Nezlomná: Hraběnka, která se postavila nacistům ve Velké pardubické, nejnebezpečnějším dostihu na světě

Československo, říjen 1937. Národ ještě oplakává smrt uctívaného T. G. Masaryka, za hranicemi se rozpíná hrozivá třetí říše – a spřádá plány na útok. V tísnivé atmosféře se do východních Čech sjely obrovské davy na nejprestižnější sportovní událost země: Velkou pardubickou steeplechase. Říká se jí „ďáblův dostih“, je vyhlášená extrémně nebezpečnými překážkami i vyčerpávajícími úseky oranice a mnozí ji považují za vrcholnou zkoušku mužnosti a bojovnosti. Nacistické Německo sem opět vyslalo elitní příslušníky svých polovojenských jednotek: nelítostné důstojníky SS, kteří mají roznést na kopytech jimi opovrhované Slovany. Důstojníci československého jezdectva ani nedoufají, že by je mohli zastavit. Ale je tu ještě jedna jezdkyně – hraběnka se stříbrnými vlasy na zlaté kobylce… Příběh Laty Brandisové patří k nejpodivuhodnějším a nejinspirativnějším v dějinách sportu. Narodila se do privilegované rodiny, přesto prožila dlouhá desetiletí v bídě. Odmítla přijmout omezení, kterými tehdejší společnost svazovala ženy. Místo toho s tichou kuráží opakovaně dosáhla něčeho, co ostatní prohlašovali za nemožné. Skandál, který vypukl kolem jejího prvního pokusu ve Velké pardubické, vyvolal ohlas v celé Evropě. O deset let později se stala nadějí národa v hodině temna. A pak přišla odplata… Nezlomná je příběh o odvaze, zármutku a vzdoru v době předsudků a strachu. Hýbou jím síly – sexismus, třídní nesnášenlivost, nacionalismus –, jejichž stíny dopadají i na dnešní svět. Dominují mu excentričtí šlechtici, salonní špioni, bezhlavě riskující jezdci – a dostih tak brutální, že mnozí považují už jen účast v něm za známku šílenství. A v jeho středu stojí mimořádná hrdinka a její jedinečný vztah ke koni....celý text

Literatura naučná, Biografie a memoáry, Historie

Vydáno: , Mladá fronta

Unbreakable: The Woman Who Defied the Nazis in the World’s Most Dangerous Horse Race, 2019