Češi v dějinách nové doby (1848-1939) diskuze

Češi v dějinách nové doby (1848-1939) https://www.databazeknih.cz/img/books/22_/220052/mid_cesi-v-dejinach-nove-doby-1848-1939-vwz-220052.jpg 2 24 9

Vydání 2., opravené, v Academii 1. Když tato kniha, jejíž rukopis vznikal v době tzv. normalizace, vyšla v prvním vydání (1991), byl to po dlouhé době první pokus pojmout české dějiny jako srozumitelný příběh. Novodobá česká historie zde začíná národním obrozením; první část díla končí první světovou válkou, druhá nacistickou okupací. Nejde o odborné historické pojednání, ale o rukověť, která má sloužit k orientaci laikovi. Žánrově je to vlastně rozsáhlá esej. Z jaké pozice je psána? Je na místě odpověď: z ekumenické. Autorský kolektiv vytvořili lékař-psychiatr Petr Příhoda, právní-politolog Petr Pithart a historik Milan Otáhal. Reprezentují tři odlišná stanoviska: katolické křesťanství, konzervativní liberalismus a (sebe)kritický socialismus. Společnou snahou autorů bylo zachovat ohrožené české dějinné vědomí, ale zbavit je vžitých předsudků a mystifikací. Z pietních důvodů autoři zachovali pro označení svého kolektivu kryptonymum Podiven. Vyjadřují tím respekt k údivu, který je dle Aristotela prvotním předpokladem poznání.... celý text

Diskuze o knize (28)

Přidat komentář

siena
19.04.2023

A že má kniha 40%? Stačí rozkliknout, kdo hází "odpad". Celkem zajímavé, projít jejich profily a ke kterým autorům a knihám se hlásí, které sami považují za 100%...

siena
19.04.2023

Vestička, jak jsem napsala, mohu jen zopakovat. Evidentně ke knize samotné, k tomu, co je v ní napsané, nemáte co kloudného říci, tak jen papouškujete ty různé "narodovce", které poberete po sociálních sítích. Stylem jako na nich... Ale můžete být spokojená, evidentně tamnímu "vedení " komentáře "Chcete kvalitní komentář k autorovi? Tak tady ho máte: Dejte mi blicího smajlu!" nevadí. ... Na druhou stranu, to je vlastně kompliment autorům. Moc dobře věděli proč píší, co píší, že to není nic nového v naší historii.


Vestička
19.04.2023

Nechala smazat, neznamená dala podmět ke smazání. Mně se zdá, že ty zase lžeš. A jaký vulgarity, o čem to zase mluvíš.

siena
19.04.2023

Vestička, když je někdo vulgární, tak ano, dám podnět ke smazání. Alespoň to je stále uvedeno ve zdejších podmínkách.

Vestička
19.04.2023

Jak jako dala smazat? Ty tu něco něco necháváš mazat jo? Jak to děláš? Češi v dějinach nové doby mají 40 procent. Ovšem někteří uživatelé "Vaše blitky jsem nechala smazat" Mají odpad .

siena
19.04.2023

okyes, knihu průběžně "editoval" pan profesor Patočka. Může být provokativní, ale rozhodně ne vylhaná. Stejně, jako pan Pekař za První republiky, tak pánové v disentu rozčeřili vody. To naše oblíbené hraní si na obětí konfrontují s tím, že jsme byli i svými strůjci štěstí, kdy jsme mohli mít, kdy jsme měli svůj osud ve svých rukách.

siena
19.04.2023

Vestička, to vaše blití jsem dala smazat. Co dělám, nebo nedělám, je moje věc. Stejně, proč vy tu opakovaně vystupujete pod různými profily, které vám byly v minulosti mazány, je vaše. Evidentně ke knize samotné, k tomu, co je v ní napsané, nemáte co kloudného říci, tak jen papouškujete ty různé "narodovce", které poberete po sociálních sítích.

