James Ellroy

americká, 1948

Populární knihy

Nové komentáře u autorových knih

Bulvární Amerika Bulvární Amerika

Ellroy umí předložit čtenáři opravdu americky velkou porci textu. Název knihy je tak trochu zavádějící, bulvár tam sice nějaký je (jako třeba Hush-Hush), ale mnohem víc je tam fiktivních přepisů odposlechnutých rozhovorů (což je mimochodem tedy zvláštní, když voyeurská Hooverova administrativa – FBI – měla pod palcem téměř všechna "politicky" zajímavá místa, napojená na telefonní linku. A skoro všichni o těchto praktikách FBI věděli a přesto často dělali, že je jim to jedno...). Ellroy se pokouší nahlédnout na události před atentátem na Kennedyho jako na spiknutí rozezlené mafie, která přišla o zisky z kasin na Kubě a hlavně z prodeje pašovaného heroinu, a to za tichého dozoru právě Hooverovy FBI, která neudělala nic, ale nenaznačuje ani náhodou, kdo nakonec opravdu držel v ruce odstřelovací pušku... Zvláštní se může zdát, a to mě zaujalo, vypuštění Marilyn Monroe z děje, ze vztahu k bratrům Kennedyovým, kdy se stala jen klamným cílem a zůstal tak nevyužit i potenciál jejího předčasného skonu. Možná právě proto mohl Ellroy rozšířit paletu osob, podílejících se na vydírání jiných mocných o další výrazné postavy. Děj se rozpadá do tří linií, které jsou v podstatě drženy až do posledních stránek, ve směsi fiktivních a reálných osob na pozadí historických faktů, předcházejícím Dallasu. Příběh samotný, rozložený do několika let, se točí kolem tří chamtivých agentů (jsou to spíš bezskrupulózní vyděrači, zloději a vrazi), kteří svým jednáním dotvářeli prostředí pro atentát jako takový (ten ale v knize není), který sice má proběhnout podle jejich instrukcí, ale provede ho někdo úplně jiný, v jiném městě a za jiných podmínek. I dnes si po tolika letech můžeme položit otázku, kdo za atentátem stál a jaké pohnutky vedly k tragédii: Osamocený střelec Lee Harvey Oswald, nastrčený jako obětní beránek? Mafie, přeskupující si svoje priority? Kubánci, zklamaní Kennedyovým přístupem k Castrovi? Anebo ho zastřelili vlastní lidi z ochranky, ať už omylem nebo záměrně, a snažili se pak s podporou FBI co nejvíce detailů rozmlžit? Možná měl v atentátu prsty i tehdejší vicepresident Lyndon B. Johnson, který se už-už tetelil na úřad, jen aby mohl otevřít do Bílého domu dveře vojenskoprůmyslovému komplexu a tím i pořádně roztočit válečná kola ve Vietnamu? Kdo ví… Doporučuji číst Ellroyův příběh pečlivě, neboť, jak říkají Francouzi, nejen ďábel se skrývá v detailu.... celý text
ijcro


