Dáma ve zlatém

Dáma ve zlatém https://www.databazeknih.cz/img/books/12_/128328/bmid_dama-ve-zlatem-GXr-128328.jpg 4 141 49

Kdo vlastně byl Gustav Klimt? Geniální malíř, buřič, svůdce a satyr? Jeho milostné eskapády hýbaly vídeňskou společností, neměl nouzi o dámy, které se od něho chtěly nechat portrétovat. Jednou z nich byla Adele Bloch-Bauerová. Ti dva spolu stvořili jeden z nejkrásnějších a nejzáhadnějších obrazů moderní doby. Zrodil se v idylických časech secesních salonů a vídeňských kavárniček, odkud jej smetl uragán válečných hrůz, aby se po dramatickém soudním sporu završil v aukční síni se ziskem 135 milionů dolarů. Dáma ve zlatém, Zlatá Adele přezdívaná též rakouská Mona Lisa se vrátila do rukou svých dědiců, ale některá její tajemství zůstávají… Začínáme v časech vídeňské secese, kdy nespoutaný Klimt tvoří své obrazy. Starosvětská Vídeň s kavárničkami a měšťanskými salony, kde se schází vybraná společnost, na ně vůbec není připravená. Až na výjimky. A jednou z nich je Adele Bloch-Bauerová. Nekonvenční mladá dáma s cigaretou v ústech a buřičskými řečmi. Začal tehdy kromě jejího portrétu, vznikat i vášnivý zapovězený vztah…? Čas ale nezůstává stát. Do vídeňských ulic vpochoduje Hitler a v patách mu táhne smrt. Donedávna bohatí a privilegovaní Židé jsou ožebračováni, deportováni a vražděni. Z mecenášů umění a intelektuálů je rázem méněcenná rasa, jejich majetek rozkraden nebo zničen. Hrůzy války jsou nekonečné a mnozí účastníci příběhu o Zlaté Adele je krutě zaplatí životem. Někteří ale přežijí a po válce se vrhají do boje za spravedlnost. A za vyrovnání křivd. Směs dech beroucího thrilleru o hrůzách války, ponížení a zoufalství s románem o umění, o lásce, vášni a síle lidského ducha…... celý text

Literatura světová Biografie a memoáry Umění
Vydáno: , Metafora
Originální název:

The Lady in Gold , 2010


více info...

Přidat komentář

elexmil
29.02.2024

Odkládám nedočtené - čekala jsem podle štítku "beletrizovaný životopis", shoduji se s Knihomolkou, že je to spíše dějepis. Na takovou dějepisnou knihu musí mít čtenář tu správnou náladu a já ji asi nemám. Hvězdami nehodnotím, protože pro jiné trpělivé čtenáře milující dějepis je obsah určitě zajímavý. Zvládla jsem část do Klimtovy a Adélininy smrti - popis atmosféry ve Vídni a tehdejší vnímání umění určitě zajímavý.

ela1972
23.11.2023 4 z 5

Kniha je jistě moc zajímavá a hodně jsem se z ní dozvěděla. Ale místy se mi moc špatně četla, děj přeskakoval z jedné rodiny do druhé, i jmen tam bylo mnoho. Poslední třetina už se četla lépe.


ZuzziŠ
17.10.2023 5 z 5

Našla jsem svatý grál!
Tedy knihu, o které nemůžu s neochvějnou jistotou říct, že je lepší než film.
Film a kniha jsou o něčem jiném, a vlastně mě mrzí, že právní spor je v knize upozaděn...ale stejně je to nádherná kniha.
Stejně jako Klimtův Polibek (a záměrně nepíšu jako Portrét Adele Bloch-Bauer I)

Knihomol.ka
13.04.2023 2 z 5

Vůbec mě to nebaví, odkládám. Čekala jsem vyprávění o životě Gustava Klimta a dostala jsem něco jako učebnici dějepisu. Nuda.

TipsyChipsy
21.03.2023 5 z 5

Tato kniha mě velmi zaujala. Osud obrazu se táhne jako zlatá nit přes celé století, aby ukázal tři epochy dějin Vídně, Rakouska, Evropy. Zajímavé je zobrazení země po 2.sv.válce, ve které se Rakušané angažovali v řadách NSDAP a SS. Po válce společnost zasáhla amnézie, jejíž součástí byly lži, ztráty paměti, polovičaté pravdy. Rakouské galerie za války přišly ke krásným obrazům, které nacisté ukradli Židům. Že by se Židům měly tyto národní poklady vrátit? Že by si to Židé zasloužili po útrapách, kterými prošli? Tato kniha nastavuje Rakousku špatné zrcadlo.

jaroiva
09.03.2023 5 z 5

Pro mě moc zajímavá historie nejen obrazu a jeho tvůrce, ale i majitelů.