Vestička
18.04.2023

No 100x lepší můj komentář, než to tvoje věčné poučování, to snad vidíš sama. A četlas vůbec tu knihu? Čteš něco, nebo jenom otravuješ na diskuzích? A co ti vadí na mém komentáři, ze kterého, jak máš ve zvyku , okopírovalas jenom část?

siena
18.04.2023

Tak nějak neumím psát podobné komentáře:
"...Nové hlavní hrdiny jsem si nedokázala oblíbit, štvala mě i Aurélie. Ale Caesar nejvíc, nejlepší největší , vojevůdce, advokát, nejkrásnější, nejlepší milenec s nejvěětším mentulou v Celém Římě a možná i Itálii, idol všech žen a teploušů... no kdo by ho neměl rád, že...." a vydávat to za cosi podstatného, co musím světu sdělit. Ale ve světle těchto hnutí mysli, rozumím, že tato kniha opravdu není pro vás... A ano je to kniha, kniha napsaná lidmi, ktří mají respekt, kteří žili a žijí v pravdě, na rozdíl od těch, kteří je vyhazovali z práce, kteří si na nich vybíjí své frustrace. "Kdo neskáče není Čech" je mantra těch, kterým zbývá jen to okopávání ve stylu x-té cenové skupiny! Ti ostatní mohou s autory polemizovat, mohou i nesouhlasit, ale to vyžaduje jistý stupeň znalostí. "Vondruškou" historii nepoberete.

Vestička
18.04.2023

Sieno, zdalipak víš, že od tvého posledního komentáře k přečtené knize, tedy jediné podstatné věci na databázi knih, uběhly už 2 roky a 4 měsíce?? Vlhké sny o rozplynutí českého národa, jak se zdá stále máš, a s autory téhle blbosti, nazývané knihou , ten sen i sdílíš.

siena
18.04.2023

oykes, o vaše vlhké sny, by si nikdo ani kolo neopře, tfuj! Přesně tyto formulace vypovídají mnohé o těch, kdo je používají. A nepřekvapí, že na DK, že u této knihy.

Všichni tři autoři jsou vzdělaní, stateční lidé, kteří nežili žádné vylhané životy, promarněné životy, naopak. A také takové jsou i jejich texty.

Vestička
21.11.2021

Autorka recenze , Prof. Stanislava Kučerová, ročník 1924, bývalá dĕkanka pedagogické fakulty Masarykovy university, A tuhle paní tu cenzůruhete jo, no cement, jak by řekl Martin Koníčka, též vysokoškolský pedagog, též cenzůrovaný. Smĕšné

SputnikV
21.11.2021

no nevydrželo, svoboda slova v akci.

SputnikV
20.11.2021

díky sieno za inspiraci, samotného mne to nenapadlo, ale už je to tam, jak dlouho to tam vydrží, to je ovšem jiná otázka.

siena
20.11.2021

Proč tedy v diskuzi a ne v recenzích? Zbytečná otázka, tam by nebyla vidět a ani ten přímý link, že?

SputnikV
20.11.2021

pro infoírmaci: Recenze (z lat. re-censeó, (znovu) posoudit, zhodnotit) je písemný kritický posudek uměleckého nebo vědeckého díla. Autor recenze je recenzent.

siena
20.11.2021

SputnikV, jestli to nebude tím, že se o žádnou recenzi nejedná, a že už jste v této diskuzi odkaz na tento článek dala.

Mohla bych opět zopakovat, proč považuji kritiku paní profesorky za pouhé "vlaječkování" a zostouzení autorů... Seznam literatury, z které bylo čerpáno, podsouvání autorům, že tuto knihu psali za úplatu, označení "dnešních" Němců za revanšisty...
Pak moc nepřekvapí, kde je tento článek " vystaven", bohužel.

