Církev, tradice, reforma

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Při výročí uzavření Druhého vatikánského koncilu se specialista na církevní, kulturní a sociální dějiny zamýšlí nad řadou otázek, včetně té základní, jaké je místo koncilu v dějinách církve a západní společnosti druhého milénia. Jak je to s otázkou změny, vývoje, kontinuity a diskontinuity v dějinách církve? Opravdu byl koncil „jenom“ pastorální, nikoliv doktrinální? Co znamenal program hermeneutiky kontinuity a reforma reformy přelomu první a druhé dekády třetího tisíciletí? Kdo, proč a jak připravil a uskutečnil koncil? Jak je to doopravdy s „problematickým“ učením koncilu, například náboženskou svobodou? A kde ve všech těch často velmi lidsky vedených zápasech a sporech hledat vanutí a řízení Ducha a je v možnostech historické vědy se o to pokusit? Jaká jsou měřítka a znamení „úspěšnosti“ církve či „zdravého vývoje“ a může i velká a stabilní církev odumřít a zaniknout? Diskuze o koncilu nabízí možnost dotknout se řady zásadních životních otázek existence církevního společenství a antropologicky univerzálních problémů náboženského života vůbec s přesahy do mnoha dalších disciplín a oborů....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/29_/298036/cirkev-tradice-reforma-7qm-298036.jpg 411
Žánr
Náboženství, Historie
Vydáno, Vyšehrad
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (4)

Kniha Církev, tradice, reforma

Přidat komentář
JulianaH.
13. ledna

[Čteno na zkoušku z církevních dějin u autora, doc. Petráčka.]

Nestačím žasnout. Abbé Petráček tu implicitně, ale velmi zřetelně nařkl Benedikta XVI. z herese. Jeho údaje o Kněžském bratrstvu sv. Pia X. jsou zkreslující, například desinterpretuje výroky biskupa Williamsona o židovské otázce tak, aby z toho biskup vyšel podstatně hůře.
Na druhou stranu musím v zájmu spravedlnosti dodat, že některé autorovy argumenty pro liturgickou reformu jsou velmi přesvědčivé a někdy i hluboce pravdivé, například že církev není museum nebo že předkoncilní liturgický oděv byl nepraktický a nepohodlný pro své nositele.
Nemyslím si, že by autor byl špatný kněz, ale jako vědci mu nedůvěřuji. Vadí mi jeho angažovaný, nátlakový výklad, uplatňovaný ostatně i v universitních přednáškách. Pokud knihu čtou úplní laici, měli by si uvědomit, že tu páter Petráček předkládá svůj ostře vyhraněný názor, a nikoli neutrální přehled.

Matematicka
30.12.2017

Druhý vatikánský koncil v opravdu širokém historickém kontextu skutečně náročnou, ale stále ještě populární a jasnou a srozumitelnou formou. Co tomuto koncilu předcházelo a co následovalo? Na co navazoval, co naopak přinesl nového a jak se podařilo jeho dekrety uvést do praxe církve? Nad těmito i mnohými dalšími otázkami lze přemýšlet spolu s autorem.
Mě zaujala např. mnohá hnutí a osobnosti v církvi, které přinášely mnohé myšlenky 2. vatikánského koncilu dávno před koncilem. Společné jim bylo mimo jiné i to, že je církev tvrdě potlačovala či potírala.


lidunka1
29.06.2017

pan Petráček je borec

Vojslava
14.02.2017

Co k této práci říci? Kvalitní souhrn a reflexe nejen samotného koncilu, ale i dlouhých let, které mu předcházely, zároveň s mnohými detaily, které svědčí o jasném vhledu do problematiky, a k tomu čtivá forma. Tuhle publikaci ocení nejen studenti teologie!

Doporučujeme

Bible
Bible