Tvůrčí psaní a vydávání aneb pisálkové mezi námi

Medunkavera15.01.2020 v 19:52

Já bych také uvítala připomínky ke svému psaní. Jestli byste měl někdo chuť, náladu a čas..
budu ráda. Děkuji.

book_fan16.01.2020 v 05:59

Já mám všechno z toho a váš příběh mě tuze zajímá!

book_fan

Naias16.01.2020 v 18:02

ZlatáVrána, radila by som si to poriadne prečítať, pretože niektoré tie vety sú dosť kostrbaté. Napríklad „Do okolí táhlo varování o tomto místě“, „Jediný pud sebezáchovy nezradil; než se nadál vzal nohy na ramena a byl pryč“ a „Cestou podpalovaly, co bylo v jejich cestě, a osvětlovaly jinak tu široširou tmu.“ A tiež by sa zišlo odstrániť zbytočnosti, napr. „vyjití slunce nad obzor“ – slnko vychádza vždy nad obzorom, „zahřměl ohlušující“ – radšej zazněl ohlušující alebo len zahřměl, „slunce zmizelo úplně z dohledu“ – ak slnko zmizne, je jasné, že len z dohľadu, ale inak tam stále je. „Většina tvých kostí v těle“ – kosti sú len v tele, mimo telo žiadne kosti nemáme.
Tiež je fajn používať kontrolu pravopisu, aby upozornila na také chyby ako pomale, vlná, znich, by jsi.
Topivcom by som neprisúdila milenky, ale družky a úvodzovky by som odstránila, oči by mali byť skôr temně zelené , než temno zelené, a bacha na slovo poprsí, to znamená dvě ňadra, takže dvě poprsí sú v skutočnosti čtyři ňadra. „Vyjití slunce“? Nie radšej východ slunce? A pozor na nelogickosti – v jednej vete sú mračna čierne a v ďalšej tmavnú. Ak majú tmavnúť, radšej by mali byť sivé. Pochybujem, že topivci sa menia na prach a popol, keď sú vo vode, na súši by to šlo, ale vo vode sa z nich stane len brečka. „Chvíli se nesla dolů rozřezavši černé mraky“ – tie mraky sa rozostúpili v predchádzajúcej vete, „vypadla“ znie, akože to nemá pod kontrolou. A „v bílém slunečním“ čom?
Ešte by ma zaujímalo, čo je to chuť po smrti. Zúfalstvo chápem, aj túžbu po nebezpečenstve, ale len tak mne nič tebe nič zatúžiť po smrti? A keď už niekto zatúži po smrti, tak za to ťažko zaplatí životom. Životom sa platí za chyby, trebárs za to, že sa človek vydá nepripravený do hôr, nie za úmyselnú samovraždu.

Naias16.01.2020 v 20:11

ZlatáVrána, myslím, že priateľom sa to zdá zdĺhavé, pretože prevažnú časť tvoria opisy. Opisy sú samozrejme potrebné, ale zišlo by sa oživiť tie úryvky dialógmi. Prečítali ste si toto vlákno? Na strane 12 píše marlowe o dialógoch. Neskúšali ste napísať poviedku? Pri tých úryvkoch je problém aj v tom, že človek nevie, ako sa to začalo a ako to skončilo, veci vytrhnuté z kontextu nie sú zďaleka také zaujímavé, ako keď človek tomu, čo číta, aj rozumie.

ZlatáVrána16.01.2020 v 20:30

Děkuji za tipy. Zajímavé věci k zamyšlení.

Toto je jenom kousek z toho všeho, co jsem napsal k tomuto příběhu. Ale chtěl jsem sdílet jenom kousek, abych zjistil, co mám celkově zlepšit a změnit, a pak to aplikovat na celek.

Ano, přemýšlel jsem o tom a to dost vážně. Jak říkáte, je těžké zaujmout něčím dlouhým. Úryvek nedává moc smysl a celý příběh skoro nikdo nečte. Právě proto jsem chtěl získat zpětnou vazbu na tomto kousku, a pak začít znova a lépe psát něco nového, kratšího.

Děkuju za pomoc.

Naias16.01.2020 v 20:45

Najlepšie je čítať, čítať, čítať, to by malo pomôcť naučiť sa štylizovať. Najhoršia je totiž tá kostrbatosť, tá môže ľudí odradiť hneď na začiatku a tak sa na to vykašlú po prvom odseku.


JáJejí17.01.2020 v 07:04

Souhlasím s Naias.
Jak říkává s nadsázkou moje milovaná Daniela Fischerová:

Problém není napsat, problém je vyškrtat pak všechna zbytečná slova!
:-)

ZlatáVrána17.01.2020 v 20:28

Děkuji, budu to mít na paměti.

kapr19.01.2020 v 14:55

ZlatáVrána, myslím, že priateľom sa to zdá zdĺhavé, pretože prevažnú časť tvoria opisy.

Vrátím se a pečlivě si to přečtu a prostuduji. První dojmy: Mnohé je zajímavé, ale když jsem se zamyslel, vybavilo se mi, proč už jsem párkrát odložil některé věci od Aloise Jiráska. V jeho případě byly důvodem právě ty opisy. Tam snad byly dokonce hned v úvodu, a často až i na dvě, tři stránky. Na vysvětlenou, zatím jsem četl pořádně jenom začátek, za což se omlouvám. Později se to budu snažit napravit, doplnit, upřesnit. Jinak držím palce!