Vestička
20.11.2021

Pracovala jsem cca. 4 sezóny v cestovním ruchu
, v zahraničí. V Chorvatsku, Řecku, Bulharsku, Potkávala jsem se i s Italy, všemi možnými zápaďáky, Poláky, Ukrainci, Maďary... A myslím , že se jako národ pravdu podceňujem. Evropa se nás bála jako husitů, a proto si nás hlídá. Proto na zahraniční ČT 1 slýcháme co slýcháme. Proto nás nepohoršovalo, že po revoluci v Nĕmecku byly cedule Češi nekraďte tu. Jako kdyby Nĕmci u nás za války i po revoluci nekradli v miliardách. To i Slováci říkali, že na sebe jako Češi nejsme hodní. Myslím že právĕ v nás je ten ideální mix. Vřelosti, pracovitosti a pečlivostí. A že národní hrdost a rodina je základ všeho dobrého. A proto ty šílené útoky , na stát i na rodinu.

SputnikV
08.09.2021

tak schválně, copak to je, to sprosté?

rozumím,, voliči stran, které nemusíte vy nebo pan Gál mají jen ty své spodní pudy... zatímco jiní jen ty své vznešené ideály. Ani já, až zpoloviny a po otci tedy - neplatně žid ,bych s panem Gálem na jedné akci asi být nechtěl, ani s vámi. protože jinakost ve vašem podání je jen vámi povolená jinakost, nic jiného a to není nic pro mne.

Jo, a jinak jsme ateisté ve čtvrtém koleni , z obou stran, takže bývalá náboženství svých slovanských předků nijak neřešíme.

činy a postoje, které Podiven, Kryslík nebo Urban (jen namátkou) přisuzují Čechům je jasná relativizace jejich, tedy i mých dějin a zpochybění zla jako takového. to není nový neotřelý pohled na naše dějiny, to je prostě podvob´dné a klamné posluhování cizím zájmům.

Mám velmi dobrý pocit, že jste se s autorkou smazaného příspevku (i má odpověď na její sprostotu byla smazána), zařadila do jedné party.


pokud budete chtít, já vám snadno označím vaši sprostotu - a nebude to trvat ani dlouho

siena
08.09.2021

SputnikV, že nerozumíte, co je sprostého na vašich příspěvcích, je jen váš problém!

SputnikV
08.09.2021

co kdybyste mi řekla, co jsem to sprostého včera řekl? nemůžu nic najít...

siena
08.09.2021

SputnikV, rozumím, že dost těžko k faktům, které se dají během pár minut ověřit, psát cokoliv jiného.

Bohužel, zdejší moderátoři mají ve zvyku mazat příspěvky, které jim někdo nahlásí, že prý jsou politické, a ty tu nemají co dělat. Pominu to, že samozřejmě apolitický zdejší prostor není, ale beru to, že zkrátka mazat příspěvky mohou. Píšu bohužel z jiného důvodu. V opačném případě by lépe vynikly by vaše zdejší lži a manipulace, váš zcela lživý výklad historie. Nakonec i vaše vulgarity... Takhle si tu dál můžete hrát na běžného uživatele a spoléháte na to, že jedni si smazaných příspěvků nevšimli, druzí si pamatují tak maximálně "pět příspěvků zpátky"...

A jak je zvykem u podobných "diskutérů", zase další vytáhnutý "argument", který má zastřít podstatu této diskuze, odvést pozornost úplně někam jinam. Hlavně od té poslední sprostoty ze včerejška!

SputnikV
08.09.2021

jen pro zajímavost:
jazykový zákon, který znalost ukrajinštiny ukládá každému občanovi země, projednává kyjevský parlament od loňského října. Plynně ovládat ukrajinštinu musejí úřední osoby, poslanci, diplomaté, soudci, učitelé nebo lékaři státních zdravotnických zařízení. Povinné je užívání ukrajinštiny v armádě, policii a soudech, stejně jako na školách všech stupňů. Všechna veřejná sdělení, tedy vyhlášky, značky, vývěsky či nápisy musejí být v ukrajinštině.