podko_lenka
23.01.2023 2 z 5

Tady jdu naprosto proti proudu všem. Vůbec jsem nebyla schopná se do knížky začíst. Četla jsem, četla a najednou si uvědomuju, že vůbec nevím o čem. Prvními sto stránkami jsem se prokousávala týden. Odkládám, zřejmě nejsem na tuhle knihu aktuálně správně naladěná.
Dvě hvězdy dávám za doplněné fotografie obrazů, o kterých se píše.

alkazemka
27.09.2022 5 z 5

Pánijáni! Proč se dějepis neučí tak, že někdo jako paní O'Connorová napíše knížku, všichni si ji přečtou a mají povědomí o jednom historickém období. Bez biflování. Žádné zbytečné a nicneříkající datumy, zato pochopení souvislostí. Paráda! Jsem obohacena literárně i historicky.
Nádherný příběh (nejen) jednoho obrazu na pomezí literatury faktu a beletrie. Smekám před neskutečně schopným a životaschopným židovským národem. Opět mi došlo, jak křehká je svoboda a život v ní, jak snadno se může vše otočit, když se moc dostane do nesprávných rukou (jaká paralela se současností....)

"Kdyby jen lidé vše méně rozebírali a víc tvořili."

LenkaFlo
07.01.2022 4 z 5

Dobrá kniha. Čtenáři se dostane pěkného popisu co se dělo před válkou, během války a po válce nejen s obrazem Adele, ale i s Adelinou rodinou. Autorka poukazuje na hrůzy páchané nacisty na Židech a na uměleckých dílech. Čekejte spíše tragickou rodinnou ságu než romantický příběh o Adele a Klimtovi.
Doufala jsem ve větší náhled do života Gustava Klimta, kterého se mi nedostalo. Postav bylo mnoho a kniha byla chvílemi nudná. Část se soudním procesem, který byl vylíčen ke konci, byla příliš dlouhá a fakt jsem to chtěla mít už za sebou. I přes nedostatky knihu hodnotím kladně. Nebyla to ztráta času.

alibaba72
21.11.2021 5 z 5

Viděl jsem film a byl jsem nadšený. Dočetl jsem knihu a tedy to byla jízda, já jsem byl tak překvapený co všechno se dělo za války a hlavně po válce ve Vídni, to ve mně bude ještě dlouho doznívat. A asi bych chtěl vidět portrét Adel na živo :-)

knihveru
02.09.2021 5 z 5

Tu knihu miluju. Pokud váháte mezi filmem a knihou, tak kniha je mnohem lepší. Zase jsem si rozšířila obzory. Kdo preferuje literaturu vycházející z reálných skutečností, bude spokojen.

Sarapet
17.05.2021 5 z 5

Mám ráda knihy, které mi přibližují určité časové období a prostřednictvím příběhů mi přibližují atmosféru té doby. Klimtovy obrazy mám ráda.

Kryštofka
16.10.2020 5 z 5

Knihu jsem si moc užila. Více než o obraze je o absurdní době a osudech lidí, kteří byli s dámou na obraze nějakým způsobem spojeni. Jsem ráda, když knihy neplují po povrchu, když jsou pro mě zdrojem informací a vedou k zamyšlení. Autorka mi připravila hezký čtenářský zážitek.

esma
26.09.2020 5 z 5

Půvabná Adéle netušila, že její zlatý obraz malovaný Gustavem Klimtem nabere takovou turbulenci a bude doba, kdy se stane národním podkladem Rakouska. Rakouska, které Adéle naštěstí už nezažila : ty jásající davy vítající Hitlera, tu surovou nahotu války, kde rozum, soucit a lidskost jdou stranou, tu hamižnost, se kterou zcizovali majetek Židů až po jejich cílenou likvidaci.
Ukradený Klimtův obraz se stal předmětem velké právní bitvy, která nabyla mezinárodní věhlas právě s ohledem na možný výsledek. Umožňuje stávající právo napravovat staré válečné křivdy nebo se musíme smířit s tlustou čárou za minulostí? My dnes už víme, že válečný lup se musel vrátit pravým majitelům.
Knížka není klasickým románem s vyšperkovaným dějem, ani faktografii, pro právní obec to také není relevantní. Ale i přes rozpad Rakousko Uherska Vídeň přitahovala zajímavé lidi a vzpomínky Adéliny neteře Marie nejsou jenom o jejich životech, ale i o tehdejší vídeňské a vlastně i světové kulturní elitě, takže popisem kulturního života a vídeňské atmosféry té doby bylo čtení zajímavé.
Myslím, že občas stojí za to si připomenout, jak snadné je zneužit lidi k bezpráví a jak těžké a často nemožné je napravit vzniklé škody.

intelektuálka
15.06.2020 4 z 5

Kniha má tři části - a ta první je hodně informativní ....

Vídeň na přelomu století - umělecká společnost - a vyhraněný charakter postavy malíře Klimta .... nazývaného Bakchus pro svoje požitkářství, ale mistra v oboru malířství....