ZlatáVrána20.01.2020 v 16:03

Hezky jste to vysvětlil, děkuji. Budu na tom pracovat a přitom se těšit na další tipy!

JáJejí22.01.2020 v 14:09

Jestli je mi něco proti mysli, pak je to parazitování na známých jménech. Ale někdo z místních by se třeba chtěl(a) naučit JAKO někdo, kdo uspěl před ním.
http://www.psanipodlelustiga.cz/?fbclid=IwAR1aBdY9Ga1EnXP4IXz_ELpZbDwgJsDIuNtUj6Umt9704XFM7OvuxDALH1M#kurzy


Pro mě je to další důkaz, že tvůrčí psaní bylo diagnostikováno jako zlatá žíla, česky hemeroid!

:-)

Lenka.Vílka22.01.2020 v 14:23

To je dost nechutný, JáJejí. Ještě bych zkousla Psaní podle Viewegha (snad mám "v" a "w" správně), ale jedině, kdyby to kešoval a učil on, ne nějakej lektor, ale i tak by to bylo furt divný...
(A k tomu ty následky, kdyby to někoho naučil. Mama mia! Oni by se potom množili!!!!!)

Text příspěvku byl upraven 22.01.2020 v 14:25

mata5704.02.2020 v 08:37

Pro všechny potenciální budoucí autory a autorky. Kteří, které myslí vážně své další tvůrčí počínání v literárním světě bych doporučil k přečtení a hlavně k zamyšlení knihu :https://www.databazeknih.cz/knihy/principalova-dcera-867 .

JáJejí04.02.2020 v 08:54

Prodávat své vlastní nápady je spolehlivý tobogán do pekla, ve které ale nevěřím!
:-)

mata5704.02.2020 v 09:17

A co když trpíte "tvůrčím autismem"? Vás by nepotěšil vlastní námět, který někdo zpracuje a vdechne mu život a jeho úspěšnou cestu k čtenáři sledujete? Finanční stránku zcela pomiňme.

JáJejí04.02.2020 v 09:33

Nevěřím tomu, že by někdo dokázal zpracovat námět někoho jiného tak, aby byl ten údajný "tvůrčí autista" spokojen.

Říká se, že každý gramotný člověk by mohl napsat minimálně jednu knihu, tu autobiografickou. Kdyby chtěl a byl ochoten do toho investovat čas. Neznamená to ovšem, že by to byla kniha dobrá a už vůbec ne úspěšná.
Ono, úspěch...
Hrozně mě pobavila jedna čtenářka poezie, která shání kontakt na Milana Kunderu, aby mu sdělila, jak jsou jeho dávné Monology oblíbené a žádané. V naivní důvěře, že svolí k jejich znovuvydání!
.-)))))

Clint04.02.2020 v 10:11

Pro vydáníchtivé autory možná cesta: https://pointa.cz/authorPage

ijcro04.02.2020 v 10:45

Pointa předpokládá práci s knižním projektem, kde de facto testuje na čtenářích budoucí knihu nebo její fragmenty v předprodejích. Není to nic jiného než zvláštní druh komisního prodeje.
Ale... autor už musí mít pokud možno hotový text a jasno ve svém "projektu".

Lepit text dle doporučení rady starších (u prvotin je to určitě přínosné) po částech asi taky jde, pak už to není úplně autorský projekt a blíží se to psaní na zakázku. Samozřejmě, dám na doporučení redaktora (zvýší to prodejnost), oslovím grafika (bude to dobře vypadat), vyslyším korektora (bude se to lépěji číst), ale musím pak o to víc dbát, aby vnitřní sdělení nakonec někde nezaniklo.

Text příspěvku byl upraven 04.02.2020 v 10:46

mata5704.02.2020 v 11:52

Jinak příkladem vědomého potlačení úspěšné autorské identity je Elena Ferrante (on-ona) .
"Tvůrčím autistům" pro radost nic jiného nezbývá, než námět dát všanc. Dobré nápady jsou vždy k nezaplacení...

ijcro04.02.2020 v 12:23

To je jako s průmyslovou špionáží, už se většinou kradou jen stěžejní principy a myšlenky nebo výsledky slepých uliček... a nikdo už nemusí skenovat hory dokumentace :)

JáJejí04.02.2020 v 12:29

Tak zrovna u Eleny Ferrante bych to tipovala spíše na marketingovou hru s tajemstvím. Včetně jeho řízeného prolomení v pravý okamžik.

ijcro04.02.2020 v 12:45

@JáJejí: To je ono! Kdyby to tajemství napsala rovnou do anonce, tak by si její práci nikdo nekoupil, musí se rozestřít do celého textu... jako máslo na chleba :)

JáJejí04.02.2020 v 12:56

Mí mladí přátelé v těchto situacích píšou: DEPENDS ON!
:-)
Já si myslím, naprosto ničím nezdůvodněně, že EF je pseudonym nějakého tvůrce, muže, který je proslulý v nějakém jiném "segmentu" umění.

Tak ručně stloukané máslo na domácím kváskovém chlebu je pochoutka!
:-)

Text příspěvku byl upraven 04.02.2020 v 12:57



Vložit příspěvek
... 17