Mezi Ukrajinou a jejími sousedy panuje napětí. Důvodem je nový zákon, podle nějž učitelé na středních školách mohou při výuce používat výhradně ukrajinštinu. Za diskriminaci národnostních menšin to označuje nejen Rusko, ale i Maďarsko, Rumunsko, Polsko či Moldavsko.

Zákon se týká i médií, která zavazuje publikovat texty v ukrajinštině. Možná je vícejazyčná verze, ale jedním z jazyků musí být ukrajinština.

Prohřešky se mají trestat pokutou, za opovrhování nebo ponižování jazyka je přípustné i vězení. Zákon zřizuje funkci zmocněnce pro ochranu státního jazyka jmenovaného vládou.


jsou rozdíly proti nucenému užívání němčiny za protektorátu u nás?

Vestička
07.09.2021

Češi a Moravané jsou skvĕlý ,šikovný a statečný národ. Národ Mojmíra a Konstantina a Metodĕje Boleslava I. Oldřicha, Břetislava a tak dále. Vždy ve chvíli , kdy vládcové začali naslouchat cizincúm víc než domácím bylo zle. Britové mají moře, my máme jen nízké hory. A kotlinku, kterou si musíme hájit před vším špatným a cizím co by nás mohlo převálcovat. Jinou nemáme a jinou nám nikdo nedá . Jiná takhle krásná ani není. Pokud se tu nebude mluvit A zpívat česky, nebude se mluvit a zpívat česky nikde. A pokud nebudou žít češi tady , tak nikde. Zavzpomínejte každý den na to že jsme národ válečníkú /Jan Žižka/ i mírumilovní diplomatů /Karel IV. / Že od nás se začala šířit vzdĕlanost. Po celé střední Evropĕ. My mĕli odvahu říct neústupnosti církve dost/Jan Hus/ A my začali vyrábĕt boty ve velkém . Vidĕla jsem na fejsu Salviniho a za ním BAŤA. Jen tak namátkou ......
Jsme skvĕlí , a vždycky to tak bude.

siena
07.09.2021

elle223, já bych řekla, že svými příspěvky sám SputnikV říká vše o svém světě... obzvláště ten poslední, dnešní, stojí za to. Možná, bychom je neměli nechat zapadnout mezi dalšími příspěvky, ale naopak, nechat je zde takříkajíc trčet. I když vašemu rozhořčení rozumím...

A paradoxně, dnešní realita, příspěvky SputnikV, dávají autorům knihy, více než za pravdu. Velmi smutné, že nedokážeme ani dnes, po všem, čím jsme prošli v minulém století, alespoň o pár kroků přejít svůj "rynek" a vidět ty druhé ne jako své nepřátele, že se proti nim nemusíme šikovat na hranicích. Ale ne, opět ta stejná rétorika, opět tato vyhrává volby!

siena
07.09.2021

SputnikV, nevím v jaké partě myslíte, ale ve vaší společnosti to opravdu nebude!

SputnikV
07.09.2021

rozumím,, voliči stran, které nemusíte vy nebo pan Gál mají jen ty své spodní pudy... zatímco jiní jen ty své vznešené ideály. Ani já, až zpoloviny a po otci tedy - neplatně žid ,bych s panem Gálem na jedné akci asi být nechtěl, ani s vámi. protože jinakost ve vašem podání je jen vámi povolená jinakost, nic jiného a to není nic pro mne.

Jo, a jinak jsme ateisté ve čtvrtém koleni , z obou stran, takže bývalá náboženství svých slovanských předků nijak neřešíme.

činy a postoje, které Podiven, Kryslík nebo Urban (jen namátkou) přisuzují Čechům je jasná relativizace jejich, tedy i mých dějin a zpochybění zla jako takového. to není nový neotřelý pohled na naše dějiny, to je prostě podvob´dné a klamné posluhování cizím zájmům.