A postava Adele, která stála modelem k jeho slavnému obrazu - žena vymykající se své době .... a jejich naznačený milostný vztah ... první část byla úžasná ....

Pokračování v druhé části je věnováno nástupu fašismu v Rakousku a antisemismu - a rozkrádání uměleckých děl ... toto již známe z tvorby jiných autorů ...

A třetí část restitucí umění už byla málo čtivá - boj pozůstalých a právníků :

" Příběh umění a splácení hříchů holocaustu se proměnil v záležitost šíleného trhu ...."

" Jaká je hodnota obrazu, který se stal připomínkou šesti milionů zničených životů ? "

Přesto knihu doporučím .

aktak1203
06.01.2020 4 z 5

Souhlasím s harenou skvělá faktografická beletrie, ale při tom velkém množství postav mě unikalo spojení rodin. Nicméně jsem si původně myslela, že jde v knize hlavně o život a dílo Gustava Klimta, ale dostalo se mi širšího záběru života ve Vídni jak z předválečného období, tak i válečného.

harena
16.08.2019 4 z 5

Zajímavá kniha s velikým záběrem a obrovským množstvím postav, ve kterých jsem se často ztrácela. První část knihy je o malíři Klimtovi, kde je ale jen tak lehce naznačen jeho život, i život Adéle, kterou zvěčnil na svém obraze Dáma ve zlatém. Ráda bych o tom ale věděla víc. Popis předválečné atmosféry Vídně se mi moc líbil a věrný je také popis války a pronásledování židů. Zajímavá faktografická beletrie.

Kerberos
14.08.2019 4 z 5

Čtení této knihy je celkem náročné, ve filmovém podání jsem se lépe orientovala.

Lucuschka
20.07.2019 5 z 5

Skvěle napsaná historická biografie mapující osud rodiny Adele Bloch-Bauer, která se stala předlohou obrazu Dáma ve zlatém, i samotného obrazu na pozadí nacistické Vídně. Velice zajímavé čtení o osudech nejen této rodiny, ale také známých osobnosti na pozadí a kontextu doby před i po druhé světové válce

soukroma
06.07.2019 3 z 5

Po vynikajícím románu Ella & Kandinský jsem se velice těšila na tuto obdivovanou a nedostupnou knihu - prakticky o stejné době a malířství. Ale zatím je pro mě zklamáním. Není to totiž román, ale opravdu jen mírně zbeletrizovaná faktografie, které ovšem chybí zdroje. Autorka hojně cituje, výjimečně zmíní že z korespondence, ale povětšinou nezmíní nic a kniha hrubě postrádá jakékoli reference.
Ve čtvrtině knihy se ocitáme na konci první světové války, kdy Klimt umírá (byla Adele vůbec na pohřbu?). Samotné válce byla věnována tak jediná stránka. Dosud jsem se dozvěděla pár zajímavostí o prvních letech 20. století v Rakousku, o Habsburcích ("Dynastie, která sjednotila Evropu a obě Ameriky, se stala nejvýznamnější nefungující rodinou celého císařství."), významných (bohatých) lidech, Vídni a trochu o umění. Zato jsem se vlastně krom základních dat nedozvěděla prakticky nic o samotném Klimtovi ani Adele. Jako lidé pro mě zůstanou záhadou a jejich vztah pak záhadou asi pro všechny (opravdu se nic autorce v tomto směru nepodařilo zjistit? nespokojila se jen s běžně dostupnými materiály, neměla trochu víc zapátrat?).
Adele mizí ze scény skoro stejně rychle a nezbadatelně, neví se o jejích nemocech a důvodu skonu roku 1925 nic. Všudypřítomná Alma, "nevěsta větru", milenka všech známých mužů celé doby, jejíž nestoudnost by byla skandální snad i v naší době, o své "kamarádce" utrousila asi tolik: "Její smrt mě včera dočista vykolejila. Dnes už je svět zase o něco veselejší.", co dodat.
Následuje paradoxně nepřeberně detailních informací o dalších členech rodiny, zejména o neteřích (včetně fotografií). Pak už následuje útěk židů, nejen z nejširší rodiny, a skokem jsme z čerstvě poválečné doby rovnou na konci 20. století. Poslední pasáž rozuzlení tahanic a soudní pře ohledně Klimtových obrazů v držení rakouského muzea je nadmíru chaotická a nesrozumitelná. Závěr je ovšem jasný: tolik "milované" obrazy se vrátily dědičce, aby se rovnou hned prodaly...
Takže kniha je opravdu hlavně o samotném obrazu Dámy ve zlatém, tedy o záležitostech majetku a vlastnických práv dědiců na pozadí doby (po)válečné. Samotný obraz byl jen v krátkosti popsán a o jeho poselství, pozadí, pocity a vzpomínky na lidi spojené s jeho vznikem nejde. První část je proto víceméně zbytečná, láká na něco zajímavého o dvou lidech a objednaném portrétu, pokrytém zlatými lístky, ale o tom kniha tedy není.