L. A. Přísně tajné L. A. Přísně tajné

Příběh je hutný a telegraficky vyprávěný. A lze se na něj dívat z různých stran. Pro ty, kteří viděli skvělý stejnojmenný film „L.A. přísně tajné“/„L.A. Confidential“ bude příběh v knize patrně dost překvapivý i s vědomím, že se jedná o velmi volnou adaptaci románu. Ve filmu je úvodním vypravěčem Sid Hudgens, který cituje ze svého bulvárního plátku a uvádí tak do souvislostí některé pikantní skutečnosti z lepší společnosti Hollywoodu a naznačuj její propojení s podsvětím v době, kdy mafiánský boss Mickey Cohen skončil ve federální base za neplacení daní a o jeho místo se perou různé zločinecké skupinky. Film a kniha jsou dva paralelní světy, vyprávějí skoro totéž, ale film, jako pozměněný a upravený literární výtah, poněkud omezil počet aktérů, i když jim vložil do úst stejné nebo téměř stejné repliky, a vytvořil trochu jinou dějovou linku, která se bude zdát o hodně chudší než v knize. A zpět ke knize. Je vyprávěná úsporným stylem, žádné hush-hush a je hodně rozsáhlá. Český překlad má přes sto dvacet tisíc slov a je to tedy pořádná porce textu. Ti, kdož viděli film si už možná personifikují osoby (ve filmu Kevin Spacey, Russell Crowe, Guy Pearce jako tři ústřední protagonisté, příp. Kim Basinger nebo James Cromwell či Danny DeVito, jinak samá velká jména). Po jejím přečtení, a je potřeba číst pečlivě, si čtenář možná uvědomí jisté logické díry v backgroundu filmu (ale třeba i v motivacích některých aktérů), které jsou v knize poměrně obšírně vysvětleny bez nějaké umělecké zkratky (vypíchnul bych kompilovanou osobnost Eda Exleyho a jeho rodinného zázemí anebo velkou roli Inez Soto, která chtěla jenom spravedlnost). Pro fajnšmekry více viz https://www.mentalfloss.com/article/78088/10-hush-hush-facts-about-la-confidential. Příběh je komplexnější s velkým množstvím postav, má více vrstev, které ale spějí do zcela jiného finále než film. Lynn Brackenovou, Jacka Vincennese a Buda Whitea jejich Osud nemine tam ani tam. Úděl Dicka Stenslanda mě poněkud zarmoutil, jeho role ve filmu byla úplně jiná, byť stejně tragická, než v knize, stejně tak jsem byl rozčarován Dudleym Smithem, což bylo dáno jeho kapku jiným drajvem. Je to možná tím, že film jsem viděl mnohokrát a tento styl vyprávění miluju. Ale hlavní rozdíl filmu od předlohy (odhlédnu-li od volnosti scénáře) je v tom, že film vykresluje mnohem kratší období než kniha. V ní je děj rozprostřen do více jak osmi let s bohatými (kriminálními) odkazy do čtyřicátých a třicátých let. Spousta zmíněných osob (jako gangster Mickey Cohen, herec Robert Mitchum, bodyguard Johnny Stomapanato, herečka Lana Turner a další) byly historické postavy, které dokreslovaly věrohodnost, resp. uvěřitelnost příběhu, ve kterém nikdo nebyl anděl, ale všichni měli spíš blíže k pekelné bráně. Pokud jste film neviděli a chcete si přečíst knížku, pak vězte, že je to čtení náročné (hodil by se i nějaký jmenný slovník, protože těch jmen je fakt hodně), ale pointa – je jich v příběhu několik, jak se přechází z vrstvy do vrstvy – rozhodně nezklame a mohu jenom doporučit.... celý text
ijcro


L. A. Přísně tajné L. A. Přísně tajné

Hodně těžké čtení, několikrát jsem knihu odložil a znovu se k ní vrátil. Ačkoli jde o můj oblíbený žánr, prokousat se první třetinou knihy bylo pro mě docela peklo. Zvláštní sloh, spousta postav vstupujících do děje, rychle střídání lokací. Trvalo mi, než jsem si trochu zvykl, ale nakonec to stálo za to. Co nelze románu upřít je hutná atmosféra padesátých let čpící z každé stránky a citace z novinových článků a policejních hlášení ji ještě podtrhují. Kdybych měl srovnat román s filmovou verzí, kniha je drahocenný, surový vytěžený diamant a film je jeho vybroušená verze do nádherného šperku. Obojí na sto procent stojí za čas, který jim věnujete.... celý text
Lmslaver



Bulvární Amerika Bulvární Amerika

Tento styl mně ale vůbec nesedl. Roztrhané události jsou seřazené pro mne dosti nepřehledně a stále se skáče od věci k podružnostem. Celkový příběh atentátu na JFK je dost známý, rovněž spiklenecké teorie byly literárně zpracovány a s lítostí musím říci, že mnohem zajímavěji než v tomto románu. Jen tady v DK je jich minimálně 19, pro mne nejzajímavěji fabuloval na toto téma Stephen King v Dalas 63.... celý text
čef


L. A. Přísně tajné L. A. Přísně tajné

Totální výplach mozku, aneb zpátky do reality. Autor roztáčí centrifugu událostí a postupně do ní vhazuje postavu za postavou. Neskutečně strohý a surový styl psaní (dnešním pisatelům by vystačil klidně na deset knih), diorama figurek zmítána ambicemi, vilností, touhou po moci a podbízejících se spravedlnosi... s jediným cílem, o***** ji a pohodit do škarpy. A pak si hladit krví potřísněné svědomí. Jen pro silné povahy.... celý text
Pampalini