Mám velmi dobrý pocit, že jste se s autorkou smazaného příspevku (i má odpověď na její sprostotu byla smazána), zařadila do jedné party.

siena
05.09.2021

Tak už zase šotek, skřítek... Proto se, s dovolením, vrátím k počátku této debaty. Ani pan Pithart, pan Příhoda, pan Otáhal, pan Patočka, nikdy nezpochybňovali zlo, které přinesl nacistický režim. Ani ho autoři touto knihou nerelativizují, jak se již od počátku snaží naznačit SputnikV. Že někdo nahlíží na naši historii ne optikou pouhého vlaječkování, není ani hanobitelem, ani pomlouvačem, není o to méně Čechem, naopak. Pouhé vlaječkování píšu záměrně, proč, by bylo patrné z příspěvků, které mizí. Mnoho nerozumím proč, proč některé ano, některé ne... Protože jsem v nich reagovala i na kritiku paní profesorky Kučerové, která tu zůstala... Mluví i o revanšismu, o revanšistických, dnešních, Němcích, je v ní naznačeno, že ta kniha vznikla na jejich objednání, minimálně, jim prý nahrává. To jsou pasáže, které pro mne, bohužel, celou kritiku paní profesorky kalí. Včetně použitého slovníku, který si ničím nezadá s tím, na který jsme byli zvyklí před rokem 1989. Paní profesorka ho myslím nemá zapotřebí, protože jinak je, pro mne, jako čtenářku této knihy, zajímavá konfrontace s tím, jak já sama knihu "četla", co si z ní odnáším.

A na závěr si dovolím vložit jedno vyjádření, které může zdánlivě nesouviset s knihou. Souvisí, dle mého, s diskuzí nad ní:

Dnes, 5.9., se koná tryzna na Národním hřbitově před Malou pevností v Terezíně. Pan Gedor Gál, z poslední generace přeživších, v Terezíně narozený, byl pozván, ale...

"Ano, v Terezíně jsem se narodil, jsem z poslední generace přeživších a jsem také veřejná osobnost. Památku svých předků, všech obětí holokaustu a jiných genocid, nosím v sobě jako trauma. Je to však trauma příliš osobní, abych měl dost vůle sdílet tuto emoci také s lidmi, kteří šíří ve veřejném prostoru averze k jinakosti a nacionalismus.
„Čestných hostů“ je každoročně – od pádu komunismu až po dnešek – hodně. Lidé jako já slouží jako kulisa a stafáž.

Jasně, organizátoři to nemají jednoduché. I za demokracie, z titulu státní příspěvkové organizace, zvou na podobné akce zástupce všech ústavních a vládních institucí a nemají žádný manévrovací prostor jim diktovat, koho z jejich řad vyšlou.

Nicméně, lidé s averzemi k jinakosti, nacionalisté plus populisté hrubého zrna jsou dnes v ústavních a vládních institucích hojně zastoupeni. Jsou to mentální pohrobkové těch, kteří nás hnali za ostnaté dráty a na smrt. Děkuji za pozvání, nepotřebuji stát vedle lidí Okamurova či Babišova formátu.

Budu-li tam stát, anebo nebudu, není důležité. Důležitá je symbolika.

Neúčastnit se podobných akcí, to je málo. Chci říct zcela otevřeně a veřejně: z pietních aktů a rituálů, které by měly být udržováním a kultivací kolektivní paměti, se stává podivná fraška. Její podobu určují marketéři a slouží povýtce jako součást politických kampaní.

Kampaní, zacílených především na spodní pudy masy potencionálních voličů. Kampaní lidí, kteří s hodnotami, o které jde, mají pramálo společného. Pro nás, kteří jsme svědci a pozůstalí po kataklyzmatech války, holokaustu, komunistického teroru a dalších peripetií našich moderních dějin, jsou také urážející. ..."
(Deník N, 3.9.20201)

Odpověď na otázku, jaký že prý extrémismus u nás...