odpustit. Odpouštět je opravdu těžké."

- "válka nikoho nedělá lepším. Neposlouchej toho, kdo ti řekne, že válka zoceluje muže, že díky válce se lidé stávají lepšími. Spíš je to tak, že ty nejlepší lidi nepokazí ani válka, ale obecně platí, že ve válce i ve vězení lidé přicházejí o svou lidskou tvář."

- "Hlavou se mi honily různé myšlenky - například, jaká je propast mezi tím, co si o sobě myslíme my sami, co si o nás myslí okolí a jací jsme doopravdy... Jak je to skvělé, když se tyhle tři rozměry více méně překrývají, a jak trýznivá je existence člověka, když k jejich shodě nedochází."

- "Nekřič Muso, raděj se vžij do situace Boha: k tomu samému Bohu se modlí Židé za zničení Arabů a Arabové za zničení Židů. A co si má počít Bůh?"
Musa se zasmál: "No co, neměl se zaplétat s hlupáky!"
"Žádné jiné národy nemá, jenom tyhle..."

pald
16.04.2019

Výborná kniha. Že by si jméno "Stein" autorka vypůjčila od Edith Stein, filosofky a židovské konvertitky ke křesťanství, zavražděné v Osvětimi?

esma
07.02.2019

Prvotní je číslo : šest miliónů židovských obyvatel, kterým ukončili život nacisti a mnohde i zdivočelí obyvatelé zemí, kde Židi žili. Příběhy některých z nich zaplétá autorka do šílené spirály, kde na povrch neustále vyskakují otázky : proč, jak je to možné, kde byl Bůh. Náboženské otázky provokují, odkrývají onu ostrakizaci a vyloučení Židů z "normální" společnosti od hluboké minulosti až po drastický plán na jejich úplnou likvidaci. Nevěřícně hledáte skulinku a naději, že se to nesmí nikdy opakovat.
O čem ta kniha vlastně je ? O Židech, víře, válce, nenávisti, zázracích ? O hledání kořenů zla ? Jde o vedlejší efekt naši sociální potřeby, kdy náležet "ke kmeni" minimalizovalo strach a nejistotu a maximalizovalo výhody ? Maximalizovat znamenalo sílu, která mohla být použita proti slabším, bezbranným, zapovězeným, odlišným ? Zde jsou ty kořeny toho, co nazýváme zlo ? Je kniha o základním kódu života, který hledá svou niku a snaží se ji rozšiřovat ?
A naskočí Vám úvaha o životě, jeho vývoji. Jak se vyvíjel v soutěži, kde vyhrává ten
"nejschopnější". Až do vzniku člověka je tento model vývoje úspěšný, dnes však našel své hranice. Schopnosti člověka už nespočívají jen ve vyhubení nepřátel, ale mohou vést ke zničení vyšších forem života s člověkem včetně. Člověk je zároveň i první, který je schopen tuto "soutěž" s jejími důsledky prečíst. Tím se znovu dostáváme ke knížce, k zabíjení, vraždění, slovy autorky k vlčímu století, kterému předcházely století neméně agresivní. A závěr ? Jiná cesta než dialog, pokora a úcta k člověku není. To vnímám jako poselství této knihy, tak žil i Daniel Stein, překladatel.

1